Powerbank bouwen met AGM accu


Drie USB-ladertjes van nog geen 2A bij 12V? Dan is een 5A autozekering voor allemaal voldoende. Plaats die zo dicht mogelijk bij de (plus)pool van de accu.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 16 juni 2021 00:00:13 schreef Arco:
[...]
Er voor plaatsen heeft meer nut... ;)
Scherp! Laat ik ze er voor plaatsen!

Als je toch 12v hebt op die boot, waarom laadt je daar dan niet mee op?

Omdat we ook vaak op eilandjes zijn of voor anker liggen. En vaak op de 12v aansluiting de koelbox hebben zitten. Maar als er een manier zou zijn om af en toe de powerbank weer bij te kunnen laden vanuit die 12v aansluiting komen we in iedergeval nooit zonder stroom te zitten.

Over een accu bijplaatsen in campers of boten is hier al heel wat geschreven.
Nooit zomaar erbij aansluiten!!! Ohm pi geeft een goede suggestie
.
Plaats een zware zekering dicht bij de accu en een lichtere bij elke gebruiker.

Er zijn mooie draad-houder-draad voor te koop.

En heb respect voor de stromen die de accu kan leveren en daarmee dus ook de mogelijke gevolgen als je met gereedschap in de buurt van de accu bezig bent.

Op 15 juni 2021 23:56:35 schreef CoenGoofy:
Dan rest mij nog een vraag:
Ik ga inderdaad met een boot het water op haha. En deze boot heeft een enkele 12v aansluiting. Is het mogelijk om mijn 'powerbank' bij te laden?

De powerbank laadt je via de 12V aansluiting gewoon op via een 12V halogeenlampje. Dat begrenst de laadstroom tot een veilige waarde.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 16 juni 2021 00:21:44 schreef ohm pi:
[...]De powerbank laadt je via de 12V aansluiting gewoon op via een 12V halogeenlampje. Dat begrenst de laadstroom tot een veilige waarde.

Hmm dat zie ik nog niet helemaal voor me. Dus als ik de 12v output van de boot met een 12v stekker+snoer+halogeenlampje verbind aan de accu van de powerbank laadt hij automatisch bij?

Ja, maar het lampje staat dus tussen de + van ene accu en de + van de andere accu; deze doet dienst als weerstand, en zal dus geen licht geven.

Maar als je elke dag of elke tweede dag een stukje gaat varen, kun je de telefoons waarschijnlijk prima opladen uit de accu door je al aan boord hebt. Sowieso kan dat natuurlijk tijdens het varen, maak ook als de motor niet loopt; het opladen van een paar telefoons verbruikt zeer waarschijnlijk niet zoveel uit je accu dat je niet meer zou kunnen starten.

Als je een week op één plaats blijft liggen is het natuurlijk wat anders.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 juni 2021 01:41:12 schreef SparkyGSX:
Ja, maar het lampje staat dus tussen de + van ene accu en de + van de andere accu; deze doet dienst als weerstand, en zal dus geen licht geven.

Maar als je elke dag of elke tweede dag een stukje gaat varen, kun je de telefoons waarschijnlijk prima opladen uit de accu door je al aan boord hebt. Sowieso kan dat natuurlijk tijdens het varen, maak ook als de motor niet loopt; het opladen van een paar telefoons verbruikt zeer waarschijnlijk niet zoveel uit je accu dat je niet meer zou kunnen starten.

Als je een week op één plaats blijft liggen is het natuurlijk wat anders.

Oke duidelijk. Moet ik het dan zo zien dat het halogeenlampje er voor zorgt dat de stroom van de boot naar de powerbankacchu loopt en niet andersom? Of hoe werkt zoiets? Niet dat mn powerbank straks de boot ligt op te laden |:( .Volgende week heb meer tijd om dit project te gaan uitwerken. Dan zal ik nog even een schematische tekening maken. En uploaden of het helemaal correct is. Wat betreft direct opladen aan de boot, er is altijd vechten wie als eerst mag, en vaak duurt t nog lang ook voordat die telefoon vol is. Dus vandaar dat dit powerbank idee me wel wat leek!

Dank!

Wat betreft direct opladen aan de boot, er is altijd vechten wie als eerst mag

Hoezo, voor weinig geld heb je een oplader voor 7 telefoons... ;)
Edeze:

met 3x deze erin:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juni 2021 10:58:20 schreef CoenGoofy:
[...]
Moet ik het dan zo zien dat het halogeenlampje er voor zorgt dat de stroom van de boot naar de powerbankacchu loopt en niet andersom?

Nee, het doel van die lamp is om de stroom te beperken, anders gaat er veel stroom lopen als je AGM accu (bijna) leeg is en je de motor van de boot start.

Echter, je opmerking is wel terecht: als je die accu met de lamp aangesloten laat, blijft deze wel de rest van de boot voeden als je het contact van de boot uit zet. Een diode in serie is niet handig, omdat je door de spanningsval van de diode je AGM accu nooit echt goed kunt opladen. Het gemakkelijkste is als je na het uitzetten van de motor deze accu gewoon handmatig loskoppelt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 16 juni 2021 11:31:49 schreef SparkyGSX:
[...]Nee, het doel van die lamp is om de stroom te beperken, anders gaat er veel stroom lopen als je AGM accu (bijna) leeg is en je de motor van de boot start.

Echter, je opmerking is wel terecht: als je die accu met de lamp aangesloten laat, blijft deze wel de rest van de boot voeden als je het contact van de boot uit zet. Een diode in serie is niet handig, omdat je door de spanningsval van de diode je AGM accu nooit echt goed kunt opladen. Het gemakkelijkste is als je na het uitzetten van de motor deze accu gewoon handmatig loskoppelt.

Oke ja ik zal de powerbank dan af en toe bijladen tijdens het varen, en uiteraard loskoppelen wanneer we aanmeren. Dus die manier met een 12v halogeen lampje lijkt me prima!

Op 16 juni 2021 11:09:03 schreef Arco:
[...]
Hoezo, voor weinig geld heb je een oplader voor 7 telefoons... ;)
Edeze:

[bijlage]

met 3x deze erin:

[bijlage]

Dank voor je reactie Arco!
Ook zeker een mogelijkheid, maar niet ideaal. De powerbank is handig op de boot, op land als we aanmeren maar ook voor andere wildkampeer tripjes die ik nog zal gaan maken!

Op 16 juni 2021 17:11:21 schreef Tidak Ada:
Doe dat afschakelen met een schakelaar zoals deze:

https://www.boottotaal.nl/elektra/accuschakelaars/

Deze lijkt me voldoende voor jouw doel(klik op link):

[bijlage]

Wel aan de prijzige kant voor zon dingetje. Zolang we de powerbank loskoppelen van de 12v aansluiting na het varen lijkt mij dat er niet zoveel mis meer kan gaan? In iedergeval bedankt voor je tip!

Er rest mij dan nog een laatste vraag!

Hoe bepaal ik nou het beste AWG draad voor dit hele systeem? Waar moet ik op letten?

Nogmaals ontzettend bedankt voor al jullie reacties!

Die schakelaar is VEEL groter dan nodig; immers, de stroom zal altijd fors lager blijven dan de nominale stroom door die lamp, dus zelfs als je 2 gloeidraden van een koplamp parallel zou zetten (samen 110W), zou de stroom 10A kunnen worden als de lamp oplicht, maar de spanning over de lamp is veel lager dan 12V, dus de stroom ook. Immers, als de stroom door de lamp wel richting de 10A zou gaan, zou de lamp heet worden en licht gaan geven, en dan zou de weerstand zo hoog worden dat je echt 12V nodig hebt om er 10A door te krijgen.

In de praktijk zal er misschien 4-5A gaan lopen als die accu leeg is; dat betekend dus dat je ook heel lang moet varen voordat die accu vol is, maar dan kunnen de kabels wel dun blijven.

Het alternatief zijn dikkere kabels en een dikke schakelaar (zoals het type dat Tidak Ada voorstelt), en de lampen helemaal weglaten.

Het leuke van loodaccu's is dat ze vrij "slap" zijn als je ze gaat laden, de spanning stijgt, en de stroom blijf beperkt, ook als je een volle accu aansluit op een lege.

Heb je wel eens een auto met een lege accu geholpen met startkabels? Als er idioot veel stroom zou gaan lopen, wat sommige mensen beweren, zou je bij het aansluiten van die startkabels ook dikke vonken trekken, als een lasapparaat. Het feit dat dat niet gebeurd (tenzij je de kabels verkeerdom zet), bewijst dat het allemaal wel meevalt. Dit vereist dus wel flinke kabels, geen stukje luidsprekersnoer, maar het voordeel is dat je accu daarmee ook veel sneller opgeladen zal worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ook al aan het gewicht gedacht? hoe meer gewicht op de boot, hoe meer die verbruikt om vooruit te gaan. hoe geraken jullie aan de boot? moeten jullie ook nog wandelen (want lood dragen is zwaar)
35Ah deep cycle lood accu mag je dus een 75-80% ontladen of 28Ah bruikbaar.

ben je niet beter af met een dikke 12V RC batterij?
43€ voor 12V 8Ah en weegt dan een halve kilo. 2 van die dingen zit je dus op 86€ en heb je 1kg aan accu mee en 16Ah. met nog een 3de erbij heb je 24Ah, zit je aan 120€ en heb je 1,5kg aan accu mee.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-8000mah-3s1p-30c-lipo-pack-w

12V 35Ah lood deep cycle weegt 11kg en kost 92€
https://www.nkon.nl/ultracell-deep-cycle-gel-12v-35000mah-loodaccu.htm

een 12V 15Ah lifepo accu weegt 1,2kg en kost 125€
https://enerprof.de/akkus-lifepo4/akkupacks-lifepo4/akkupacks-lifepo4-

stuk voor stuk toch 10keer lichter dan u lood accu. als gewicht natuurlijk geen rol speelt, ben je beter met een lood accu.
ik persoonlijk vind er niks aan.

ter vergelijking, mijn fiets verlichting lood accu VS li-ion accu.
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1841.JPG
lood accu 12V 6Ah (gewone tot max 50% ontladen dus of 3Ah bruikbaar) wat een goeie 36Wh aan energie is.
3S2P 2600mAh li-ion, 11,1V (volgeladen is die 12,6V) 5,2Ah, is toch al 58Wh aan energie of 50% meer energie dan het lood. 7 keer kleiner, 7 keer lichter. die li-ion steek ik gewoon in mijn broekzak

lipo opladen kan gewoon met DC aan de ingang op deze lader en balanceerder
9-16V aan de ingang erin, lipo/li-ion via de balance kabel rechts erop
http://i.ebayimg.com/images/g/COoAAOSwj1VcutRw/s-l500.jpg
die dingen kosten een 10tal euro en kan gewoon op een sigarette plug of andere 12V dc connector op je boot. denk dat die 1,5A trekt op een 12V net

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoe bepaal ik nou het beste AWG draad voor dit hele systeem?

mm2-draad is couranter verkrijgbaar dan AWG-draad, in deze contreien :)
Zolang het maar over enkele ampères gaat, en de afstand beperkt blijft (zegge 1 of 2 meter of zo), lijkt mij 1,5 mm2 best voldoende. Hoe groter de afstand, hoe belangrijker het wordt om _aan_beide_kanten_ af te zekeren!

Enne, gebruik gevlochten koper, geen massief. Om het echt netjes te doen: aderhulzen.

Voorzichtige suggestie: een zonnepaneeltje, hoe bescheiden ook, kan helpen om diepontladen te voorkomen of toch minstens te beperken.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 16 juni 2021 20:57:41 (13%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 juni 2021 19:13:35 schreef CoenGoofy:
[...]

Wel aan de prijzige kant voor zon dingetje. Zolang we de powerbank loskoppelen van de 12v aansluiting na het varen lijkt mij dat er niet zoveel mis meer kan gaan? In ieder geval dankt voor je tip!

Waarom deze schakelaar?
Ik moet er niet aan denken, dat je achteloos (misschien iets te veel spiritualiën) die kabels losmaakt en er door bewegingen van de boot kortsluiting ontstaat. Dat is dus uitsluitend voor je veiligheid en veiligheid is nu eenmaal niet gratis. Het is de goedkoopste een kleinste van deze boten materiaal verkoper.
Er is een veel goedkopere op de pagina, die ik stuurde, maar die moet je erg goed inbouwen, vandaar deze keuze als compromis met de vel duurdere.
Die schakelaar moet ook tussen de beide accu's worden gemonteerd, niet tussen het USB blok en de powerbank accu. Daar kan je een lichtere schakelaar gebruiken, mits er een zekering tussen accu en schakelaar zit anders is der kans dat bij sluiting de contacten van die lichte schakelaar vastlassen of de schakelaar in brand vliegt.

@Sparky:
Een te lichte schakelaar is ook gevaarlijk bij sluiting, dus ook hier uit veiligheid....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 16 juni 2021 23:51:46 schreef Tidak Ada:
Die schakelaar moet ook tussen de beide accu's worden gemonteerd, niet tussen het USB blok en de powerbank accu.

Het zal wel aan mij liggen, maar nog steeds zie ik het nut van een zware schakelaar niet zitten. Er zit een gloeilamp tussen die de stroom begrenst op max 10A en als hij doorgebrand is op 0A. Ook zijn bij beide accupolen 5A of 10A zekeringen opgenomen. Waar kan het nog mis gaan?
Ik denk overigens dat TS zijn powerbank via de sigarettenaansteker van zijn boot wil opladen.

Nog een attentiepuntje voor TS.
Op de middenpen van de laadplug staat wel 12V van de powerbank, dus de plug niet laten rondslingeren, maar netjes en geïsoleerd opbergen als de powerbank niet opgeladen wordt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 17 juni 2021 00:34:38 (24%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Tidak Ada

Golden Member

Ah, ik had begrepen dat die gloeilamp alleen was voorgesteld/aanbevolen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Zonder die schakelaar gaat hij alsnog onbedoeld de accu van de boot leeg trekken, en als aansluiting na een contactslot of hoofdrelais gemaakt wordt, zou de nieuwe accu de rest van de boot gaan voeden als deze schakelaar of dit relais open is. Het is dus wel nodig om een extra schakelaar of relais toe te voegen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb zelf een campertje waar ik een 150A scheidingsrelais heb gemonteerd. Dat relais wordt gestuurd door de veldwikkeling van de alternator (W- of D aansluiting(?)). Dat is afgezekerd met en 120A zekering vóór het relais.
Na het relais gaat het met en 32mm² kabel naar een shunt voor een stroommeter en dan naar de woon-accu. Daarachter zit een zekeringkastje voor de verdeling.

Op deze manier kan ik in geval van nood de wagen starten vanaf de woonaccu (tot nu toe maar 1× nodig gehad. (Ik weet het, die semitractie-accu vindt dat niet echt lekker O-) maar het gaat om een noodgeval)).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 16 juni 2021 19:42:00 schreef SparkyGSX:
Heb je wel eens een auto met een lege accu geholpen met startkabels? Als er idioot veel stroom zou gaan lopen, wat sommige mensen beweren,

Met lopende motor zijn er volken, zonder lopende motor niet.
Ik heb dat vaak beweert, of eigenlijk gewaarschuwd voor die mogelijkheid. Recent een lege 100Ah aan een volle 40Ah AGM aangesloten via een 10A multimeter. Zekering van 10A bleef heel (dus de eventuele piek was onvoldoende om een 10A glaszekeringetje op te blazen) en de meter gaf meen ik 2-3A aan. Heel weinig in ieder geval. Alle getalletjes (A en Ah) zijn even uit mijn hoofd.

Maar da's een accu die op dat moment NIET wordt geladen door een dynamo. Als de dynamo zijn werk doet en er 14,4V op de accu staat, verandert het verhaal maar die stromen heb ik niet gemeten...

Volgens mij is die diode toch helemaal niet zo'n gek idee? Je beperkt de laadstroom, de tweede accu krijgt geen 14,4 maar maar 13,8V dus laad veel slomer. Ik laad mijn garage accu's ook permanent met 13,8V.
En als je vergeet de verbinding te verbreken, wordt de startaccu inderdaad leeggetrokken, maar pas wanneer de hulpaccu behoorlijk leeg is (12,2V). Voor die tijd heeft vast wel iemand een keer de verbindingsstekker er uit getrokken...

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 juni 2021 13:11:38 schreef r-p:
[...]

[....]
Volgens mij is die diode toch helemaal niet zo'n gek idee? Je beperkt de laadstroom, de tweede accu krijgt geen 14,4 maar maar 13,8V dus laad veel slomer. Ik laad mijn garage accu's ook permanent met 13,8V.
[....]

Met een shottkydiode kom je op 14,0V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ja, maar die begrenst de stroom dan weer minder. Zelf zag ik liever een standaard-diode voor die functie, maar wel ruim overbemeten. Of het nu een uur duurt of drie uur om de woonbatterij terug op peil te krijgen maakt niet zoveel uit, toch niet in mijn reisgewoontes. De T/S kan dat natuurlijk anders zien. Overigens: ook in mijn (poging tot) kampeerbus steekt er een scheidingsrelais, simpel en betrouwbaar.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 17 juni 2021 14:41:35 (14%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord