snoerdimmer met draaiknop en schakelklik ombouwen naar schakelaar

Goede dag,

ik ben erg blij met dit forum. Ik heb een brede interesse maar weinig kaas gegeten van elektronica.
Over het volgende graag advies.
ik heb een snoerdimmer van een bekend meubelmerk uit Zweden. Werkt perfect met gloeilampen. Mee in de vaart der volkeren is nu na spaarlampen bijna alles led. De snoerdimmer is vervangen door een schakelaar die nog had liggen.
Om niet alles naar het stort te brengen,dacht ik de dimmer, die een schakeklik heeft, om te bouwen naar een draai schakelaar.
Is het mogelijk om twee pootjes van de potmeter te verbinden en zo alleen het schakelgedeelte van de potmeter te gebruiken?

Sine

Moderator

Dat kan, even deze twee eilandjes doorverbinden:

Sine , dank, ik had onwetend over deze materie, de twee poten aan de pot doorverbonden. Ik ga jouw advies proberen.
Snelle reactie !!
De potmeter pakt dus niet de volle 230.

Die dimmers hebben allemaal ongeveer hetzelfde schema:

Zie ook https://www.circuitsonline.net/schakelingen/110/lichteffecten/klassiek

[Bericht gewijzigd door deKees op 18 juni 2021 22:02:12 (42%)]

Shiptronic

Golden Member

Als je de bout warm hebt zou ik dit eilandje ook nog even op nieuw laten vloeien, die is gebroken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic, dank voor je scherpe blik. De verbinding is nog prima. Het zal de lichtinval zijn.

fatbeard

Honourable Member

Hmmmm....
Voorzover ik die schakeling kan achterhalen vanaf de foto's

gaat de oplossing van @Sine niet werken, de lamp zal dan altijd aan zijn: de schakelaar staat volgens mij niet in serie met de lamp...

Natuurlijk is het mogelijk dat ik de boel fout dereenigne-esrever* heb; in dat geval: shoot!

* reverse-engineered

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Op 21 juni 2021 14:40:53 schreef fatbeard:
gaat de oplossing van @Sine niet werken, de lamp zal dan altijd aan zijn: de schakelaar staat volgens mij niet in serie met de lamp...

Als je die bruine condensator verwijderd blijft de lamp "vol" branden en kun je hem wel uitzetten met de schakelaar.

En als het niet lukt kan er altijd nog zoiets tussen..

[Bericht gewijzigd door Thevel op 21 juni 2021 16:55:10 (21%)]