HF eilandjesprint

Hubie

Special Member

Eilandjesprinten die waren vroeger te koop bij Elektuur/Elex maar ik vond dat vaste patroon van die eilandjes maar niks.Er zaten eilandjes op een plaats waar ik die helemaal niet nodig had.
Zelf eilandjes van stukjes printplaat zagen is ook weer zo wat maar dan kun je ze iig plaatsen waar dat nodig is.
Een mooie oplossing kwam ik vanmiddag tegen bij de Sprout II een regenerative receiver van AA7EE hier:https://aa7ee.wordpress.com/2015/09/14/the-sproutie-mk-ii-hf-regen-rec
Mannhatan style/dooie torren techniek en toch ziet het er netjes uit.
Zie de foto's hierboven van AA7EE.
Die eilandjes koopt hij hier:http://www.qrpme.com/?p=product&id=STX
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij kun je die eilandjes zo van die plaat afbreken(als een reep chocolade)
Bestellen kan met creditcard of paypal,die heb ik beide niet en ga ik ook niet aan beginnen.
Zou ik hetzelfde bij een chinees kunnen bestellen en met Ideal kunnen betalen?

Tja, Ik maak proto's meestal zo:

Strookje print materiaal waarvan ik steeds een stukje afknip en dat dan op de print vast soldeer of lijm met twee componenten lijm.

Dat vind ik heel goed werken. Ook hf toestanden werken goed. Het is niet heel erg netjes maar daarvoor zijn het proto's. Componenten zijn hier tig keer op en af gesoldeerd. Ik heb ook een hele doos van dit soort van knutsels vol hier. Als het uiteindelijk werkt maak ik er een echte print van.

Gaatjes print en breadboard ben ik van af gestapt veel en veel te bewerkelijk en storingsgevoelig. En bij hogere frequenties werkt dat niet.

Fraai. Dit gebruik ik: koperfolie, 8 mm breed, zelfklevend. Eilandjes of stroken afknippen op maat en vooral niet te warm stoken.
Ziet er niet zo strak uit, maar het kan dan zelfs op karton of hout. Ja, dat gebruik ik af en toe.

Hubie

Special Member

Een breadboard heb ik ook nooit gebruikt,ik vind het ondingen.Met gaatjesprint kom je meestal wel weg onder de 30 MHz.Alles zwevend op een print seuteren werkt natuurlijk ook goed.

die pads laten maken bij chinese boer is geen probleem
Net bij JLC gekeken daar heb je voor 17.- 5 panels van 100 pads
Minimale pad afmeting is wel 6x6mm. Die uit je voorbeeld van de helft.
Ze worden dan met een vcut gesneden. Dat is dan redelijk goed breekbaar met een tangetje

bprosman

Golden Member

Op 15 juni 2021 09:30:46 schreef Stijnos:
die pads laten maken bij chinese boer is geen probleem
Net bij JLC gekeken daar heb je voor 17.- 5 panels van 100 pads
Minimale pad afmeting is wel 6x6mm. Die uit je voorbeeld van de helft.
Ze worden dan met een vcut gesneden. Dat is dan redelijk goed breekbaar met een tangetje

volgens mij zelfs 1.5x1.5cm
https://support.jlcpcb.com/article/24-how-do-i-order-a-panel

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ha Hubie,

Mooi gedaan ik gebruikte ook van die kleine postzegels alleen maakte ik ze zelf paar uur werk en ik had er weer een paar honderd.
Dat stamt nog uit de tijd dat er nog geen C.A.D. en C.A.M. was ik heb die films nog steeds.

Off topic / ik heb je mail ontvangen prima opgelost eigenlijk had ik je willen vragen heb je nog iets anders nodig dan had ik dat er bij gedaan i.v.m. de verzendkosten / on topic.

In ieder geval ziet er netjes uit nu in het computer tijdperk teken ik vaak sneller een printje ik kan zelf de print fabriceren dus in de ochtend tekenen en in de namiddag een print........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 15 juni 2021 09:30:46 schreef Stijnos:
die pads laten maken bij chinese boer is geen probleem
Net bij JLC gekeken daar heb je voor 17.- 5 panels van 100 pads
Minimale pad afmeting is wel 6x6mm. Die uit je voorbeeld van de helft.
Ze worden dan met een vcut gesneden. Dat is dan redelijk goed breekbaar met een tangetje

Van JLC mag je de V-cuts niet dichter bij mekaar dan 14mm 15mm.

Maar je idee is werkbaar. Het hoeft niet per pad afbreekbaar te zijn.

Als je buiten de "2 laags, geen services, prototype, max 10x10cm" gaat, dan gaan ze gewoon geld rekenen voor de PCBs die ze maken. En dat is nog steeds niet veel.

Ik zou dus als ik dit zou willen hebben even uitpuzzelen hoe ik 900 gram PCB kan krijgen (*) met de standaard "aantallen" prints, en dan een print tekenen met "geschikte pads" aan 1 kant, een groundplane aan de andere (een through-hole pin aan GND op 1 van iedere 4 hoeken?) en dan een V-cut iedere 2x2 of 4x4 pads....

(*) Dan versturen ze het voor het "onder een kg" tarief.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Op 15 juni 2021 00:14:48 schreef Brightnoise:
Fraai. Dit gebruik ik: koperfolie, 8 mm breed, zelfklevend. Eilandjes of stroken afknippen op maat en vooral niet te warm stoken.
Ziet er niet zo strak uit, maar het kan dan zelfs op karton of hout. Ja, dat gebruik ik af en toe.

Ik heb hier nog een paar rollen van dat spul liggen van het merk 3M maar dat is wel heeeel erg dun hoor.Ik heb het met 1 plakzijde en met 2 plakzijdes.Lijkt mij wel leuk spul voor een VHF/UHF antenna.

Frederick E. Terman

Honourable Member

3M [...] leuk spul voor een VHF/UHF antenne.

Leuk om op het venster te plakken. Heb je een 'raamantenne'!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

;-) idd Fet,dan is het een raam-raam antenne.
Bij dubbel glas:raam-raam-raam antenne. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op 20 juni 2021 00:58:28 (33%)]

Een alternatieve manier is om met een houtboor cirkeltjes "uit te boren". Een houtboor heeft een scherpe punt in het midden, en 2 "mesjes" aan de buitenkant. Als je daarmee net door het koper snijdt, heb je een rond eilandje.

Nog een andere manier is met "Thermische SMD Bruggen". Dit zijn vrij nieuwe SMT componenten in de standaard vormen van weerstanden (B.v. 0805 of 0603) maar er zit geen weerstandsmateriaal op. De originele toepassing is om een thermische verbinding te creeren tussen verschillende koper vlakken voor koeling, maar geen elektrische verbinding. Voor HF toepassingen kun je ze rechtop op een massavlak solderen, en dan de bovenkant gebruiken om de schakeling op te bouwen.

mel

Golden Member

Ik gebruik meestal de "SWHH"methode..(Solderen waar het hangt.. O-) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..