Een alarm als de auto aan een kant opgekrikt wordt.

Beste forumleden,
Afgelopen week hebben vandalen mijn katalysator onder mijn Toyota Prius gestolen.
De auto stond voor de deur onder mijn slaapkamer, we hebben niets gehoord of gemerkt. De katalysator was met een (elektrische) zaag verwijderd. Ongelofelijk.
Schade: ruim 1300 euro, terwijl de gestolen kat hoogstens 75 euro zal opbrengen.

Nu zoek ik een schakeling dat als de auto aan 1 zijde opgekrikt wordt, er een alarm afgaat.
Ik ben al met kwikschakelaars bezig geweest maar dat is erg onnauwkeurig. Ook zit ik aan een lichtsluis met een schotje ertussen te denken.
Maar misschien heeft een van jullie een nog betere suggestie.
Ik moet wel iets gaan doen want ik wil dit niet graag een tweede keer meemaken.
Graag hoor ik jullie mening.
Mvg Ron

bprosman

Golden Member

Voordat ik wist dat ik de "Minst gestolen auto in NL had gekocht" :+ wilde ik dat ook maken en had deze gekocht.
Absoluut geen idee of dat ook gaat werken maar vond het het experiment wel waard :
https://www.kiwi-electronics.nl/ADXL335-5V-ready-triple-axis-accelerom…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
HVinduction

Honourable Member

Er zijn een aantal dingen die bewezen heel goed werken:

- Uw naam en contactgegevens diep en zichtbaar in de katalysator krassen zodat de schroothandel direct weet dat deze gestolen is (als de schoothandel uberhaupt slim genoeg is om van de ID's een foto te maken en om hun contactgegevens te vragen);

- De katalysator met hittebestendige verf zwart maken zodat de dieven dit er eerst af moeten halen;

- Een dikke stalen plaat onder de auto laten monteren --> nadeel kost veel geld, voordeel: katalysator wordt nooit meer gestolen.

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2021 10:37:39 schreef Vonkentrekker:
Beste forumleden,
Afgelopen week hebben vandalen mijn katalysator onder mijn Toyota Prius gestolen.

Het moet niet veel gekker worden. :(

Zoek eens op bewegings sensor.

Op 24 mei 2021 11:05:04 schreef HVinduction:
Er zijn een aantal dingen die bewezen heel goed werken:

- Uw naam en contactgegevens diep en zichtbaar in de katalysator krassen zodat de schroothandel direct weet dat deze gestolen is......

De onderdelen worden gewoon op bestelling gestolen, wat het ook is. En dat gaat echt niét naar een sloop bedrijf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

bij mij zit dit standaard in het a;arm systeem. maar dat is wel wat kostbaar, maar wellicht kan je dan korting krijgen op de verzekering als deze meer dan WA is verzekerd.

zit sinds 2009 in de PV.

Ik kan me een autoalarm herinneren van lang geleden.
Die had de vorm van een discman. Daarin zat een rond plastic onderdeel waarin een metalen kogeltje lag in een komvormige schaal. Ging dat balletje aan het rollen, dan maakte die ergens contact.

Geen idee of zoiets nog te vinden is.

Afgelopen week hebben vandalen mijn katalysator onder mijn Toyota Prius gestolen.

De wereld wordt steeds raarder.

Ik vrees dat hier weinig tegen helpt. Ik denk inderdaad dat dit op bestelling is. Dit gaat echt niet naar een sloperij. Ik ben bang dat er ook weinig tegen te doen valt.

Alleen dit misschien:

Alleen ben je dan wel die hele auto kwijt ben ik bang. En miscchien jezelf als je het wie een kuil graaft voor een ander spreekwoord niet in acht neemt.

Maar serieus: Dat dingetje van Prosman zou wel kunnen werken.

Nou heb je straks zo'n kantelbeveiliging..... en dan slopen ze de bumper eraf, of de buitenspiegel. Moet je weer achteraf een beveiliging daarvoor bouwen (en ben je steeds te laat). Maw, hoe groot is de kans dat je zoiets weer overkomt?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Maw, hoe groot is de kans dat je zoiets weer overkomt?

Als dezelfde autoreparateur/beun weer eenzelfde reparatie krijgt weet hij nu waar hij die kat halen moet.

vergeten

Golden Member

Op 24 mei 2021 11:05:04 schreef HVinduction:
Er zijn een aantal dingen die bewezen heel goed werken:

- Uw naam en contactgegevens diep en zichtbaar in de katalysator krassen zodat de schroothandel direct weet dat deze gestolen is (als de schoothandel uberhaupt slim genoeg is om van de ID's een foto te maken en om hun contactgegevens te vragen);

- De katalysator met hittebestendige verf zwart maken zodat de dieven dit er eerst af moeten halen;

- Een dikke stalen plaat onder de auto laten monteren --> nadeel kost veel geld, voordeel: katalysator wordt nooit meer gestolen.

Dat helpt allemaal niets want daar komen ze pas achter als de krik er al onder staat! Wat ook al de nodige schade kan opleveren.
Er staan filmpjes van bewakingscamera's op internet waar de auto gewoon op zijn zij gekanteld wordt en Knip/Knip weg katalisator.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 24 mei 2021 10:37:39 schreef Vonkentrekker:
De katalysator was met een (elektrische) zaag verwijderd. Ongelofelijk.

Vaak doen ze het met een betonschaar. Maar dit is een zaag met geluidsdemper geweest? :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 24 mei 2021 12:34:31 (26%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2021 11:53:37 schreef Ex-fietser:
De wereld wordt steeds raarder.

Helaas wel ja.

Ik vrees dat hier weinig tegen helpt.

Er is maar één ding dat echt helpt, dader opsporen en handjes eraf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zelf rijden zonder katalysator en bij een keuring tijdelijk herplaatsen en de schuur op slot. anders benadering sensoren op de draagarmen van de wiel ophanging, kwikschakelaars is ellende bij parkeren bij één kant op de stoep of in een afwatering goot. Let wel wat je ook gebruikt ,uitschakelen bij het inschakelen van het contact!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evelo

Golden Member

Ongelooflijk toch..

Ik las onlangs ook iets over gepikte buitenspiegels en ook laadkabels van elektrische auto’s.

Hier ook een buur waarvan simpelweg de nummerplaten gestolen waren. Was me dat een miserie om terug te kunnen rijden.

Die nummerplaten worden weer gebruikt voor noch grotere misdaden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Vooral de katalysatoren van de Toyota Prius zijn volgens de politie gewild. Hier zitten hogere concentraties palladium in en ze zijn minder vervuild, waardoor de opbrengst hoger is.

https://www.ad.nl/auto/brutale-bendes-roven-in-paar-minuten-je-katalys…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Er wordt heel wat materiaal gestolen, kijk maar eens wat er langs het spoor allemaal verdwijnt aan koper e.d....

Straffen voor diefstal zijn ook veel te laag.
Een paar jaar geleden was er op tv nog een programma wat een geval liet zien waarin een man voor de 148e keer (!) werd gepakt voor diefstal.

Zo iemand moet je toch opsluiten en de sleutel weggooien?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sleutel namaken kost 1 dag, moest om de dag mijn cilinder vervagen anders was er weer ingebroken.

benleentje

Golden Member

Straffen voor diefstal zijn ook veel te laag.

Precies

1ste keer, boete en beloven nooit meer doen.
2de keer 1 jaar gevangenis
3de keer 10 jaar gevangenis
4de keer levenslang.

Er moet dan ook wel verschil zijn voor iemand die onder de armoede grens leeft en eten steelt om te overleven of dat het voor het geld is.

Zo iemand moet je toch opsluiten en de sleutel weggooien?...

Nee dat kan echt niet meer, er moet wel gerecycled worden sleutel omsmelten voor de volgende gevangene :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 24 mei 2021 15:20:55 (22%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Een bal met een ring uit een pinball kast. Wel elke keer als je parkeert ff opnieuw recht hangen. Maar simpel, hufterproof en erg betrouwbaar.
Ohja... als het goed waait en je auto staat onhandig te schudden... Dan zou die ook wel eens af kunnen gaan.

Wat ik alleen niet begrijp in het verhaal... Als die kat €75 opbrengt... en jij moet er €1300 voor betalen... Koop je dan niet op de verkeerde plaats? Het lost het gedoe niet op, de schade aan de rest van de auto (met een beetje mazzel kun je de pijpen ervoor en erna ook vervangen), maar toch...

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2021 15:34:31 schreef EricP:
Wat ik alleen niet begrijp in het verhaal... Als die kat €75 opbrengt... en jij moet er €1300 voor betalen... Koop je dan niet op de verkeerde plaats?

Helaas is het al in opdracht van een ander gestolen, jij komt dus op de tweede plaats. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Helaas is het al in opdracht van een ander gestolen, jij komt dus op de tweede plaats.

Of je koopt je eigen kat terug, die ook verbazingwekkend goed past.

Op 24 mei 2021 15:18:19 schreef benleentje:
[...]Precies

1ste keer, boete en beloven nooit meer doen.
2de keer 1 jaar gevangenis
3de keer 10 jaar gevangenis
4de keer levenslang.

Er moet dan ook wel verschil zijn voor iemand die onder de armoede grens leeft en eten steelt om te overleven of dat het voor het geld is.

Het is off topic, maar wel een van de belangrijkste zaken in de samenleving, dus daarom schrijf ik hier toch maar wat over.

Laat het bepalen van de straf over aan de mensen die daarvoor gestudeerd hebben, net zoals criminologen en sociologen zich niet moeten bemoeien met het ontwerp van schakelingen.

Gevangenisstraffen zijn bijzonder inefficiënt in het voorkomen van recidive. Boetes kunnen ook tot meer diefstal leiden als er gestolen wordt om van te kunnen leven.
Iedere wetenschapper die onderzoek doet naar recidive, zal dat onderbouwen. Mensen die zelf in de bak hebben gezeten zullen je ook vertellen dat je er alles leert wat je moet doen om door te gaan met je criminele leven, maar minder kans op gepakt worden maakt.

Voor het voorkomen van recidive heeft men taakstraffen en een goed sociaal vangnet en dagbesteding nodig waardoor diefstal financieel overbodig wordt en mensen losbreken uit hun levenspatroon en foute vriendenkring. Denk daarbij aan werk in de kringloopwinkels. Die doen veel dagbesteding. Op 'mijn' station zit/zat ook een koffiezaak die ex-gedetineerden en andere ex-criminelen in dienst nam om hen inkomen en dagbesteding te geven.

Maar dat vindt men vaak 'te zacht' dus kiest men liever voor gevangenisstraffen en willens en wetens meer criminaliteit van recidivisten 8)7
De heisa rond de minimumstraffen van eerder dit jaar is er een goed voorbeeld van. Rechters, criminologen en politie zeggen 'Geen minimum gevangenisstraffen doen, werkt averechts, deze stapels onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen dat aan' maar de politiek drukt het desondanks door want 'tuig moet hard gestraft worden' en steekt de kop in het zand voor de toename in criminaliteit die het op gaat leveren.
Ik begrijp de wens om wraak te nemen maar al te best, maar die wraak betekent voor de samenleving méér criminaliteit en dat is nou net wat we tegen moeten gaan.

De gevangenis heeft zijn plek in het systeem want sommige mensen zijn onverbeterlijk of een direct gevaar voor anderen, maar voor kleine criminaliteit werkt het gewoon niet goed.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

van de week was nog in het nieuws dat er ineens een run op motorkappen van de peugeot 3008 was, 8 in 1 week waren er gestolen. moet wel op bestelling zijn, schadewagens in polen oplappen ofzo..

zag van de week een toyota rijden met een missend rechterzijspatbord. 3 dagen later nog steeds. niks bijzonders en niet nieuw, maar evengoed, zal ook wel zo'n diefstal zijn geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer