ABB keramische zekering 35A

hoofdzekering in meterkast C40A (automaat ABB)
Afstand tot transformatorhuis 20-25 meter.

Ik wil een DEHNGUARD surge protectie aanbrengen in de meterkast.
Bij een surge gaan er zeer kortstondig vele kilo-amperes lopen.
Ik vertrouw die C40 automaat niet.
Als die zich vastlast is het feest.

Daarom wil ik op de dIN-rail een keramisch smeltpatroon aanbrengen, 35, of 50 Ampere, die beter in staat is zeer hoge kortsluitstromen (veilig) te onderbreken.

De PASCO's die ik ken (met D2-patronen) gaan maar tot 25 Ampere maximaal. Ik moet dus een DIN-rail D patroonhouder hebben waarion 35-50 (dat is D3) patronen kunnen.
Liefst van ABB.

Ik heb me rot gezocht, maar niets gevonden wat voldeed, en wat ik ook kon kopen (gebruikt of nieuw).

Graag jullie tips, of andere inzichten in dit gebeuren.
Als iemand iets heeft liggen dan koop ik er graag eentje over.

Er ist wieder da...

Als je met 35A uitkomt er bestaan ook d2 patronen van 35A.

Gr.F_S

Hager https://www.hager.nl/files/download/0/1784772_1/0/Energie_deel1_08-201… bladzijde 349

enige opmerking, hoe weet je of de zekering nog goed is ?

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 24 mei 2021 15:39:02 (21%)

een C40 automaat, dat zal een GE zijn die al te weinig kA afschakelstroom aankan. netbeheerders gebruiken nogal B spul tegenwoordig. voor 3x80A voeding leggen ze een 16mm2 aan, ook meer onder het randje als erover.

je hebt idd DII 35A zekeringen, die kom je alleen als hoofdzekering tegen. echter als die bij sluiting moet reageren eerder als de C40 automaat dan is de overspanning beveiliging toch goed aanelkaar gebakken. een losse dinrailhouder voor die zekeringen is het makkelijkste, voor DIII heb je die ook overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 25 mei 2021 00:31:01 schreef testman:
een C40 automaat, dat zal een GE zijn die al te weinig kA afschakelstroom aankan. netbeheerders gebruiken nogal B spul tegenwoordig...

Er staat toch echt ABB.
En GE is toch ook niet echt B spul.

wat de netbeheerder gebruikt wel, de afschakelwaarde is veelal te laag van die dingen. de abb zijn wel betere als de ge.

voorheen bij de eerste automaat hoofdkasten anno 1998 werden er meringerin gebruikt die 10 of 15kA afschakelstroom aankonden. dat waren ook D automaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer