Sluipverbruik 42 Volt transformatoren bergingen

Wat ik al eerder poste een draadje met een dikte van 0,2mm kan al die 4A aan. En zou in een kleine kast dan ook prima bruikbaar zijn. Echter is jou toepassing de beperking van de 0,2mm de lengte.
Waar er om gelet moet worden is de totale lengte van de draden icm de maximale spanningsval. Dus feitelijk de minimum spanning waarop de 24v ledlampen mogen werken gerekend op het verste punt in de installatie.

Het is dus makkelijk om aan de NEN te voldoen: gebruik 1mm2 of dikker en je draad is reeds tegen overstroom beveiligd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EL83

Special Member

Op 21 februari 2023 22:44:41 schreef benleentje:
Wat ik al eerder poste een draadje met een dikte van 0,2mm kan al die 4A aan. En zou in een kleine kast dan ook prima bruikbaar zijn. Echter is jou toepassing de beperking van de 0,2mm de lengte.
Waar er om gelet moet worden is de totale lengte van de draden icm de maximale spanningsval. Dus feitelijk de minimum spanning waarop de 24v ledlampen mogen werken gerekend op het verste punt in de installatie.

Dat is ook nog makkelijk te overkomen door de voeding wat hoger af te stellen.

Ik weet de specificaties van de lamp niet maar als men bijvoorbeeld +10%/-10% aangeeft dan stel ik de voeding standaard 1V hoger in zodat op het eind nog altijd genoeg spanning overblijft. Is de verwachte spanningsval nog hoger dan ga ik nog wel eens voor 26V, dat valt nog altijd binnen de 10%.

Jinny

Golden Member

24V gaat op specs tot 28V.
Niks mis dus...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EL83

Special Member

Op 22 februari 2023 11:32:55 schreef Jinny:
24V gaat op specs tot 28V.
Niks mis dus...

Nagenoeg alles van 24V apparatuur zet de spanning toch om en wat intern wel op 24V werkt heeft een vrij ruime tolerantie.

Enige wat er niet tegen kan is een 24V ledstrip op 27V :+

Ik dacht slim te zijn en een ledstrip in een schakelkast met 24V ups te plaatsen zodat deze als noodverlichting kon fungeren maar toen ik een week oid later de deurschakelaar wilde monteren brandde er nagenoeg niks meer van :o

Toen maar vervangen door echt 24V armatuur met ingebouwde driver.

Toen maar vervangen door echt 24V armatuur met ingebouwde driver.

Als je armatuur bv 24V 500mA is en de spanning is bv maar 22V dan werkt dat nog gewoon. Maar je hebt dan al wel de kans dat het op 22V 550mA word. En dat is eigenlijk wat ik bedoel er mag niet teveel spanningsval zijn.

Allemaal helemaal niet zo heel spannend maar wel vervelend als je daar te laat achter komt. Gelukkig heb je bij een voeding de keuze om alles wat hoger in te stellen maar dan nog moet de bedrading wel enigzins goed zijn.

De bedrading is voor het grootste deel uitgelegd als 2,5mm², met een stukje 1,5mm² als schakeldraad.

Ik had er al globaal aan gerekend en volgens mij valt de spanningsval mee en is dus geen probleem. De voedingen komen ook zo dicht mogelijk bij de bergingen te hangen.

Even een update, de transformatoren en armaturen zijn inmiddels vervangen en een en ander werkt probleemloos. Prima licht en geen sluipverbruik meer.

Bedankt voor het meedenken.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op 26 maart 2023 21:47:02 (12%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mooi..! Het heeft 11 pagina's leesstof voor ons opgeleverd :), maar je weet nu precies wat je hebt, en waarom, en hoe alles werkt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org