speaker impedantie

Daarom moet er ook een filter tussen. Dat zorgt ervoor dat de gezamelijke inpedantie klopt voor de betreffende versterker.
(en uiteraard ook ervoor zorgt dat de juiste frequenties bij de juiste speakers terechtkomen...)

Je moet dan wel alle gegevens van de gebruikte luidsprekers hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Gewoon zorgen dat er een goed filter in de boxen komt.
Beter geluid en de juiste impedantie.
Serie parallel schakelen kan maar het geluid is dan ook bagger. :-p

@Arco typt sneller. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als ik ze allemaal parallel aansluit dan zit ik aan 1.3333333333333 ohm.

Nee hoor. Het gaat over impedanties, niet over weerstandswaardes. De ene zijn frekwentie-afhankelijk, de andere niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je alles gewoon parallel zet worden de speakers ook veel heter, omdat ze ook frequenties voor hun kiezen krijgen die ze helemaal niet kunnen weergeven.
Een tweeter (toch al een fragiele speaker) krijgt dan ook lage frequenties binnen (waar 'ie niks mee kan, behalve in warmte omzetten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daar stem ik graag mee in, @Arco. Jarenlang heb ik simpele PA bedreven met eindtrappen van 100-200 watt, die recht aan de woofer hingen, en de tweeter (een hoorntje, normaliter) parallel daaraan maar wel met een C van enkele uF ertussen. Zonder die C klonk de tweeter prima bij laag vermogen, maar iets luider begon hij te kraken, en nog iets luider klonk hij helemaal niet meer, maar geurde dan wel eventjes.
En jawel, dat gaat dan nog over de minst fragiele tweeters, die enkele C deed dan ook maar 6 dB/octaaf, later had ik er die minstens 12 dB/octaaf wilden zien.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 18 mei 2021 21:34:53 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2021 20:38:41 schreef Arco:
Daarom moet er ook een filter tussen. Dat zorgt ervoor dat de gezamelijke inpedantie klopt voor de betreffende versterker.
(en uiteraard ook ervoor zorgt dat de juiste frequenties bij de juiste speakers terechtkomen...)

Je moet dan wel alle gegevens van de gebruikte luidsprekers hebben.

Dit zijn de tweeters € 10,45 27%OFF | AIYIMA 2PCS 3 inch 4/6/8 Ohm 15W Dome Silk Film Tweeters Audio Loudspeakers Neodymium Hifi Treble Portable Speaker with Panel
https://a.aliexpress.com/_mrfH897

En dit zijn de middentoners € 27,02 21%OFF | 2PCS/LOT Sounderlink 3'' Full Range frequency Speaker 3 inch 90MM unit with aluminum bullet head kapton Cone
https://a.aliexpress.com/_msl1G3J

Van ieder 2. Dus welke filter raad je hierbij aan?

Mijn printer is klaar met de print. Zo ziet er mijn speaker nu uit.

Als mij nu iemand nog kan zeggen welke filter ik exact nodig heb en hoe ik alles mag verbinden , zou dat echt super zijn.

Helaas is je manier van aanpak niet de goede. De vorm van alleen al de behuizing zorgt voor een ander frequentieverloop van de speaker en de speakers samen.
Het filter zal daarvoor óók moeten corrigeren. Een goed ontworpen filter maak je door de speakers afzonderlijk te meten in de gebruikte behuizing.

Dat filter kan je ook niet zomaar in elkaar gaan solderen aan de hand van de speakerparameters (als je die al hebt?) om daarmee de crossover frequenties theoretisch te gaan berekenen (textbook filter).

Wel een mooie 3d print, maar verder zal je er niet veel goed geluid (!) uit gaan krijgen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Zo somber zie ik het niet. Dit lijkt op een "de Apollito" maar het gaat gebruikt worden als stereo center box (neem ik aan).

De ruimte achter de speakers is gemeenschappelijk voor de twee midden (breedband) luidsprekers? Ik ken de binnenkant van je kast niet. Ga er niet van uit dat er onder 300 Hz iets verrassends uit komt.

Die luidsprekers zijn aardig gespecificeerd, maar voor die prijs kan ik me niet voorstellen dat het echt binnen 10 dB is van 100 Hz tot 18 kHz (die "breedband"). En de tweeter heeft een kleine magneet, maar dat is nog niet direct rampzalig. Ik zou beginnen met een spoel van 350 uH in serie met de "breedbander" een een condensator van 6,8 uF voor de tweeter. En dan met Arta eens meten wat er uit komt. Maar dat vereist wel wat meetapparatuur en ervaring om de meting goed te interpreteren.

Zonder meetapparatuur: goed luisteren en kleine veranderingen aanbrengen. En heel goed oppassen dat je gehoormatig steeds meer hoog gaat toevoegen. Dat is de valkuil zonder meetapparatuur: je eindigt met dun klinkende speakers, die schel geluid weergeven.

De ruimte achter de speakers is gemeenschappelijk voor de twee midden (breedband) luidsprekers?

Dat zijn de tweeters...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En nog een toevoeging: je bent bang voor je versterker en een mogelijk te zware belasting. Daar maak je maar geen zorgen om. De luidsprekers kunnen maximaal 25 watt aan en je versterker kan 170 watt leveren....

En dit nog: omdat je de kastresonantie niet berekend hebt zit er niets anders op dan de kast vol te stoppen met industriewatten. Echt vol, net niet proppen. En dan toch meten, of kritisch luisteren.

De meeste geluidsfanaten die ik ken hebben bij bijna elk project het gevoel "ik heb het zelf gemaakt, dus het moet wel goed zijn". En zo heeft iedereen moeten leren om kritisch te blijven. Een eerste resultaat mag gewoon beoordeeld worden met "het klinkt voor geen meter". Maar dat is pas de start van een nieuwe hobby! Waar je veel plezier aan kunt beleven overigens!

Zo zou het kunnen, om mee te beginnen. De echte luidsprekerimpedantie is geen weerstand maar een veel complexere frequentieafhankelijke impedantie.

En het rendementsverschil is hier met een serieweerstand voor de tweeter gecompenseerd. De 5 en 6 Ohm zijn de luidsprekers; geen componenten die je toe moet voegen.
De fase van de luidsprekers is in dit eenvoudigste filter simpel: plus (rode stip) is "hot", min is gemeenschappelijk.

Zonder de spullen in de handen te hebben gehad zou ik zo beginnen.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op 18 mei 2021 23:03:36 (24%)

Op 18 mei 2021 23:00:07 schreef Brightnoise:
Zo zou het kunnen, om mee te beginnen. De echte luidsprekerimpedantie is geen weerstand maar een veel complexere frequentieafhankelijke impedantie.

En het rendementsverschil is hier met een serieweerstand voor de tweeter gecompenseerd. De 5 en 6 Ohm zijn de luidsprekers; geen componenten die je toe moet voegen.
De fase van de luidsprekers is in dit eenvoudigste filter simpel: plus (rode stip) is "hot", min is gemeenschappelijk.

Zonder de spullen in de handen te hebben gehad zou ik zo beginnen.

Jaja ben volledig mee ze... not :P
Zoveel ken ik er belange nog niet van.

Die wol om mijn speaker vol te proppen heb ik hier liggen en was ik ook al van plan om deze er in te steken.

Maar voor de rest ga ik echt wel wat meer hulp nodig hebben vrees ik.

Op 18 mei 2021 22:38:08 schreef Brightnoise:
Zo somber zie ik het niet. Dit lijkt op een "de Apollito" maar het gaat gebruikt worden als stereo center box (neem ik aan).

De ruimte achter de speakers is gemeenschappelijk voor de twee midden (breedband) luidsprekers? Ik ken de binnenkant van je kast niet. Ga er niet van uit dat er onder 300 Hz iets verrassends uit komt.

Die luidsprekers zijn aardig gespecificeerd, maar voor die prijs kan ik me niet voorstellen dat het echt binnen 10 dB is van 100 Hz tot 18 kHz (die "breedband"). En de tweeter heeft een kleine magneet, maar dat is nog niet direct rampzalig. Ik zou beginnen met een spoel van 350 uH in serie met de "breedbander" een een condensator van 6,8 uF voor de tweeter. En dan met Arta eens meten wat er uit komt. Maar dat vereist wel wat meetapparatuur en ervaring om de meting goed te interpreteren.

Zonder meetapparatuur: goed luisteren en kleine veranderingen aanbrengen. En heel goed oppassen dat je gehoormatig steeds meer hoog gaat toevoegen. Dat is de valkuil zonder meetapparatuur: je eindigt met dun klinkende speakers, die schel geluid weergeven.

Binnenkant is volledig open.

Op 18 mei 2021 23:00:07 schreef Brightnoise:
Zo zou het kunnen, om mee te beginnen. De echte luidsprekerimpedantie is geen weerstand maar een veel complexere frequentieafhankelijke impedantie.

Precies daarom....
De impedantiekarakteristiek van de speaker in de kast vormt een belasting van je filter. Daarmee verandert de filterkarakterstiek van het berekende filter. Domweg een textbook (berekenen via een calculator / simulator etc.) filter toepassen is daarom meestal zinloos.

meer over car audio: www.12vhifi.nl