Photoplay Masters 2001

Op 28 mei 2021 16:22:00 schreef bprosman:
[...]
Wat was het nu ? :-)

Geen idee haha. Ik denk dat t òf de batterij is geweest, òf stof/oxidatie. Al zag k nergens iets van oxidatie toen ik alle kaarten eruit haalde.

BIOS settings niet veranderd dus??

Is CMOS heftzelfde?
Sorry, ben echt een leek qua electronica haha.
K heb iig in de CMOS de datum en tijd goed gezet, en t eerder genoemde rijtje af gegaan, voor zover dat mogelijk was.
Geloof dat verder praktisch alles nog goed stond.

Het lag dus toch echt aan je bios instellingen, maar je weet niet meer wat je juist veranderd hebt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 29 mei 2021 13:55:22 schreef CrossFireX:
Het lag dus toch echt aan je bios instellingen, maar je weet niet meer wat je juist veranderd hebt.

Ik denk eigenlijk de CR batterij, maar zeker weten doe k niet haha

Moet wel, want als je die batterij eruit haalt wordt alles gewist kwa instellingen.

heb al vaker gehad dat een pc rare kuren had, welke door de batterij kwam. hing op het randje om nog het bios vast te houden, maar de tijd bleef wel nog zitten. normaal als je de batterij snel zat vervangt of met de boel op de voeding dan mist de bios geen instellingen na het wisselen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 mei 2021 19:40:53 schreef testman:
heb al vaker gehad dat een pc rare kuren had, welke door de batterij kwam. hing op het randje om nog het bios vast te houden, maar de tijd bleef wel nog zitten. normaal als je de batterij snel zat vervangt of met de boel op de voeding dan mist de bios geen instellingen na het wisselen.

Ik denk dat dit idd ook t geval was.
Voorheen speelde die nl prima.

Hi,

Onlangs heb ik mijn flashdisk vernieuwd en nu werkt mijn Touchscreen niet meer.
Wellicht dat iemand mee kan kijken bij de instellingen?

In het bios ga je niks vinden over een screen of zo. Dit is puur hardware fout, wat dus betekend dat je iets hebt vergeten of los gekomen is en je extern zal moeten uitzoeken.

Jij hebt duidelijk nog nooit met een oude PC en periferie gewerkt. Het kan net zo goed een BIOS-instelling van de seriële poort zijn waar de touchscreen aanhangt, dus dan denkt de vraagsteller wel degelijk in de goede richting. Alleen waar hij op moet staan? Mogelijk is dat vanuit de software (config.sys, batchfile, command line parameters, etc) nog wel boven water te krijgen of door te proberen, maar makkelijker is als iemand het toevallig weet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 juli 2022 18:54:39 (27%)]

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het werkte ervoor toch? Hij heeft hier niks veranderd alleen flash vernieuwd... Tenzij ie hier instellingen heeft aangepast.

Dus moet de fout extern liggen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 2 juli 2022 18:58:19 (12%)]

Goed punt, ik zou gezworen hebben dat hij iets over de batterij schreef... Kennelijk had ik dat erbij bedacht omdat het bij dit soort dingen "eigenlijk altijd" biosinstellingen zijn. Maar inderdaad, dan is het een kwestie van éérst de aansluitingen van de touchscreen nalopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 3 juli 2022 03:41:53 (24%)]

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

alleen de flashdisk vervangen of ook het OS of disk erbij gezet en dus drivepositie is veranderd? is de disk een harde copy van de oude disk? dus disk 1:1 gekopierd en niet opnieuw geinstalleerd.

Hoe heb je de flashdisk gekloond?
En als je de vorige flashdisk erin terugsteekt, werkt het aanraakscherm dan weer wel?

Op 3 juli 2022 11:37:42 schreef Boet:
Hoe heb je de flashdisk gekloond?
En als je de vorige flashdisk erin terugsteekt, werkt het aanraakscherm dan weer wel?

Ik heb mijn oude flashdisk opgestuurd (daar zat 2002 update op) en nieuwe flashdisk terug gekregen (met 2004 update).

Dus helaas kan ik dat niet meer testen :)

Toch is er met jou wissel ergens iets fout gegaan...

Ken je het gezegde; als het niet stuk is, herstel het dan ook niet?

Je hebt nu een update en weer een ander probleem, je had het beter met rust gelaten.
Wie veel sprokkelt, krijgt brandhout!

Ooit aan gedacht dat een update weer andere fouten geeft in je systeem?
Dat is letterlijk met elk besturingssysteem of software, niets is bug vrij.

Op 5 juli 2022 14:48:54 schreef CrossFireX:
Toch is er met jou wissel ergens iets fout gegaan...

Ken je het gezegde; als het niet stuk is, herstel het dan ook niet?

Je hebt nu een update en weer een ander probleem, je had het beter met rust gelaten.
Wie veel sprokkelt, krijgt brandhout!

Ooit aan gedacht dat een update weer andere fouten geeft in je systeem?
Dat is letterlijk met elk besturingssysteem of software, niets is bug vrij.

Nee dat gezegde ken ik niet.
Maar helaas was het geen willekeurige keuze, de oude flashdisk gaf namelijk de melding Dongle Error, dus deze moest sowieso vervangen worden.

Dit was de reden waardoor de flashdisk vervangen moest worden.

En had dat met de disk te maken? Het feit dat je daar geraakte (er is alleszins IETS van Photoplay opgestart als je dat scherm ziet) impliceert dat de flash disk alleszins niet compleet defect was.
Dongle niet gevonden, dat klinkt eerder als een probleem met een parallele poort. Zit er nu, met de nieuwe flashdisk, achteraan nog steeds een dongle in?

PhotoPlay kasten hebben idd een dongle eraan hangen (in de COM- of LPT-poort), zonder die dongle start-ie niet door. Kopieerbeveiliging.
Ik heb een tijdje een PhotoPlay kast in een studentenkroeg onderhouden, elk probleem met niet willen opstarten liet zich oplossen door stekkers, insteekkaarten, werkgeheugen enz. los te halen en opnieuw in te prikken. Oxidatie.
Kan dus zomaar dat je je een zoot problemen op de hals hebt gehaald om niets.

Als de dongle een paar keer loshalen en opnieuw verbinden geen verschil maakt, zorg dan in ieder geval dat je je oude flashdisk terug haalt, nu ze 'm daar misschien nog hebben liggen...

Lijkt me eerder dat de backup cel misschien dood is en de instellingen verloren? (met poorten disabled werkt de dongle uiteraard ook niet meer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 juli 2022 18:22:37 schreef Arco:
Lijkt me eerder dat de backup cel misschien dood is en de instellingen verloren? (met poorten disabled werkt de dongle uiteraard ook niet meer...)

[bijlage]

dat gaat over timer events.

Inderdaad, die settings mogen/moeten gewoon op disabled staan. Blijft over dat de oorspronkelijke storing best een probleem met de LPT poort kan zijn en de touchstoring een probleem met een COM poort.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 5 juli 2022 19:09:18 (77%)]