Frequentieregelaar in overcurrent terwijl gementen stroom laag is

Waar wil je de motor voor gebruiken? Ik heb nog enkele gewone 1,0 en 1,5kW motoren liggen (gebruikt maar werkend).

Op 26 mei 2021 17:21:25 schreef Dominic:
Waar wil je de motor voor gebruiken? Ik heb nog enkele gewone 1,0 en 1,5kW motoren liggen (gebruikt maar werkend).

Roerder aansluiten. Moet niet zo krachtig zijn zelfs. Die servo heb ik gekregen dus vandaar gesloopt om te willen ombouwen... ik woon in Belgie dus zal wat ver zijn denk ik :)

GJ_

Moderator

Voor de hobby: de motor is in ieder geval het juiste type. Ik zie zo snel even niet wat voor spanning het is, maar dat is vrijwel zeker prima.

Voor professioneel gebruik: vanaf volgende maand (1 juli) verboden.

Minimum toerental is zo'n beetje 450RPM. Als je de temperatuur heel goed in de gaten houd en de belasting niet te hoog is zelfs 300RPM.
Lager kun je niet met de frequentieregelaar. Als het rustiger moet heb je een reductor nodig.

Een 1,5kW drive voor een 0,25kW motortje is wat oversized. De motorbescherming zal niet optimaal zijn en ook de controle niet echt. Zaken als koppelcompensatie moet je uitschakelen!

Op 5 juni 2021 16:17:24 schreef GJ_:
Voor de hobby: de motor is in ieder geval het juiste type. Ik zie zo snel even niet wat voor spanning het is, maar dat is vrijwel zeker prima.

Voor professioneel gebruik: vanaf volgende maand (1 juli) verboden.

Welke motor is volgende maand verboden en wat is de reden van het verbod?

Op 5 juni 2021 16:17:24 schreef GJ_:
Voor professioneel gebruik: vanaf volgende maand (1 juli) verboden.

Bedoel je: Verboden om te installeren, of verboden om te gebruiken?

Waarom is ie verboden? Rendement onder de 90%?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

0.25kW moet 1 juli minimaal IE2 zijn. Dit is een IE1.

Op 5 juni 2021 16:32:30 schreef Edwass:
[...]
Welke motor is volgende maand verboden en wat is de reden van het verbod?

Motor is een IE1 type, moet voor een nieuwe toe te passen motor IE3 zijn.
Heeft met het rendement van de motor te maken, IE1 heeft een lager rendement dan IE3.
IE3 is dan wel energie zuiniger maar de aanloopstromen zijn weer hoger dan van een IE1 Of IE2 type.

@GJ, dacht IE3 ?

Ik had die frequ. Regelaar gekocht omdat die servomotor 1 kW was... maar kan die zeker op die van 250W of ze hebben ook 1 van 370W? Is dit zeker een wisselstroom motor? Want met 4P aanduiding is dit voor gelijlstroom? Ken er niet zoveel van...

En toerental zou ik toch naar 100 rpm als minimum willen...

GJ_

Moderator

Op 5 juni 2021 16:44:51 schreef HD13: GJ, dacht IE3 ?

Klopt vanaf 0,75kW. Tot 0,75kW is het nog IE2.

Als die handelaar nu nog voorraad IE1 heeft is het een beetje een sukkel qua inkoop.

Op 5 juni 2021 16:50:37 schreef Brouwerke666:
En toerental zou ik toch naar 100 rpm als minimum willen...

Dat kan niet zonder reductor. Koop een goedkoop kastje met een i van rond de 12 of zo.

Op 5 juni 2021 16:46:45 schreef Brouwerke666:
Ik had die frequ. Regelaar gekocht omdat die servomotor 1 kW was... maar kan die zeker op die van 250W of ze hebben ook 1 van 370W? Is dit zeker een wisselstroom motor? Want met 4P aanduiding is dit voor gelijlstroom? Ken er niet zoveel van...

Je mag er 1500W (1.5kW) aan motor aanhangen.
4P is in dit geval 4polig, heeft er mee te maken hoe de wikkelingen verdeelt zijn over de 3 fasen.
Dit houd weer verband met het nominale toerental van de motor.
4P heeft een theoretisch toerental van 1500 rpm, praktisch ergens tussen de 1300-1450 rpm.
je hebt ook nog 2P en deze ligt rond de 3000 rpm.
6 en 8P bestaan ook.

Op 5 juni 2021 17:01:28 schreef HD13:
[...]
Je mag er 1500W (1.5kW) aan motor aanhangen.
4P is in dit geval 4polig, heeft er mee te maken hoe de wikkelingen verdeelt zijn over de 3 fasen.
Dit houd weer verband met het nominale toerental van de motor.
4P heeft een theoretisch toerental van 1500 rpm, praktisch ergens tussen de 1300-1450 rpm.
je hebt ook nog 2P en deze ligt rond de 3000 rpm.
6 en 8P bestaan ook.

Wat vo0r kastje is dit? ben nogal een leek :)

Op 5 juni 2021 17:01:28 schreef HD13:
[...]
Je mag er 1500W (1.5kW) aan motor aanhangen.
4P is in dit geval 4polig, heeft er mee te maken hoe de wikkelingen verdeelt zijn over de 3 fasen.
Dit houd weer verband met het nominale toerental van de motor.
4P heeft een theoretisch toerental van 1500 rpm, praktisch ergens tussen de 1300-1450 rpm.
je hebt ook nog 2P en deze ligt rond de 3000 rpm.
6 en 8P bestaan ook.

Die polen zijn enkel voor gelijkstroom of ook wisselstroom? Ik zie nergens info over waar deze motor mee werkt. Ik kan enkel een motor met wisselstroom aansturen met mijn fr. regelaar als ik juist ben?
Het is een regelaar voor 3 fasen dus moet zeker een 3 fase motor zijn...

Op 5 juni 2021 17:00:55 schreef GJ_:
[...]Klopt vanaf 0,75kW. Tot 0,75kW is het nog IE2.

Als die handelaar nu nog voorraad IE1 heeft is het een beetje een sukkel qua inkoop. [...]
Dat kan niet zonder reductor. Koop een goedkoop kastje met een i van rond de 12 of zo.

Wat voor kastje is dit? ben nogal een leek :)
En motor is goedkoop omdat het het een IE1 is? om ervan af te zijn...

Op 5 juni 2021 17:12:11 schreef Brouwerke666:
[...]

Wat vo0r kastje is dit? ben nogal een leek :)

1500W (1.5kW) kastje.
Is je frequentie regelaar.

2,4,6,8P heeft betrekking op de te kiezen (nieuwe) motor en nominale toerentallen.

Op 5 juni 2021 17:18:49 schreef HD13:
[...]

1500W (1.5kW) kastje.
Is je frequentie regelaar.

2,4,6,8P heeft betrekking op de te kiezen (nieuwe) motor en nominale toerentallen.

Sorry, vraag kastje was niet voor jou bedoeld.
Dus die motor gaat werken maar wellicht iets te rap als ik hem laag instel met regelaar?

Op 5 juni 2021 17:21:32 schreef Brouwerke666:
[...]

Sorry, vraag kastje was niet voor jou bedoeld.
Dus die motor gaat werken maar wellicht iets te rap als ik hem laag instel met regelaar?

De meerprijs voor een 370W of 550W is niet zo groot, kan ik deze evt lager instellen van toerental?

benleentje

Golden Member

Je hebt 3 fase motoren met verschillende toerentallen doordat ze intern zijn opgebouwd uit een verschillend aantal poolparen.
Voor een motor met op 50Hz geld dan:
2 poolparen draait ca 3000 RPM.
4 poolparen = 1500 rpm.
6 poolparen = 1000 rpm.
8 poolparen = 750 rpm.

En daar gaat de slip van de motor dan vanaf.

Een motor heeft een eigen ventilator die zorgt voor de koeling. En die koeling werkt dan uiteraard het best als de motor op zijn normale snelheid draait. GA je nu met een regelaar de motor langzamer laten draaien dan kom je op een gegeven moment in de problemen en dat is ongeveer bij 20Hz. Moet je motor continu zo langzaam draaien dan heb je eigenlijk de verkeerde combinatie van motor met reductor. vandaar dat er gezegd word dat je een motor met reductor nodig hebt.

En toerental zou ik toch naar 100 rpm als minimum willen...

Dus zeg als je de regelaar op 20Hz zet je motor plus reductor dan 100 rpm draait. Dan is dat op 50Hz 250 rpm. Dan zoek je dus naar een motor met reductor waarvan ze opgeven die 250rpm is. En dan kan je met de regelaar tussen 100 en ca 300 rpm regelen. Want als je hoger gaat dan 50Hz dan verliest de motor weer aan kracht. Je kan dan best wel steeds sneller en dat gaat goed totdat de motor geen kracht meer heeft voor hetgeen wat het moet doen. Maar dat betekend ook dat het roer vrij kan bewegen omdat de motor geen kracht meer heeft.
Je motor heeft dan ook echt een minimum en maximum waarin het goed werkt. Dus zomaar iets kiezen en wat proberen is niet zo handig. Daar komt echt nog wel wat denk en rekenwerk bij kijken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 juni 2021 17:23:58 schreef Brouwerke666:
De meerprijs voor een 370W of 550W is niet zo groot, kan ik deze evt lager instellen van toerental?

nee, niet echt. Een driefase motor is bedoeld om zeg 1000-10000 RPM te draaien. dan werkt ie lekker. Bij het opstarten kan ie ook langzamer, maar er zijn allerlei dingen niet llekker gaan als je hem te langzaam doet.

Naast de "ventilator" die dan niet werkt is er ook nog:

Als je motor 1350 RPM draait bij 50Hz, dan draait ie 150 RPM onder het nominale (onbelast, theoretisch) toerental van 1500.

Wil je hem nu 100 RPM laten draaien, dan moet je hem op 250RPM aansturen en heb je 1.5x meer vermogen nodig wat de motor ingaat dan wat ie aan nuttig vermogen levert!

Trouwens, Als jij 250W bij 100 RPM nodig hebt, dan is dat ongeveer 10 rad/sec, dus dan is het koppel wat je nodig hebt ongeveer 250/10 = 25Nm. Een 1500RPM motor zal ongeveer een rating van 3.7kW nodig hebben om dat te kunnen leveren. Echt een reductor (tandwielkast) is iets wat je nodig hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Wil je hem nu 100 RPM laten draaien, dan moet je hem op 250RPM aansturen en heb je 1.5x meer vermogen nodig wat de motor ingaat dan wat ie aan nuttig vermogen levert!

Kijk dat wist ik nog niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die 1.5x van mij is nog een beetje optimistisch: die gaat er van uit dat de koper-verliezen nul zijn... Dat zal in de praktijk wel niet.

Zie het zo. Je bent een bolderkar aan het trekken met een touw. Jij gaat 1500mm/s (1.5m/s = 5km/u), maar ipv dat het touw aan de bolderkar vast zit, komt ie daar van een oneindige klos die 150mm/s uitgeeft (bij nominale belasting).

Nominale belasting is dan zeg "door zand rijden". Als je op een gladde geasfalteerde weg gaat lopen trekken geeft ie veel minder hard uit, komt de snelheid van de bolderkar ineens dichter bij jou loopsnelheid van 1500mm/s .

Maar goed, wil je nu dezelfde kracht op de kar als bij 1500mm/s maar nu bij 100mm/s, dan zal de klos op de bolderkar nog steeds met 150mm/s uitgeven, dus moet jij 250mm/s lopen (kruipen? :-) ) om de kar 100mm/s te laten bewegen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Kan je dan niet beter zeggen als ik 1500mm/s loop dan slippen mijn voeten waardoor ik maar 1350mm/s haal. Maar ga ik 250mm/s lopen dan haal ik nog maar 100mm/s. ;).

Die 1.5x van mij is nog een beetje optimistisch:

Ik dacht al dat het meer een losse pols gedachte was. Maar als het zeg 2x is. Betekend het dan ook dat ik eigenlijk een 2x zwaarder motor nodig heb zodat het wel op 100rpm kan draaien zonder dat de stroom door de wikkelingen te groot word? Koeling hoeft geen issue te zijn dat kan ook extern.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dus op zich ok dat ik toch een iets zwaardere motor neem (550W). 250 rpm is op zich wel ok, de 100 rpm moet niet noodzakelijk. Dus als ik hem op 250 rpm in zal stellen, valt de belasting wel mee. Op de fr. regelaar zit ook een over current veiligheid om te voorkomen dat de motor zou overhitten. Op zich is het 2 keer een uur per dag dat ik hem nodig heb, dus het is ook niet continu.. proberen waard zeker? Kan nadien dan nog een reductor ertussen steken?