Storage time - optocoupler

EgbertG

Golden Member

Hallo,

Starend naar de datasheet van een Toshiba optocoupler begrijp ik
eigenlijk niet waarom Storage Time wordt gegeven.

Ton Toff ... logisch.

Is Storage Time de minimale tijd dat de optocoupler aan dient
te staan?

Volgens mij na dat als het IF signaal wegvalt de tijd die nodig is weer op VCE nivo te krijgen

EricP

mét CE

Als je in het door jou zelf geposte plaatje had gekeken... Dan had je gezien dat dat de tijd is tussen 'stoppen met aansturen' en 'uitgang zit op 0.5V.' (ofwel: er begint wat te gebeuren).
De totale tOFF is iets als 'stoppen met aansturen' en 'uitgang is stabiel' (in dit geval 4.5V). Het verschil tussen die 2 is de tijd dat de uitgang bezig is met stijgen.

EgbertG

Golden Member

Deze hints van jullie had ik even nodig ....

Die ton en toff ( kleine letters ) zijn dus alleen voor de
ingang / led?

Nee, die geven dus aan hoe snel de overgang van 0.5V naar 4.5V gaat, en andersom. LEDs zijn ongelofelijk snel, maar fototransistors zijn meestal traaaaaaaag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er wordt onder twee omstandigheden getest. Dat staat er inderdaad onduidelijk.

De kleine letters zijn met de opto-tor duidelijk NIET in verzadiging; ze sturen de led zo 'dun' aan dat er maar 2 mA in de collector loopt, en met die RL van 100 ohm staat er van de Vcc van 10 V dus nog altijd 9,8 V op de collector. Dan is er praktisch geen storage time, en is hij snel.

De hoofdletters zijn met de tor heel erg WEL in verzadiging. De led wordt met maar liefst 16 mA aangestuurd, de transistor 'bottomt', de collectorspanning wordt bijna nul, ook door de lagere Vcc en de hogere RL. Dan is hij traag en wordt de ts 15 µs, en de totale tOFF zelfs 25 µs.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Ok, het hele kwartje is nu gevallen met de extra uitleg van Frederick erbij.
Dank!

De storage time is de tijd van dat je het ingangs signaal op de led weghaalt, tot het moment dat de output niet meer aangestuurd wordt. Hier kan je dan dingen mee doen als: Als ik 100m voor de finish stop met trappen, haal ik het dan nog?

Dus stel dat je boel aan de uitgang tot 1.000000 s wil aansturen, wanneer mag je dan de led uitdoen? Dat blijkt dan dus 0.999985 s te zijn. Goed... het staat bij "typical" dus als ie dan toch voor de 1.000000 s uitgaat is dat eigen schuld dikke bult.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

In mijn beleving is de storage time bijvoorbeeld de tijd tussen vaccins ontvangen en prikken of zo iets ;)

Ik denk dat storage time alleen wordt gebruikt bij de overgang foto elektrisch maar dat daar gelaten.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee. Storage time is de tijd die nodig is om de vrije ladingsdragers in de depletion zone weg te werken.

Ook gewone junctiediodes hebben een storage time, zodat ze, met de aangelegde spanning al in de sperrichting, toch nog even geleiden. Dat is zelfs met een amateurscoopje al mooi te zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

bij een klassieke tor (eentje met drie poten dus) heb je ook storage, maar het wordt niet uitgedrukt in storage time. Kun je je afvragen waarom?

het er niet zijn van het basispootje maakt het verschil. bij een driepoter bepaal je zelf hoe snel de lading wegloopt, eventueel door gebruik te maken van een speed-up capacitor.Hier is de basis onbereikbaar, dus hoe snel de led ook dooft, je zit met een vaste storage time waar je niet onderuit kan en geen verbetering in kan brengen.

Ha Frederick E. Terman,

Dat is helemaal waar alleen zie je het niet zo veel op het data blad voorkomen.
Dit is overigens een heel interesant gebied waar we het mechanisme ook nog niet goed doorgronden!
Dit is trouwens niet alleen in wat wij noemen halfgeleiders maar ook in de gebruikelijke metalen treed dit op veroorzaakt door de plasmons.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.