Valve retainers,asbestkoord?

Hubie

Special Member

Ik vond nog 3 splinternos bretels voor buizen.
Zou dat asbestkoord zijn? Ze zijn uit de jaren 50/60.
Het is niet iets om paniekerig over te doen maar ik wil het wel graag weten.

Dit ziet er wat mij betreft meer uit als glasvezelkoord. Maar zeker weet je het pas bij analyse.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Er zijn dat soort klemmen waar asbest in zit, vooral de uitvoeringen waar het 'hoedje' omsponnen is zijn verdacht.

Maar als ik naar de foto's kijk zie ik ook hier vezelige dingen ...

fred101

Golden Member

Kijk maar uit, als de gemeente het hoort wordt je hele woonwijk geëvacueerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hubie

Special Member

Op 13 juni 2021 08:58:21 schreef Sine:
Er zijn dat soort klemmen waar asbest in zit, vooral de uitvoeringen waar het 'hoedje' omsponnen is zijn verdacht.

Maar als ik naar de foto's kijk zie ik ook hier vezelige dingen ...

Ik had zo'n 'hoedje' bovenop een GZ34 zitten in een oude ontvanger,daarvan was iig zeker dat er asbest in zat.Bij deze op de foto weet ik het eigenlijk niet.

Sine

Moderator

Ik ook niet, en dat zou voor mij reden genoeg zijn om er niet te veel mee te spelen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Al googelend kom ik die firma Electrothermal genoeg tegen. Eerst in Londen, later ergens in Essex, waar ze nu nog steeds zitten. Ze maakten allerlei elektrische verhitters voor de industrie, steeds met weerstandsdraad in asbestconstructies: asbest buis, asbest plaat, asbest roosters ('extra light!'). Tegenwoordig gebruiken ze natuurlijk andere materialen.
Ze waren dus goed in asbest, en deze valve retainers (die ik in advertenties in de jaren 1950 tegenkom) zullen dus ook wel asbest gebruiken.

Daar komt bij dat ik ooit in een ijzerwarenzaak werkte waar ook asbestkoord werd verkocht, en dat was bepaald pluizig/vezelig. Asbest bestaat ook uit vezels, 'fibers', dat maakt het ook zo gemeen in je longen.

Je hoeft er niet meteen gillend bij vandaan te rennen, maar ik zou het in een degelijke plasticzak knopen en eens informeren bij je afvalbrengstation of op de website van de gemeente. Zulke kleine hoeveelheden zijn meestal gratis in te leveren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Afvoeren dus.
Een van mijn buren werkt op het milieupark hier die weet er wel weg mee.

maartenbakker

Golden Member

Asbestkoord heeft bij mijn weten erg weinig treksterkte. Dat zou betekenen dat er een ander draadje doorheen loopt of dat het ander koord is? Aan de andere kant ziet het er wel precies zo vezelig uit als je van asbest zou verwachten. Ik zou het bij twijfel ook maar afvoeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 juni 2021 13:34:39 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 juni 2021 11:27:58 schreef Frederick E. Terman:
Asbest bestaat ook uit vezels, 'fibers', dat maakt het ook zo gemeen in je longen.

ter info, voor iedereen waar alles waar vezels inzitten, waaronder bruin brood, buitengegooid :-)

Er bestaan heel veel vezels om ons heen, zonder gevaar voor de longen.

Het gemene bij asbest is dat de schijnbaar zachte vezelachtige structuur is opgebouwd uit microscopisch kleine en héél harde microvezels. Die zijn zo fijn en hard dat ze, net als een micronaald, de celwand kunnen doorboren. En dat op zich kan dan weer leiden tot mutaties van de cel. muiterij van cellen dus, we weten wat het gevolg kan zijn.

mvdk

Golden Member

Er zijn veel asbestsoorten, van bijna onschadelijk tot zeer schadelijk.
Chrysotiel is zachte asbest, de vezels raken makkelijk los, maar de kans dat je er ziek van word is niet groot. Dan moet je er dagelijks in staan, in grote wolken, maar dan kan ik nog wel meer materialen opnoemen die even schadelijk zijn, en waar nog gewoon mee gewerkt word.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chrysotiel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crocidoliet
Blauwe asbest, oftewel crocidoliet houdende asbestcement, dat is zeer schadelijk. Het werd gebruikt in gas en waterleidingbuizen. Vooral in waterleiding was het eigenlijk onvervangbaar. Gietijzer geeft kans op roest uit de kraan, kunststof waterleidingbuis is nog altijd een kopzorg, de vele kilometers die gelegd zijn van een soort waar ze naderhand erachter kwamen dat het vluchtige koolwaterstoffen doorlaat. Zeg maar benzine en andere vluchtige soorten.
Asbest in de grond, blauwe of witte, het is altijd nat, dus de kans op rondvliegende vezels uitgesloten.

In treinstellen zat vroeger asbest, spuitasbest, ook hartstikke gevaarlijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spuitasbest
Na veel aandringen van de spoorwegvakbonden is NS er in de jaren 80 pas toe overgegaan het spul te verwijderen uit het z.g. hondekopmaterieel.
Storingsmonteurs die een koplamp moesten vervangen schaafden het spul los bij het binnendoor reiken naar de lamp.
Van die koordjes hier getoond zou ik niet wakker liggen.

Ik vraag me al een tijdje af hoe je dit soort dingen DIY kan determineren. Het smeltpunt/traject overlapt met dat van glas dus op dat gebied is het lastig.

Misschien chemische methodes? Glas kan je etsen met hete NaOH of een sterk verdunde HF oplossing, maar reageert asbest daar ook op?

Qua kleur ken ik asbest alleen als uitgesproken grauwe vezels, daarom lijkt dit mij niet direct asbest, maar uiteraard is voorzichtigheid geboden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
McAwesome

Golden Member

Normaal wordt de determinatie gedaan met een polarisatiemicroscoop. DIY is het dus vrij moeilijk.
Een asbestanalyse van een monster door een erkend labo is niet zo duur, ik heb daar jaren geleden iets van een 40 euro voor betaald.

Natuurlijk moet je dat voor die koordjes niet gaan doen, maar als je twijfelt of je ergens asbest in je huis hebt kan het een optie zijn. In mijn geval ging het om een staaltje vloerbekleding wat chrysotiel bleek te bevatten.

ik geloof geen moer ervan dat die dunne touwtjes asbest zouden bevatten, het lijkt nogal stevig op nylonkoord. heb wel vaker asbest kabelisolatie in oude regelkasten ed gezien en dat is heel anders van structuur.

als het nylon is, ben je er zo achter, dat smeult en drupt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Eternit was toch wel een van de grootste 'verspreiders' van asbest...
Vanaf 1920 hebben ze asbestcement ruim een halve eeuw in bijna alles waar het enig nut had gebruikt.

Voortschrijdend inzicht duurt soms lang als je de gevolgen niet kunt overzien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 juni 2021 16:08:31 schreef mvdk:
Er zijn veel asbestsoorten, van bijna onschadelijk tot zeer schadelijk.
Chrysotiel is zachte asbest, de vezels raken makkelijk los, maar de kans dat je er ziek van word is niet groot. Dan moet je er dagelijks in staan, in grote wolken, maar dan kan ik nog wel meer materialen opnoemen die even schadelijk zijn, en waar nog gewoon mee gewerkt word.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chrysotiel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crocidoliet
Blauwe asbest, oftewel crocidoliet houdende asbestcement, dat is zeer schadelijk. Het werd gebruikt in gas en waterleidingbuizen. Vooral in waterleiding was het eigenlijk onvervangbaar. Gietijzer geeft kans op roest uit de kraan, kunststof waterleidingbuis is nog altijd een kopzorg, de vele kilometers die gelegd zijn van een soort waar ze naderhand erachter kwamen dat het vluchtige koolwaterstoffen doorlaat. Zeg maar benzine en andere vluchtige soorten.
Asbest in de grond, blauwe of witte, het is altijd nat, dus de kans op rondvliegende vezels uitgesloten.

In treinstellen zat vroeger asbest, spuitasbest, ook hartstikke gevaarlijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spuitasbest
Na veel aandringen van de spoorwegvakbonden is NS er in de jaren 80 pas toe overgegaan het spul te verwijderen uit het z.g. hondekopmaterieel.
Storingsmonteurs die een koplamp moesten vervangen schaafden het spul los bij het binnendoor reiken naar de lamp.
Van die koordjes hier getoond zou ik niet wakker liggen.

Totdat je diegene bent die die waterleidingen moest leggen/repareren.

Mijn oom en mijn vader zaten beide in die asbest waterleidingen.
Inmiddels zijn ze er beide niet meer allebei overleden aan longkanker 65 en 68 jaar...

Asbest.. ik blijf er bij uit de buurt..

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
maartenbakker

Golden Member

Op 13 juni 2021 17:23:59 schreef testman:
ik geloof geen moer ervan dat die dunne touwtjes asbest zouden bevatten, het lijkt nogal stevig op nylonkoord. heb wel vaker asbest kabelisolatie in oude regelkasten ed gezien en dat is heel anders van structuur.

als het nylon is, ben je er zo achter, dat smeult en drupt..

Nylon pluist niet op een vezelachtige manier, dus dat valt denk ik af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 13 juni 2021 17:36:41 schreef Arco:
Voortschrijdend inzicht duurt soms lang als je de gevolgen niet kunt overzien...

Als je de gevolgen niet wíl zien bedoel je. In de jaren 20 was al lang bekend dat asbest dodelijk was. Één vezel op de verkeerde plek geeft gegarandeerd kanker, 15 tot 20 jaar later. In de VS kon je in de jaren 20 al geen levensverzekering meer afsluiten als je in de buurt van asbest werkte.
Het was alleen zo'n lekker handig spul. En goedkoop. Als je personeel 20 jaar later kanker had moesten die maar zien aantonen dat het de schuld van de werkgever was.

maartenbakker

Golden Member

Op een of andere manier gaat het altijd zo met grote gezondheidsgerelateerde zaken. Van tabak tot covid. De meeste details die later essentieel blijken zijn al heel vroeg bekend maar worden weggewuifd door het establishment en/of belanghebbenden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

In bijna ieder huisgezin had moeders een asbestplaatje, op de gasvlam, zodat de pan/theepot niet te warm werd. Daarvoor had ieder huisgezin een petroleumstel, dat ongeveer hetzelfde deed.
De Eternitfabriek in Goor was idd een doodstempel. Maar waar bijna niet over gesproken word, is schildersleed. Oliehoudende verf, waar je brein door aangetast werd. Of dat je van de baas opdracht kreeg om stalen platen schoon te maken met trichloorethyleen. Ga je daar jaren later over klagen, stel je je bloot aan suggestieve beschuldigingen.
Asbest, steenstof of mijnstof, dat zijn makkelijke zaken.
Chrysotielkoord, je komt het tegen in afdichtingen. De veiligste en goedkoopste manier om het te verwijderen of om mee te werken, is om er een beetje dunne olie of petroleum over te gieten. Dan kan je het zonder kans op stofwolken verwerken.

gasleiding in NL is uit de 60's en doorgaans van ijzer, ook rot als wat overigens, heb er al genoeg van zien liggen na een vervanging. er zijn plaatsen waar na een hoosbui de straat blank staat en de stenen op diverse plekken bubbelen in de plassen, dat is niet zelden een gaslek door rotte ijzeren pijp.. loden gaspijp komen nog wel voor, huizen uit de 50's hebben dat nog wel vaker, soms alleen de hoofdgasleiding. pas in 1960 werd loden pijp verbannen uit nieuwbouw huizen.

dat touw is mij nogal wit voor iets van 50 jaar oud, toen was touw gelig of zou het allang zijn. vandaar dat ik eerder aan synthetisch touw denk. oa trekschakelaars hebben dat touw ook, en dat pluist wel degelijk iets. de kop van dat setje is van bakkeliet, en de overgang naar de veren is plastic, dus zo hittebestendig is het geheel ook weer niet.

etherniet pijp kom je ook in oude huizen tegen, vaak van de meterkast naar buiten of kpn had telefoonkabels onder een heel blok huizen door onder de houten vloeren liggen.

tri is zooi idd, ken er nog wel verhalen uit de oude doosch van. in textielfabrieken werd die zooi gebruikt om te kleuren tot in de 80's. aan het eind van een werkweek hingen die tridampen op neushoogte in de hoge fabriekshallen, na het weekend was dat weer weggetrokken en zakte de nieuwe tri mist in de hal elke dag weer een stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Die overgang is geen plastic maar keramiek.

benleentje

Golden Member

@moderator, een topic titel wijziging zou ik wel waarderen. Bij valve retainers dacht ik aan kleppen, afsluiters. Daar werd ook vaak asbest in gebruikt voor de pakkingen maar ook asbest isolatie kwam veel voor. En asbest koord werd toen ook veel gebruikt in de isolatie wereld. Maar ik heb het idee dat het om iets met elektronenbuizen gaat, maar dat is me nog niet heel erg duidelijk.

Maar waar bijna niet over gesproken word, is schildersleed. Oliehoudende verf, waar je brein door aangetast werd. Of dat je van de baas opdracht kreeg om stalen platen schoon te maken met trichloorethyleen. Ga je daar jaren later over klagen, stel je je bloot aan suggestieve beschuldigingen.

Ja de bewijslast is moeilijk rond te krijgen.

Maar er zijn 1000den meer gevaarlijke stoffen waar dagelijks mee gewerkt word. Nieuwe richtlijnen van mijn bedrijf waren om alle stoffen met symbool of label, schadelijk, giftig, lange termijn gezondheidsschadelijk nog eens tegen het licht te houden en zoeken naar alternatieven. Dan zie je dat vaak als normale beschouwde huishoudelijke middeltjes best wel erg gevaarlijk zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

bij een vorige baan liepen ook een stel schilders rond, 1 ervan was al dement toen ik daar begon en intussen al dood. de andere is allang met pensioen, maar ook die heeft al beginnende dementie. die generatie schilderde nog met alles wat nu al jaren illegaal is, dus dat spul heeft zn werk wel gedaan.

ik weet van een hal waar vliegtuigen werden geschilderd, dat die hal nooit meer verhuurd mocht worden aan een ander wegens de vervuiling van die verf, maar de hal geheel plat moest en de grond ook gesaneerd moest worden.

k geloof dat omstreeks jaren '80 dat ze hier in Europa wakker begonnen te worden over de gevolgen van Asbest, en ergen in de jaren '90 een overdreven paniek. Hoe het precies tegenwoordig gaat heb ik niet meer bijgehouden.

Ik geloof dat asbest dakbedekking verplicht verwijderd moet worden, en dat er een subsidieregeling was om asbest ob daken van boerenschuren te vervangen door zonnecellen.

asbest daken van boerenschuren vervangen voor een nieuw dak en panelen gaat meestal niet. die daken zijn vaak niet sterk genoeg voor zonnepanelen. men moet dan het dak, draagconstructie en nog meer vernieuwen wat de stal zelf doorgaans niet meer waard is. men bouwt dan een nieuwe stal en breekt erna de oude geheel af.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 13 juni 2021 20:32:19 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Chloorbleekmiddel en Amoniak moet je niet bij elkaar stoppen...

Wat asbest betreft, Nellie Kershaw is een van de eerste personen waarvan gedocumenteerd is dat ze aan asbest is overleden. Dat was in 1924.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nellie_Kershaw

De fabriek waar ze werkte is in 2001 pas failliet gegaan, en in 2005 had iemand het stukje grond ondekt om het vol met woonhuizen te poten...
https://en.wikipedia.org/wiki/Spodden_Valley_asbestos_controversy

Ik geloof dat omstreeks jaren '80 dat ze hier in Europa wakker begonnen te worden over de gevolgen van Asbest, en ergens in de jaren '90 een overdreven paniek. Hoe het precies tegenwoordig gaat heb ik niet meer bijgehouden.

Ik geloof dat asbest dakbedekking verplicht verwijderd moet worden, en dat er een subsidieregeling was om asbest ob daken van boerenschuren te vervangen door zonnecellen.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op zondag 13 juni 2021 21:07:27 (14%)