Kabels beschermen tegen ratten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In elk geval er voor zorgen dat ratten en muizen zich nergens klem kunnen lopen/kruipen. Als ze vast komen te zitten vreten ze alles door.
Denk eraan dat je genoemde PVC buis niet te groot is. Een 40 mm buis met een paar kabels maakt het alleen maar erger, daar kunnen muizen inkruipen.
Kabelgoot liever zonder deksel.
Kabels zo monteren dat de beesten er niet op kunnen lopen, dus bij voorkeur aan het plafond en niet aan de wand.
Kabelinvoeringen van lasdozen, schakelaars etc voorzien van de juiste pakkingbus (wartel).
Geen ongebruikte openingen in de dozen etc.

Naar mijn idee (maar wie ben ik) komt brand vaker voor door stof en vuil in (beschadigde) lasdozen etc. waar naderhand vocht in komt.

Een aardlekschakelaar helpt heel veel, maar niet altijd in zulk soort gevallen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Arc fault interruptors zijn in de VS dacht ik tegenwoordig verplicht. Niet onlogisch met de vele kilometers aluminium huisbekabeling die ook nog eens relatief zwaar afgezekerd is,

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Als je brand wil vermijden:

Geen kabels langs brandbare structuren of opgeslagen brandbare goederen.
De boel schoonmaken: stof verwijderen van spanten, kabelgoten,...
Veel kabels die in bundels liggen? (volle kabelgoten) Bekijken of het type kabel daarvoor geschikt is, eventueel kabelberekeningen (laten) uitvoeren.
Differentieelstroominrichting max 300mA plaatsen.

Bij opslag van gevaarlijke stoffen: opslagtanks, silo’s, schrijnwerkerij, bakkerij, spuitcabine,...
Nagaan of je een zoneringsdossier moet opstellen en bijhorende gepaste maatregelen nemen.

in stallen is brand door broei in stro ook een bekende, maar de enorme vuiligheid die er ligt icm goedkope verlengkabels en andere bras is ook een belangrijke bron van smeulbrandjes.

in stallen gaan zeker onderaan bij de hokken van dieren de pvc pijpen eraf en komen er rvs pijpen over kabels heen, ijzer rot weg waar je bijstaat met ammoniak in stallen.

met keuringen zie je ook vaker een 300mA aardlek op de voeding van een verdeler die in een stoffige ruimte hangt of daar de voeding voorziet. vaak hebben die kasten geen aardlekken erop zitten en is een berg zaagsel icm een lek in het dak een toekomstige startende brand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Koop metalen pannensponzen en rol die uit elkaar. Dan hou je een soort metalen netkous over. Knaagdieren zijn dol op materialen om op te knagen, maar metaal vinden ze vreselijk. Bescherm kwetsbare stukken met deze kous.

Zoiets: https://www.bol.com/nl/p/stalen-schuurspons-voor-pannen-20-stuks-panne…

[Bericht gewijzigd door plankgas op woensdag 19 mei 2021 19:48:44 (19%)

Op 19 mei 2021 19:01:21 schreef Toeternietoe:
In elk geval er voor zorgen dat ratten en muizen zich nergens klem kunnen lopen/kruipen. Als ze vast komen te zitten vreten ze alles door.
...
Kabelgoot liever zonder deksel.

Inderdaad, helemaal never nooit deksels gebruiken op goten. Daar kruipen muizen in en vreten over meters lengte alle kabels aan.
Ik heb het zelf meegemaakt, echt ruim een tiental meters aan kabels moeten vervangen. Veel kabels tot op het koper opgevreten. En een paar dode muizen gevonden in de goot.

Na vervanging alle deksels eraf gehaald en weggemikt. Nooit meer een opgevreten kabel gezien. Kabelgoten zien er na jaren niet meer uit maa ja je kunt niet alles hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

je houd je kabels toch niet heel als je ratten of muizen hebt in een pand en er niks of te weinig aan doet. deksels op goten is vooral bij de verdeler heel normaal, en stoffige delen bij bedrijven ook.

bij bakkerijen zijn er altijd ratten en muizen, heb het al genoeg gezien. ymvk kabels aan de toonbank half ingevreten.

muizen gaan pas kabels aanvreten als ze niks te eten meer hebben. dus heb je eenmaal muizen en zijn het er veel, gaat vervolgens de bron van hun eten ineens weg, dan begint de ellende pas.

ook al bij n restaurant gehad, utp kabel was ineens de helft van zn aders onderbroken. niet bij te komen meer, weggewerkt achter wanden. dus werd het een 100mbit verbinding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Had ik vroeger ook regelmatig in de weegbruggen. Kabel in buis onder het erf door naar het weeghokje. Soms over meters lengte afgeknabbeld, door de metalen afscherming heen.

Nieuwe kabel er aanknopen en deze met de kapotte kabel door de buis trekken en hopen dat je de oude kabel niet stuk trekt.

Op 19 mei 2021 21:42:36 schreef testman:
muizen gaan pas kabels aanvreten als ze niks te eten meer hebben.

Dat gebeurd dus ook als je deksels op goten hebt. Ze kunnen de "uitgang" niet meer vinden en beginnen aan de kabels.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

heb wel meegemaakt dat men in een gebouw dacht dat er een heel nest muizen zat, dat bleek mee te vallen. de muizen die werden gezien was er maar 1, die liep door de kabelgoten in de kelder ging door de spouw heen en kwam dan bij mensen weer uit de spouw gekropen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aangevreten kabels kan ook de oorzaak van steenmarters zijn, vooral als er visolie in verwerkt is . Muizen en ratten heb je zelden tegelijk, die verdragen elkaar niet. Maar zorg dat er altijd voldoende gif staat liefst een paar soorten en leg op cruciale plaatsen sinasappelnetjes met honden haren kun je halen bij de hondentrimmer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 19 mei 2021 18:10:53 schreef Bart Coolen:
Wij zijn bezig onze boerderij te beschermen tegen de knaaggrage ratten.
Op dit moment hebben we er geen, maar niet lang geleden heeft een rat een kabel kapot geknaagt.
Er wordt altijd gezegd dat de schade door ratten een grote oorzaak is van schuurbranden.

Nu hebben we bijna alle kabels in pvc buizen gestoken en hopen dit op korte termijn af te ronden.

Maar wat zouden we nog meer kunnen doen? Doet de automaat bij kortsluiting en de aarlekschakelaar bij het lekken van spanning genoeg?

Tis misschien een hele dure tip , maar leg je pvc buizen met kabel in stenen buizen géén rat die daar doorheen bijt tenzij het zijn tanden prijs heeft maw dan kan die niet meer eten ? :D

gewoon tabak strooien , dan gaan ze naar de buren voor de vloeitjes :p

Gebruik repellers, die heb ik ook zodra ze aan staan zijn ze zo weg, maken geluid op een hoge toon vinden ze niet fijn, ik weet dat men repeller uit is op het moment dat ik weer een muis kan horen, zodra de stroom uit gegaan is, moet ik de mijne weer aanzetten, wel even goed opletten met huisdieren, katten hier "lijken" er weinig last van te hebben.

Voor marters die vinden auto's ook helemaal geweldig, daarom zeik ik soms in de ochtend tegen de banden aan, en dan komen ze er niet meer in, marters houden geloof ik ook niet van die repellers, dingen zijn 8 euro ofzo in china, en je kunt ze testen met een DB meter of ze niet fake zijn :P

Als je nieuwe kabels met stof/modder insmeert blijven ze er ook wel vanaf, ze vinden dat nieuwe geurtje helemaal geweldig.

Alles met een knipoog ;-)
Jinny

Golden Member

Op 21 mei 2021 01:16:37 schreef RvEldijk:

Voor marters die vinden auto's ook helemaal geweldig, daarom zeik ik soms in de ochtend tegen de banden aan,

Moet ik mijn zoon nog vragen dus...
Jongetjes kunnen dat gemakkelijker dan meisjes...
Nu hebben we hier geen last van marters, dus heeft mijn zoon rust...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Ik zag ooit op een grote parking van een bedrijf een bord met de melding ’opgepast: kans op marters’

Maar er stond niet bij wat je dan moest doen. En ik zag ook geen plasjes en rook niets speciaals.

Met "kans op marters" bedoelt men "wij aanvaarden geen aansprakelijkheid".

Maar goed, YMVK staat niet hoog op de lijst van lekkernijen, dus het is zaak ervoor te zorgen dat er altijd snacks liggen. De ijzerwarenhandel verkoopt muizengif. Uiteraard moet zoiets zeer zorgvuldig gebruikt worden, en moet de schuur enigszins kierdicht worden gemaakt, anders is het dweilen met de kraan open.

Volgens mij is er nog geen bewijs dat ultrasoontoestelletjes echt werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 21 mei 2021 12:20:08 schreef Ledlover:
Volgens mij is er nog geen bewijs dat ultrasoontoestelletjes echt werken.

https://www.bol.com/nl/p/ultrasonic-pest-repeller-anti-ongedierte-ultr…

Deze heb ik met EU plug en werkt prima, ook bij vrienden werkt dit prima, zoals al eerder aangeven

ik weet dat men repeller uit is op het moment dat ik weer een muis kan horen

LET OP !!! : Deze ongedierte verjager is niet geschikt indien je cavia’s, hamsters, konijnen of andere knaagdieren bezit.
Wel geschikt voor honden, katten, vogels, vissen en andere huisdieren.

Kan zijn dat de muisjes erg gewend zijn aan hun huisje, en dan duurt het 7-14dgn, maar uiteindelijk gaan ze allemaal lopen, stuk vriendelijker allemaal dan gif/klemmen, met name als het kouder word zoeken ze de warmte op, dan heb ik ze zeker aan staan, mijn huis staat midden in de natuur.

Alles met een knipoog ;-)
evelo

Golden Member

Ik heb hier vorige week nog een muis gevangen die onder de kookeiland woonde.

Gewoon met een kooitje en een beetje kaas aan het haakje in het kooitje. Als de muis het eten aanraakt valt de klep dicht.

Dan neem ik het kooitje met de muis mee voor een wandelingetje naar het 500m verder gelegen park en laat ze daar los.

Het enige spijtige is dat de staart van de muis tussen de klep vastzit als die dichtslaat. Niet dat de staart af is maar plezierig zal het vast niet zijn.

Op 21 mei 2021 13:49:13 schreef evelo:
Ik heb hier vorige week nog een muis gevangen die onder de kookeiland woonde.

Gewoon met een kooitje en een beetje kaas aan het haakje in het kooitje. Als de muis het eten aanraakt valt de klep dicht.

Dan neem ik het kooitje met de muis mee voor een wandelingetje naar het 500m verder gelegen park en laat ze daar los.

Het enige spijtige is dat de staart van de muis tussen de klep vastzit als die dichtslaat. Niet dat de staart af is maar plezierig zal het vast niet zijn.

Ik gebruik ook deze methode, afgesproken met de muisjes als de repellers aan staan en ik kan ze nog steeds op zolder horen, gaat dit naar boven, beetje pindakaas in het midden :P

https://www.youtube.com/watch?v=6SIlYiiCGLI

Afgelopen winter geen emmer op de zolder, zonder water kun je ze weer los laten :P

Alles met een knipoog ;-)

Op 21 mei 2021 13:49:13 schreef evelo:
Ik heb hier vorige week nog een muis gevangen die onder de kookeiland woonde.

Gewoon met een kooitje en een beetje kaas aan het haakje in het kooitje. Als de muis het eten aanraakt valt de klep dicht.

Dan neem ik het kooitje met de muis mee voor een wandelingetje naar het 500m verder gelegen park en laat ze daar los.

Ik prijs u om uw vredelievendheid, maar een muis overleeft een dergelijke verbanning niet. Ver weg van al zijn bekende herkenningspunten is hij reddeloos verloren.

mel

Golden Member

Op 21 mei 2021 14:03:46 schreef plankgas:
[...]

Ik prijs u om uw vredelievendheid, maar een muis overleeft een dergelijke verbanning niet. Ver weg van al zijn bekende herkenningspunten is hij reddeloos verloren.

Je kan beter een soort "speelplaats"voor muizen maken.dan blijven ze op 1 plek, maken niks stuk.En het is nog gezellig ook ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb 20 jaar onderhoud gedaan bij een zaden berdrijf.
Alle oude bekabeling zat in goot waar een deksel op zat of vol lag met rommel.
Alles in de loop der jaren vervangen door draadgoot, dit werk goed.
alles wat opgesloten zit in kabelgoot, buis etc., word gesloopt door deze beestjes. zeker als er een kleine opening in zit of er is warmte.
Ze vreten zich gewoon een weg naar binnen of buiten.
Bij doorgangen in muren of schakelkasten help staalwol ook goed.
maar ik zie het nu ook bij mijn nieuwe werkgever in zijn boerderij met kouwtjes.
Die beesten hebben de hele dag om uit te vinden hoe ze jou het leven zuur kunnen maken. :)

o ja vergis je niet hoe snel deze jongens zich voortplanten, dus ik zou speelplaatsen niet te gezellig maken.

Op 22 mei 2021 12:19:33 schreef crazyman:

Bij doorgangen in muren of schakelkasten help staalwol ook goed.
maar ik zie het nu ook bij mijn nieuwe werkgever in zijn boerderij met kouwtjes.

Die beesten hebben de hele dag om uit te vinden hoe ze jou het leven zuur kunnen maken. :)

Staalwol lijkt me ook geniaal idd, ik was al tot de ontdekking dat aluminium folie, pur schuim, en glaswol ook niet hun favoriet was :P

Ik zit midden in de natuur, ik leef ook tussen de muizen en niet andersom, huis is ook zeer oud, en muizen hadden vrij spel, maar sinds die repellers is het feest wel voorbij voor hun, ook het mooiste dat je hun brein weet te overtuigen om weg te lopen dan al die andere middelen die je hebt, lijkt wel een onzichtbare bubbel waarin het huis beschermd is, ik heb er in de herfst weer 3 aanstaan, wanneer de ramen weer dicht zijn, dan komt de kou en dan moet alles weer aanstaan.

Maar alles komt terug naar de begin vraag, waar is hun voer, en dat is het eerste waar ze nooit bij mogen komen en wat je moet afschermen, van muizen in huis kun je goed ziek worden.

We leven hier met veel beestjes van herten, vossen, maters, etc kun je maar beter in harmonie doen i.p.v. alles willen afslachten wat je maar niet aanstaat, en als je zo een marter kunt overtuigen door je urine, dat dat jouw auto is, is toch veel beter dan met gif gaan werken, let wel kan voor duizenden euro's slopen aan je auto.

Alles met een knipoog ;-)