230v motor, met 4 kabels aangesloten?

EricP

mét CE

Zo zou het zomaar kunnen zijn dat iemand mee leest die dezelfde tafel heeft en zegt 'ik schroef het ff open en kijk voor je hoe het zat'. Dan heb je opeens een heel stuk puzzel te pakken.

Let wel: ik ben dat niet - bij gebrek aan een zaagtafel :)

Het arrogantieniveau is hier de laatste tijd wel toegenomen hoor.
En dat vind ik jammer. ;(

Ik blijf het idioot vinden dat men het de topicstarter kwalijk neemt dat deze verwacht dat een motorplaatje met de nodige informatie genoeg zal zijn voor een antwoord.

Kolere... Ik stel een vraag over een motor, mét plaatje!
Als dat niet voldoende is, is de topicstarter degene die zijn best doet om desgewenst meer info aan te leveren.
Helemaal geen probleem.

Ik ben al jaren storingsmonteur en je weet dat je van een leek weinig kunt verwachten.
Je vraagt, zonder hoog van de toren te blazen, naar wat meer gerichtere details om samen tot een oplossing te komen.

Dit zal wel weer leiden tot een slotje natuurlijk... |:-(
Maar ik wil een ieder bedanken voor de inzet en het meedenken.
Een sluitend antwoord is er niet gekomen, maar ik ben wel een paar stappen de goede richting op geholpen. _/-\o_

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik blijf het idioot vinden dat men het de topicstarter kwalijk neemt dat deze verwacht dat een motorplaatje met de nodige informatie genoeg zal zijn voor een antwoord.

Je blijft hangen bij de startpost. Daarna is er ook gewoon om informatie gevraagd waarvan jij zelf vind dat het niet nodig is om dat te geven zie onderstaande quote. En dat zette veel kwaad bloed bij mij. En dan nog een rare opmerking over een clixon dan denk ik ook bij mijn eigen het is jouw probleem, graag of niet.

Maar ik wil nog een poging doen om je te helpen maar heb dan wel gewoon zoveel mogelijk gegevens nodig

Ik kan toch niet inschatten wat jullie meer willen dan dat?
Wees eerlijk...
Meer foto's van de motor zouden ons weinig verder hebben geholpen.

Ik heb wel degelijk om meer informatie gevraagd en uitgelegd wat ik op foto's kan zien. Ik ga dat niet herhalen lees zelf maar terug.

Het is toch niet vreemd dat een leek denkt voldoende info aan te dragen door de ervaringsdeskundigen een foto te showen van een typeplaatje van een motor, met de vraag waarom er 2 extra draden aan zitten?

Maar je bent geen leek, maar los daarvan op het type plaatje staat geen informatie over wat de extra aders kunnen zijn. Maar geeft wel informatie dat de motor zelf maar 2 draden nodig heeft en een soort universeel motor is met koolborstels.

Als je met een machine een probleem heb dan maak je altijd een foto van de gehele machine, dan een foto van de gehele complete motor eventueel uit verschillende hoeken als daar extra details lijken ter zitten en dan pas maak je foto van details.

Dan maak je een close-up van de schakelaar en verteld dat er jumpers op zitten, waarom daar geen foto van? Of beter ipv van dat vage verhaal gewoon even een schema opstellen met de schakelaar erin. Dan kunnen we dat wel aanvullen.

Ik ben al jaren storingsmonteur en je weet dat je van een leek weinig kunt verwachten.

Daarom snap ik jouw nog minder. Ik ben ook al 20 jaar onderhoudsmonteur. En als je onderdelen besteld bij de fabrikant van de machine weet ik ook niet altijd hoe die heten en al helemaal niet in het Duits. Dan word me ook vaak gevraag om een foto. En dan krijgen ze minimaal 4 foto's. Van de gehele machine, de plaats waar het onderdeel zit, een detail van het onderdeel in de machine zelf en het type plaatje met serie nr.

En dat is bij een fabrikant die alle datasheets van alles heeft liggen en waar mensen rondlopen die zelf dingen weten die niet op papier staan. Wat verwacht je dan van ons.

En wat zijn de meet resultaten van de alle aders to elkaar in de kabel. Ik heb nooit aan je gevraag om te begrijpen of weten wat een clixon is, maar ik kan dat wel uit je meet resultaten herleiden. En ook het type motor valt daar soms uit te herleiden. Maar dat weten we ongeveer van het type plaatje. Op het type plaatje staat niets over een rem dus die zal er dan wel niet opzitten. Omdat als er een rem op zit moet je ook weten op welke spanning die werkt.

En ondanks dat ik al 20 jaar onderhoudsmonteur ben gooi ik nooit onderdelen weg voordat de machine weer werkt. Het komt te vaak voor dat de nieuwe bestelde onderdelen niet passen doordat er iets is aangepast of gewoon verkeerd geleverd, en dan is het altijd handig om even te vergelijken waar de verschillen zitten. Veel machine waar ik mee werk is nog handwerk geweest. Daardoor passen nieuwe onderdelen ook al bijna niet. En die dan je dan zelf passend te maken.
Kortom je gooit pas iets weg als het weer helemaal werkt.

Ook laat ik vaak een klein stuk van de bedrading zitten zeg overal ca 5 cm dan weet je later altijd nog wel welke kleur waar gezeten heeft en of er 1 of meer op zaten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 31 mei 2021 20:25:28 (19%)]

Fair enough, Benleentje.

Ik heb op verzoek gemeten toen er vragen rezen van zaken die niet ter herleiden waren van het plaatje.
Ik ben een leek (toch echt wel) wanneer het om motoren gaat.
Nogmaals... Ik vind het echt niet erg om meer aan te leveren of om te doen, wanneer men daar om vraagt.
Wat bij mij de irritatie opwekte (we hebben allemaal wel zo'n trigger) is dat men weer met de kristallen bol begon te klooien. :-)

Wat er was gebeurd, was dat ik die schakelaar behuizing uit elkaar haalde omdat deze op een onmogelijke plek zat, wat onveilig was.
De bedrading, allemaal met AMP stekkers op schuifjes, was krap, uit het zicht, en zat behoorlijk vast. Bij het lostrekken bleef er 1 AMPtje op het schuifje zitten. Maar ik had toen wel de draadboom los.
Ik ben wel wat kundiger in wat relaisschakelingen betreft en kan er iets heel spannends van maken.
Waar ik echter op vast liep was dat oa het drukcontact meteen ook het overneemcontact van het relais was.
Dus om hier een vervangend onderdeel voor te installeren, moest er al een vervangend relais komen. Peanuts. Dat fix ik wel.
Waar ik echter tegenaan liep, was dat de motor een extra set draden had.

En nu heb ik alles in de hand. Als een motor geen 3 fasen heeft, maar een simpele kortsluitanker is (dát weet ik nog wel van school) en dat hij daarom niet (zonder meer) de andere kant op kan draaien, die slechts met fase en null aan te sluiten is, dan kom ik er wel uit.
Maar een extra set draden was het struikelblok.
Dan komt dus de vraag naar boven: Waarom heeft een kortsluitankermotor een extra set draden?
Die vraag slinger ik de lucht in. Vergezeld met het plaatje.

Nu verwacht ik een blik kundige knapen die ook alles willen weten en slopen die uit hun ervaring kunnen stellen dat dit een elektrische rem is. Of een indicator dat de motor nog draait, of weet ik veel...
Iets wat deze mensen weten!

In plaats daarvan zijn er héél veel Fantomazsen die allemaal hun hoofd breken over dit fenomeen, omdat het anders is dan anders en daarmee iets intrigerends...
En hunkerend naar meer info vragen ze me naar meer foto's en een situatieomschrijving om dit probleem op te lossen. Sterker nog... Men is verontwaardigd dat ik dit niet meteen had meegepost.
Allemaal zaken die ik zelf al letterlijk onder ogen heb gehad.
En dat is niet erg... Want zo zijn we hier volgens mij allemaal! :-)
Een enkeling heeft er echt verstand van en die hoop ik er dan maar uit te vissen.

Ik merk dat we in ons werk verschillende manieren van aanpakken hebben.
Je omschrijft je situatie vanuit klantperspectief. Ik beoordeelde de situatie vanuit monteurs perspectief.
Ik krijg mijn werk ook in een voorgeschotelde en geregistreerde diagnose binnen. Dat is één deel van het verhaal, vanwaar ik al een richting in kan denken.
Wat ik van de klant verneem in mijn proactieve vraagstelling: "wat doet het wel en wat doet het niet", neem ik in me op en met die 2 gegevens heb ik al een redelijk beeld van de klacht.
Ik kan dan gericht om meer info vragen en kan dan aanvullen met een greep aan symptomen die mijn vermoedens bevestigen en een blijde blik van herkenning bij mijn klanten oproepen.
Ik weet dan genoeg.

Maaarrrr....
Ik heb ook klanten die me eerst rustig op de stoel neerzetten en eens rustig uit de doeken doen wat ze dagelijks meemaken, al dan niet onderbouwd met foto's op hun smartphone en parallellen die ze trekken met de problemen die de buurman vorig jaar ook had en hoe ze dat hebben aangepakt.
Het is lastig om daar respectvol op in te breken zonder de klant het gevoel te geven dat er niet naar hem/haar geluisterd wordt.

Maw... Draag me wat aan en ik haak er op in. Maar overlaadt me niet met allemaal randzaken die slechts zelden relevant zijn voor het probleem.

Welcome to my world.

Nogmaals... Is er meer info nodig, dan zoeken we die er gewoon bij.
Toegegeven... Ik had nog geen foto van de gehele motor gepost, zoals je vroeg. In al míjn arrogantie had ik niet verwacht dat je daar meer uit zou kunnen halen dan uit de foto van de motor beschrijving.
Per slot van rekening wilde ik alleen weten waar die 2 extra aders voor waren. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

ik vind het allemaal wel meevallen, er wordt moeilijk gedaan over iets als dit, terwijl ik heel wat hopeloze topics voorbij zie komen waar het ook uitgelegd kan worden met een oplossing tot gevolg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je omschrijft je situatie vanuit klantperspectief. Ik beoordeelde de situatie vanuit monteurs perspectief.
Ik krijg mijn werk ook in een voorgeschotelde en geregistreerde diagnose binnen.

Ik ben alles in een. Tegen mij zeggen ze daar staat een machine die niet werkt maak hem maar. Vaak geen schema,s dus moet letterlijk alles uitzoeken.

Dan komt dus de vraag naar boven: Waarom heeft een kortsluitankermotor een extra set draden?

Het is helemaal geen kortsluitanker motor. Die draaien op zijn max 3000rpm minus een beetje slip. Deze draait 5000rpm en is dus een universeel motor en heeft koolborstel. Enkel een foto geeft daarover uitsluitsel

Nogmaals... Is er meer info nodig, dan zoeken we die er gewoon bij.

Dat geef ik nu maar voor de zoveelste keer aan.

  1. IK wil een foto van de hele machine, van de gehele motor eventueel uit verschillende hoeken, alles wat je niet bekend voorkomt moet zeker op de foto.
  2. En wil dat je de kabel op alle aders doormeet en alle gegevens hier post niets weglaten.
  3. Ook graag een soort van schema over de schakelaar met doorverbindingen waar je eerder over sprak. Want dat verhaal is niet duidelijk. Tenminste niet voor mij.

Is je eerstvolgende post zonder bovenstaande gegevens dan ga ik er vanuit dat je verder geen hulp meer nodig hebt en reageer ik verder ook niet meer.

Die vraag slinger ik de lucht in. Vergezeld met het plaatje.

Nu verwacht ik een blik kundige knapen die ook alles willen weten en slopen die uit hun ervaring kunnen stellen dat dit een elektrische rem is. Of een indicator dat de motor nog draait, of weet ik veel...
Iets wat deze mensen weten!

In dit geval was er niets te zien op het plaatje behalve dan de 5000rpm en dat deze motor maar 2 draden nodig heeft. De rest van de draden heeft een andere functie. Van een zaagmachine die ik zelf heb weet ik dat er een extra weerstand in de motor zit. dat is dan de 3de draad. De 4de draad zal denk ik een clixon zijn dat is een temperatuur gevoelige schakelaar/ element. Dat heeft mijn machine weer niet. Maar het kan ook zijn dat de motor en de weerstand helemaal apart zitten en dan heb je ook 4 draden.

Maar vrijwel elke vraag hier op het forum is het type plaatje alleen niet genoeg om de functies van de aders te bepalen en 9 van 10 keer moet je dan de aders meten. Het is makkelijker als een motor zijn eigen klemmendoos heeft daar staan meestal de genormeerde afkortingen bij. Maar bij een motor met enkel draden is het altijd meten.

Wat bij mij de irritatie opwekte (we hebben allemaal wel zo'n trigger) is dat men weer met de kristallen bol begon te klooien.

Dat was werkelijk ook maar 1 opmerking van 1 persoon daarvoor en daarna kreeg je allemaal terechte mogelijkheden en ook heel veel verzoeken om meer informatie allemaal op een normale manier gevraagd.
En op een geven moment ging je zelf raar doen en vond je ook dat extra foto's niet noodzakelijk waren en dat was en is nog steeds mijn irritatie.

Kan het zijn dat ik dit alleen hoef te sluiten? Omdat ín de motor alles afspeelt?

En hoe weet je dan welke van de 4 draden je daarvoor moet gebruiken? Misschien is het toch een motor die in draairichting kan veranderen. De motor zelf kan het maar dat word niet gebruikt. Maar dan moet je toch weten hoe je dat ggoed moet aansluiten. Doe je dat verkeerd dan verbrand de motor.

Nu verwacht ik een blik kundige knapen die ook alles willen weten en slopen die uit hun ervaring kunnen stellen dat dit een elektrische rem is. Of een indicator dat de motor nog draait, of weet ik veel...
Iets wat deze mensen weten!

Ik weet wel redelijk over motoren maar heb dan wel een foto van oa de motor zelf nodig en in dit geval ook de meting aan de aders die is echt nog veel belangrijker.

Als ik zelf een onbekende motor heb dan moet ik ook gaan meten aan de draden. Daarna weet ik wel welke draad wat doet en ook of de motor nog wel werkt.

Als er naar merk en type gevraagd word zal er even gezocht worden naar een handleiding, alwaar vaak een schets; onderdelenlijst en schema in staan.
Bij een meting tussen de draden onderling geeft een indicatie wat het kan zijn bv ;bruin-blauw 10 ohm is mogelijk de motor.
;zwart-wit 0 a 0,2 ohm is mogelijk een een thermisch contact.
Een weerstand meer als bv 5ohm kan een rem weerstand of een aanloop -begrenzer zijn. Er zijn ook onderdelen die soms inwendig in serie staan en dan kun je tussen meerdere draden verschillende weerstanden meten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Een weerstand meer als bv 5ohm kan een rem weerstand of een aanloop -begrenzer zijn.

Zo had ik er nog niet naar gekeken dan kan je in theorie die weerstand voor zowel aanloop en als rem gebruiken. De aanloop moet dan wel via een tijdrelais.

Ik zal de motor eerst eens in elkaar zetten met de nieuwe maak- en verbreekcontacten, incl. overneem contact.
Ik verwacht dan dat de motor goed zal draaien.
Alleen zal het spannend worden wat er gebeurt wanneer ik de boel uitschakel.
Blijft het blad dan doordraaien tot het momentum weg is? (nee dit is een vraag die ik mezelf afvraag, en niet specifiek aan jullie. :-) )

Als ik zie dat de schakelaar 2x een maak en 1x een verbreek contact heeft, kan het haast niet anders dan dat 1x verbreek de standaard verbreker is, en een maak het relais met overneemcontact bekrachtigt.
Dan blijft er nog een maak contact over waar die 2 onduidelijke draden aan hangen.
Meer mogelijkheden zijn er niet als ik afga op 1 jumperkabeltje wat ik erbij los trok.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Heb je ook een handleiding van de machine?, daar staat zoals al eerder aangegeven achterin een schema als je geluk hebt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

kan het haast niet anders dan dat 1x verbreek de standaard verbreker is,

Ja een verbreek contact verbreekt, maar wat bedoel je er precies mee. Wat zou het contact volgens jouw moeten verbreken.

Maar wat is nu het probleem. Ik heb vrij duidelijk wat dingen proberen uit te leggen, ik probeer je gewoon te helpen. Maar er komt geen enkele reactie van jouw. Waarom? ik heb je toch niets misdaan.

De Ohmse weerstand tussen de draden schommelt tussen 2 en 6 ohm.

Dat toch niet duidelijk. Je hebt 4 draden dan verwacht ik wat je precies gemeten hebt tussen elke draad. En de meting moet ook stabiel zijn en zeker niet ergens tussen 2 en 6 ohm. Ok mag wel schommel tussen bv 2,2 en 2,4 ohm omdat kleine waarden nu eenmaal lastig zijn voor een multimeter

Wat is er moeilijk aan 4 draden doormeten.
Waarom is het zo moeilijk gewoon duidelijke informatie te verschaffen nadat er om is gevraagd? Ik doe toch echt mijn best om je te helpen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 2 juni 2021 16:31:04 (36%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Tabelletje maken met weerstandmetingen tussen draad x en y:

code:

    2   3   4
1   ?   ?   ?
2       ?   ?
3           ?
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Golden Member

Op 2 juni 2021 13:28:15 schreef Fantomaz:
Ik zal de motor eerst eens in elkaar zetten met de nieuwe maak- en verbreekcontacten, incl. overneem contact.

Ik denk dat jij jezelf een groot plezier kan doen door juist foto's te posten waarbij het ding nog uit elkaar ligt, maar blijkbaar is het ontwikkelen te duur?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Precies het kan ook zomaar zo zijn dat de wikkelingen in serie moeten of parallel. Of dit of dat. Je hebt nog meer geluk in het casino.

Op 2 juni 2021 16:23:52 schreef benleentje:
Ja een verbreek contact verbreekt, maar wat bedoel je er precies mee. Wat zou het contact volgens jouw moeten verbreken.

Afgaande op wat een maak- en een verbreekcontact moet doen met een relais overneemcontact, weet ik welke draden dáár hoorden.
Ik vraag me nog even af waarom de schakelaar (zie upload foto van die schakelunit) van mij verlangt dat ik de motor niet parallel over de spoel van de relais zet. Relais is enkelpolig geschakeld en de motor ogenschijnlijk dubbel. Dit waarschijnlijk ter zijde...

Als ik het maak- (een ervan) en het verbreekcontact reeds heb gereserveerd voor het bekrachtingen en verbreken van de relais, dan blijft alleen 1 maakcontact over voor die 2 extra draden.

Ik denk het volgende... Bij het inschakelen wordt ook een rem vrij gegeven.
(elektro-)mechanisch, dan wel inductief vanuit de spoel van de motor.
Ik vermoed (na aanleiding van enkele eerdere reacties) dat die rem bij het uitschakelen van de spanning zijn werk gaat doen om de motor geleidelijk aan te laten remmen.

Ik heb gisteren nog even bij het apparaat gekeken en ik kan met de beste wil van de wereld er geen duidelijke foto van maken. Daarvoor ligt hij te diep ingebouwd.
De foto die ik nog ga nemen en ga uploaden zal meer laten zien dan het typeplaatje, maar verwacht er geen wonderen van.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Afgaande op wat een maak- en een verbreekcontact moet doen met een relais overneemcontact, weet ik welke draden dáár hoorden.

Nee dat werk niet bij 1 schakelaar. Zodra je de schakelaar indruk zijn de maak contacten gemaakt en het verbreek contact verbroken en het verbreek contact kan dan geen relais meer bekrachtigen.

Ik denk het volgende... Bij het inschakelen wordt ook een rem vrij gegeven.
(elektro-)mechanisch, dan wel inductief vanuit de spoel van de motor.

Nee zo werkt dat niet.

JE motor heeft een mechanische rem? Zo ja dan kan je de motor niet bewegen die staat vast makkelijk te controleren.

dan wel inductief vanuit de spoel van de motor.

Nee ook dat klopt niet dat gaat niet vanzelf. Lees maar terug.

Wacht even...
Dit is een interpretatiefout.
Het verbreekcontact wat ik bedoel, zit niet in de relaisschakeling.
Dat is een eigen contact, die wel binnen dezelfde unit zit, maar niet geschakeld door de spoel.

Even de verwarring dat de unit die ik op de foto heb staan alleen de relaiscontacten weergeeft. Er zit nog een verbreekcontact bij.
En inderdaad... Dat betekent dat het relais-geschakelde verbreekcontact NIET het contact was wat ik voor ogen had.

Als ik de tijd heb, dit weekend, ga ik me er weer verder in verdiepen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Omdat er maar geen foto's komen, vraag ik me toch af wat er zo "geheim" aan die motor is ....

mvdk

Golden Member

Een foto van de gehele machine zou al zo helpen. Als je op die motorcode zoekt, zie je dat het ding in verscheidene machines is ingebouwd.
Wellicht dat als je dan op de machine van ts zoekt, er zomaar info boven water komt.

Op 4 juni 2021 15:28:01 schreef pamwikkeling:
Omdat er maar geen foto's komen, vraag ik me toch af wat er zo "geheim" aan die motor is ....

Ja dat vraag me ook af. Normaal gebruik mijn glazen bol om te helpen maar dan mag niet van TS. Omdat er dan geheimen boven water komen die ik niet mag weten.

Op 5 juni 2021 01:26:10 schreef benleentje:
[...]Ja dat vraag me ook af. Normaal gebruik mijn glazen bol om te helpen maar dan mag niet van TS. Omdat er dan geheimen boven water komen die ik niet mag weten.

Omdat ik er zelf de belanghebbende in ben, gaat mijn eigen traagheid míj het meeste pijn doen. ;-)
Jongens, het moet even tussen de bedrijven door.

Bij deze... Het beste wat ik er qua motor beeld van kan maken.
En dat plaatje... die kenden jullie al.
Ook nog even het afschermkapje/huis waar de (relais)schakeling in zat. Krap in de bedrading, dus bij het afnemen kon ik niet meer zien wat waar zat.

Ik heb nog even contact gehad met de fabrikant.
Om te vragen naar een schema van hoe de schakelaar bedraad was, en evenzo wat de extra aders op de motor doen.
Alles im Deutch, dus kreeg ik keurig een exploded view van alle mechanische delen.
Géén elektrisch overzicht iig.
Maar ik ben nog niet uitgemaild.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Waar blijven de meetresultaten van de kabel?

mvdk

Golden Member

Ja sorry hoor, zit nu met een brede glimlach te lezen dat er contact is gezocht met de fabrikant. En ik maar de hele tijd denken dat er géén fabrieksplaatje opzit, en dat het geheel onbekend is wie de bouwer van de machine is/was.

Op 5 juni 2021 01:26:10 schreef benleentje:
[...]Ja dat vraag me ook af. Normaal gebruik mijn glazen bol om te helpen maar dan mag niet van TS. Omdat er dan geheimen boven water komen die ik niet mag weten.

;) ;) ;)

Geeft niet hoor.

Afgaande wat er op de foto's te zien is, zijn de blauwe en bruine van de twee aderige kabel de voeding en bruine en blauwe van de vier aderige kabel met parallel de ontstoring 's condensator de motor draden. Om te testen even doorverbinden. De grijs en zwarte draad is dan een clixon of remweerstand, door meting uitzoeken.
Zit er bij de zwarte ook bruin op de faston stekker dat is op de foto niet te zien.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op 8 juni 2021 10:56:45 (12%)]

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 7 juni 2021 23:58:23 schreef mvdk:
Ja sorry hoor, zit nu met een brede glimlach te lezen dat er contact is gezocht met de fabrikant. En ik maar de hele tijd denken dat er géén fabrieksplaatje opzit, en dat het geheel onbekend is wie de bouwer van de machine is/was.

Dat was de hele discussie...
Ik had een plaatje maar dat zou niet genoeg zijn.
De foto's zijn weinig onthullend doordat de motor vrij diep ligt.

En ja, de voeding naar de motor is bruin/blauw en voorzien van de condensator. Was ook al genoemd, enkele reacties geleden ;-).
De andere twee draden (ik meende grijs en zwart. Ik heb hem nu niet me :-P) zullen van de rem of klixon (on the starboardbow) zijn.
Ik had al eerder die weerstand gemeten en deze lag vrij laag, 2 tot 8 Ohm.
Die fluctuatie kwam eerder door het contact tussen mijn meetpennen en de draden.
Omdat hij geschakeld is door de relaisschakelaar, lijkt het mij inderdaad een spoel oid die de boel remt.

Wat mijn contact met de fabrikant betreft...
Daar was ik wat terughoudend mee, omdat ik natuurlijk een nieuwe machine heb gestript omdat de schakelunit buiten handbereik was en daarmee onveilig. Deze wilde ik vervangen/verplaatsen/aanpassen.
Het komt vaak niet over dat je een nieuwe machine hebt gedemonteerd omdat je vindt dat iets beter of veiliger kan. Dan trap je op iemands tenen.
En ik wil nog steeds graag een tekening kunnen opvragen als failsafe, mochten we er hier niet uitkomen. Het is wel een delicaat onderwerp, zoals gezegd.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)