'Old skool' firefox

Dit topic is gesloten

Als je wilt dat dit topic ontspoort en een slotje krijgt dan moet je vooral over editors en filemanagers beginnen.
Laten we het ajb. bij firefox houden, dat kunnen voor de layout van CO nog enigzins verantwoorden :-)

EDIT: reactie op hieronder
We gaan off-topic en ik voorzie een opsomming van alle handige programmaatjes.
Maar jij bent de TS, dus ga je gang >:)

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

?

Een compiler / IDE(editor) is toch electronica gerelateerd?

N.a.v. de eerdere opmerking: in het edit kader van beantwoorden geeft de nieuwe FF inderdaad een blauw kader er omheen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

@hennep,

Dat komt omdat ik scheef gekeken heb, ik dacht dat deze in de koffie corner stond.

Maar gezien heg gros van de posters daar niet in kan laat ik hem nog eventjes open.

En daarna gaat ie de prullenbak ik. Dus spuw je gal nu het nog kan ;)

Anoniem

Op 4 juni 2021 15:44:18 schreef buzzy:
[...]Uit mijn dos 3.1 tijd heb ik nog een originele Norton Commander. Ik heb hem laatst nog eens opgestart vanaf een 1,4MB floppy op een XP machine. Wat een genot en wat kon dat programmaatje al veel tikwerk van dos overnemen en het was al te besturen met de muis.

Het was te denken dat dit topic de 'vroeger was alles beter' toer ging opgaan.

Heb gisteren voor 9.95Eu een geheugenstickje gekocht van 64GB.
Dat komt overeen met 44000 floppy disks. Een hele zolder tot aan de nok gevuld. Op zo'n floppy kan niet eens één doorsnee fotootje op.
Geef mij dan maar vandaag ipv vroeger.

Ik geef toe dat de nieuwe FF look mij ook niet erg aanspreekt, maar misschien is dat een kwestie van even wennen.
Het gevaar van oude versies installeren en updates uitschakelen is de veiligheid van je gegevens in gevaar brengen.

Elke website die je bezoekt verspreidt nu al reeds wat ze maar te pakken kunnen krijgen naar Jan en Alleman.

Net een bankverrichting gedaan, en wat zie ik, de bank zet 6 trackingcookies neer, waaronder facebook. Wat hebben die met mijn financiele verrichtingen van doen? Die waanzinnige jacht op privégegevens loopt ooit falikant af.

@gd,

Ik heb FF zo ingesteld dat third party cookies niet zijn toegestaan en FF gooit bij afsluiten alle cookies weg.
Bij uitzonderingen kun je opgeven bij welke sites de cookies mogen blijven staan, CO, mijn bank, webmail, en nog een paar met inloggegevens.

reading can seriously damage your ignorance
maartenbakker

Golden Member

Look is 1 ding, maar als ze aan functionaliteit gaan morrelen... Mijn laptopscherm is nog steeds maar 768 pixels hoog en het play- of mutesymbool gebruik ik om een tabblad snel terug te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wat dat betreft is het wel jammer dat je geen 4:3 schermen meer ziet. (voor veel CAD / pcb werk veel nuttiger als 16:9)

Net zoals dat backspace uitgeschakeld is als 'vorige' knop

Als je een logitech-achtige muis hebt kun je back/forward door het scrollwieltje naar rechts/links te duwen... (zie pijltjes)

https://assets.logitech.com/assets/64362/2/wireless-mouse-m325.png

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 4 juni 2021 18:03:31 (55%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik heb een touchpad, misschien kan ik dat zo ver krijgen dat het gebaren ondersteunt, maar als je dan een keer verkeerd vingert gebeuren er ook rare dingen.Bovendien: software moet doen wat ik wil, en niet andersom.

Als ik naar een vaste computeropstelling ga, dan zou ik wel eens voor een 1920x1200 (16:10) of hogere resolutie kunnen gaan. Maar dat neemt niet weg dat het zonde is van de pixelverspilling.

Overigens zijn er nog steeds 5:4 monitoren verkrijgbaar in 17 en 19". Die zijn 1024 pixels hoog en 1280 breed, dus dat hangt er een beetje tussenin maar dan mis je weer wat breedte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 juni 2021 17:41:29 schreef Arco:
Wat dat betreft is het wel jammer dat je geen 4:3 schermen meer ziet. (voor veel CAD / pcb werk veel nuttiger als 16:9)

Valt wel mee, hoor. Ik gebruik er nog altijd ééntje als 2e scherm aan mijn Linux (Xubuntu) laptop.

De nieuwe FF is hier nog niet bij de updates voorbij gekomen. Maar ik hoop dat ik het nog lang op de oude grafische weergave kan houden. Ik heb een schrufthekel aan veranderingen. En als ik het zo hoor, gaat het dus echt de verkeerde kant op.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Iemand zei ooit:
"Elke verandering is een verslechtering, ook een verbetering" :)

Op 4 juni 2021 17:14:47 schreef grotedikken:
[...]

Het was te denken dat dit topic de 'vroeger was alles beter' toer ging opgaan.

Heb gisteren voor 9.95Eu een geheugenstickje gekocht van 64GB.
Dat komt overeen met 44000 floppy disks. Een hele zolder tot aan de nok gevuld. Op zo'n floppy kan niet eens één doorsnee fotootje op.
Geef mij dan maar vandaag ipv vroeger.

Ik geef toe dat de nieuwe FF look mij ook niet erg aanspreekt, maar misschien is dat een kwestie van even wennen.
Het gevaar van oude versies installeren en updates uitschakelen is de veiligheid van je gegevens in gevaar brengen.

Elke website die je bezoekt verspreidt nu al reeds wat ze maar te pakken kunnen krijgen naar Jan en Alleman.

Net een bankverrichting gedaan, en wat zie ik, de bank zet 6 trackingcookies neer, waaronder facebook. Wat hebben die met mijn financiele verrichtingen van doen? Die waanzinnige jacht op privégegevens loopt ooit falikant af.

Ik heb nog gewerkt met 128KB floppies, dat levert een stapel op van een half miljoen floppies. moet je echt niet willen, maar het illustreert wel de vooruitgang. Wie kon zich in 1950 voorstellen dat er op een paar mm2 misschien wel een miljoen transistors aangebracht konden worden.
Wie wil eens niet mijmeren hoe het vroeger was. Ik realiseer me terdege dat de goede dingen langer in het geheugen blijven als de vervelende dingen. Evenwel wil ik echt niet terug naar Dos 3.1. Was leuk, maar die tijd is voorbij.
Wat ik schreef over Mailwasher, is niet dat ik de vooruitgang tegen houd, maar de progs kunnen tegenwoordig veel meer dan iemand zich kan wensen. De versie die ik heb, mist dat allemaal, maar het is bijzonder effectief waarvoor ik het gebruik. Dat is voldoende.
Ik zat vroeger in de bruingoed handel. De mensen keken naar TV en dat was het. Tegenwoordig koop je een smart TV voor hetzelfde geld. De meeste mensen doen ermee niet meer dan gewoon TV kijken........

op een paar mm2 misschien wel een miljoen transistors

Dat is wel erg een understatement.

Een micro-SD kaartje van 15 x 11 mm heeft tegenwoordig 128 Giga-Byte.
Met 1 transistor per bit kom je dan op 6000 miljoen transistors per mm2. Dat kost dan 20 Euro. :)

Van harte dank voor deze geweldige tip Arco !

Gelukkig weer de oude "look and feel" terug gekregen zo!

Ik vind dat als ze tegenwoordig updates doorvoeren in windows of computerprogramma's het er daarna altijd maar slechter en slechter mee wordt.
Zo heb ik enorm veel wijzigingen en tools lopen op mijn Win 10 PC om uiterlijk en werking te blijven behouden van windows 7.

Anoniem

En toch heb ik het gevoel dat het een slecht idee is om oude versies van browsers en besturingssystemen te willen draaien.
Zo word je een doelwit voor kwaadwilligen.

Op 4 juni 2021 20:36:27 schreef Danny G:
Ik vind dat als ze tegenwoordig updates doorvoeren in windows of computerprogramma's het er daarna altijd maar slechter en slechter mee wordt.

Dat is een goed teken. Dat betekent dat de huidige computersoftware volwassen en uitontwikkeld is.
Helaas komt dat soort software daarna in handen van prutsers en knoeiers die er daarna zoveel mogelijk geld probeert uit te persen, al of niet met "belangrijke updates voor betere en mooiere computerervaring".

@ grotedikken.
Even voor alle duidelijkheid : het gaat wel degelijk om een windwos 10 toch met behoud van de "look" van windows 7.

blackdog

Golden Member

Hi,

Bij het toepassen van de commando's die Arco liet zien, zag ik pas hoe groot de verandering is die volledig onzinnig is in mijn ogen...
Kijk alleen al naar de vorige aanpassing in de interface die ideote grote zoekbalk verandering, hoe verzin je het.

Er zijn voldoende zaken die nog verbeters kunnen worden aan Firefox maar blijven liggen, maar wat de gebruikers graag willen hebben is toch echt anders dan wat de Coders aan het uitvoeren zijn.

Ik heb het al eens als voor beeld gegeven, de oude Lineair Technology Website die door Analog Devices naar /dev/nul is verwezen.
Ik heb geen betere website gevonden dan deze, zeer snel had ik altijd de data te pakken die ik nodig had.
Een vrijwel perfecte website, door iedere Web Developer direct omschreven als Dynosaurus...

Men is grotendeels met verandering bezich en veel te weinig met verbetering.

Als ik eens iets opzoek op mijn telefoon die vrij groot is, dan moet ik steeds voor een "normale website" kiezen, kan ik niet vast ingesteld krijgen,
hoe verzin je het, Jij Bram ZAL en MOET kramp in je vingers krijgen van het vele scrolen/swipen op een mobiele website, hoe verzin je het.

Ik kan hier wel een avond vullen over het erg beperkte inzicht van de gene die software ontwikkelen en dan vooral betreffende de Interface.
Vele hebben last van het Architecten gedrag, veel wit en kaal!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik moet zeggen dat ik er geen probleem mee heb. Ben al firefox gebruiker sinds versie 2 volgens mij. Wat voor mini schermen gebruiken jullie eigenlijk? ;). Kleinste scherm wat ik gebruik is het scherm op mijn XPS 13 (13" 1920x1200) en daar ziet het er eigenlijk wel strak uit. Op de CAD schermen op kantoor en thuiskantoor heb ik zoveel desktop real-estate dat het allemaal niet uitmaakt. 17 inch schermen heb ik eigenlijk al jaren niet meer gezien, hooguit als testscherm (afdankertje) op de testafdeling aan een oude computer.

Misschien moeten jullie eens je schermen upgraden (onder bureau duikt :+)

blackdog

Golden Member

Hi Antoine,

Ik zit achter vier grote schermen, en nog steeds erger ik mij aan de "real estate" die het raam uit wordt gegooit,
omdat een Webdeveloper of Marketing aap dat mooier vind.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Goed gezegd Bram, zo is het maar net! :)

Echt idiote veranderingen noem ik het. Ook de menu voor instellingen hebben ze even door de mixer gehaald...
Ik denk dat de webdeveloper verslaafd is aan zijn smartphone zo te zien...

De muis die Arco toont is leuk, maar geef mij maar mijn Logitech MX-3 muis... Met duimpje heen en terug scrollen, ik zweer er al jaren bij.
In mijn bezit door een verloting op ons werk. Zelf zou ik ze niet kopen...100 euro voor een muis???

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 5 juni 2021 01:22:24 (35%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Ik ben een voorstander van vernieuwing als het verbetering inhoudt, niet als het slechter wordt...
De 'nieuwe' versie heeft onwijs grote ruimtes tussen alle items in menu's en drop-down lists, neemt meer als 2x zoveel ruimte in.
En de tabs zijn allemaal min of meer wit, zodat je niet simpel meer kunt zien welke actief is.

Je zou haast denken dat die laatste versie door tegenstanders van Firefox gemaakt is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu ik die muis toch heb, kan ik ze al niet meer missen... 70 dagen draadloos muizen, zonder op te laden!
Bij mij nog langer, ik gebruik ze nu al 3 maanden zo uit de doos. En nog steeds een groen ledje, nog voldoende spanning blijkbaar.

Desondanks alle veranderingen blijft Firefox wel mijn favoriet, soms val ik ook wel eens terug op Edge. Die is bij lange niet slecht vind ik. De add-ons die ik gebruik in Firefox werken ook in Edge. Een verchroomde PC wil ik echter ook niet...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 juni 2021 01:18:17 schreef Arco:
Je zou haast denken dat die laatste versie door tegenstanders van Firefox gemaakt is... ;)

Precies. Jij zegt het beter dan ik met mijn opmerking over dat ik me niet wil laten verchromen (overstappen).

Nou surf ik naar de meeste fora en andere "ouderwetse" sites nog steeds met de Pronto-versie van Opera, maar vroeg of laat zal dat natuurlijk wel slechter gaan werken - al was het maar door het intrekken of verlopen van certificaten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 juni 2021 02:24:55 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mocht er geen Firefox meer zijn, dat zou voor mij echt wel een handje af zijn... Ik gebruik die ook al sedert de eerste versie er was en mee samen opgegroeid zeg maar.

Hoop echt dat Firefox er nog voor vele jaren is. Ik gebruik hem zelfs onder Linux Mint, en daar is niks veranderd zoals in Windows? Zelfde versie weliswaar. En zelfs onder Linux werken alle add-ons gewoon hetzelfde, wat wil je nog meer?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik draai FF ook in Linux. Alleen is het bij mij nog steeds versie 88.0. Geen idee wanneer de nieuwere versie meekomt met de Linux updates.

Maar voor jaren was ik een trouwe Opera gebruiker. Dit was een geweldig programma met de e-mail ingebouwd. Met Opera ging het ook bergafwaarts nadat ze de e-mail naar een apart programma hadden verplaatst. Ik meen mij te herinneren dat er grafisch ook wat veranderde aan Opera wat mij ook niet aanstond. Toen maar overgestapt naar FF. Alleen de oude versie van Opera gebruikte ik toen nog voor e-mail. Maar nu is dat ook Thunderbird.

Helemaal in het begin ben ik begonnen met IE, maar al heel snel overgestapt op Netscape Navigator.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Dit topic is gesloten