co sensor los te vervangen?

Horsman

Golden Member

is de co sensor van de koolmonoxidemelder ergens los te koop?
de alecto coa-26 geeft nl. END aan, dat wil zeggen dat de sensor "op" is,

er staat een nummer op: 150316100244

misschien is een compleet nieuwe aanschaffen voordeliger..
maar toch even de vraag ivm beter voordelig herstellen dan verspillen

Vorig jaar had ik hetzelfde met een CO melder. De sensor die er in zat was los te koop, maar duurder dan een nieuwe melder...

Sine

Moderator

En als je hem vervangt is het nog maar de vraag of de kalibratie nog klopt.

En of het daarna werkt, wellicht doen die meters niet meer dan na x-tijd in een "end" state gaan waarna je er niets meer mee kunt aanvangen.

Horsman

Golden Member

dank voor het duidelijke antwoord,
het word een nieuwe kopen en de oude op de afvalberg.

Ik moet ergens ook een CO2 melder hebben liggen, uit een electrobak gevist uit nieuwsgierigheid om open te maken. Deze bevatte ook een losse sensor was me opgevallen. Moet die nog hebben liggen. Zou zoiets te gebruiken zijn voor ander projectje? Dit is trouwens een hypothetische vraag, niet dat ik het zou doen. Maar die melder van jou lijkt me toch nog nuttige onderdelen te bevatten voor een knutselaar als ik. Schermpje en flink zoemertje. Voordat je weggooit misschien nuttig voor iemand die met arduino's bezig is mocht je die kennen. Ja, natuurlijk kun je die zoemertjes voor weinig online kopen in china (nou nu nog dan, straks met nieuwe regels waarschijnlijk stukje duurder)
Omdat je zelf al aangeeft dat je liever zou vervangen is het misschien de moeite om nog onderdelen af te halen voor je weg doet.

toevallig net foto's van het apparaat terug gevonden. Voor de mogelijke liefhebbers en of voor later iemand die op het forum terecht komt.
Het is type eco sure e2
https://euro-gasman.com/product/carbon-monoxide-co-eco-sure-2e-sensor/

net als met rookmelders hebben koolmonoxide melders ook een x levensduur. staat vaak op het ding, 10 jaar na aankoop doorgaans. beste ding gewoon vervangen want een herstel welke niet goed is gedaan kan weleens verkeerd uitpakken. en het ding niet langs de rookmelder hangen, maar aan de wand op een 150cm hoogte. zie maar al te vaak beiden langs elkaar hangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Merci, Ik weet dat er een levensduur opzit. Voor mij was het dat ik hem uit interesse uit elkaar had gehaald. En om te kijken of er herbruikbare onderdelen inzaten (ja, bv de zoemer en batterijconnector ;) )
maar voor de ts (en mogelijk andere die in dit topic terecht komen) is het handig om te weten.

Op 23 mei 2021 23:19:04 schreef brains:
Ik moet ergens ook een CO2 melder hebben liggen

Volgens mij heb je niets aan een CO2 melder!
Die zou de hele dag alarm geven.

Op 27 mei 2021 10:28:57 schreef Retiredat55:
[...]

Volgens mij heb je niets aan een CO2 melder!
Die zou de hele dag alarm geven.

Hi hi hangt wel af van de detectiegrens natuurlijk ;-)

Grapjassen ;)
Ik bedoelde eigen "met ik heb er ook nog ergens eentje liggen" eentje die over datum was. Een werkende moet je natuurlijk niet laten liggen maar ophangen. En ik weet dat die op een andere hoogte moeten hangen dan een rookmelder.

Hensz

Golden Member

Op 27 mei 2021 10:28:57 schreef Retiredat55:
Volgens mij heb je niets aan een CO2 melder!
Die zou de hele dag alarm geven.

Volgens mij hangt half Nederland vol met CO2-sensoren, vooral om allerlei ventilatiesystemen aan te sturen.

Don't Panic!