Zaagtafel nieuwe veiligheid schakelaar

Goedendag,
Ik zit met het volgende.
Ik heb een zaagmachine waarvan de veiligheidsschakelaar stuk is.

Deze wil ik vervangen voor een nieuwer model. Maar hoe sluit ik deze aan?

Alvast bedankt

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je eerste schakelaar is een zg nulspanningsschakelaar, ik heb zo het vermoeden dat je nieuwe model dat niet is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb 4 draden uit de motor komen. Aarde, nul, bruin en zwart. Als ik bruin en de nul rechtstreeks aansluit doet de zaagmachine het. Waarom zit de zwarte draad er dan op? Is dat voor een nulspanningsschakelaar? Soort rem ofzo?

De nulspanningsbeveiliging houdt in dat wanneer de stroom uitvalt (stroomstoring, zekering die er uit gaat etc etc) terwijl de zaag aan staat - de zaag niet vanzelf kan gaan draaien als de stroom het weer doet.
Stel dat de stroom uitvalt en jij denkt 'de zaag staat uit, ik ga het blad vervangen' en op dat moment wordt de stroom weer ingeschakeld, dan zal de zaag met een beveiliging niet gaan draaien terwijl jij er aan sleutelt.

Plaats even een volledige foto van je nieuwe schakelaar. Al dat namelijk alleen maar een aan/uitschakelaar is zonder beveiliging, kan je beter een andere kopen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 12 juni 2021 16:27:31 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 12 juni 2021 16:25:56 schreef Ledlover:
De nulspanningsbeveiliging houdt in dat wanneer de stroom uitvalt (stroomstoring, zekering die er uit gaat etc etc) terwijl de zaag aan staat - de zaag niet vanzelf kan gaan draaien als de stroom het weer doet.

Plaats even een volledige foto van je nieuwe schakelaar. Al dat namelijk alleen maar een aan/uitschakelaar is zonder beveiliging, kan je beter een andere kopen.

Ik ben er inderdaad achter dat ik gewoon een aan/uitschakelaar heb. Dus dat is de verkeerde. Maar is het raadsel vd kleuren nog niet opgelost :-)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat de zwarte draad van een klixon in de motor komt.
Een klixon is een temperatuurschakelaar. Die is normaal IN en gaat UIT als de motor te warm/heet wordt, bv bij overbelasting.

Als de motor te heet wordt gaat de spanning van de nulspanningsschakelaar en baat de schakelaar uit.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 12 juni 2021 17:44:22 (22%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

zou het niet een rem zijn?

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 juni 2021 19:24:59 (52%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 12 juni 2021 19:24:43 schreef testman:
zou het niet een rem zijn?

Nee,
Een rem zit doorgaans rechtstreeks in het motorblokje aangesloten op de motorklemmen.
Hier: volg het zwarte draadje op de 1e foto. Het gaat via via naar de doorgeluste Nul.
De onderste aansluitingen (Blauw doorgelust -- zwart) is volgens mij de spoel van de nulspanningsschakelaar.
Daar net boven zit nog een schakelpool, de schakelaar is 3 polig

denk ik...

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 12 juni 2021 20:06:40 (11%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Klint aanemelijk, dan onderbreek je de Fase naar de spoel van de schakelaar en valt uit, als de kilson weer is afgekoeld is start de motor dus niet vanzelf , je moet hem weer opnieuw aan zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volg ook even het gaande topic over mijn zaagtafelmotor probleem.
Dat begon ook met het relaas dat ik de schakelaar wilde vervangen omdat deze buiten (veilig) bereik zat.

Filter even de scheldkanonades eruit en je hebt best een informatief topic.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/154647

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)