Repareren motor afstel gereedschap met defect op printplaat

Het is zichtbaar misgegaan op de 2e foto, ongeveer midden tussen het rode en blauwe onderdeel, aan de onderzijde van de foto. Daar zit een zwart component met (ik denk) een koelelementje eraan. Je ziet dat het daar op de print zwart is geworden.

Aanvullend 3 fotos van de onderzijde van de prints.

Zwart omkaderd is ook een soldering slecht.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

De C945 heet voluit 2SC945 en de rest is in jouw geval een datum/batchcode die niet belangrijk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
hobby luke

Honourable Member

De solderingen onder het gat in de omkaderde zone zien er ook niet goed uit:

Er zijn er misschien nog wel meer.

MVG,
Luc.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op zondag 23 mei 2021 07:45:42 (21%)

Waar is BT1 gebleven?

En dat onderdeel waar 222 bij staat?

Bedankt voor de tips zover. Verdachte solderingen heb ik aangetipt en wat extra tin toegevoegd.
De 2s c945 heb ik vanmorgen besteld, evenals een soldeerstation.

Voor wat betreft de vragen;
Bij 222 zat geen component, dat was een lege positie.
Bij BT1 heb ik het component losgeknipt om te identificeren, dat was die C905.

Wellicht nog ter verduidelijking;

Het probleem nu is dat het display telkens ‘1’ aangeeft, waar ik afhankelijk van de stand een waarde zou verwachten van 0000 (rpm) , 000,0 (contacthoek) of 12,xx (volt).
Het symbooltje van het aantal cylinders (4,5,6 of 8) geeft soms ook een rare waarde zoals H wanneer hij op 8 staat.

Is er een apart component voor de display die ik kritisch zou moeten bekijken op sporen van oververhitting?

Zijn dit wat jullie betreft verdachte punten?

1: R5 heeft wat oppervlakkige beschadigingen.
2: R4 lijkt een breuklijntje op de soldering te hebben, aan de kant waar lcd staat.
3: R13 idem

R5 kun je meten wat de waarde is.

De waarde van links naar rechts gelezen 1.8K ohm.

De solderingen kun je even opnieuw doorsolderen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

R5 doorgemeten, geeft 1,791 Ohm, dus die is goed.

Die display zal niet werken zoals oorspronkelijk omdat je print nog steeds stuk is.

Repareer eerst de print en kijk dan verder of het display terug werkt.
Je moet nu niks vervangen of wijzigen aan deze print, anders loop je veel gevaar dat je alles Kapot repareert!

Je kan wel alle solderingen eens opnieuw solderen met wat vers tin.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ja ik snap je punt. Het gekke was dat zowel met als zonder BT1 de display weergave hetzelfde bleef.

In de tussentijd heb ik de uitleg van de kleurcodes ontdekt en ben nu even fanatiek aan het meten geslagen met de weerstandjes. Nu meet ik bij R4 5,84 kOhm. Dat komt geenszins bij het getal wat volgens mij volgt uit de kleurencode, namelijk 20kOhm. Zie ik iets over het hoofd?

Je moet er rekening mee houden dat je weerstanden nog steeds beïnvloed kunnen worden door andere onderdelen op de print!
Dus daarom niet lukraak gaan vervangen! Laat deze print voorlopig met rust en wijzig of vervang vooral niets.

Om die weerstanden zeker te kunnen meten zou je eigenlijk een pootje moeten lossen. Dan meet je enkel de weerstand en is er geen invloed van andere onderdelen.
Maar ik zou nu niet aan die print beginnen prutsen als ik jou was!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hm blijkt al gelijk een goede tip, want toen ik net meette met de polen andersom gaf hij precies de waarde aan die ik zocht. Is er een vaste richting om weerstanden door te meten (eenmaal gedemonteerd). Of is dit niet richting afhankelijk?

harry64

Golden Member

Weerstand niet, diodes en andere halfgeleiders als mosfets, transitors, triac's en thyristors wel.

Oke, bedankt. Geldt bij het doormeten van de diodes hetzelfde probleem dat ze beinvloed kunnen worden door andere componenten op de printplaat?

Bijna elk component kan beïnvloed worden door andere componenten op de print.

Dit maakt repareren of fouten zoeken nu net zo moeilijk.
Absolute zekerheid krijg je meestal alleen door het onderdeel uit te solderen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 23 mei 2021 23:16:03 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hoi Luc, Daan, Harry, ex fietser en CrossFireX,

Inmiddels weer wat stappen verder, helaas zonder resultaat.

Ik heb het component bij BT1 inmiddels vervangen (met mijn nieuwe soldeerstation) voor een nieuwe. Helaas had dit geen positieve impact, bleek bij het testen. Er is niets veranderd (behalve dit ik mooiere soldeerverbindingen kan maken nu :)

Daarna heb ik nog de solderingen bij R4 en R13 aangetipt, ook dat levert helaas geen veranderingen op.

Mijn hypothese is dat er iets mis is op het printplaatje waar de lcd op zit.

Hebben jullie nog tips hoe ik nu verder kan gaan?

Mvg

Cas

Shiptronic

Overleden

Nogmaals waar is BT1 gebleven? lijkt me de stuurtor van die grote ?

Op 23 mei 2021 08:47:12 schreef Ex-fietser:
[...]

En dat onderdeel waar 222 bij staat?

IDD. daar mist ook nog iets, even een iets duidelijke foto van de voorkant van de tor.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En 222 was bij voorbaat een ‘lege’ positie, daar heeft nooit iets gezeten.

Die BT1 had ik eraf gehaald en heb ik preventief vervangen. Door het doorbranden van BT2 was hij vermoedelijk erg heet geworden, hij was in ieder geval helemaal zwart geblakerd. (En omdat ik begrijp
Dat het component ene functie heeft om een grotere of kleinere stroom te laten lopen, dacht ik ‘wellicht is dat de oorzaak geweest van het doorbranden van BT2).

[Bericht gewijzigd door Cccasss op vrijdag 28 mei 2021 23:11:05 (26%)

Zojuist heb ik de print schoongemaakt van het lcd display en daar zag ik een verdachte plek. Hoe aannemelijk is het dat daar een controller zit voor het display en dat die is doorgebrand?

Onder de display zitten in ieder geval drie van die grote zwarte blokken. Eentje is breed en loopt van de linkerzijde door tot de rechterzijde van het display. De andere twee zijn smal, eentje loopt vanaf de linkerzijde tot het midden en eentje van de rechterzijde tot het midden. De verdachte plek zit bij 1 van de smalle blokken.

vergeten

Golden Member

Op 23 mei 2021 22:39:56 schreef Cccasss:
Hm blijkt al gelijk een goede tip, want toen ik net meette met de polen andersom gaf hij precies de waarde aan die ik zocht. Is er een vaste richting om weerstanden door te meten (eenmaal gedemonteerd). Of is dit niet richting afhankelijk?

Voor een eerste indicatie kan je weerstanden best "in circuit" meten.
Bedenk hierbij het volgende:

1. Een weerstand gaat nooit in (kort)sluiting.
2. ze mogen nooit (buiten tolerantie) hoger meten dan de waarde die ze horen te hebben.
3. meten ze lager dan komt dat door omliggende componenten.
4. wissel ook eens je meetpennen dan sluit je het effect van eventuele halfgeleiders als transistoren en diodes etc. al een beetje uit.

Absolute zekerheid heb je, zoals al vaker gezegd, door ze met een pootje los te solderen. Soms raakt een print daarbij beschadigd afhankelijk van de desoldeer ervaring.

Dus losmaken alleen bij twijfel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.