Accu Hitachi boormachine defect

Hubie

Special Member

Ik had hier hetzelfde verhaal,Hitachi DS120VB2 accutol met de UC14YFA
Ni-Cd /Ni-Mh lader.Beide Ni-Cd helemaal leeg/stuk,2 jaar niet gebruikt.Bij 123accu een vervangende zware Ni-Mh accu gekocht,iets van €44 dacht ik.Wel 2 weken levertijd,dat dan weer wel.Prima accu,draait al weer een jaartje.

benleentje

Golden Member

Op 4 juni 2021 11:56:32 schreef weardguy:
[...]
Hoewel ik deze specifieke Hitachi-accu's (en bijbehorende lader) niet ken, krijg ik uit de handleiding niet de indruk dat dit zo'n 'laat maar eindeloos aan de lader hangen' geval is.

Hitachi is dan ook geen budget merk :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die omgepoolde cel zou ik ook zeker niet meer vertrouwen!

Op 4 juni 2021 11:56:32 schreef weardguy:
Slecht advies. Laptop-cellen zijn duurbelasting-cellen, niet gemaakt om hoge stromen te leveren.

Daar heb je wel gelijk in, tenzij er een duidelijk merk en typenummer op staat, en je daar een datasheet van kunt vinden, kun je er niet vanuit gaan dat ze geschikt zijn voor de grote stromen die zo'n boormachine trekt. Dan zijn nieuwe cellen eigenlijk de enige oplossing, maar die moeten dus gelast worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
dijkmane

Golden Member

accu is €42,50 bij 123
kun je weer even voort

In no Sense, Nonsense

Op 4 juni 2021 11:15:28 schreef Tidak Ada:
Ook als die is omgepoold?
Dat zou ik misschien met en lood- of NiMH accu nog wel willen proberen, maar niet met Lithium

Je mag het proberen, gewoon heel voorzichtig opladen. Hou wel rekening mee dat ie zo'n 99% van z'n capaciteit kwijt is, dus dan is C/10 ongeveer 2mA. :-)

Die ene cel is gewoon afgeschreven. Heb je meer van dit soort accus dan kan je met de resterende goede cellen een nieuwe accu opbouwen, voor iedere 4 op deze manier kapotte accus, ongeveer 3 gereviseerde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 4 juni 2021 15:40:11 schreef dijkmane:
accu is €42,50 bij 123
kun je weer even voort

Reichelt heeft de 3 Ah variant voor ~2 euro meer. (123 heeft die ook, maar dan nog weer duurder)

https://www.reichelt.nl/nl/nl/gereedschapsaccu-voor-hitachi-apparaten-…

AKKU 82638

(Maar, controleer zelf even of deze past in jouw machine! Er staan wat machine-typenummers bij de artikelomschrijving)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Oeioei! Nieuwe Hitachi accu kost € 75,- ex BTW!! :(

De hele set van boormachine, twee accu's koffer en bit set, kostte € 149,50 (= 125,25, ex.), dus boor is maar €25 waard |:( Nieuwe Hitachi kost € 300,- :r

Als ik dan rekening houd met versleten koolborstels en andere ouderdomsverschijnselen (Vaak hoge blastingen), wordt het zeker een nieuwe set. Zag bij de bouwmarkt een Metabo voor € 150,- en een Makita voor €160,- Ik weet niet of dat wat is.

Ik kijk dus nog even verder.

Iets bekend over het merk "Works"?

edit: @rew:
Ik zal de andere accu ook eens doormeten dan zou ik daar en cel uit kunnen halen (of andersom)Een nieuwe machine zal er toch wel bij komen.

Groet,
T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 4 juni 2021 17:36:29 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
eSe

Honourable Member

Ik weet niet of je het ding veel gebruikt en waarvoor, maar ik heb een heel goedkoop machientje op de kop kunnen tikken. Verleden week was ik bij Brico Plan-it in Antwerpen en zag deze machine "Wesco", een voor mij onbekend merk.

Schroef/boormachine met klopboor functie, 2 batterijen + lader in koffer. In plaats van 174 euro, nu 64,99 eurotjes. Ik vroeg aan een verkoper/standhouder "Whats the catch?" Hij antwoorde "No catch, just a good deal. Het is een einde reeks en onze stock moet weg."

Ik kon het niet laten liggen, heb het al een paar keer gebruikt en het voldoet voor mij.
't is geen lichte prul, ligt goed in de hand.

Voor het zwaardere werk heb ik machines van Spit.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Shiptronic

Overleden

Op 4 juni 2021 17:11:56 schreef Tidak Ada:

Als ik dan rekening houd met versleten koolborstels

Mag toch aan nemen dat het ding brushless is?

Maar als ik zie hoelang het duurt, bij profi dagelijks gebruik, voor je de borstels "op" hebt, ben ik niet bang voor dat beetje hobby geknutsel.

Hitachi was goed, maar ben jaren geleden over gestapt op Panasonic. De nieuwere modellen werden er niet beter op.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 juni 2021 18:04:14 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 juni 2021 18:02:21 schreef Shiptronic:
[...]

Mag toch aan nemen dat het ding brushless is?

Maar als ik zie hoelang het duurt, bij profi dagelijks gebruik, voor je de borstels "op" hebt, ben ik niet bang voor dat beetje hobby geknutsel.

Hitachi was goed, maar ben jaren geleden over gestapt op Panasonic. De nieuwere modellen werden er niet beter op.

brushless bij een tol uit 2010? vergeet maar, dat begon bij de goede merken pas later. en borstels op bij een schroeftol komt weinig voor. heb dat al zat gehad bij machines met verbrand anker, borstels en borstelbrug verbrand. maar echt versleten komt zelden voor. dan zit je niet meer bij je eerste set accu's.

een B machine is nog 1 ding, maar 1,5Ah accu's zou ik niet nemen. die zijn veel sneller niet meer werkbaar door hoge Ri. zeker bij amper gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 juni 2021 18:02:21 schreef Shiptronic:
[...]

Mag toch aan nemen dat het ding brushless is?

Maar als ik zie hoelang het duurt, bij profi dagelijks gebruik, voor je de borstels "op" hebt, ben ik niet bang voor dat beetje hobby geknutsel.

Hitachi was goed, maar ben jaren geleden over gestapt op Panasonic. De nieuwere modellen werden er niet beter op.

Zeker bij zware belasting is die kenmerkende geur van koolborstelmotoren te ruiken: een mix van ozon en wat anders.
Vooral bij het gebruik van gatenzagen, of langdurig (staal)borstelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Parkside (van Lidl) schijnt ook wel goede accuboormachines te maken voor een scherpe prijs. De 20V lees je wel goede reviews over.
https://www.lidl-shop.nl/p/parkside-performance-accu-schroefboormachin…

Makita kopen bij de bouwmarkt zou ik niet doen, dat is vaak een goedkopere lijn (te herkennen aan de lichtgrijze accu). Beter via internet bestellen.

Tidak Ada

Golden Member

Bedankt.
Ik was ook niet van plan bij de Gammel te kopen, maar kwam er langs na de kater van de dure accu's, dus even kijken...

Parkside heb ik geen hoge pet op. Ik heb een lintzaag gekocht van die jongens en daar zijn de lintgeleiders gemaakt van zamac en weekijzer :(

Parkside blijkt van Scheppach te komen en die zijn erger dan Ferm!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 4 juni 2021 23:31:37 (45%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

parkside is leuk als je aan het verbouwen bent en die verbouwing is levensduur genoeg voor die machines. verder is het slap plastic en bijv koolborstels bij parkside hebben geen litze, die fikken weg op de borstelrand in de geleider..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Zijn we het dus eens.
Gelukkig heeft die lintzaag geen borstels.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En met die corona crisis gaan de prijzen van alles nog maar eens door het dak nu...Zucht!

Parkside en verwanten uit de Action; Als je ze maar twaalf keer in een jaar gebruikt kom je er wel mee weg hoor.
Maar wil je wat meer, dan stijgt de prijs al snel.

Bosch vind ik dan wel goed, maar is wel duur. Je hebt zeker geen rommel in je handen.
En een 18 Volt systeem vind ik wel het minimum, dan heb je zeker een sterk dingetje in je handen. Onze grasmachine doet zelfs 42 Volt 5Ah.
Die accu's kosten je een rib uit je lijf.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Oeioei! Nieuwe Hitachi accu kost € 75,- ex BTW!! :(

De hele set van boormachine, twee accu's koffer en bit set, kostte € 149,50 (= 125,25, ex.), dus boor is maar €25 waard

Nee zo mag je niet rekenen. Een complete set word met een stuk kleinere winstmarge verkocht en bovendien is de kostprijs van de accu denk ca 35,-.

Zag bij de bouwmarkt een Metabo voor € 150,- en een Makita voor €160,- Ik weet niet of dat wat is.

Ja dat is allemaal goed spul, works ken ik niet.

Parkside is leuk als je aan het verbouwen bent en die verbouwing is levensduur genoeg voor die machines. verder is het slap plastic en bijv koolborstels bij Parkside hebben geen litze, die fikken weg op de borstelrand in de geleider..

Dat is misschien bij enkele modellen waar. Wat ik van Parkside hebt is een kleine mini inval cirkelzaag is gewoon goed voor zijn geld. Ik heb hem ca 6 jaar intensief gebruik en nu zijn de koolborstels versleten. Die borstels hebben wel gewoon een litse draad, enkel ze zijn gewoon niet te krijgen. Maar gelukkig op het werk heb ik veel soorten en maten liggen en heb zelf iets passend kunnen maken. Het plastic van de machine is gewoon normaal.
Maar van Ferm heb ik ook een reciprozaag en die gebruik ik al 12 jaar intensief, soms word hij zo warm dat de tandwielkast niet meer beet te pakken is. Even laten afkoelen en dan weer verder gaan. Het hele ding was maar 35,- dan het ik ondertussen al 5x meer uitgegeven aan de zaagbladen.

Parkside blijkt van Scheppach te komen en die zijn erger dan Ferm!

Het zijn budget merken en voor sonmmige type machine maakt dat niet zo veel uit. Maar een lintzaag is toch wel een moeilijke machine om goed te maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

accu's zijn best duur in verhouding, maar n 5Ah accu van makita doet nog een 70€ tegenwoordig, een lader rond 45€. dat was eerst wel een stukje meer. voordeel van 1 systeem is dat je niet overal laders bij hoeft te kopen. er zijn op t werk een heel stel laders die tegen 14 jaar oud zijn, die hebben al 2 of 3 machines overleefd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Meestal (niet altijd) kun je aan de prijs wel zien of het een duurzaam product is of niet...

Lidl verkoopt bijv. koffiezetters van Silvercrest. Die worden gemaakt door DeLonghi en werken uitstekend.
Alleen na een 6-12 maanden begint alles te slijten. Alle diecast delen zijn ook veel lichter als bij een 'echte' DeLonghi.

Die Silvercrest kost minder als de helft van wat een vergelijkbare DeLonghi kost: je krijgt dus ook maar de helft van de kwaliteit... ;)
(voor DeLonghi is het 'men vraagt en wij maken het'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een Bosch 18V/2.5Ah accu doet 44 euro tegenwoordig, niet echt duur maar ook niet goedkoop. Met 3A lader erbij kom je aan 57 euro.
Lader alleen beschikbaar voor 20 euro.
Maar de prijzen zitten door de crisis nu wel in de lift, voor bijna alles eigenlijk.

En ja zoals gebruikelijk gaan accupacks voor oude apparaten altijd aan de prijs, na een aanzienlijke tijd.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 5 juni 2021 15:59:46 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Op 5 juni 2021 01:11:58 schreef CrossFireX:

Bosch

Die hebben ook 2 lijnen naast elkaar lopen, de groene of de blauwe ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Update:
De andere accu werkt nog volledig, evenals de boormachine.
Dus uit twee accu's een nieuwe samen stellen heeft geen zin.
Wel de overweging om óf nieuwe cellen in de defecte accu te monteren óf toch maar een nieuwe accu er bij kopen.

Voor het monteren van nieuw cellen zou ik iemand willen polsen om voor me te puntlassen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

JE kan ook cellen met soldeer lippen eraan nemen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 juni 2021 23:04:40 schreef Shiptronic:
[...] Die hebben ook 2 lijnen naast elkaar lopen, de groene of de blauwe ?

De groene lijn, we hebben diverse tuin tools in bezit, daar heb je geen blauwe pro-lijn van beschikbaar.
Goede kwaliteit en nog geen problemen tot nu toe.

Twee dagen geleden een accu heggenschaar van Bosch aangeschaft; Krachtig en goede kwaliteit, zeer stevig gebouwd. Gebruikt dezelfde 18V/2.5Ah accu.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Of de cellen solderen met een 100 watt bout. Ik weet dat het afgeraden wordt maar na meer dan 200 cellen gesoldeerd te hebben is de uitval precies 0. Kennelijk valt het dus wel mee met de "aangerichte" schade.

Kies voor de cellen wel exemplaren die een hoge stroom kunnen leveren (meestal lever je dan wat in op capaciteit).

[Bericht gewijzigd door aR-Gee op zaterdag 12 juni 2021 12:52:06 (22%)