230v motor, met 4 kabels aangesloten?


Wat betekent eigenlijk die P1 2kW en P2 1.02 kW op het motorplaatje.

P1 = elektrisch opgenomen vermogen
kilowatts die je betaalt aan je elektriciteit leverancier

P2 = afgegeven vermogen
koppel en toerental dat je beschikbaar hebt aan de uitgaande as van de motor (zonder het verlies in de tandwieloverbrenging in deze toepassing)

Het verschil tussen beide, tja, dat draagt bij aan de opwarming van de aarde.

Je lult er mooi in om, benleentje.
Ik waardeer je inbreng, maar deze is echt niet zo waardevol of trefzeker als je het wilt doen geloven.
De foto, die weinig meer vertolkt dan wat ik al had omschreven is plotseling een schat aan informatie voor je en de heilige graal van alle kennis.
Terwijl het enige wat het je vertelt is dat het geen kortsluitanker motor is, hetgeen ik dacht te herinneren van school. Motoren die niet van draairichting kunnen veranderen doordat de spoelen in serie staan, of whatever.
Je weet geen ene kloot meer, maar bazuint apetrots dat de schellen je van de ogen vallen en álles duidelijk is.

Je zelfingenomendheid, verpakt in hulpvaardigheid, lijkt alleen een bevrediging te zijn van het belerend kunnen bekritiseren van anderen.
En dat is link wat je doet.
Ik weet niet of je je dat vaker doet, want iemand die onkundig is, zal je adviezen gemakkelijk op kunnen volgen en daarmee in de problemen kunnen komen.
Adviezen, met bijgevoegd tekeningetje, allemaal gebaseerd op een foto van een motor die diep verscholen in een behuizing zit.

Ik ben blij dat ik je adviezen niet heb opgevolgd. De opmerking van iemand in dit topic over een rem, ingegeven door inductie van spoelen die een tegenkracht geven, opgewekt door de nog nadraaiende motor, heeft me aan het denken gezet.
Het zou heel plausibel zijn en het laatste vrije verbreekcontact in de relaisschakeling verklaren.

Ik kwam een kriebelige tekening tegen op een Poolse website die dit ook zo omschreef.
Ik denk dat ik het die kant op moet zoeken.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Shiptronic

Golden Member

Fijn antwoord voor iemand die hulp zoekt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ benleentje, mooi uitgewerkt

Op 9 juni 2021 08:34:11 schreef Shiptronic:
Fijn antwoord voor iemand die hulp zoekt?

Ja ik word daar wel depressief van en ik kan wel een beetje hulp gebruiken, bedank voor je hulp Shiptronic. Maar ik denk dat ik nu wel professionele hulp kan gebruiken met dit trauma uit dit toipic.

Op 9 juni 2021 11:16:56 schreef rwk:
@ benleentje, mooi uitgewerkt

Dank je toch nog een klein beetje waardering.

De opmerking van iemand in dit topic over een rem, ingegeven door inductie van spoelen die een tegenkracht geven, opgewekt door de nog nadraaiende motor, heeft me aan het denken gezet.

Dat was mijn inbreng. Dat moet je dus negeren want dat klopt niet, heb ik uit mijn duim gezogen.

De foto, die weinig meer vertolkt dan wat ik al had omschreven is plotseling een schat aan informatie voor je en de heilige graal van alle kennis.

Dat was dan ook sarcastisch bedoelt omdat jij al die tijd te lui was om een fatsoenlijke foto te posten. Maar de foto bevalt wel degelijk goede informatie

Je weet geen ene kloot meer, maar bazuint apetrots dat de schellen je van de ogen vallen en álles duidelijk is.

Precies wat weet ik er nu van. Ik ben ook pas 12 jaar oud.

Je zelfingenomendheid, verpakt in hulpvaardigheid, lijkt alleen een bevrediging te zijn van het belerend kunnen bekritiseren van anderen.
En dat is link wat je doet.

Ja heb je helemaal gelijk in. Ik heb zomaar voor de lol 30 minuten aan een tekening gewerkt om de remfunctie uit te leggen. En daarnaast nog diverse site geraadpleegd om zeker te zijn dat het klopt. IK heb me nog verder verdiept in de materie zodat ik een kloppend verhaal kon vertellen. En dat heb ik alleen maar gedaan om jouw te pesten? Je de verkeerde informatie te geven. Dat vind ik leuk om te doen word ik en gelukkig mens van.

Ik weet niet of je je dat vaker doet, want iemand die onkundig is, zal je adviezen gemakkelijk op kunnen volgen en daarmee in de problemen kunnen komen.

Maar gelukkig ben je niet onkundig en heb je geen hulp nodig. Jouw beledigingen strelen mijn ego. Ik heb nog nooit iemand verkeerde adviezen gegeven. Ook bij jouw niet, heb daar nu wel spijt van. Had je nu toch graag een verkeerd advies willen geven en dat je dan per ongeluk je hand eraf zaagt. Maar zoo zit ik niet in elkaar. Het is voor mij dan ook een slechte ervaring en heb veel tijd verspilt aan iemand dat dat niet waard is en die me dan ook nog even lekker staat te beledigen.

Maar Fantomaz, toch denk ik hier dat jij naar een spiegel kijkt, je bent zelf de zelfingenomendheid verpakt in poep gemaskeerd met slechte aftershave , die afkeurend elke post negeert, het zelf allemaal beter weet ons in de maling neemt terwijl je allang weet hoe de motor werkt maar ons graag ziet spartelen om te zien of we het ook begrijpen en bevredigend tot de conclusie komt hoe dom we zijn en hoe slim jezelf bent. Ja Fantomaz je bent vast apetrots op je zelf hoe je ons dom volk zo in de maling hebt genomen.

Woops...
Ik lees mijn reactie van gisteravond en ik moet zeggen dat ik iets teveel het hart op de tong had.
Hoewel het mijn gedachten keihard vertolkte en het wel is hoe in dacht, had ik dat niet zo moeten posten.
Iets met medicijnspiegel. En daar wil ik het meteen bij laten.

Daarvoor in ieder geval wel mijn excuses.

Er is een behoorlijke wederzijdse frustratie ontstaan en daarbij sta ik wel achter mijn standpunten. We gaan daar dus niet mee op 1 lijn komen.

Dus laat ik ter afronding wel iedereen die
hierin participeerde bij deze bedanken.
Ja, Benleentje, jij was het inderdaad die het over de remweerstand had.
In de eerste reactie waarin je dit aanhaalde kreeg ik de indruk dat het met spoelen gebeurde, die een dmv magnetisch veld opgewekte spanning genereren die door een sluiting als een rem fungeerden.
Dat vond ik heel plausibel.

Toen je later een paar keer sprak over remweerstanden, dacht ik aan elektrische weerstand, ipv mechanische weerstand, maar wel inductief.

Weerstand als rem sloeg nergens op en het voedde even wat andere irritaties die je bij me had opgewekt.
De tekening hielp daar ook niet bij.

Inmiddels weet ik dat het inderdaad spoelen betreft, waarbij mijn eerste interpretatie van je uitleg klopte.

Van hieruit ga ik het weer verder opbouwen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch zijn remweerstanden echte weerstanden. Alleen zó kun je energie opmaken, wegstoken, en dat moet om de motor te remmen.
Met spoelen kan dat niet.
Bij alleen maar kortsluiten rem je op de draadweerstand van de motor zelf, met de omschreven nadelen: te plotseling, te hete motor. Vandaar remweerstanden.

Bij de tram zaten vroeger remweerstanden op het rijtuig, lekker geventileerd; maar de tram zal nu bij het remmen wel terugleveren op het net.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

die door een sluiting als een rem fungeerden.

Wat is dan een kortsluiting? dat is vaak een onbedoelde korte verbinding met zeer lage weerstand. De spoelen van de motor worden dan ook bewust bijna kort gesloten. Omdat deze kortsluiting te heftig is voor de motor word er kortgesloten mbv een weerstand. Deze weerstand zit in de motor.

Toen je later een paar keer sprak over remweerstanden, dacht ik aan elektrische weerstand, ipv mechanische weerstand, maar wel inductief.

Ja is een elektrische weerstand. IS een extra wikkeling in de motor naast de motor wikkelingen bedoelt als weerstand. Wikkeldraad is ook dunner om zo aan de gewenste waarde te komen.

Weerstand als rem sloeg nergens op en het voedde even wat andere irritaties die je bij me had opgewekt.

En je hebt werkelijk geen idee hoe groot mijn irritaties zijn over jouw en toch help ik je gewoon.
Als men dus iets verteld wat gewoon waar is en dat klopt niet met jouw denkbeeld of je begrijpt het niet dan reageer je op deze manier? je had het ook kunnen opzoeken het internet staat er vol mee.

https://helpcy.blogspot.com/2019/08/electrical-braking-of-dc-motors-wh

Echter gaat bovenstaande over een motor op gelijkstroom en ik kon geen goede plaatjes vinden voor jouw motor en ben ik dus ruim 30 minuten aan het tekenen geweest. (moet het programma nog leren).

De tekening hielp daar ook niet bij.

Dit is de eerste keer dat je echt eerlijk overkomt en normaal communiceert. Mijn vraag is dan wat begrijp je niet aan de tekening.
De tekening is een principe schema. En word in vrijwel alle zwaardere elektrisch gereedschap toegepast. Jouw schakeling kan net even iets anders zijn met hoe de exacte verbindingen zitten en de waarde van de weerstand maar in grote lijnen klopt het.

Bij de tram zaten vroeger remweerstanden op het rijtuig, lekker geventileerd;

Ik kan me vergissen maar waren dat niet andere type motoren. Ik dacht sleepring motoren. En met weerstanden kon je dat het veld in spanning veranderen waardoor je de motor kon regelen. Maar er zal best ook wel een weerstand voor het remmen bij gezeten hebben.

maar de tram zal nu bij het remmen wel terugleveren op het net.

Dat hoop ik wel ja :).

Bij alleen maar kortsluiten rem je op de draadweerstand van de motor zelf, met de omschreven nadelen: te plotseling, te hete motor. Vandaar remweerstanden.

Heel soms kan dat wel het hangt er denk ik vanaf hoeveel kinetische- of rotatie energie er in het systeem aanwezig is op het moment voordat er geremd moet worden.

Elektrisch gereedschap tot ca 700W remt meestal zonder weerstand.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 9 juni 2021 20:39:32 (31%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juni 2021 20:33:52 schreef benleentje:
Ik kan me vergissen maar waren dat niet andere type motoren. Ik dacht sleepring motoren. En met weerstanden kon je dat het veld in spanning veranderen waardoor je de motor kon regelen. Maar er zal best ook wel een weerstand voor het remmen bij gezeten hebben.

Een interessant 'zijspoor', dus even een bliksemgoogletje tussendoor gepleegd. Hoewel off topic, toch even hier kijken: zowel vaartregel- als remweerstanden inderdaad. Bij andere trams zal het destijds wel ongeveer net zo gegaan zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Oude trams en oude e-treinen en e-lokomotieven hadden seriemotoren.
Zowel bij de tram als bij het spoor konden die motoren in serie en parallel gezet worden. Bij sommige oude e-lokomotieven is de parallel stand uit bedrijf genomen, teveel kans op kapotte motoren. Ten slotte kon je, als je uit de weerstanden was, de stroom door de veldwikkeling verzwakken, door een weerstand parallel aan de veldwikkeling te schakelen.
Bijgaand een uitleg met plaatjes: https://www.museumtramlijn.org/techniek.php
Edit:
FET was sneller. Gewoonlijk kijk ik eerst nog even voor ik op posten druk

Treinen en lokomotieven hadden geen remstanden op de controller.
Bij de 1100 en de 1300 kon je als je op 120km/h en ruim in de tijd zat, en de komende stop nog 20km verderop, de rijrichtingsleutel op neutraal zetten. De motoren werden daardoor spanningsloos, maar belangrijker, de ventilatoren en de compressor stopten ook. Even 5 minuten voor jezelf.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 9 juni 2021 21:02:30 (23%)]

Als je met spoelen in een draaiende omgeving een dynamo effect bereikt, wek je een spanning/stroom op.
Sluit je die kort, waarbij ik de inductieve en ohmse weerstand van als stroombeperkende factor zie, rem je draaiing van de motor doordat magnetische veld.
Zo interpreteerde ik de uitleg.

Ik heb nog een vraag uitstaan bij de fabrikant tav het schema.
Ik kreeg wel vrij snel een exploded view tekening, maar daar stond het elektrische deel niet bij omschreven.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Als je met spoelen in een draaiende omgeving een dynamo effect bereikt, wek je een spanning/stroom op.

Er is geen extra spoel in de motor het dynamo effect is de motor zelf, of beter gezegd een motor in generator bedrijf.

Bijna elke motor kan je als motor of generator gebruiken. Werking van een generator zal je wel bekend zijn. Je hebt bv een dieselmotor die de generator aandrijft. Als je nu de generator zwaar gaat belasten of kortsluiten dan moet de dieselmotor harder werken.

https://illustrationprize.com/nl/135-four-quadrant-operation-of-dc-mot

Nu je zaagmachine, als je zelf het zaagblad laat rond draaien met de hand dan is je zaagmachine een generator geworden. Ga je de generator nu kortsluiten dan is het veel moeilijk er om het zaagblad rond te krijgen op hoge snelheid. Echter kan je onmogelijk zelf met de hand die 5000 rpm halen en zal je dat effect van het moeilijk rond draaien ook niet zo opmerken.

Als je nu dus gewoon de zaagmotor aanzet dan gaat deze 5000rpm draaien. Schakel je op deze snelheid de motor uit dan is het weer een generator omdat de kinetische energie opgeslagen in het zaagblad nu zijn energie langzaam afgeeft aan de generator. De correcte naam hiervoor is een motor in generator bedrijf. Ik kan deze energie nu ook gaan gebruiken door bv er een lamp op aan te sluiten. Bij een kleine lamp zal die nog vrij lang oplichten, bij een zware lamp zal dat maar kort zijn.

Omdat er nog zo veel energie in het snel rond draaiende zaagblad zit is het direct kortsluiten van motor een slecht idee. De fabrikant die deze zaagmachine bedacht heeft zal daaraan gerekend hebben en eventueel getest hebben hoe ze de motor op een goed manier kunnen afremmen.

Onderstaande tekening is van mijn eigen zaagmachine.

Ik heb hem!

Dit is wat ik van de fabrikant kreeg...
Het lijkt erop dat de spoelen inderdaad een tegengesteld magnetisch veld opwekken en door draaiing daarmee een spanning. Maar over andere spoelen dan die van de motor.
Hoe harder deze draait, deste sterker het magnetische veld en daarmee de spanning. Kortgesloten remt hij, en sterker wanneer hij sneller draait. Hoe langzamer hij draait, deste minder spanning er wordt opgewekt.
Als ik het zo beredeneer komt het op hetzelfde neer als je weerstanden, maar deze moeten dan meer warmte kwijt? Misschien dat ze daarom voor spoelen hebben gekozen?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit is wat ik van de fabrikant kreeg...

Ik moet toegeven dat het ingenieuzer in elkaar steekt dan ik dacht en dat mijn verhaal die ik vertelde wel in grote lijnen klopt en jouw verhaal ook in grote lijnen klopt, maar het is toch iets anders dan je zou denken.

Dus we hebben allebei een beetje gelijk en we zitten allebei een beetje fout. :).

Ik heb jouw schema even iets anders getekend.

De Serie motor is opgebouwd uit de rode spoelen plus het anker in het midden. Als je de schakelaar aanzet dan vloeit er dus alleen stroom door de rode spoelen en het anker. Tot zover is het een normale motor.

Dan wat gebeurt als je de schakelaar uitzet. De motor word dan een generator. Het aparte is nu dat de motor/ generator ineens is verandert. Dat is nu de blauwe spoelen en het anker en die worden kortgesloten door de schakelaar.

Als ik het zo beredeneer komt het op hetzelfde neer als je weerstanden, maar deze moeten dan meer warmte kwijt? Misschien dat ze daarom voor spoelen hebben gekozen?

JA dat klopt. Daarom hebben ze voor een extra set spoelen gekozen. De ene set spoelen word warm als de motor draait de andere bij het remmen. Maar er is nog iets wat anders is dan je zou denken, elke spoel is eigenlijk ook een weerstand. Normaal probeer je in een motor die ongewenste weerstand van het koper zo laag mogelijk te houden. Dat is goed voor het rendement en de motor heeft minimale warmte verliezen. Het 2de setje spoelen is daarin anders en daarin is de weerstand van het koper juist wel belangrijk en dus zelfs gewenst. Dus hoewel jij gelijk hebt is dit een spoel die spanning genereert, maar het is tegelijk ook een weerstand waarin stroom loopt en zo de eigen genereerde spanning in warmte omzet. In het 2de setje spoelen is het rendement heel erg slecht en de warmte verliezen dus maximaal.

En dat is iets wat ik niet verwacht had dat het beide is en ik denk jij ook niet ;).

Als ik het zo beredeneer komt het op hetzelfde neer als je weerstanden, maar deze moeten dan meer warmte kwijt? Misschien dat ze daarom voor spoelen hebben gekozen?

De fabrikant had 2 keuzes.
1- Een externe weerstand. Maar een weerstand waar 1000W in kan stoppen, waar laat je die en hoe hou je die gekoeld.
2- Een duurdere motor met extra spoelen die ook als weerstand dienen.

Ze hebben dus voor 2 gekozen met als voordeel.
Compacter te bouwen.
De motor word maar iets groter door de extra spoelen.
De extra spoelen hebben heel veel draadlengte en kunnen dus goed hun warmte afgeven aan het ijzer van de motor.
De motor heeft al eigen ventilator voor de motor wikkelingen en dus de extra wikkelingen worden zo ook mee gekoeld.

Het laatste punt werk alleen als je de motor steeds lang genoeg gebruik zodat de generator wikkeling werk kan koelen en dus niet continu remt.

Dus motor 1 seconde laten draaien 1 seconde stoppen enz maakt hem wel kapot. Maar dat doe je dus bij normaal gebruik nooit je gebruikt hem om te zagen. Maar bovenstaande is voor elke motor geen goed idee.

Toch hoop ik dat je de weerstand van de spoelen nog een keer voor me wilt meten. Want dit is ook nieuw voor me en ben er toch nieuwsgierig naar.

Ik heb ondanks alles echt mijn best gedaan om je te helpen, hetgeen wat ik beweerde is niet fout en word ook toegepast op andere motoren, veel zijn daar de weerstanden wel extern. Is was dan ook in de veronderstelling dat er ook motoren zijn waarin de weerstanden intern zitten.

Het schema van de fabrikant heeft laten zien dat er nog een extra mogelijkheid is waarin er inderdaad extra spoelen zitten die spanning genereren maar dat diezelfde spoelen ook een gewenste weerstand zijn.

IK vond het best pijnlijk om beledigt te worden maar heb toch mijn geduld met je bewaart, ik had dat denk wel een beetje verdient want ik deed inderdaad erg sarcastisch naar je over die foto. Toch maakte de foto wel en paar kleine dingen duidelijk maar ik heb dat wel sterk overdreven.
Maar jij had dat ook wel een beetje verdient vond ik maar goed dat ws niet netjes van me.

Ik hoop dat jij ook gaat proberen om jezelf te verbeteren. Probeer dus iets meer open te staan voor ideeën van anderen. Je hoeft ze niet gelijk te geloven want wij techneuten zijn gewoon van nature wantrouwig :). Maar probeer andere ideeën wel te begrijpen en zoek eventueel verder op het internet.
Ook had je tegen mij gewoon mogen zeggen dat je mijn ideeën niet gelooft of denkt dat het nietwaar is daar kan ik wel tegen. Dan had ik ook eerder voor je gezocht op het internet zodat je dat zelf kan nalezen. Maar je irritatie opkroppen en me half negeren is begrijpelijk maar probeer dat niet meer te doen.

Maar ik ben vooral blij dat je de oplossing hebt gevonden en je weer verder kan met het project.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 10 juni 2021 16:51:46 (13%)]

Shiptronic

Golden Member

De spanning in generator bedrijf gaat ook door het anker, word deze dan ook gedwongen om de andere kant op de draaien?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij de eerst blik op de fabriek schema dacht ik vandoen te hebben met een compound motor, dit door dat de spoelend zijn met meer golfjes als bij serie spoelen gebruikelijk is maar dit is niet zo. Je extra verbreekcontact is op de foto een thermische beveiliging.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 10 juni 2021 17:36:50 schreef Shiptronic:
De spanning in generator bedrijf gaat ook door het anker, word deze dan ook gedwongen om de andere kant op de draaien?

Je bedoelt of de spoelen gekruist zijn? dat zou ook nog kunnen dan rem je nog harder. Echter dan zou ik die kruising ook in de schema verwachten daar lijkt alles dezelfde richting op te zitten.

Je extra verbreekcontact is op de foto een thermische beveiliging.

Die zit alleen in de 230V voeding niet in het verbreek contact wat de motor afremt.

Benleentje, nogmaals mijn excuses voor mijn uitspatting.
Ik las het zelf ook terug met gefronst voorhoofd. Het moment van de dag en wat andere onbalansen in mijn lichaam joegen bepaalde frustraties wat te hoog.

Je vasthoudendheid in het oplossen van het probleem of in ieder geval je fascinatie heeft ook zijn charme. Ik had dat dus niet zo moeten brengen. :-(

Wat het schema betreft...
Ik denk aan veel dunne wikkelingen om de snelheid op te bouwen, versus minder (al dan niet tegendraadse) wikkelingen met een dikkere draad.
De weerstand tussen die draden was zo rond de 2 tot 6 ohm. Dus moet het geheel het hebben van de inductieve weerstand.

Er wordt dan een balans gevonden tussen de hoge stroom door de omzetting van het momentum naar een magnetisch veld naar een stroom (Weinig wikkelingen dus een relatief lage spanning) en de sluiting die de stroomkring sluit.
Hoe harder de motor draait, deste harder hij remt.
Ik vind het wel geinig gevonden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Benleentje, nogmaals mijn excuses voor mijn uitspatting.

Het is je vergeven, ik hoop wel dat je ervan leert, ik wel in ieder geval ik kan ook beter.

Het moment van de dag en wat andere onbalansen in mijn lichaam joegen bepaalde frustraties wat te hoog.

Helaas ken ik dat ook bij mij vooral in de eerste helft van de dag.

Dus moet het geheel het hebben van de inductieve weerstand.

Je zou dat zo kunnen zeg ja ;). Toch zou je eigenlijk die 2 zaken gescheiden moet bekijken. Inductie en weerstand want ze doen elke hun eigen ding. De inductie wekt de spanning op en de weerstand die je meestal niet wilt in een inductie zet die geinduceerde spanning om in warmte.
In de ene wikkeling is de weerstand ongewenst en in de andere juist gewenst.

Hoe harder de motor draait, deste harder hij remt.
Ik vind het wel geinig gevonden.

Ja dat is het mooie van het systeem dat de eigen energie word gebruikt om te remmen, hoe meer energie hoe harder er geremd word. Het heeft ook een keerzijde geen zonder die energie is er ook geen rem. Als je dus bv bij een lift de motor echt stil wilt hebben dan moet dat haast wel met een mechanische rem.

Dat was ook een van mijn eerste twijfelpunten over een geactiveerde (mechanische) rem.
Als de spanning zou uitvallen, zou dat ding door zijn inerte energie nog lang blijven ronddraaien. Geen spanning, geen rem.

Maar dit werkt zelfs bij een weggevallen spanning.

Even terug naar die inductieve weerstand...
Ik doelde eigenlijk op de X, als weerstand. Dus de weerstand in de spoel, door de stroom die er door gaat.
Hoewel... Als ik dat even overpeins, is dat niet stroom gerelateerd.

X= 2 x Pi x f x L. Als deze formule tenminste ook hier op gaat...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Je vasthoudendheid in het oplossen van het probleem of in ieder geval je fascinatie heeft ook zijn charme.

Mag ik van jouw ook wel zeggen, ikzelf zou in een dergelijk topic als topicstarter allang zijn afgehaakt.
IK merk dat je nu wel een beetje begrijpt wat er in de motor gebeurt als die moet afremmen. En in grote lijnen klopt je gedachte. Echter zijn er nog wat puntjes die bijgeschaafd kunnen worden. Het kan dan zo zijn dat ik als een betweter over komt en dat is soms ook wel zo :). Maar eigenlijk hoop ik dat je het gaat begrijpen in wat meer detail.

Maar dit werkt zelfs bij een weggevallen spanning.

Een mechanische rem ook. Als daar geen spanning op staat dan is de rem in werking. Maar een mechanische rem is meestal niet om de motor Plus alle draaiende delen af te remmen. Ik bedoel de rem kan bv niet een complete lift afremmen. Er moet dan eerst elektrisch geremd worden en dan pas de mechanische rem erop.
Bij kleine lichte machine kan het wel met enkel een mechanische rem. Maar een mechanische rem heeft veel nadelen en gebruik je eigenlijk alleen als het heel belangrijk is dat de motor in rust stil staat.

De weerstand tussen die draden was zo rond de 2 tot 6 ohm. Dus moet het geheel het hebben van de inductieve weerstand.

6 ohm is voor een motor al best veel aan weerstand en is ook meer dan genoeg om de motor mee af te remmen.

X= 2 x Pi x f x L. Als deze formule tenminste ook hier op gaat...

Ik begrijp welke formule je bedoelt je hebt hem bijna goed :). Maar dat geeft niet ik moet ook vaak formules weer opzoeken hoe ze precies zijn. Maar deze formule gaat niet op voor het afremmen voor de motor daar is de zuivere R van de spoel voor verantwoordelijk.

Je kent vast wel een draadgewonden weerstand, en die zien we vrijwel altijd als een gewone zuivere weerstand R. Maar in werkelijkheid is het ook nog steeds een spoel met inductie. De draadgewonden weerstand heeft hier dan een ongewenste inductie en zal je in sommige schakelen niet kunnen gebruiken als een weerstand omdat je dan last gaat krijgen van de inductie.
En om het nog ingewikkelder te maken heeft een draadgewonden weerstand ook nog eens capaciteit als in een condensor. Waarmee ik enkel wil zeggen dat hetgeen je op school geleerd heb versimpelt is maar je in de echte wereld niet altijd genoeg aan hebt om het complexe gedrag te begrijpen.

Bij een spoel is dat andersom daar wil je juist gebruik gaan maken van de inductie. Maar een spoel heeft ook weerstand R en die is hinderlijk. Als een spoel geen weerstand zou hebben dan is het rendement van je motor veel hoger zeg 97% ipv 80%. Dus je wilt echt wel een spoel/ wikkelingen zonder weerstand in de motor.

Vandaar dat deze motor 2 extra wikkelingen heeft die anders werken en waar er juist is gezorgd voor meer weerstand.

Ik dacht aan twee spoelen met betrekkelijk dikke draad, zodat de R weerstand laag is, maar de X wat hoger.
Then again... De frequentie van de draaiende motor op de spoel zal niet bijster hoog liggen.
Hoewel ik daar nu zo even over nadenk... Zou het niet zo kunnen zijn dat de motor qua draaisnelheid geremd wordt door een hoge X omdat de motor bij een hoger toerental een hogere frequentie opwekt?
Hij zal uiteindelijk langzamer gaan draaien, waardoor de frequentie en daarmee weerstand X lager wordt.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Nee zo werkt dat niet.

Het afremmen van de motor is gewoon een vorm van energie omzetting. De rotatie energie van de motor + zaagblad worden omgezet naar warmte. Energie is vermogen x tijdsduur. de motor als generator moet dus een vermogen kunnen kunnen afgeven in de vorm van warmte gedurende een bepaalde tijd

Xl de impedantie van de spoel is geen zuivere weerstand. Omdat de stroom en spanning over de impedantie Xl uit fase zijn. Dit betekend dus als er spanning is, is er op dat moment geen stroom loopt die is 0 >> spanning max en stroom 0. Omdat vermogen spanning x stroom is betekend dat voor Xl P = U x I = U x 0 en het vermogen is dus 0. Er is dus geen vermogen in de impedantie Xl. Omdat er geen verliezen (=vermogen) zijn in Xl kan de deze de motor als generator ook niet afremmen omdat er geen energie omzetting in Xl plaats vind.