Alternatief voor latching relay

Een vriend van me zit in het buitenland (met beperkt internet) en heeft mij gevraagd om een onderdeel te zoeken. Hij stuurde mij deze foto:

Als ik hierop zoek, dan kom ik dit specifiek model alleen tegen op Chinese sites (aliexpress, alibaba). Ik heb zelf geprobeerd te zoeken op een alternatief maar mijn kennis van elektronica is te beperkt om er zeker van te zijn dat ik een goede heb dus ik vroeg me af of iemand hier misschien een alternatief weet welke ik gewoon in Nederland kan kopen?

Alvast bedankt!

Ha Zippy1970,

Die zijn er plenty maar waar kan je kopen ik bedoel groothandel en wil je het hier bestellen :?
Er zijn wel 5 bedrijven die kunnen leveren maar die zitten allemaal in het buitenland !
In Nederland zit niet veel wij zijn van oudsher dozen schuivers :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Zal toch wel de Chinees worden... ;)
In Nederland maak je nog de meeste kans in autoshops die vrachtwagenspul verkopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat schakelt dat ding?

120A is een hoop... En gezien de rode kabels enz verwacht ik dat dit een contactor is in een DC accusysteem.

Dan heb je een paar opties: OEM/compatible spul, chinese 'meuk' of echt spul

Het 123Smartrelay zou een optie zijn
https://123electric.eu/wp-content/uploads/2021/01/123SmartRelay_manual…

Bij 'serieus' spul denk ik eerder aan Gigavac

https://www.gigavac.com/catalog/power-products

Ik heb 'm hier voor je liggen, heeft alleen een 12V spoel ipv 24V
Als alleen de contacten kapot zijn zou je de spoel kunnen omzetten

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 mei 2021 18:22:29 schreef Roland van Leusden:
Ik heb 'm hier voor je liggen, heeft alleen een 12V spoel ipv 24V

Ik zou even aan die vriend kunnen vragen wat de schakelspanning is?

Edit:

Schakelspanning is dus 24V.

Maar even heel kort door de bocht, je kan toch makkelijk van 24V 12V maken?

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op woensdag 19 mei 2021 19:55:50 (20%)

Rely

Golden Member

Ik zie 3 draden bij de spoel van 24 Volt, dus er zitten 2 spoelen in.
1 voor het aantrekken van de contacten en de 2e voor "vasthouden" met een lagere spanning, naar mijn mening.
Dus liever dezelfde bestellen.

wtt

Golden Member

Een 'latching' relais is een bistabiel relais. Het wordt door de ene spoel 'aan' gezet en door de andere 'uit'. Daarom heeft het drie aansluitingen.

Op 19 mei 2021 19:56:25 schreef Rely:
... en de 2e voor "vasthouden" met een lagere spanning, naar mijn mening.

Maar is dat juist niet waar latching relays zich onderscheiden van andere relais? Dat je juist geen spanning nodig hebt om het relais in een bepaalde stand te houden?

Op 19 mei 2021 20:21:59 schreef Zippy1970:
[...]

Maar is dat juist niet waar latching relays zich onderscheiden van andere relais? Dat je juist geen spanning nodig hebt om het relais in een bepaalde stand te houden?

Er is verschil tusen een bi-stabiel puls relais met een spoel en een met twee spoelen.
Bij de laatste weet je zeker dat die in de stand komt die je wil, Bij een pulsrelais met een spoel weet je het meestal niet.

benleentje

Golden Member

Op 19 mei 2021 19:42:46 schreef Zippy1970:
[...]

Maar even heel kort door de bocht, je kan toch makkelijk van 24V 12V maken?

JA dat kan in dit geval met 2 weerstanden 1 voor elke spoel.

Je moet daarvoor van de 12V spoel de stroom weten. Met de stroom en spanning reken je dan de weerstand van de spoel uit. En de voorschakelweerstand word dan dezelfde waarde en van hoog genoeg vermogen.

Voorbeeld
Op 12V meet je 120mA.
Rspoel = U / I = 12 / 0,120 = 100Ω

De voorschakelweerstand word dan ook 100Ω En dan nu het vermogen uitrekenen. De stroom door de weerstand is dezelfde als door de spoel:

Pweerstand = I2 * R = 0.12 * 0.12 * 100 = 1.44W. Ik zou dan minimaal voor een 3W weerstand gaan maar 5W is beter voor die 2 weerstanden zijn dat de kosten niet.

Op 19 mei 2021 14:55:28 schreef Zippy1970:
Als ik hierop zoek, dan kom ik dit specifiek model alleen tegen op Chinese sites (aliexpress, alibaba).
Alvast bedankt!

Dat is ook logisch het moederbedrijf zit in India met als belangrijkste afzetmarkt China.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 19 mei 2021 21:21:04 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

... en de 2e voor "vasthouden" met een lagere spanning, naar mijn mening.

Da's weer een ander relais. Geen bistabiel, maar voorgemagnetiseerd relais.
(werd ook gebruikt om een relais sneller aan te laten trekken)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 19 mei 2021 21:35:00 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Net even getest, je moet die van mij ompolen om van de ene naar de andere stand te gaan. Is latching, nadat de spanning eraf is blijft in de stand staan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Een andere naam voor zo'n relais is een stroomstootschakelaar. Die dingen werden indertijd ook in hotelgangen en trappenhuizen van flats gebruikt. Op verschillende plakken (etages) waren dan moment drukknoppen om het licht aan en uit te schakelen, zonder ingewikkelde bedrading. Maar naar ik weet waren die altijd voor ac.

Je zou met twee relais of meet één klein latching relais een soort flipflop maken, die dan een zware contactor stuurt. Alleen blijft de spoel van die contactor dan in de 'aan'-fase altijd stroom trekken.

Edit:

@Roland:

Als ik beide foto's vergelijk, zijn het de delfde relais (typenummer: DS906A), maar met 24 of 12V spoelspanning. Het relais van TS zal dus waarschijnlijk ook omgepoold moeten worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

En als je op ali zoekt dan krijg je op dat zelfde nummer naast 24V en 12V ook enkel- en dubbelspoels te zien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank jullie allen, voor de antwoorden! :)

Volgens mij moet deze dan werken:

https://uk.farnell.com/omron/g9tb-k1atw-e-dc12/power-relay-spst-120a-2…

De weerstand van de schakelspoel staat er zelfs bij (26.6 Ohm) dus twee weerstanden tussen de ingangen en de gedeelde massa en klaar, toch?

Overigens wordt het relais gebruikt voor de loopplank van de boot.

Maar eigenlijk wil je dan de 24V versie hebben.

(De 12V versie heeft ongeveer 2x meer stroom nodig om te schakelen, wie weet gaat dat de stuurscahkeling te boven voor wat betreft wat ie aankan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 mei 2021 08:28:41 schreef rew:
Maar eigenlijk wil je dan de 24V versie hebben.

Ja maar die kan ik dus niet vinden...

Deze relais (AC Power Latching Relay) zijn mi helemaal niet geschikt voor DC gebruik, er staat niets over in het datasheet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

Op 19 mei 2021 22:19:53 schreef Tidak Ada:Het relais van TS zal dus waarschijnlijk ook omgepoold moeten worden.

Nee Relais TS heeft 2 stuurdraden ( +1 common)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 mei 2021 11:40:31 schreef Shiptronic:
[...]

Nee Relais TS heeft 2 stuurdraden (+1 common)

Ja, dan gaat heet idd niet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †