Sinds een aantal jaren heb ik een Weller PU81 station met een WSP80 handvat. Iets van EUR300 voor betaald, en het ding valt me nogal tegen. 't is geen slechte bout, maar voor die prijs had ik meer verwacht.
Hij warmt op in ong. 20s en dat is wel acceptabel, maar als ik 'm aan zet, een bakkie koffie inschenk en dan achter m'n buro ga zitten is het ledje vaak uit, waardoor ik twijfel of ik hem wel aan gezet heb. (tot hij even later gaat knipperen, zodat ik zie dat ie warm is).
Het was ook een "stop & go" variant. Daar had ik niet echt goed naar gekeken toen ik hem kocht. Toen had ik nog vertrouwen in weller. Het houd echter in dat op het moment dat je 'm in z'n standaard zet, de bout z'n verwarmings element helemaal uit zet, dus als je hem wilt gebruiken, zit je met dat ding in je hand te wachten tot hij op temperatuur komt. Dat mechanisme heeft het dus geen week uitgehouden.
Van te voren had ik al wat twijfel over de verbinding tussen het verwarmings element en de punten. Het is slechts een klein rond vlakje. En dat brengt de warmte niet helemaal geweldig over, maar omdat het een 80W bout is, is daar nog wel mee te leven.
Het vervelendste is echter de huls die over de punt heen schuift. Op zich netjes gemaakt. Stevige huls, en een stevige plastic ring om de moer die koud blijft zodat je ook met een hete bout de punten snel kunt verwisselen. Deze RVS huls zet echter veel uit bij verwarmen, met als gevolg dat de punt vaak los gaat zitten en je hem dus weer vast moet draaien. Dit moet meerdere keren per dag als je met dat ding bezig bent. Dit is een vrij forse ontwerpfout. Daar had een veer in moeten zitten om die uitzetting op te vangen.
Voor mij geen Weller meer.
Als ik nu een bout zou kopen, dan zal het een Chinese T12 kloon worden. Een losse voeding van ergens tussen 12V en 24V, klein printje met STM32, Oled display en MOSfet schakel tor, een degelijk handvat en wat reserve punten. Vooral de handvatten zit veel kwaliteits verschil in. Voor EUR5 heb je goedkope Chinese prut. Voor EUR20 heb je een degelijk handvat, ook uit China. Je mag zelf kiezen.
Verder zitten er wat slimmigheidjes in. Je kan hem zo instellen dat hij na een bepaalde tijd (b.v. 20 minuten) naar een "standbij" tijd gaat. Dit verlengt de levensduur van de punten, maar met een erg korte (2s ong.) opwarmtijd naar normale soldeer temperatuur. Je kan hem ook zo instellen dat de bout na een bepaalde tijd (b.v. uren) helemaal afkoelt als hij niet gebruikt wordt. Dit is wel handig als je hem een keer vergeet uit te zetten als je naar bed gaat. Dit wordt gemeten met een bewegings schakelaar (balletje in buisje) in het handvat.
Ook zijn T12 punten goed verkrijgbaar, en er zijn veel modellen. Idee is om een bosje te kopen voor de variatie, en de punten die je veel gebruikt te vervangen met punten die (misschien) langer mee gaan. Misschien wel echte Hakko's.