Hoeveel zonnenergie op hoofdzekering 40A

mvdk

Golden Member

Artikel 2.13 van de netcode.
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/E02_-_Netcode_elektric…
Tzal wel goed gaan, maar daar staat toch echt dat de aangeslotene z'n beveiligingsmiddelen selectief moeten zijn t.o.v. die van de netbeheerder.
Automaten kúnnen defect raken.

Op 7 juni 2021 16:55:46 schreef JoostNL:
[...]

Het snelladen heb ik wel echt nodig, rij gemiddeld wel 400km meerdere dagen achterelkaar met de EV. Dus het snelladen op 32 is wel echt nodig. Die 8 amp, over is geen probleem dat weten we. Dus meestal zet ik de auto dan om 20.00 uur aan. Zodat ik sochtends weer om 7.00 weer met een volle ev weer oppad kan.

Heb je dan niet gewoon de verkeerde auto gekocht? Dan had je zoiezo veel meer aan een auto gehad die op 11kw kon laden (3 fase), of gewoon een normale fossiele met die kilometers.

Anyway, dan blijven maar 2 echte opties over: verzwaren van je aansluiting of een 3fase trafo zoals https://www.acculaders.nl/ratio-ev-transformer-charger.html

Of alsnog auto wisselen voor eentje die wel met 11kw kan laden?

Je moet echt een 40A installatieautomaat voor de verdeling plaatsen, anders kunnen er grotere stromen dan 40A door je 6 kwadraat kabels lopen zonder dat de hoofdzekering er uit klapt.
Dit wordt 99 van 100x vergeten door pv installateurs, maar dit vermogen moet dit echt!

Michel
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 7 juni 2021 19:36:06 schreef Hoihoi:
Je moet echt een 40A installatieautomaat voor de verdeling plaatsen, anders kunnen er grotere stromen dan 40A door je 6 kwadraat kabels lopen zonder dat de hoofdzekering er uit klapt.
Dit wordt 99 van 100x vergeten door pv installateurs, maar dit vermogen moet dit echt!

Dat plaatje is dus hoe het NIET moet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 juni 2021 20:20:58 schreef Toeternietoe:
[...]

Dat plaatje is dus hoe het NIET moet.

Sorry snap er nu geen fuck meer van. Wat is hier mis mee als je de bekabeling na die extra 40a zekering geschikt maakt voor 80a? Dan is toch alles beveiligd

Moeten is een groot woord. In het schema van hoihoi klopt het, want daarbij voorkomt de 40A installatieautomaat dat de stroom in de installatie te groot wordt.

Doe je dat niet (dus wat veel PV cowboys doen) dan gaat er in het voorbeeld van hoihoi in theorie 40A (nuts) + 16 (PV) = 56A door een aardlek die maar 40A mag hebben.

Als de bekabeling naar de afgaande groepen dik genoeg is hoeft die automaat niet, uiteraard moeten de aardleks dan ook geschikt zijn voor 63A in dit geval.

Maar met een 40A aardlek en 6mm2 bekabeld kastje dan is die extra installatieautomaat meestal de makkelijkste (en voordeligste) keuze

je hebt een EV dus die niet op 3F kan laden maar alleen enkelfase kan laden, iets als een opel ampera dus. evengoed heb je met 3x25A 17kW ter beschikking en met 40A enkel maar 9,5kW. als de EV aan het laden is en je in huis nog gaat verbruiken in de winter, dan ligt die 40A er zo uit, is een C automaat. let wel een oven, wasmachine, 1 pit van het fornuis doen apart al 10A ruim..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juni 2021 20:58:53 schreef DJSmiley:
Moeten is een groot woord. In het schema van hoihoi klopt het, want daarbij voorkomt de 40A installatieautomaat dat de stroom in de installatie te groot wordt.

Doe je dat niet (dus wat veel PV cowboys doen) dan gaat er in het voorbeeld van hoihoi in theorie 40A (nuts) + 16 (PV) = 56A door een aardlek die maar 40A mag hebben.

Als de bekabeling naar de afgaande groepen dik genoeg is hoeft die automaat niet, uiteraard moeten de aardleks dan ook geschikt zijn voor 63A in dit geval.

Maar met een 40A aardlek en 6mm2 bekabeld kastje dan is die extra installatieautomaat meestal de makkelijkste (en voordeligste) keuze

Check maar mag je een 40A zonnepaneel aansluiten ipv 16A? Dat is wat ik graag wil weten.

Op 7 juni 2021 21:07:32 schreef testman:
je hebt een EV dus die niet op 3F kan laden maar alleen enkelfase kan laden, iets als een opel ampera dus. evengoed heb je met 3x25A 17kW ter beschikking en met 40A enkel maar 9,5kW. als de EV aan het laden is en je in huis nog gaat verbruiken in de winter, dan ligt die 40A er zo uit, is een C automaat. let wel een oven, wasmachine, 1 pit van het fornuis doen apart al 10A ruim..

Klopt maar btw kia e-niro 64kw 2019 model 1 fase kan laden, boven de 2020 is allemaal 3 fasen. Maar wat jij benoemd heb je ook met 3 fase. Stel je laad met 3x16, dan hou je maar 9A per groep over. Dat gaat je niet lukken met een koop groep verdeeld over 2 fasen.

met 3F kun je de hoofdzekeringen dus 3x overbelasten ipv maar 1x bij 40A enkel. 9A x3 is nog steeds 6,2kW en geen 1,8kW net als je nu nog over hebt voor de rest van het huis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar goed, dan is de Ratio EV transformer toch de makkelijkste oplossing

Upgraden naar 3x25A, blijft je vastrecht gelijk en dat ding ertussen zolang je geen 3-fase auto hebt.

Als er een andere EV komt, dan een Zappi oid om optimaal op 3fase te laden.

https://cdn.webshopapp.com/shops/221687/files/247178171/handleiding-ev…

Daarmee kun je de volle 1x32A laden, die je verdeeld over de 3 fases. Dan gebruik je zo'n 10.5A per fase en houd je 15A per fase over voor de reguliere dingen. Dan gaat het volgens mij allemaal prima.

Kost wel wat, maar alle andere opties zijn minstens net zo duur als je de meerprijs van hoger vastrecht meerekend, of wel erg krap allemaal.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 7 juni 2021 20:52:43 schreef JoostNL:
[...]

Sorry snap er nu geen fuck meer van. Wat is hier mis mee als je de bekabeling na die extra 40a zekering geschikt maakt voor 80a? Dan is toch alles beveiligd

Sorry, ik had de installatieautomaat van 40 A over het hoofd gezien.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

De vraag die ik nog niet langs heb zien komen... KUN je wel 30 of 40A terug het net in douwen zonder dat de netspanning te hoog oploopt?
Het is natuurlijk wel leuk om het allemaal 'veilig' (wat dat dan ook moge zijn) te maken, maar als je nu onbelast al 235V op 1 fase hebt... Dan speelt je netimpedantie een grote rol.

Je zou als grove indicatie eens kunnen kijken wat 'het net' doet als je je vierwieler-lader 'aan' zet. Uit die spanningsval kun je iets van een indicatie afleiden van de impedantie van je aansluiting.

Leuk natuurlijk als je 35A oid. terug douwt, maar als de netspanning bij jou daarmee 260V ofzo zou moeten moeten worden, dan leer je dat snel af (en dat ga je ook niet redden, want die omvormer zal bij 250 wel stoppen).

Hier zie je ook meteen het probleem met zonnepanelen en een electrische auto (naast actiaradius): als de stroom beschikbaar is, dan is de auto niet thuis...
200km op een dag is inderdaad niet veel. Gisteren een dagje 'dicht bij huis'. Dan blijkt dat toch zomaar alweer 145km te zijn. En hemelsbreed ben ik niet verder dan 25-30km van huis geweest.

had er van de week nog 1, daar kwam al 244V per fase binnen dus nog 6V om de 3200W terug te duwen over 25 meter 4mm2. nu bleek L3 8V lager te liggen dus daar zit minder teruglevering op, of een grote last in de straat. als je bijna je hoofdaansluiting aan vermogen terug gaat leveren dan neem je beter je kabel naar de omvormer 2x dikker, want dat verlies kan weleens net teveel zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juni 2021 20:20:58 schreef Toeternietoe:
[...]

Dat plaatje is dus hoe het NIET moet.

Eeh, het komt uit een officieel document. Vertel waarom niet. De kabels in de meterkast (6mm2) wordt hierdoor beschermd. Er kunnen anders tussen HS en ALS hogere stromen lopen dan 40A.

Michel
EricP

mét CE

Even los van het 'goed' of 'fout' zijn van een plaatje... Dat het uit een 'officieel' document komt, zegt niet zo veel. Ook daar staan regelmatig blunders in. En dan is er ook nog een context waarin het moet kloppen. Nogmaals, zonder een waarde oordeel over het plaatje te geven, alleen een waardeoordeel over het argument.

Het schema is correct (veilig), maar niet slim..

De toevoeging van PV, bv maximaal 16 ampere invoeding "verhoogt" ook de aansluitwaarde.
Nu kan deze verhoging niet worden benut, omdat de extra toegevoegde circuitbreaker in de installatie dit belet.

Ik ken plekken waar ik kom waar rekening wordt gehouden met altijd minimaal 10% PV. Er ligt dan ook meerdere tientallen kW op dat dak.
De hoofdzekering is daarmee "virtueel" verhoogd, en daarmee de optie om soms meer power te benutten dan de hoofdzekering toestaat.
(het overschot komt dan van de PV).

Met vreemde invoeding moet men enorm opletten voor het feit dat er op bepaalde plekken in de installatie "onverwacht" hoge stromen kunnen gaan lopen. Kabels of busbars, of busbarblokjes zijn hier soms NIET op berekend.
Een van de oplossingen die ik altijd aanbreng is dan om 4 stuks 16 Ampere eindgroepen op een 2P-40A-30mA ALS terug te brengen naar 2 eindgroepen van 16A.
32A is immer kleiner dan 40A, dan is in ieder geval deze aLS veilig.
Dan blijft nog over de busbar-bedrading in de kast zelf.
Soms van 4 naar 6mm2, of meer.

Recent (mei 2021):
Solar-cowboy had 3600W pv bijgeprikt in de meterkast.
Hoofdzekering 35A eenfasig.
Invoeding 16A max
totale mogelijke stroom 51A.
Bedrading en verdeling in meterkast was NIET aangepast.
Deze case valt nog mee. Erger gezien...

Er ist wieder da...

Op 7 juni 2021 20:52:43 schreef JoostNL:
[...]

Sorry snap er nu geen fuck meer van. Wat is hier mis mee als je de bekabeling na die extra 40a zekering geschikt maakt voor 80a? Dan is toch alles beveiligd

Ik ben ook benieuwd waarom Toet beweert dat het zo juist niet moet. De meeste kammen voor de automaten zijn uitgelegd op 40A. Aangezien je daar met hoofdzekering+PV makkenlijk boven komt zou je maatregelen moeten nemen.

Henk H.

Golden Member

Op 7 juni 2021 22:13:39 schreef Toeternietoe:
[...]

Sorry, ik had de installatieautomaat van 40 A over het hoofd gezien.

Volgens mij heeft Toeternietoe al aangegeven dat hij die 40A automaat over het hoofd heeft gezien?

Oke, maar even terugkomend op mijn vraag.

Mag je 40A terugleveren op een 40A hoofdgroep? Of het verstandig is dan de vraag.

Daarnaast heb ik al wel besloten om niet een PV omvormer te kopen boven de 25A, als ik wel in de toekomst over wil naar 3 fases zit je gelijk al in het duurder tarief. Je kunt nu beter een paar honderd euro extra uitgeven dat je het verdeeld hebt over 2 groepen (2 pv omvormers). Als ik later ooit toch over wil naar 2 fases heb ik wel een probleem met een 32A pv omvormer.

Zonet maar Enexis gebeld hoe dit allemaal zit voor de zekerheid, maar ze geven aan 5kw teruglevering op een 40A hoofdzekering.

EricP

mét CE

Mag je 40A terugleveren op een 40A hoofdgroep?

Wat is een hoofdgroep? Je bedoelt waarschijnlijk een hoofdzekering...

Die 5kW is grofweg 25A. Ze willen om de door mij aangehaalde redenen waarschijnlijk gewoon niet meer van je hebben. Als je een niet-spoinage meter hebt, dan kan het technisch - met wat mitsen en maren - wel zonder dat je direct opvalt. Maar je stapt wel erg makkelijk over de mitsen en maren heen. Leuk als je straks geïnvesteerd hebt en er blijkt toch een 'maar' te zijn. :)

bprosman

Golden Member

als ik wel in de toekomst over wil naar 3 fases zit je gelijk al in het duurder tarief.

In Nederland is qua tarief ("Vast-recht") 1x35A net zo duur als 3x25A

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 juni 2021 14:13:01 schreef EricP:
Als je een niet-spoinage meter hebt, dan kan het technisch - met wat mitsen en maren - wel zonder dat je direct opvalt.

Hoe bedoel je: zonder dat het opvalt? Als je zonnepanelen aansluit op het net ben je verplicht om dat bij de netbeheerder te melden.

Op 7 juni 2021 16:24:51 schreef KlaasZ:
Als de zekering van de inverter en de hoofdaansluiting gelijk zijn heb je kans dat ze er bij een kortsluiting allebei uit vliegen. Maar aangezien de inverter gesplitst kan worden kun je er toch 2 groepen van 16A van maken?

Klopt, maar ik heb het over twee aparte inverters: een QS6400, zijnde twee QS3200 inverters in één behuizing (dus inderdaad te verdelen over 2 fasen) en een XS6500, een echte 1-fase inverter.
Bij omschakelen naar 3 fase ga ik kijken wat welke fase gemiddeld de laagste spanning heeft en daar de XS6500 met 5kW opzetten, de andere twee fasen krijgen dan zo'n 2kW. per stuk. Meterkast wordt bedraad met 6mm^2 tussen PV, hoofdschakelaar en verdeelstrips.

Op 8 juni 2021 13:36:25 schreef JoostNL:
Daarnaast heb ik al wel besloten om niet een PV omvormer te kopen boven de 25A, als ik wel in de toekomst over wil naar 3 fases zit je gelijk al in het duurder tarief.

Op 8 juni 2021 15:00:00 schreef bprosman:
[...]
In Nederland is qua tarief ("Vast-recht") 1x35A net zo duur als 3x25A

Volgens mij was de overweging om onder de 25A inverterstroom te blijven OMDAT de overstap naar 3x25A dan niet in gevaar komt.