Sluipverbruik 42 Volt transformatoren bergingen

Het verbruik is dus 12.3 Wh. De trafo blijft ijskoud, zelfs op 229V terwijl die voor 220V gemaakt is. Cos φ 0.29 dus.

Terug gerekend naar 1000VA zou dit dan ca 1000/336 * 12.3 = 36.6 W worden. Dus die 50W in de openingspost zit er niet zo extreem ver vandaan?

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Dus die 50W in de openingspost zit er niet zo extreem ver vandaan?

Het lijken dus allemaal geen hele rare waarden te zijn. Maar 70° celcius vind ik toch wel een beetje te warm voor een trafo die bijna niets doet.

EL83

Special Member

Ik zou toch voor een ombouw naar 24V DC gaan kijken, B22D led lampen op 24V zijn vrij goed te krijgen wegens dat deze maritiem veel toegepast worden (eventueel paar extra bestellen en deze in de meterkast leggen als reserve).
Voorbeeldje:
https://www.hollandlamp.nl/bailey-led-a60-b22d-3w-24v-2700k-8714681368…

Qua voeding kun je ook alle kanten op. Een meanwell schakelende voeding is een mogelijkheid maar ik zou betreffende betrouwbaarheid eerder een din rail industriële voeding pakken zoals deze bijvoorbeeld.
https://www.techniekwebshop.nl/siemens-gelijkstroomvoedingseenheid-6ep…

En stel de voeding gaat na vele jaren stuk dan is het ook nog eens een heel standaard onderdeel. Zowat iedere groothandel heeft ze liggen dus een toekomstige elektricien heeft zo een vervanger uitgehaald.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu ben je al 3/4 jaar bezig en weet je nog niet wat je wilt, terwijl je op de eerste dag al de juiste conclusies had kunnen trekken.
Weet je wat je in die tijd bespaard zou kunnen hebben?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Of dus toch alles naar 230V elkaar als volwassenen aankijken, ook de volwassenen die er over 5 jaar komen wonen en dan vertellen dat je al 4000 kWh hebt bespaard, als volwassen buren. ;)

Op 8 januari 2022 20:25:53 schreef fatbeard:
Mogelijk, maar niet erg waarschijnlijk. Tegen kortsluiting en overbelasting helpt trouwens een goed gedimensioneerde (en goed geplaatste!) zekering uitstekend.

Bijkomende eis is hier denk ik dat zonder menselijke tussenkomst de boel na wegnemen van de fout weer moet werken. Je wilt een vrijwel vierkante spanning-stroomcurve hebben. Net als een labvoeding, led-driver of zonnepaneel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Toeternietoe, ik heb de trafo's even laten rusten om dat ik genoeg andere dingen van de VVE om handen had. Het is verder functioneel, dus heel veel haast heeft het ook niet. Ik had pas wat ander spul nodig van Mouser en toen heb ik een paar ICL's meebesteld om te proberen.

Dat werkt dus niet, als het aan mij ligt komen er allemaal nieuwe 24 volts led armaturen in de bergingen met een moderne voeding erachter. Geeft meer licht en dan hebben we ook geen led retrofit achtige oplossingen. Maar goed daar ga ik niet alleen over, er zijn wat bestuursleden die dat een dure oplossing vinden.

@K7Jz, ombouwen naar 230V gaan we echt niet doen. Zo af en toe zijn er bewoners die zich niet gedragen als volwassen mensen en zie het dan maar weer op te lossen.

@rew, de verlichting in deze bergingen van circa 5,5m² is niet kritisch. De gangen worden afzonderlijk op 230V verlicht, dus qua veiligheid is er niets aan de hand als de 42V verlichting het niet doet. De vluchtweg blijft goed verlicht.

De kans dat een fout zich voordoet is ook klein, er zitten enkel vast aangesloten armaturen op. Als er sluiting optreedt, betekent dat in principe dat een bewoner aan het knutselen is geweest. Dan is het juist wel fijn als de installatie zichzelf niet hersteld.

joopv

Special Member

Het lijkt me dat op de eigen meter aangesloten 230V wandcontactdozen in de bergingen toch eigenlijk bijna onmisbaar zijn, met de huidige tendens van elektrische tweewielers. Dat verhoogt ook de waarde van de appartementen.

En dan kan je ook meteen de verlichting ombouwen.

Maar goed, ik weet niet met welke argumenten destijds voor deze 42V installatie gekozen is.

Op 9 januari 2022 02:34:30 schreef Ex-fietser:
[...] Het lijken dus allemaal geen hele rare waarden te zijn. Maar 70° celcius vind ik toch wel een beetje te warm voor een trafo die bijna niets doet.

De trafo zit in een gesloten behuizing met luchtrooster aan de onderkant ( :) ). Dus nauwelijks luchtcirculatie. Dan kan je met een paar watt een flinke temperatuursverhoging krijgen.

En die 50W is m.i. gewoon te veel. De trafo's staan in verzadiging, daarvoor zijn al meerdere bewijzen aangeleverd: dat het nullastverbruik met meer dan 5W afneemt bij 4V lagere primaire spanning is al voldoende bewijs, dat de trafo bromt is ook een teken aan de wand.

Ooit krap ontworpen, netspanning verhoogd, zonnecellen / parken in de omgeving...

Zag deze topic nu pas.
En misschien is dit al gepasseerd,heb de topic verder niet doorgelezen.
Je kunt van beide trafo's zowel de primaire- als de secundaire
wikkelingen in serie zetten.Daardoor zal het nullastvermogen
halveren en behoud je toch de juiste secundaire spanning.
grt An3s

Je kunt van beide trafo's ook de primaire- zowel als de secundaire
wikkelingen in serie zetten,heb je weer hetzelfde uitgangspanning,maar wel met een gehalveerd nullastvermogen.

Laatst de primaire van 2 trafo's in serie gezet, waardoor de sec. spanning halveert. De 42V lampjes vervangen door 24V leds, dit was de meest goedkope en economische oplossing. Werkt al een paar maanden prima.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Jinny

Golden Member

Hmm, niemand die denkt aan de eventuele redundantie?
Het heeft een reden dat er destijds twee trafo's gebruikt zijn neem ik aan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Redundantie?

Vermogen wellicht, iedere berging krijgt 1 voeding.

Beide trafo's hangen niet op dezelfde plek. Eentje in de meterkast en eentje een meter of vijf verderop in een kast. Het zijn twee gangen met respectievelijk 5 en 9 bergingen. Elke gang 1 trafo.

In totaal dus 14 lampjes van 60 watt en daar hebben ze 2X1000VA voor opgehangen... Niet echt economisch zeg maar.

Een trafo zal dus voldoende geweest zijn, op de tekening staan er alleen twee dus er zal indertijd wel wat misgegaan zijn. Elke trafo heeft ook twee zekeringen voor de afgaande groepen, dus dat zou er ook op kunnen wijzen dat ze in eerste instantie zijn uitgegaan van 1 trafo.

Koop een 36W 18V trafo. Zet de secondaire in serie met het net zodat de spanning lager wordt. Sluit daar je 42V trafo op aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 januari 2022 20:33:26 schreef rew:
Koop een 36W 18V trafo. Zet de secondaire in serie met het net zodat de spanning lager wordt. Sluit daar je 42V trafo op aan.

of neem een oude halogeentrafo en zet die in serie, die zijn makkelijker te bekomen. de lampen in de schuur zijn door de hogere netspanning nu ook eerder stuk, wrs komt er tegen de 50V van die trafo's af nu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Op 10 januari 2022 20:33:26 schreef rew:

Het voordeel van deze oplossing is dat de oude trafo nog steeds de veiligheid geeft.

Op 10 januari 2022 21:14:31 schreef testman:
[...]

of neem een oude halogeentrafo en zet die in serie, die zijn makkelijker te bekomen. de lampen in de schuur zijn door de hogere netspanning nu ook eerder stuk, wrs komt er tegen de 50V van die trafo's af nu.

De secundaire spanning is 42,8 V. De trafo's zijn dus kennelijk wel uitgelegd op 230V.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als ze van na 1987 zijn zal dat wel. :)
De opschriften wijzen ook in de richting van 230 V (fabriekssticker en handgeschreven labeltjes).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

1000VA is ook erg veel met max 9x60W aan lampen erop. 600W met een gelijktijdigheidsfactor van 1, terwijl 3 lampen tegelijk aan al veel is. zou er zo een 400VA in durven zetten..

Sine

Moderator

Er zijn opties genoeg gegeven, maar dat zijn allemaal investeringen die je niet in 3jaar terugverdient ... zoals dat tegenwoordig moet.

wat je al de helft aan verbruik scheelt is 1 trafo eraf, en alle lampen op 1 trafo zetten. meen dat de bedrading tussen de trafo's er al lag. dat scheelt je al 440kWH per jaar. dat is met de huidige 40 cent de kWH 175€ in 1 jaar..

[Bericht gewijzigd door testman op 11 januari 2022 08:40:18 (24%)

testman: de transfo's zaten op verschillende lokaties.

persoonlijk zou ik daar een 12V PC schakelende voeding zetten en daar gewoon 12V halogeen vervangers (led) in de bergingen zetten. 5W voor een gewone berging en eventueel richting 7-10W voor die dat meer licht willen.
op 12V kan men ook makkelijk een ledstrip hangen als de opbrengst toch te weinig blijft en men meer gespreid licht wil
ik had in mijn vorige woning ook een PC voeding hangen met daar enkele 10tallen meters 12V ledstrips op, heel de loods ermee verlichting. pc voeding zijn gemaakt om 24/24 te kunnen blijven werken.

Op 8 januari 2022 10:36:10 schreef Ex-fietser:

Ik rijdt oude auto's en heb wel eens overwogen om de lampen te vervangen door leds. maar behalve dat ik het niet mooi vind, heb ik ook eens nagedacht over de vraag hoe vaak ik nu eigenlijk een lampje heb moeten vervangen in mijn auto's. Nu dat kun je op een hand tellen. verder kosten lampjes maar een paar euro's en zijn leds een stuk duurder. En lampjes kun je wereldwijd bij elk tankstation kopen en ze zijn in een wip te vervangen. Met leds is dat allemaal een stuk lastiger.

Toen was de keuze dus inneens makkelijk. Geen leds dus.

ik rijd ook oude wagens en ik vervang een heleboel verlichting door led. alles behalve de noodzakelijke verlichting om te rijden.
bv: nummerplaat verlichting, interieur verlichting, radio background verlichting, verlichting koffer/deuren... tot zelf zijpinkers van mijn volvo.
die laatste had lampjes die ingegoten zijn in de unit. lampje kapot = hele unit vervangen.
nu heb ik dat open geslepen, 1W ledje erin met serie weerstand en met siliconen dicht gelijmt. gaat nooit meer stuk.
http://www.cwad.be/projectpics/volvopinker3.jpg

onze prius zijn binnen en deuren verlichting is allemaal led. heb al 3x met lege accu gezeten omdat de dochter de binnen verlichting was vergeten afzetten of een deur niet goed gesloten.
vooraan zitten 2 lampen in het dak, achteraan 1 lamp.
elke deur heeft een lampje. dus als een deur niet goed gesloten is, blijven er 4 lampen branden. het zijn 2.4W lampjes, dus 10W in totaal trekt de 12V accu van de prius in 1 nacht leeg.

moet wel zeggen die lampjes in de handel zijn echt meuk, beginnen te knipperen na een tijd, of doen niks. een gewone 1W led met serieweerstand erin (wel opletten met + en - dan) blijft eeuwig gaan. heb al gemerkt dat ze de diodes gelijkrichter altijd ondergedimensioneerd is bij die led lampjes. heb al verschillende ledvervangers de diodebrug vervangen door stel weerstanden. moet je wel max 2x proberen tot je lampje in de goeie richting hebt gemonteerd.
http://www.cwad.be/projectpics/lampje1.jpg
http://www.cwad.be/projectpics/lampje4.jpg
nu zitten er leds in (met de weerstanden staan ze op 0.06W ingesteld) en met een open deur is de accu NIET leeg na 1 week.
lichtopbrengst is quasi gelijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 januari 2022 23:57:05 schreef testman:
1000VA is ook erg veel met max 9x60W aan lampen erop. 600W met een gelijktijdigheidsfactor van 1, terwijl 3 lampen tegelijk aan al veel is. zou er zo een 400VA in durven zetten..

Echt, je moet uitkijken met dit soort redeneringen. Het is geheel niet uitgesloten dat er een eenvoudige oorzaak is die zorgt voor dat alle lampen tegelijk aanmoeten. Weet ik veel: Kat zoek in de kelder? Alle lichten aan en zoeken maar. Of iemand organiseert een "grote kelder schoonmaak": we gaan met z'n allen aanstaande zaterdag de kelders uitmesten. (jaja, ik weet het op de BG niet onder de grond).

In een normaal huis heb je wasmachine, droger en kooktoestellen waarvan je uitgaat dat ze niet allemaal tegelijk aanstaan. En dan nog kan je je voorstellen dat je terugkomt van vakantie, tweede lading kleren in de wasmachine, 1e lading in de droger en... effe snel wat koken... Maar dan nog zijn er talloze apparaten die niet tegelijk aanstaan.

Hier is maar 1 soort belasting, dus is het verstandig om gewoon de boel op "max" te berekenen. Sure het zal jaren goed gaan met dat 400W ding, maar ooit gaat het een keer fout.

Het huidige ontwerp is juist "bomb-proof": kortsluitvaste trafos die redelijk overgedimensioneerd zijn.

Op 10 januari 2022 22:08:39 schreef Tinus22:
De secundaire spanning is 42,8 V. De trafo's zijn dus kennelijk wel uitgelegd op 230V.

Ja en? Ik dacht dat we hints hadden dat dehuidige trafos in verzadiging gaan en daardoor een hoog nullast verbruik hebben. Als je ze op iets minder laat werken, dan voorkom je de verzadiging, gaat het nullast verbruik omlaag en geven je lampen iets minder licht. Maar ze gaan wel langer mee.

Als de trafo in verzadiging gaat dan is dat waarschijnlijk een ontwerpfout. Zelfs in het 220V tijdperk kon de spanning maximaal 242V worden, dus een trafo moet dat gewoon kunnen verdragen zonder in verzadiging te raken.