Geen ontvangst op TV

Hallo,

Ik zit met een voor mij vreemd verhaal. Ik heb een abo van ziggo, op het punt waar de kabel binnenkomt gaat hij na de splitter direct naar een antenneversterker (Hirschmann GHV41M). Vanaf daar gaat er 1 aansluiting naar de tv in de woonkamer, die geeft prima beeld. Een aansluiting gaat naar de bovenverdieping waar twee tv's door gelust aangesloten zijn. En er gaat er nog 1 naar een studio achterthuis. Boven heb ik op 1 tv ontvangst via de decoder van ziggo, maar dat geeft slecht beeld. Als ik het kaartje uit de decoder haal en hem opnieuw opstart, behoud ik hetzelfde slechte beeld. Op de andere tv boven krijg ik met een CI-module geen beeld, hij geeft dan aan dat er een zwak of geen signaal is. De aansluiting achter in de studio hetzelfde. In deze zelfde opstelling heeft het een aantal jaren naar volle tevredenheid gewerkt.

Iemand enig idee waar te beginnen met zoeken? Ik heb al wat smartcards en CI-modules uitgewisseld zonder enig resultaat.

harry64

Golden Member

Knagende beestjes.
Antenneversterker versterkt veel minder dan voorheen.
Ingangssignaal is lager geworden.

[Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 18 juni 2021 16:55:36 (19%)

Het heeft gewerkt en je hebt op 2 TV's zwak signaal. Dan kan het alleen maar aan de kabel liggen. Schroef alle connectoren eens aan. En je kunt toch met een TV ergens in huis een aansluiting vinden dichter bij de verdeelkast van het signaal: test daar of het goed gaat. Dan kun je wel uitvinden waar de kabel "minder" is, of dat het toestel opeens meer signaal nodig heeft. Of dat Ziggo opeens minder signaalsterkte af geeft.

Arco

Special Member

Slechte kabel? Wat versta je onder 'doorgelust'?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Indien mogelijk de tv's beurtelings rechtstreeks aansluiten.
Werken ze dan wel weet je in ieder geval dat de bekabeling nog in orde is.
En kan je iets gerichter gaan zoeken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Blue Sky

Cableguy

Allereerst, een kaart of CI module hebben geen invloed op de kwaliteit van het beeld.

Als je het deksel er af haalt zie je een blauwe potmeter, daarmee stel je de demping in, nu weet ik niet hoe veel dat ding versterkt maar als je aan die blauwe pot draait zie je dan ook verschil?

Kortste kabel op 1, de langste kabel moet op 4 aangesloten worden.

Waar rook is, is stroom
harry64

Golden Member

Op 18 juni 2021 16:57:48 schreef Brightnoise:
Het heeft gewerkt en je hebt op 2 TV's zwak signaal. Dan kan het alleen maar aan de kabel liggen. Schroef alle connectoren eens aan. En je kunt toch met een TV ergens in huis een aansluiting vinden dichter bij de verdeelkast van het signaal: test daar of het goed gaat. Dan kun je wel uitvinden waar de kabel "minder" is, of dat het toestel opeens meer signaal nodig heeft. Of dat Ziggo opeens minder signaalsterkte af geeft.

Hoeft niet. Die versterker geeft 4x +9 dB versterking. Als door brakke/defecte voeding de versterker een verzwakker wordt of nog maar 1 'a 2 dB versterkt, zal je daar op de tv met de kortste verbinding weinig van merken. Echter als die andere tv's met doorlusdozen zijn aangesloten dan wordt die dB's minder wel kritiek.

En het kan ook nog van buiten komen of in de aanvoer naar de versterker. Als die ineens 9 a'10 dB minder krijgt is het voor de tv's op de langere lijn met meer demping ook afgelopen.

harry64

Golden Member

Ow enne van Bol:

De GHV 41M heeft een levensverwachting van 10 jaar bij vol continu gebruik. Het voldoet aan de nieuwste regelgeving voor energieverbruik welke in 2011 ingaat.

Dus die 10 jaar zit hij nu ongeveer wel aan.

Ik zal zo eerst eens de tv van achter naar de woonkamer halen, die staat gewoon los, dus dat is makkelijk. Ik had nog niet verwacht dat mijn antenneversterker al zo oud zou zijn, maar daar kun je je soms aardig in vergissen.

Als de oude analoge versterker gebruikt word, gaat niet echt meer werken op Digitale transponders.. Probeer eens zonder versterker en met ene degelijke splitter , F connectoren.. Vaak gaat dat prima..

Maar hoe heb je de TVs boven doorgelust, direct vanaf bron beneden of kerstboom verlichting?? als je de laatste situatie doet, krijgt de laatste TV slechts 1/4 van je aangeboden signaal. die dient een eigen coax te krijgen.. met Analoog ging dat wel

Net de tv van achter aangesloten, maar weer geen of zwak signaal melding. Twee CI-modules en Smartcards geprobeerd.

Ik heb. het gevoel dat dit probleem ontstaan is toen Ziggo het analoge signaal eraf gegooid heeft. Kan dat op de een of andere manier? Het is al best een tijd en gebruiken sommige tv's ook niet, maar voor het verhaal is het zo wel duidelijker.

Wat zou de volgende stap kunnen/moeten zijn?

Op 18 juni 2021 18:19:15 schreef smd:
Als de oude analoge versterker gebruikt word, gaat niet echt meer werken op Digitale transponders.. Probeer eens zonder versterker en met ene degelijke splitter , F connectoren.. Vaak gaat dat prima..

Maar hoe heb je de TVs boven doorgelust, direct vanaf bron beneden of kerstboom verlichting?? als je de laatste situatie doet, krijgt de laatste TV slechts 1/4 van je aangeboden signaal. die dient een eigen coax te krijgen.. met Analoog ging dat wel

Dus ik heb de verkeerde versterker voor het digitale signaal? Dat zou een hoop verklaren. Ik heb boven idd het kerstboomprincipe. Er loopt maar 1 coax naartoe en een tweede is echt niet wenselijk. Kan ik dan beter de versterker boven zetten en van daar meerdere tv's rechtstreeks aansluiten?

In principe hoeft een versterker niet... Ja het kan IDD dat je probleem is ontstaan doordat Ziggo gestopt is met Analoog, daar je Digitaal er in verstopt zat tussen analoge kanalen, werkt de versterker gewoon, nu digitaal op een analoge versterker, gaat allen maar tegenwerken, de filters in de versterker werkt dit juist tegen...Ik zou de tweede TV geheel loskoppelen en vrijgekomen kabel direct verbinden met je TV boven. Daarnaast gebruik dan een tweeweg splitter van goede kwaliteit, dan is het vaak gewoon goed.. En wat voor coax gebruik je?? Wat voor pluggen?? al die plastic rommel kan je wel wegdoen, analoog ging dat, digitaal niet..

Probeer al je TVs eerst in te stellen op werkende aansluiting, dan weet je dat de toestellen werken..

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 18 juni 2021 18:52:58 (36%)

In de tijd dat ik het aangelegd heb, kreeg ik boven geen goed beeld. Dat is de reden voor de versterker, daarmee had ik haarscherp beeld. Bestaat er ook een digitale versterker die ik ipv de analoge kan zetten en die dit probleem oplost? Betreft kleinere tv's geen 4K toestellen.

maartenbakker

Golden Member

Nee. Versterkers zijn altijd analoog. Wel is het handig om als de versterker defect blijkt te zijn, te zorgen dat de nieuwe versterker retourgeschikt is. Mogelijk wordt dit verstaan onder digitaal. Dit is nodig als je interactieve televisie achter je versterker wilt gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welke coaxkabels en connectoren gebruik je? Als dat er al meer dan 10 jaar in zit zou het zo maar kunnen dat ze niet meer aan de huidige eisen voldoen. Is ook ongeveer het eerste waar de Ziggo monteur naar kijkt.

maartenbakker

Golden Member

Bij het niet aan de eisen voldoen, krijg je storing. Omdat er kennelijk sprake is van een zwak signaal, zoek je naar defecte versterker/connectoren/kabels.

Bij vervanging gebruik je natuurlijk wel materialen die aan de huidige eisen voldoen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Op 18 juni 2021 19:59:47 schreef maartenbakker:
Nee. Versterkers zijn altijd analoog. Wel is het handig om als de versterker defect blijkt te zijn, te zorgen dat de nieuwe versterker retourgeschikt is. Mogelijk wordt dit verstaan onder digitaal. Dit is nodig als je interactieve televisie achter je versterker wilt gebruiken.

Volgens Bol was deze retour geschikt. Ik heb destijds ooit eens een grotere broer van deze in een hotel gebruikt. Die was 30 dB retour geschikt. Samen met diverse gekalibreerde verdelers op 3 verdiepingen totaal 90 aansluitingen. Alles Hirschmann en degelijke satelliet-coax, Koka799 o.i.d. dacht ik zo ff uit m'n blote hoofd.

Koste een godsvermogen maar werkte downstream als een speer. Upstream vond de ziggo/upc aansluiting 90 signalen soms een beetje verwarrend, afhankelijk van hoeveel buurtbewoners toevallig ook aan het internetten, bellen, tv kijken waren.

Die hebben later de capaciteit van die wijkversterker vergroot, want tussen de 60 en 90 klantjes extra uit het hotel was toch wel lekker.

De ziggo/upc monteur die vooraf de hotelinstallatie kwam 'keuren' vond deze overigens wel veel beter uitgebalanceerd dan menig buurtnetwerkje van ziggo/upc zelf.

mel

Golden Member

Toen ik nog klant van Ziggo was,kwam er bij een storing gelijk een monteur van Hirschmann,die zijn stukken beter dan die van Ziggo....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

4 toestellen zonder versterker is echt krap aan. wrs ook coax gebruikt die nu niet meer voldoet mbt afscherming. tv's doorgelust boven klinkt ook niet al te best, met een plastic opsteeksplitter ? plastic stekkerspul is ellende met de huidige signalen. waar je nog wel kijkbaar analoog signaal hebt is digitaal al snel niet te kijken door het steeds wegvallen. bij plastic stekkers kan er 4G signaal in de kabel komen met storing ten gevolg. kabels en stekkers dus goed nazien. beter zorg je ook voor 2 kabels naar boven ipv doorlussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier ook Ziggo , eigenlijk nooit problemen tot een maand of 3 terug. Navraag bij de directe buren was hetzelfde verhaal blokjes in het beeld vooral bij een aantal zenders. Maar eens gebeld met Ziggo dat meerdere buren last van slecht signaal hebben. Nu staat er een straatkastje van Ziggo in de buurt waar een dikke coax ingaat en een verdeeld word naar de Huizen. Dat ziet er ongeveer zo uit
https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/eb2a0dd1-967d-4f84-89b1-d93e27bef363.png
Toen de monteur er was eerst in huis meten en inderdaad iets te weinig signaal . In het kastje werd de boel wat opgedraaid en bij de buren ook. Echter zakte het signaal bij de andere weer weg. Na wat bellen kwam de monteur met de volgende verklaring dat alle AOP's aangesloten zijn sinds de uitfasering van analoge tv. Er is dus iemand geweest die alle connetoren in de wijkkast weer aangesloten heeft aangezien zonder abbo je niets meer met de kabel kan. Na wat afgaande kabels losgenomen te hebben was het veel te hoog. Bleek dus 1 van de afgaande kabels naar een huis te gaan die geen Ziggo had en schijnbaar de kabel afgeknipt kort gesloten had.

Tot voor een jaar terug hadden we hier ook een soort testkanaal op de TV waarop je diverse zaken van de ziggokast kon zien. Aangezien deze analoog waren zijn die ook uitgezet of vervangen.

Tot slot melde de monteur dat Ziggo op de AOP minimaal 57dB moet hebben en maximaal 63dB . Hierbij is rekening gehouden met 1 x internet modem direct bij AOP en 10 meter coax naar de TV.
Nu heb ik redelijke bekabeling en heb ik in de MK nog een splitter zitten met elk een kabel naar een TV met een mediabox of een CI module.

Blue Sky

Cableguy

Hmm, ik zie nu dat je deze versterker niet kan instellen kwa demping.

Waar rook is, is stroom
mel

Golden Member

Als trouwens analoge tv eraf gaat,dan zullen de tv,s in de hobby-slaapkamer het ook niet meer doen...
Dus ik vind het eerder een achteruitgang dan een verbetering..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 19 juni 2021 10:35:53 schreef mel:
Als trouwens analoge tv eraf gaat,dan zullen de tv,s in de hobby-slaapkamer het ook niet meer doen...
Dus ik vind het eerder een achteruitgang dan een verbetering..

Daar kun je bij Ziggo een kastje voor aanvragen. Kost je niets extra's.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De coax kabels zijn in ieder geval van redelijke kwaliteit en is vervangen toen ik ook de versterker geplaatst heb. Het doorlussen boven (misschien verkeerde term) is met van die speciale stekkerdozen en een afsluitende stekkerdoos als laatste. Daar zitten dus geen splitters tussen. Er zijn ook geen stekkers meer met een plastic kapje, dit is allemaal vervangen.

Volgens mij zijn er twee bijzonderheden te noemen:
1. Boven lijkt er analoge tv te zijn op 1 tv (gezien de kwaliteit) via het decoderkastje, dus ook als er geen smartcard in zit.
2. Op de dichts bijzijnde tv na (woonkamer) lijkt alle digitale ontvangst niet te werken. Er is dus geen sprake van slecht beeld, maar het gaat om geen beeld.