Drakaflex kabel probleem

Bapaktus

Special Member

Ik plaats dit bericht maar op deze plek?
Ik wilde vanochtend aan een apparaat een nieuwe stekker zetten.
Bij het openen van de R.A.stekker schrok ik van de bekabeling.
Hoewel het gebruikte apparaat (decoupeerzaag nederlands product) al een flinke leeftijd heeft (<35 jaar) en aan de buitekannt van het snoer eigenlijk niets te zien was (voelt alleen een beetje plakkerig) bleken toch dat de isolatie van de draden verdroogd/verpulverd was.
Deze kabels werden destijds als Drakaflex snoeren omschreven en zitten aan veel werktuigen uit die tijd. Ook de verlengsnoeren uitvoering met een z.g. "strijkijzer stekker" vertonen nu dit gedrag.
U bent gewaarschuwd :?
NB, ik heb aan dit snoer jaren geleden een nieuwe RA-stekker gezet,
Oorspronkelijk zat er een aangegoten stekker aan.
ruud

Een decoupeerzaag jonger dan 35 jaar en dan een snoer met aardader er aan? Dat kan niet, zo'n apparaat hoort al langer dubbel geïsoleerd te zijn

Bapaktus

Special Member

Beste Klaas,
ik had aangegeven " (<35 jaar). 8)7
Dat is dan natuurlijk fout.
Dat moet ">, meer dan" zijn.
Ik denk zelfs wel bijna 50 jaar?
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zondag 23 mei 2021 12:55:52 (13%)

mel

Golden Member

Op een of andere manier vervliegt de weekmaker,vandaar ook dat "plakkerige"gevoel.Helaas niks aan te doen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Ik heb ook één of twee keer zo'n snoer weggegooid, is kennelijk een algemeen probleem. 50 jaar zal idd dichter in de buurt zitten dan 35.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bapaktus

Special Member

Geschrokken meteen even mijn oude boormachine uit de opslag gehaald.
Een Indola machine, deze machine ook lange tijd niet gebruikt.
Maar opgeborgen als reserve.
Deze machine gebruikt een 2-aderig snoer, ook van DRAKA.
Bij het ontrollen van het snoer dezelfde toestand als bij het vorige snoer.
Ondanks de stikker "Goedgekeurd" door Drakaflex toch maar niet meer zonder kabel vervanging gebruiken toch?
Ruud

Sine

Moderator

Ik had het met een rubber snoer.

De interne aderisolatie was compleet ontleed tot iets wat nog het meeste weg heeft van kauwgum. Daar kwam ik achter toen bij het uittrekken van de stekker het ding volle sluiting maakte.

McAwesome

Golden Member

Ik heb hier een DeWalt DW707 afkortzaag staan. De machine dateert van begin 2010, dus nu ongeveer 11 jaar oud.
Het zwarte rubber van het netsnoer is op verschillende plaatsen beginnen scheuren en barsten en als je het snoer buigt zie je de interne aders. De interne aderisolatie is wel nog in orde. Ik heb het snoer nog niet vervangen omdat ik de machine momenteel niet gebruik.

Het is blijkbaar niet alleen een probleem van netsnoeren, ik heb ook nog een handcirkelzaagje van Skill waarbij het handvat een olieachtige plakkerige laag (weekmaker) heeft gekregen waardoor het niet aangenaam werken is. Deze was maar een paar jaar oud toen dit begon...

benleentje

Golden Member

Ondanks de stikker "Goedgekeurd" door Drakaflex toch maar niet meer zonder kabel vervanging gebruiken toch?

Zo een sticker zegt natuurlijk niets zonder datum erbij. Op het moment van de sticker plakken was het wel goed, maar een paar jaar later is een ander verhaal. Soms bij gebruik door collega's is het na een paar uur al weer een ander verhaal. Een kering is altijd een moment opname.

U bent gewaarschuwd

Oud nieuws wist men 35 jaar gelden al. Het is niet voor niets dat elektrisch gereedschap jaarlijks gekeurd moet worden en het is ook al heel lang bekend dat rubberen kabels snel verouderen. Ik keur gereedschap voor mijn werk en rubberen snoeren krijgen altijd mijn volle aandacht. Die worden volledig uitgerold en centimeter voor centimeter bekeken. Nu zie ik wel binnen een paar seconden dat het snoer zelf niet veroudert is maar het spul schuurt overal langs en mag nergens ingesneden zijn of breuken vertonen. Als je een kabel of snoer helemaal doorbuigt tot een 180 graden knik dan zie je bij verouderde kabels de isolatie vanzelf open scheuren.

Het is blijkbaar niet alleen een probleem van netsnoeren,

Nee is een probleem voor heel veel rubber-achtige kabels. Maar of het nu een netsnoer is of naar de motor gaat maakt natuurlijk niet uit het is precies hetzelfde materiaal. UV licht heeft er meestal niet eens mee te maken heeft iets met vulkaniseren te maken. Ook werkschoenen die 5 jaar op de plank liggen in het donker kan je weggooien het rubber laat dan overal los van de rest van de schoen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 23 mei 2021 15:18:23 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het uiteinde van het snoer is de isolatie vergaan door de warmte/hitte.
Ik zie dat de uiteinden van de draden vertind zijn, dat mag absoluut niet.
Waarom, het resultaat zie je hier.

Tin heeft de nare eigenschap onder druk een heel klein beetje stroperig te worden.
Een vertinde draad onder een schroefje zoals hier gaat altijd loszitten.

Aan je boormachientje kun je zien wat de weekmakers uit het kunststof doen. Die gaan er naar verloop van tijd uit. Het snoer wordt stugger, en waar het snoer het meest gebogen wordt gaat de isolatie er het eerst vanaf.

Ik schat zo dat je niet overdrijft met de leeftijd, kan best nog wel een jaar of 10 - 15 ouder zijn.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 23 mei 2021 15:21:57 (32%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

*toeternietoe scherp gezien. Ik dacht ook al eerder dat het door warmte kwam maar had het vertinde gedeelte niet gezien.

Een vertinde draad onder een schroefje zoals hier gaat altijd loszitten.

Ik durf niet te zeggen dat het altijd zo is maar het heeft inderdaad wel veel vaker de neiging om te los te gaan zitten zeker als de stromen relatief hoog zijn. Het vertinnen zorgt er denk ik ook voor dat de weerstand juist iets hoger word dan van puur koper en dat zorgt op zichzelf al voor extra warmte.
Bij aansluitingen waar maar een kleine stroom loopt speelt het in ieder geval veel minder.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 23 mei 2021 15:25:24 (67%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dit is rubber kabel, maar die is geen 50 jaar oud. deze is ook vervangen geweest. deze grijze kabel is niet bijster goed, die wordt altijd rot na wat jaren, heb al erger gezien bij verlengkabels van deze kabel, gewoon 1,5cm de isolatie helemaal weg tegen de slof aan, 1 kwartslag draaien en vlam.

gewoon opruimen en een nieuw apparaatsnoer eraan zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alle handgereedschappen ondanks metalen behuizing behoren van zichzelf dubbeld geisoleerd te zijn ( twee vierkantjes in elkaar op typeplaatje) dus geen aarding aan!! laatst een B&D machine van 1970 en die zat geen randaarde aan

maartenbakker

Golden Member

@testman: de geribde drakaflex kabels waren er 50 jaar geleden echt wel. Een van de verlengsnoeren die ik ontmanteld heb was al minstens 40 jaar oud.

@toeternietoe en benleentje: vertinnen zal inderdaad wel meehelpen, maar het materiaal van de steker zelf ziet er niet aangebakken uit terwijl het aardschroefje wel roestig is. Ik denk toch vooral aan chemische ontleding. Misschien een beetje geholpen door warmte maar niet duidelijk uitgefikt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 mei 2021 19:31:57 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

rubber snoer is altijd al vertind, deze is dubbel vertind :P

echter doelde ik meer op het feit dat de decoupeerzaag een randaarde kabel heeft, dat is normaal niet zo. en dus zou de kabel dan ook ooit vervangen zijn. de boormachinekabel zal best origineel zijn ja.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij het openen van de R.A.stekker schrok ik van de bekabeling.

Is een algemeen probleem bij kunstoffen. In nog oudere apparaten zat veel van porselein. En dat blijft gewoon veel langer goed. Al was de eigenlijke isolatie veel slechter en aanraakonveiliger. Die leuke koperkleurige fittingen met porseleine isolatie ringen er in waren toch wel wat aanraakgevaarlijker.
Maar ja die werken na 70 jaar nog gewoon. Terwijl al die kunstofzooi inmiddels in nanoplastics is verandert. Heb nog een paar porseleine lasdoppen liggen. Het schroefveertje binnenin is misschien wat lammig geworden maar de dop is nog prima. Het zijn nu leuke museumstukken geworden.

Bij mijn spectrumanalyzer zijn de knoppen uit elkaar gevallen. Daar heb ik nu een paar nieuwe (van aluminium) op de draaibank voor laten maken. Ik ben wel een beetje bang voor de nokkenschakelaars met verschillende dekken. Ik draai ook heel voorzichtig aan de knoppen om ze maar zo lang mogelijk heel te laten zijn. Anders wordt het een klusje voor mijn 3d printer. Voor een U buizenradio aluminium knoppen maken is trouwens ook geen goed idee. Daar is dan ook weer de 3D printer voor.

Maar plasicts vergaan gewoon en worden uiteindelijk gewoon nano plastics. Ik denk ook niet dat een moderne auto in werkende toestand met een zeer zwaar leven achter de rug net zo oud zal worden als mijn oldtimer uit 1962. Er zal bij een moderne auto heel wat 3d bijgeprint moeten worden om hem werkend en functionerend zo oud te krijgen.

Op 23 mei 2021 12:54:08 schreef Bapaktus:

ik had aangegeven " (<35 jaar). 8)7
Dat is dan natuurlijk fout.
Dat moet ">, meer dan" zijn.
Ik denk zelfs wel bijna 50 jaar?

Dat klinkt beter. Misschien is het wel meer dan 50 jaar want als ik me goed herinner moet elektrisch handgereedschap vanaf 1970 dubbel geïsoleerd zijn.

Er zijn een paar dingen waar je op kunt letten. Als je dat apparaat verder wilt gebruiken dan moet er in ieder geval een nieuw snoer aan en dan moet het apparaat toch open. Kijk dan of de aarddraad ergens aangesloten is en of dat ook echt als aardpunt is bedoeld.

Je kunt ook kijken of er ergens een teken voor dubbel geisoleerd op het apparaat staat. Als dat zo is dan mag het niet eens geaard worden en mag er ook geen randaardesteker aan zitten.

Anoniem

Op 23 mei 2021 15:18:04 schreef Toeternietoe:
Het uiteinde van het snoer is de isolatie vergaan door de warmte/hitte.
Ik zie dat de uiteinden van de draden vertind zijn, dat mag absoluut niet.
Waarom, het resultaat zie je hier.

Tin heeft de nare eigenschap onder druk een heel klein beetje stroperig te worden.
Een vertinde draad onder een schroefje zoals hier gaat altijd loszitten.

Bij rubber kabel is de draad altijd vertind omdat het zwavel dat in het rubber zit als vulcanisatiemiddel het koper aantast.
Als de uiteinden fabrieksmatig extra vertind zijn om de draadjes bijeen te houden, zoals je vaak ziet, dan is dat met een harde zilverhoudende soldeersoort. Die heeft dat nadeel niet.
Maar zelf draaduiteinden vertinnen met tin/lood zachtsoldeer is idd een slecht idee. Beter is dan een hulsje te gebruiken.

Staat drakaflex wel om bekend inmiddels, je zag het ook veel zitten aan halverlichting met stekkers in grote fabriekshallen. Eerste generatie neopreen van draka heeft hetzelfde probleem.

Zonder uitzondering na 30+ jaar allemaal slecht geworden.