[BE] Probleem differentieelschakelaar

Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een probleem met de differentieelschakelaar. Deze valt uit op onregelmatige momenten. Wanneer ik ze terug aan zet, werkt de elektriciteit weer normaal. Soms valt het 2x per dag en soms weken niet. De elektriciteit van de woning is vorig jaar volledig vernieuwd en gekeurd. De elektricien is meerdere malen langsgekomen en heeft gecontroleerd op mogelijke kortsluitingen maar niks te vinden. Onlangs heb ik wel ondervonden dat de koelkast en de vaatwas samen zijn aangesloten op 1 stopcontact via een verlengkabel (zie foto). Ik vraag me af of dit de oorzaak kan zijn aangezien ‘s nachts enkel de koelkast, de vriezer en buitenverlichting (sensor) aan staat.

Nog een andere mogelijkheid dat ik voor ogen heb is dat de elektrische schema en de elektriciteitskast niet kloppen. Wat in de plan staat komt niet overeen met de kast. Tv en buitenverlichting zijn bijvoorbeeld gekoppeld aan dezelfde schakelaar terwijl dit niet zo is vermeld in de plan.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

mvdk

Golden Member

Zou eens beginnen met die buitenverlichting geheel, dus alle draadjes, af te koppelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoek eerst een uit wat er op zit, voor je ons raadpleegt.
Bij zulke “vage” storingen zijn de buiteninstallaties de eerste verdachte. Het heeft nogal geregend, een ietwat minder goede buitenlamp, stopkontakt waar de plantjes ingroeien, of de slakken en oorwormen in zijn gaan wonen. Slechte las.

En wat gaat eruit?
Differentieel (aardlek) of is het een aardelkautomaat, of toch een installatieautomaat, maakt nogal verschil. Weet je niet wat je hebt, maak er dan ee; foto van en laat het ons zien.
Kortsluiting laat zeer zelden de aardlek ook uit gaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Beste,

Dankuwel voor de snelle reactie, probleem is echter ontstaan na het plaatsen van de keuken dus ik denk niet dat het de verlichting is. Maar ik zal het toch proberen!

Op 22 mei 2021 11:12:33 schreef Toeternietoe:
Zoek eerst een uit wat er op zit, voor je ons raadpleegt.
Bij zulke “vage” storingen zijn de buiteninstallaties de eerste verdachte. Het heeft nogal geregend, een ietwat minder goede buitenlamp, stopkontakt waar de plantjes ingroeien, of de slakken en oorwormen in zijn gaan wonen. Slechte las.

En wat gaat eruit?
Differentieel (aardlek) of is het een aardelkautomaat, of toch een installatieautomaat, maakt nogal verschil. Weet je niet wat je hebt, maak er dan ee; foto van en laat het ons zien.
Kortsluiting laat zeer zelden de aardlek ook uit gaan.

Beste, differentieel gaat eruit. Zie foto

Sine

Moderator

Ik neem aan dat dit een Belgische installatie is?

In dat geval is het goed dat de keurder niet onder de plint gekeken heeft ;)

Buitenlicht is zo iets, de ene brand wel altijd vaag ook al loopt er niemand langs. Volgens de elektricien zou dit niet de oorzaak moeten maar ik twijfel wel

Op 22 mei 2021 11:24:47 schreef Sine:
Ik neem aan dat dit een Belgische installatie is?

In dat geval is het goed dat de keurder niet onder de plint gekeken heeft ;)

Klopt is een Belgische installatie. Wel raar dat de schema en de kast niet klopt maar toch wel gekeurd. Op plan kan ik nergens de schakelaar s en t vinden ???

Op 22 mei 2021 11:13:09 schreef Tmalcikan:
Beste,

Dankuwel voor de snelle reactie, probleem is echter ontstaan na het plaatsen van de keuken dus ik denk niet dat het de verlichting is. Maar ik zal het toch proberen!

Het plaatsen van de keuken kan de laatste druppel zijn, waardoor de diff nu nét wel springt. Toch de buitenlamp eens losmaken, aan de kant waar de kabel de woning verlaat naar buiten. Als dat met een stekker is is het helemaal makkelijk. Als het in de meterkast kan met een aparte groep ook.

Die constructie onder de keuken verdiend niet de schoonheidsprijs..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het heeft sinds het plaatsen van de keuken ook niet meer zo langdurig geregend.
Doe nog eens een goede foto van alleen de diff die volgens jou uit gaat, ik kan nu niet goed zien of het een diff of een aardlekautomaat is.

De buitenlamp kan ook de oorzaak zijn, ook als deze uit staat!
Dus wat zit er op de beveiligingsschakelaar aangesloten?
Alleen de koelkast en de vaatwasser? of toch .......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 22 mei 2021 11:54:08 (29%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 22 mei 2021 11:51:57 schreef Toeternietoe:
Het heeft sinds het plaatsen van de keuken ook niet meer zo langdurig geregend.
Doe nog eens een goede foto van alleen de diff die volgens jou uit gaat, ik kan nu niet goed zien of het een diff of een aardlekautomaat is.

De buitenlamp kan ook de oorzaak zijn, ook als deze uit staat!
Dus wat zit er op de beveiligingsschakelaar aangesloten?
Alleen de koelkast en de vaatwasser? of toch .......

Beste, idd buitenlamp kan oorzaak zijn. Koelkast en vaatwas zijn aangeslloten op schakelaar I (zie foto op plan)

Alsook de foto van de differentieelschakelaar

Gewoon alle circuits nagaan die op die 30mA differentieelschakelaar zitten.

Mogelijk is er ergens een koppeling gemaakt tussen twee groepen en op twee verschillende diff schakelaars. Te testen door alle diff schakelaars uit te zetten en testen of er aan de installatie zijde een verbinding bestaat.
In jou geval zou dat dan een wcd kunnen zijn die sporadisch gebruikt word.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evelo

Golden Member

Hoe lang is het geleden dat de installatie gekeurd is? Je kan vragen aan een keuringsorganisme om een nieuwe keuring te doen.

De elektricien beschikt niet over een isolatiemeter?

Ik heb de indruk, volgens de foto, dat het over de 30mA differentieelstroominrichting gaat.

Wat je kan dan doen:

- De buitenarmaturen volledig afkoppelen en de geleiders goed isoleren.
- de stekker van de vaatwas uittrekken en een tijdje met de hand afwassen.
- idem voor andere vaste toestellen die na de 30mA zitten. Niet verplicht maar soms zit ook de regenwaterpomp en de (keuken)boiler na de 30mA.

Post anders eens heel u schema zodat we kunnen zien wat er allemaal achter de differentieel van 30mA zit.
Mss volgende keer ook eens op het forum van bouwinfo.be of livios.be stellen dit zijn Belgische forums ivm bouwen technische problemen.

[Bericht gewijzigd door Eendraadschema op zaterdag 22 mei 2021 23:35:56 (39%)

benieuwd hoeveel automaten er nu weer achter die ene 30mA aardlek zitten, dat hebben ze in BE nog steeds niet in de gaten, 10 groepen achter 1 30mA is vragen om ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer