broodbakmachine geen kracht

Ik hoop dat iemand een idee heeft:
Ik heb een 2e hands broodbakmachine gekocht op marktplaats, na 1x gebruiken begaf de snaar het. Deze heb ik vervangen door een nieuw exemplaar en die werkt prima.
Maar nu: Ik bak een brood met een best wel zwaar deeg, alles gaat goed, tot de rotor opeens stopt. Ik hoor dan geen motorgeluid meer, alleen een heel zachte zoem.
Dus zonder deeg: de rotor heeft flink wat power, maar ik kan hem met de hand stoppen. In stilstand is er totaal geen kracht meer, tot ik loslaat, dan gaat-ie weer als een malle tekeer met veel kracht.
Het lijkt een soort beveiliging tegen vastlopen te zijn, maar dan staat deze wel veel te licht ingesteld.
Ik had eerder een zelfde broodbakmachine (AFK Bm2) en die kon het zwaarste deeg aan, dan ging de rotor wel trager op die momenten.
Gaat er bij iemand een lampje branden?
dank
Thijs

Is het een motor met condensator? Oh, met centrifugaalschakelaar?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zit geen centrifugaal mechanisme in, ik heb toevallig nog zo'n motor liggen uit een ander apparaat.
Zou het aan de motor zelf liggen of aan de electronica? Zie foto.
Wat kan ik het beste doen?

Shiptronic

Overleden

Ik zou beginnen met de condensator te vervangen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dus als ik het goed begrijp is de schakeling zo gemaakt dat bij een hoge stroom naar de motor toe, de stroom afgeschakeld wordt. Maar door een defecte condensator gebeurt dat nu al bij een relatief geringere stroom. Klopt die redenering?
Zie ook bijgaande foto van het printplaatje, ik ben niet echt electronisch geschoold.
Welke condensator zou de boosdoener zijn, die grote in het midden?
dank voor je reactie.
Thijs

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat zwarte ding rechts.
Wat staat daar op?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vergeten

Golden Member

Op 26 mei 2021 19:00:17 schreef ThijsBB:
Welke condensator zou de boosdoener zijn, die grote in het midden?

Nee deze

EDIT: @Toet was 4 min sneller maar wel zonder plaatje! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kun je ook met een multimeter in de capaciteitsstand gewoon nameten.
Condensator was ook mijn eerste gedacht maar gezien ik de mecaniek niet kan voelen op stroefheid zou ik daar toch ook extra onderzoek naar doen als ik TS was.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Op 26 mei 2021 19:39:36 schreef EricN:
Kun je ook met een multimeter in de capaciteitsstand gewoon nameten.

Tuurlijk kan dat alleen heb je vrijwel niets aan het resultaat. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Toch wel. Het geeft een heel goede indicatie. Nog nooit meegemaakt dat een defecte condensator goed resultaat gaf.
Edit: mkt condensator zoals deze.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 26 mei 2021 19:48:56 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Super bedankt voor jullie reacties! ik ga proberen er dit weekend mee aan de gang te gaan. Ik laat het weten.
groet
Thijs

vergeten

Golden Member

Op 26 mei 2021 20:08:37 schreef EricN:
[...]
Diagonaal scrollend lijkt het over elco's te gaan.

Oh nou en... is dat geen condensator? Het gaat om het meetprincipe.
Met de multimeter is het niet meer dan een grove (mogelijk)goed, danwel (mogelijk)fout indicatie.
Geen zekerheid.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten. Mkt's meten is een dagelijkse zaak hier en zoals ik reeds schreef is het me nog nooit overkomen dat een defecte mkt nog prima meet. Maar met elco's ligt het wat moeilijker. Daar kunnen kleine meetafwijkingen in de praktijk grote gevolgen hebben in een schakeling.
Maar praktische ervaring en theorie stroken niet altijd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Doe jij je ding maar hoor, ik vertrouw liever op een echte capaciteitsmeter zoals bijvoorbeeld de: DER EE LCR Meter DE-5000

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik begrijp waar je naartoe wil maar voor dit soort simpeligheden volstaat een huis keuken en tuin meterje. Ik vermoed dat TS nu ook niet over dit soort apparatuur beschikt dewelke voor dit soort analyse een beetje overkill zijn. In het geval van twijfel bij elco's is dat soort apparatuur wel onontbeerlijk, maar gewoon vervangen is dan ook een optie...twijfel ook weg.

Mooi gerief overigens.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kijk ook even naar de bedrading en sporen/solderingen op de print naar die condensator.

Op 26 mei 2021 22:18:24 schreef vergeten:
Doe jij je ding maar hoor, ik vertrouw liever op een echte capaciteitsmeter zoals bijvoorbeeld de: DER EE LCR Meter DE-5000

Als je het topic waar naar verwezen wordt goed gelezen hebt, dan kom je er achter dat je onbetrouwbare meetresultaten krijgt bij metingen aan elco's. Dit wordt veroorzaakt door de relatief hoge serieweerstand en relatief lage parallelweerstand. Normale condensatoren geven goede meetresultaten, of door een defect ontstaat toevallig een hoge serieweerstand en relatief lage parallelweerstand. Dan heb je pech, maar de kans daarop lijkt mij bij een gewone condensator klein, maar als je een goede capaciteitsmeter hebt, dan moet je die gebruiken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Deze condensatoren hebben vaak een tolerantie van 10%, en een beetje verschil in capaciteit uit zich nauwelijks in de kracht van het motortje.
Indien de capaciteit tot meer dan de helft van de nominale waarde is gedaald moet je op gaan passen(vaak merk je dat niet eens)

Oftewel, je kunt wel met 5 cijfers achter de komma meten maar je hebt er geen snars aan (in dit geval).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Blijft de motor staan of slipt de snaar?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik was een tijdje uit de roulatie ivm een ziekenhuisopname, maar ik heb de draad weer opgepakt.
Het vervangen van de condensator loste het probleem niet op. Ik had gelukkig nog een oude broodbakmachine staan van hetzelfde merk. De hele print vervangen leverde ook niets op. Uiteindelijk de motor vervangen en toen was het opgelost.
Dank allemaal voor jullie hulp!
Thijs