Frequentieregelaar in overcurrent terwijl gementen stroom laag is

Ik heb een reductiemotor gevonden, 1380 toeren en na reductie 197 (dus I van 7). Iets lager gaan met freqientieregelaar, neem 150 toeren is mogelijk?

Wil dus vragen of het te doen is voor de motor niet te veel te belasten. Het kan uiteraard met fr. Regelaar, zoveel lager onder de toeren van de reductie wil ik dus niet gaan...

GJ_

Moderator

Dat lijkt me geen probleem. Wat is het vermogen?

GJ_

Moderator

Ik heb daar denk ik nog een goede drive voor liggen.

Hoe wil je zeggen? Ik heb een fr. Regelaar en met de reductiemoror kan ik toch verder?

Een motor en een frequentieregelaar moeten een beetje aan mekaar gematched zijn. Nu is het niet zo'n probleem om een 1100W frequentieregelaar op een 1000W motor te gebruiken maar als het verder uit mekaar gaat lopen dan gaat het minder soepel dan je zou verwachten.

Technisch gezien, stel dat de FO de stroom kan meten in 1000 stapjes. Sluit je een precies passende motor aan, dan gebruikt die alle 1000 stapjes als ie op max-stroom draait. Als je nu een 20x kleinere motor hebt, dan moet je de max stroom niet op 1000 maar op 50 instellen. Er zijn nu maar 50 stapjes tussen nul en max ipv eerst 1000. Een passende FO zal weer zo gemaakt zijn dat ie voor de max stroom van de kleine motor met rond de 1000 stapjes kan meten.

Anyway, dit is een extreem voorbeeld, GJ weet veel beter dan ik wanneer je problemen kan beginnen te verwachten.

Volgens mij heb jij een 1.5kW FO, GJ zegt dat ie een geschikt-voor-370W-motor FO heeft liggen die je voor nop of een schappelijk prijsje kan overnemen. Lijkt me een no-brainer om daarop in te gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Aan de uitleg van rew is niks toe te voegen.

Voor nop ophalen. Of opsturen voor verzendkosten.
Control Techniques SK 230V, 0,55kW

Het klopt wat ik reeds hoorde: motor 370W op 1,kW FO zorgt voor lage toeren en hogere current bij bijna max frequentie (42Hz). De toeren die ik haal bij 42Hz zijn ok (80 rpm) maar dit is net onder de reductie toeren dus vandaar toch de hoge current. Welke settings (liefst Egelse termen) pas ik best aan om te finetunen? De current loopt ligt op dus ik vrees dat ik geen uur ga kunnen draaien zoals de settings nu staan. Dank

Maakt het verschil als ik de motor zelf in ster of driehoek schakel voor de bediening met de Fr. regelaar?

benleentje

Golden Member

Natuurlijk maakt dat uit. Instelling moet altijd overeenkomen met de spanning die aangeboden word.

Maar als ik uitga van een standaard 3 fase motor met 400/230V (= ster/ driehoek spanning)en je regelaar heeft 3 x 230V als uitgang dan moet de motor in driehoek.

Let er wel op dat er ook motoren bestaan met 230/127. motor met deze specificaties moet in ster.

De regelaar verwacht ook een motor die goed is ingesteld.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De motor staat in driehoek dus zullen wat andere settings zijn.

[Bericht gewijzigd door Brouwerke666 op maandag 14 juni 2021 17:35:59 (82%)

Shiptronic

Overleden

in driehoek moet je drive op 230V instellen. in ster op 400V.

als je een vermogen van 400W wil halen loopt er 1 Ampère.

Diezelfde 400W kan je op 230V ook halen, alleen moet er dan 1,75 Ampère lopen.

Maar wat je in moet stellen haal je van het type plaatje van de motor, kan je daar een foto van posten?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 14 juni 2021 18:18:24 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 14 juni 2021 18:11:09 schreef Shiptronic:
als je een vermogen van 400W wil halen loopt er 1 Ampère.

Veul meer met zo'n klein motortje.

Ik ga uit van een 230/400V motor en eenl drive met een enkelfase 230V voeding.
De motor moet dan idd in driehoek.

Ik zou de drive eerst terug op fabrieksinstellingen zetten.

Motorinstellingen op de drive:
- motor nom. spanning, dus 230V
- motor nom. stroom, waarschijnlijk rond de 2A
- motor nom. frequentie, dus 50Hz
- motor nom. toerental, dus 1380RPM, dus NIET die 197!!!
- motor cos.phi, bijvoorbeeld 0,79

Deze waarden (ongeveer) aanhouden. Als je hier bijvoorbeeld de nominale frequentie op 10Hz zet gaat je motor zeker in brand!!

Shiptronic

Overleden

Op 14 juni 2021 19:03:28 schreef GJ_:
[...]Veul meer met zo'n klein motortje.

Mee eens , maar ik wou het simpel en begrijpelijk houden voor TS, wat de invloed van de spanning op de stroom. (je wil ook geen vermogen leveren maar koppel :) zeker bij een kneder.

Jij kan goed gokken, ik zie liever een foto van het type plaatje.

Ik vind alleen de totstandkoming van het bepalen van het vermogen wat TS nodig heeft een beetje vaag?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 14 juni 2021 19:13:00 schreef Shiptronic:
Jij kan goed gokken, ik zie liever een foto van het type plaatje.

Ik vind alleen de totstandkoming van het bepalen van het vermogen wat TS nodig heeft een beetje vaag?

Ik gok niks, alle waardes die ik geef zijn reëel. TS geeft aan dat het een 230V motor is, het toerental heeft ie al gegeven, en 2A is typisch voor 0,37kW op 230V.
Met "mijn" gegevens moet iedere standaard vierpolige 0,37kW motor wel zo'n beetje kunnen draaien zonder in brand te vliegen.

Overigens gaat het volgens mij niet om een kneder maar om een roerwerkje.

Is dus motor met reductie en heb een andere kunnen krijgen die I van 16 heeft dus tot 87 toeren kan. Alle std instellingen staan juist, kon niet lager dan 1,5A instellen en aan 42Hz zit ik al aan 70% dus al aan 1,1 A.

Is roerder en die 80 toeren die ik haal is ok maar de stroom blijft licht oplopen zodat ik vrees geen uur kan laten draaien...

De FO is dus monofase maar stuurt 3x 230 V uit.
De motor op 380V kan volgens plaatje, heeft dit nut?

[attachment=0]
[attachment=1]

Is dus motor met reductie en heb een andere kunnen krijgen die I van 16 heeft dus tot 87 toeren kan. Alle std instellingen staan juist, kon niet lager dan 1,5A instellen en aan 42Hz zit ik al aan 70% dus al aan 1,1 A.

Is roerder en die 80 toeren die ik haal is ok maar de stroom blijft licht oplopen zodat ik vrees geen uur kan laten draaien...

De FO is dus monofase maar stuurt 3x 230 V uit.
De motor op 380V kan volgens plaatje, heeft dit nut?

Op 14 juni 2021 19:03:28 schreef GJ_:
[...]Veul meer met zo'n klein motortje.

Ik ga uit van een 230/400V motor en eenl drive met een enkelfase 230V voeding.
De motor moet dan idd in driehoek.

Ik zou de drive eerst terug op fabrieksinstellingen zetten.

Motorinstellingen op de drive:
- motor nom. spanning, dus 230V
- motor nom. stroom, waarschijnlijk rond de 2A
- motor nom. frequentie, dus 50Hz
- motor nom. toerental, dus 1380RPM, dus NIET die 197!!!
- motor cos.phi, bijvoorbeeld 0,79

Deze waarden (ongeveer) aanhouden. Als je hier bijvoorbeeld de nominale frequentie op 10Hz zet gaat je motor zeker in brand!!

Toerental kan ik niet ingeven zover ik weet en die cos. Phi wat is dat juist?

Shiptronic

Overleden

nog oude 220/380 motor, heb je de 230 ook aangepast naar 220?

Cosφ is 0,72 voor jouw motor

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 14 juni 2021 21:14:18 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Je motorplaatje is incompleet. Die 1,1A is voor 380V. Jouw motor trekt nominaal ruim 2A op 220V. Gewoon op 2A instellen.
Nominaal toerental moet je ingeven. Parameter nSP.

Op 14 juni 2021 21:12:36 schreef Shiptronic:
nog oude 220/380 motor, heb je de 230 ook aangepast naar 220?

Cosφ is 0,72 voor jouw motor

Ok zal het op 220V zetten, maakt dit veel?
En cos phi Gevonden is CoS setting

Bedankt!

Op 14 juni 2021 21:47:19 schreef GJ_:
Je motorplaatje is incompleet. Die 1,1A is voor 380V. Jouw motor trekt nominaal ruim 2A op 220V. Gewoon op 2A instellen.
Nominaal toerental moet je ingeven. Parameter nSP.

Bedankt!
nSP stond nog niet ingesteld...

benleentje

Golden Member

De FO is dus monofase maar stuurt 3x 230 V uit.
De motor op 380V kan volgens plaatje, heeft dit nut?

Nee dat heeft geen enkel nut. En is zelf slecht voor de motor.

Zoals ik al eerder zei moet de de instelling van de motor overeenkomen met de spanning waarop deze gaat draaien. Dus spanning van de regelaar is 230V motor moet ingesteld worden op 230V. Is niet echt keuze meer noodzakelijk.

Op 14 juni 2021 22:53:05 schreef Brouwerke666:
[...]

Ok zal het op 220V zetten, maakt dit veel?

Nee dat maakt niet zoveel uit, maar als je het goed kan instellen scheelt het een heel klein beetje warmte verlies in de motor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.