Yaskawa V1000 Oc alarm

Hoi allemaal

een kameraad van mij heeft een werfkraan die werk op 230v, in de besturingskast zitten 3 Yaskawa V1000 inverters (voor elke kraanfunctie
1) en hij heef het probleem dat eentje ervan (diegen die de lier aandrijft) constant in Oc alarm gaat (Over Current).

Hij had de technische dienst gebeld en daar stelden ze gewoon het vervangen van de frequentieregelaar voor, maar het is reeds de 3e keer dat die word vervangen (2600€ vragen ze daarvoor) en volgens mij zijn ze niet eens kapot.

Ik vermoed eerder dat er iets mis is met de motor zelf , een slechte winding ofzo ?

De technische dienst vroeg wel meteen of de kraan was aangesloten op 230v gevoed door zonnepanelen, wat in de dit geval wel zo is. Volgens hen zijn die regelaars bijzonder gevoelig voor een zeer kortstondige overspanning. Maar zijn die daar niet tegen beveilig??

Mijn kennis van deze zaken is niet zo heel groot, daarom dat ik eens graag wat meningen of ervaringen omtrent had gehoord.
Alvast bedankt.

mel

Golden Member

Misschien slipt de rem van de lier?.Als de motor draait(door de last),als de rem van de motor niet goed is,gaat de regelaar rare dingen doen.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 25 mei 2021 19:49:25 (47%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dezelfde drive 3x vervangen? Garantie claimen?

Als je oc opzoekt in de manual:

Ik zou de motorstroom die door de betreffende regelaar loopt eens nameten,of als er een display op zit uitlezen. Als deze de maximale waarde overschrijdt, is iets met de motor aan de hand. Anders zit het probleem in de inverter.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Yaskawa maakt ook voor Omron.

Overstroom duidt meestal iets anders dan een defecte F.O.
Denk aan:
Is de rem wel goed aangesloten, Rem moet niet standaard aangesloten zijn.
Loopt de motor, met aandrijving en trommel wel goed?

Beetje flauw, maar staat je motor wel in Driehoek (ik neem aan dat je een motor hebt die voor 230/400 V gemaakt is)
Staat de motorstroom wel goed ingesteld? Acceleratietijd niet te kort?
Motorbekabeling nog goed?
Motor zelf nog goed (isolatie)

Heb je al getest zonder aangesloten motor?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

stap 1 kijken of alle aansluitingen wel goed vast zitten.

Stap 2 kijken of rem los komt (motortje draaien, met motortje elektrisch los en rem aangestuurd. Even kijken hoe dit bij jou zit. Het draaien kan vaak bij de ventilator). Let ook op slechte lagers. En die kunnen ook in de tandwielkast zitten, dus zorg dat de drum ook zeker 1 omwenteling beide kanten. Maakt.

Stap 3 meggeren incl kabel.

Stap 4 de stroom aflezen van display en controleren met opgegeven motorstroom. Een goede installatie vereist een instelling van de maximaal stroom. Bijv 3 A.. de regelaar moet meer kunnen. Bijv. 5 A. Als je niet instelt zal hij op 5 A staan. Da's dan dus veel te veel. Staat hij op 3 A, kun je rustig verhogen naar 4 A voor deze laatste test. LET OP DIT IS ALLEEN VOOR EEN TEST!!

denk dat je bij .2 al je probleem hebt. Als .3 je probleem is motor vervangen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Overcurrent is vrijwel nooit een defecte drive.

High met Henk

Special Member

Ooit 1x gezien idd.
Zeldzaam.

Was toen 1 van de stroom sensoren (meen dat het een hall sensor was) defect. Kwam yaskawa ook netjes op terug: was voor hun ook zeldzaam!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt voor alle boeide reacties : Om even algemeen te antwoorden :

Rem werkt ok, de motor hebben we zonder inverter getest en die loopt normaal
met normale ampérage op alle fases.

En toch lijkt, aangezien het al de derde keer terugkeert, er toch iets mis
te zijn aan het systeem zelf. Momenteel is er een technieker aan bezig en die blijft volhouden dat 90% van deze problemen veroorzaakt word door een zeer kortstondig piekvoltage (+250v) , afkomstig door de zonnepanelen die op de site aanwezig zijn. Blijf het een straf verhaal vinden.

Feit is, met een nieuwe inverter erin werkt alles weer normaal...

High met Henk

Special Member

enfin: heb je de motor al gemeggerd?

ingangsspanning naar 250 zou een overvoltage op de DC bus moeten betekenen. Dat lijkt mij op een hele andere storing te duiden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Die drive heeft al de nodige beveiligingen ingebouwd, misschien dat die om zeep gaan. Ik zou altijd zelf de defecte drive gewoon Yaskawa sturen en daar om advies gaan.

High met Henk

Special Member

@GJ: dat werkt iig beter dan bij Rockwell/Allen bradley.

kun je een wachten tot je een ticket krijgt die nooit komt....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zonnepanelen kunnen slecht of geen blindstroom leveren/opnemen, de benodigde blindstroom zal dus geheel uit de nettrafo moeten komen als die er aan zit tenminste, op een ander draadje kwam ook de vraag waarom de cos phi (van de netaansluiting) daalde als de zonnepanelen ingeschakeld werden, het was zo erg dat de blindstroom samen met terug geleverde wattstroom de hoofdzekeringen er uit klapten.
Ik kan me voorstellen dat als de trafo te ver weg zit er blindvermogen de spanning opjaagt, gezien de opmerkingen (ervaringen) van de leverancier zou er zoiets aan de hand kunnen zijn.

EricP

mét CE

Feit is, met een nieuwe inverter erin werkt alles weer normaal...

Dan ligt het erg voor de hand om aan te nemen dat er toch iets met de oude drive aan de hand is, niet?

ampérage

Mogen het ook stromen zijn?

zeer kortstondig piekvoltage (+250v)

Ook dat zal wel een piekspanning zijn...

afkomstig door de zonnepanelen die op de site aanwezig zijn. Blijf het een straf verhaal vinden.

Dat klinkt redelijk plausibel. Het zou fijn zijn als de drive daar tegen zou kunnen, blijkbaar kan-ie dat dus niet.

Feit is dat door zonnepanelen de netspanning hoger wordt (anders kun je tenslotte niet terug leveren). Zeker als die panelen ervoor zorgen dat je tegen het max. aan komt en de regeling moet daar zo nu en dan 'op knijpen' kan ik me prima voorstellen dat het afschakelen van een last voor een forse overshoot zorgt: de inverter van je zonnepanelen is dan 'te traag'.

De zegeningen van zonnepanelen... De mooie stabiele netspanning die we hadden is aan het jojo-en geslagen, afhankelijk van het weer en wat er aan lasten schakelt.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Met een hogere voedingsspanning (door zonnepanelen) zou je een defect aan de ingang van de inverter verwachten, niet aan de uitgang.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wanneer geeft de inverter een OC melding, is dat bij hijsen of als de liermotor moet aftoeren naar stilstand en of afremmen ?

In het laatste geval kan het gewoon zijn dat de inverter zijn remenergie niet kwijt kan.

Zit er wel een remweerstand op de regelaar van de lier. De melding OC komt vaak nadat de tussenkring spanning veel te hoog is geweest. Maar dan zou je de mekding Ou of Ov ook wel eens gehad moeten hebben.

Zitten er op b1 en b2 draden aangesloten?
Als die er niet zitten heb je geen remweerstand. Die is vrijwel onmisbaar bij vieren.

Je kan de tussenkring spanning meten over - en +1. Bij 230v zou deze onder de 400vmoeten blijven als je viert.

Ik ken deze v1000 regelaar als behoorlijk robuust. Met dat zonnepaneel verhaal heb ik een beetje moeite dan zouden de andere regelaars ook een keertje moeten gaan.

EricP

mét CE

Met een hogere voedingsspanning (door zonnepanelen) zou je een defect aan de ingang van de inverter verwachten, niet aan de uitgang.

Dat hoeft helemaal niet. Als door een rare spike of een hogere spanning hoe dan ook de DC kant wat hoger uit pakt, dan kan daar prima aan de uitgang wat van stuk gaan. Is het dan wat krap ontworpen? Vast wel.

High met Henk

Special Member

Beste EricP:

Denk na: aan de uitgang heb je inductieve lasten EN heb je de grote piekstromen. (De DC bus gaat vaak via de regeneratie in overspanning)

Dus lijkt mij die wel robuust genoeg om met beetje piek om te moeten gaan.

Daarbij heeft TS meerdere regelaars en gaat alleen deze defect..

Ik vind de lange kabel plausibel
Maar de rem weerstand zeer zeker.. die is een must..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb dit gehad bij een lift, keurig de grootste remweerstand erop maar ging bij zakken in de vrije val (eindtorren afgeschakeld), op advies leverancier volgende overmaat FO en bijpassende grotere remweerstand en alles was ok.
Die eindtorren moeten die grotere remstroom wel kunnen verwerken.

High met Henk

Special Member

Ehhmm ik mag toch aannemen dat je voor beweging altijd de heavy duty versie neemt?

Die is standaard eigenlijk de volgende maat.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Wat wil je daarmee zeggen? Het zal ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn - als er een 'parameter' ruim buiten spec zou zijn, dan was het wel gelijk 'plof'.
De bewering 'het zit aan de uitgang, dus de ingang kan het niet zijn' is me gewoon te kort door de bocht. Wellicht doet dit ding wel de zwaarste motor (van de 3), veroorzaakt zelf de piek omdat die solar rommel ff onhandig reageert en heeft ook nog net de juiste kabellengte om het 'naar' te maken. Wat dat betreft loop ik al lang genoeg mee om dergelijke aannames niet meer te doen...

[offtopic]Leuke op een bootje: zet de 'algemene dienst compressor' uit... en na verloop van tijd vliegt de zekering op de wal eruit. Zet de compressor aan en het gaat dagen lang goed.
De eerste insteek aan boord: dit spookt. Minder stroom gebruiken en toch walstroom eraf en emergency genny automagisch bij.
En ja, ook deze heb ik gevonden...[/offtopic]

High met Henk

Special Member

Ware niet dat een regelaar een zwaar bewaakte DC tussenkring heeft. Anders had ik je geloofd.

Ben wel benieuwd naar compressor verhaal, maar ga gokken: compressor werkte bij inschakelen grote verbruikers als een buffer door de grote massa en regenereerde (ging als generator werken) waardoor de dip minder groot werd bij inschakelen van de grote verbruiker

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???