230v motor, met 4 kabels aangesloten?

Ik dacht aan twee spoelen met betrekkelijk dikke draad, zodat de R weerstand laag is, maar de X wat hoger.
Then again... De frequentie van de draaiende motor op de spoel zal niet bijster hoog liggen.
Hoewel ik daar nu zo even over nadenk... Zou het niet zo kunnen zijn dat de motor qua draaisnelheid geremd wordt door een hoge X omdat de motor bij een hoger toerental een hogere frequentie opwekt?
Hij zal uiteindelijk langzamer gaan draaien, waardoor de frequentie en daarmee weerstand X lager wordt.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Nee zo werkt dat niet.

Het afremmen van de motor is gewoon een vorm van energie omzetting. De rotatie energie van de motor + zaagblad worden omgezet naar warmte. Energie is vermogen x tijdsduur. de motor als generator moet dus een vermogen kunnen kunnen afgeven in de vorm van warmte gedurende een bepaalde tijd

Xl de impedantie van de spoel is geen zuivere weerstand. Omdat de stroom en spanning over de impedantie Xl uit fase zijn. Dit betekend dus als er spanning is, is er op dat moment geen stroom loopt die is 0 >> spanning max en stroom 0. Omdat vermogen spanning x stroom is betekend dat voor Xl P = U x I = U x 0 en het vermogen is dus 0. Er is dus geen vermogen in de impedantie Xl. Omdat er geen verliezen (=vermogen) zijn in Xl kan de deze de motor als generator ook niet afremmen omdat er geen energie omzetting in Xl plaats vind.