lekstroom piek inschakelen PV installatie

De vertraging is inderdaad een "oplossing"

Als er geen verdeelkasten met diffs stroomopwaarts zijn.
Anders moeten deze diffs in die kasten een langere vertraging hebben dan de PV, helemaal onderaan.

Een vertraging van langer dan 60ms daar op gaan toepassen, zou in veel gevallen niet meer conform zijn:

stel je bv. voor dat er een diff stroomopwaarts zit. Zal je die op 100ms zetten? Zonder rekening te houden met wat die diff exact bewaakt? Deze diff zonder vertraging is conform en gekeurd voor de installatie die ze bewaakt.

Deze even gaan aanpassen om de volledige installatie selectief te krijgen voor onrechtstreekse aanraking is absurd.

Het is toch gewoon veel simpeler om de oorzaak (inrush) aan te pakken dan de gevolgen?

@Electron920:

Ik heb geen controle over het DC gedeelte. Ik ontwerp enkel aan de AC-kant. En stel vast dat er problemen zijn aan de DC-kant. Die dan gevolgen hebben voor de AC-kant.

Om de problemen juist te kunnen oplossen, moeten we eerst weten wat het probleem exact is. En de oorzaak aanpakken.

EricP

mét CE

Feitelijk is het heel simpel met condensatoren: Je maakt een stap in spanning DUS is er een piek in stroom.

Zoals mijn voorganger al opmerkt, de inrush current wordt gegeven. Dat is tussen L en N (of voor een 3-fasen systeem tussen L1, L2, L3 en N en vast ook nog wel tussen 'de L-en' onderling wat).

Daarnaast ontkom je niet aan wat filtering. Dat zijn condensatoren naar aarde doorgaans. Ook daar zit een stap in de spanning, DUS een piek in de stroom. Blijkbaar is die bij jouw configuratie zo serieus dat de ALS er op tript.

Kris heeft het alleen nog over een piek tussen L en PE. Echter, ik denk dat er ook op de N wel iets gebeurt. Bij een dergelijke inrush current, kan het niet anders dan dat je de N een stuk(je) optilt. Gewoon Ohms bekeken. De capaciteit tussen N en PE zal daarbij dus ook een rol spelen. Niet alleen in het apparaat, maar ook in de kabel.

Door de inrush current wordt de piek tussen L en PE ook nog wat vervelender: het kan bijna niet anders dan dat je L ook een stuk(je) naar beneden trekt. Als die 'terug' komt, dan zal ook daar het nodige aan C's (naar PE, al dan niet parasitair) opgeladen moeten worden.

Concluderend kun je zeggen dat wanneer je de inrush current een eind naar beneden kunt brengen, je (met een mooie managers-kreet aangeduide) 'lekstroom piek' ook een stuk tammer wordt.

Je zou - experimenteel - eens met een stel vermogensweerstanden en 2 magneetschakelaars kunnen spelen. De weerstanden zo configureren dat er niet meer dan 3x Inom ofzo kan lopen (met nog wat kabelweerstand enzo wordt het dan wel wat) en met de 2de magneerschakelaar de boel na 100 of 200mS overbruggen.

Verder zou je als ontwerper de juiste kreten kunnen gebruiken (toch?). 'De inrush' zegt niks. De kreet is 'inrush current' of 'inschakel stroom'. De 'inschakel' zegt ongeveer net zo veel.

Op 13 juni 2021 13:19:18 schreef electron920:
Ha waterlemon,

Ik heb het document van de HUAWEI 100KTL bekeken maar net wat @MGP schrijft dit is het installatie manual hier staat niets over de gebezigde techniek.

In de andere link die ik gepost heb, kan je letterlijk de waarde van de inrush zien:

https://solar.huawei.com/en/download?p=%2F-%2Fmedia%2FSolar%2Fattachme…

p79: 153A

als ik dat eens maal 6 doe bijvoorbeeld, omdat we er 6 van hebben: 918A

Het zou me verwonderen dat geen enkele beveiliging hier door tript, of dit als kortsluiting ziet.

EricP

mét CE

In de andere link die ik gepost heb, kan je letterlijk de waarde van de inrushinrush current zien:
[...]als ik dat eens maal 6 doe bijvoorbeeld, omdat we er 6 van hebben: 918A

Het zou me verwonderen datals geen enkele beveiliging hier door tript, of dit als kortsluiting ziet.

In 6x inschakelen dus. 5 magneetschakelaars en een sequencer. Hapklaar: neem een logo! Iets minder hapklaar: 5 timers.

Ha waterlemon,

Nog niet gelezen maar ik zag gelijk al een blokschema dank :)
Ik verwacht van HUAWEI een goed product het is niet de eerste de beste !
Jij en je collega's weten meer van de installatie techniek dan ik, daar ga ik in ieder geval van uit......

Heel veel mensen die een P.V. installatie aanschaffen vergeten het onderhoud / de controle op de installatie dat is jammer en kost uiteindelijk opbrengst veelal door P.I.D. bij de installaties welke jij aanlegt welke controle interval gebruik jij 2 jaar of zo en meet je dan I.R. om de P.V. panelen te controleren.
Heel veel E.M.C. wordt veroorzaakt door defecte P.V. cellen die werken als een antenne......

Het inschakelen heeft heel veel te maken met de impedantie om deze te meten maak ik gebruik van C.Z.T. ik gebruik hiervoor een chipje van analog devices dit is een twee kanaal laagfrequent impedantie anlyzer.
Een kleine routine in Matlab geschreven !
Het kan nuttig zijn om een kleine weerstand in de aarde op te nemen zeg 10 Ω

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 13 juni 2021 13:51:00 schreef EricP:
[...]

pff, ik schrijf geen code... (voor mijn kasten)
de syntax is duidelijk. Semantiek is subjectief :D (maar je hebt gelijk, OK)