Fabrikant van deze 723 regelaar?

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb een paar van deze regelaars, ze zijn van dump printjes afgehaald.
Ik heb mijn brein gepijnigd om het merk te achterhalen, het lijkt erg op EXAR maar komt volgens mij toch niet goed overeen.

https://www.bramcam.nl/Diversen/L123CT.png
.

Ik heb ondertussen flink gezocht op het internet en onderstaande document gevonden met veel chip fabrikanten logo's, volgens mij komt het logo op het IC niet echt voor in dit document. (eigenlijk dus wel nu ik weet wat de fabrikant is)

www.bramcam.nl/Diversen/Logo-Manufacturer.pdf

Weten jullie welke fabrikant dit is? kijk ik er overheen in het document dat ik heb gevonden?
Vaag staat mij bij, dat ik het logo vroeger op digitale IC's gezien heb.

Wat denken jullie?

Groet en dank,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

De typeletter L en de 5-cijferige datumcode die begint met een 9, wijst op de Italiaanse tak van ST.

Gezien het logo in jouw document, denk ik dat het een van de logo's van SGS-ATES is geweest. Het lijkt op het linkerlogo, maar dat lijkt op zijn beurt niet goed overgenomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Hoe kom je bij 723? op de behuizing staat L123CT.

En waarom zou je dergelijke 43 jaar oude componenten willen recupereren en er energie insteken? (bij wijze van spreken dan.)

blackdog

Golden Member

Hi Maarten,

Ik denk dat je gelijk hebt, de meeste die ik vind staat of verwijst naar SGS.

grotedikken
Kennis van het printje waar de regelaars af komen en dat meerdere fabrikanten "123" gebruikte voor hun versie van de uA723 regelaar.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Is het SGS-Ates logo:

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 12 juni 2021 19:34:30 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Op 12 juni 2021 14:21:54 schreef grotedikken:
...
En waarom zou je dergelijke 43 jaar oude componenten willen recupereren en er energie insteken? (bij wijze van spreken dan.)

Vanwege de burn-in waarschijnlijk: deze componenten zijn volledig 'uitgedrift' en zullen niet meer verlopen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
blackdog

Golden Member

Hi,

Dank voor de reacties!

fatbeard zit aardig in de goede richting.
Ik experimenteer graag en weet ondermeer dat de nieuwere uA723 niet zo stabiel zijn als het zou kunnen.
Er is hier en daar wel wat info over te vinden, wat trouwens voor een normale regelbare voeding die je insteld met potmeters verder onbelangrijk is.

Ik heb ze van een aantal merken en wou eens een testje doen of de SGS-ATES ook een driftende jonge is.
grotedikken ik onderzoek graag, ook al heeft het direct geen "nabouw" doel. :)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 juni 2021 18:16:18 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Ha die Maarten,

Zet je er maar een punt achter? :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Hoi Bram,

Ik wilde een duit in het zakje doen maar zag dat jij dat zelf al veel beter gedaan had ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zich heb ik de 723 tientallen jaren als regelbare voeding gebruikt en eerlijk gezegd heeft het voor mijn doelen altijd heel goed voldaan.
Ik weet dat er een beetje drift op zit, ik weet dat hij oud is, maar voor de doorsnee hobbyist, simpel en doeltreffend.
Een beetje TL494 or SG3525, niets sexy, meer een old Faithfull, de hele PC wereld heeft er deccenia mee gedraait.

P.s. als aanvullende informatie, zoek eens voor regulated power supplies van Irving Gottlieb, dit is een beetje gedateerd boek, maar een ware schat van informatie voor power supply designers en geintereseerden in de geschiedenis van chips en hun mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door walkura op zondag 13 juni 2021 19:13:12 (26%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II