Smeg STA6448 start niet meer (End/70°C knippert)

Hallo,

Sinds gisteren hebben wij een probleem met onze Smeg vaatwasser type STA6448
Het groene lampje dat onder END staat (bij 70°C) zie foto. Blijft knipperen.
Maar ik kan helemaal niets doen. Ook de spanning wegnemen en terug opzetten helpt niet.
Het blijft knipperen.
Sinds enkele weken hadden we wel soms het probleem dat er water in de vaatwas onderaan bleef staan. Maar we hadden geen klachten over de kwaliteit van de vaat. Alles was prima. Tot nu, we die niet meer aan de praat krijgen.
Iemand een idee? Dank bij voorbaat !

Een paar seconden op programmatoets drukken ter reset?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat lukt niet. Dat groene lampje blijft knipperen.

Het is geen standaard foutmelding. Interne printproblemen staan daar niet tss dus dat is nog altijd een mogelijkheid. Je kan eens proberen om de print na te kijken op problemen. Gezwollen elco's, slechtr mkt's, losse solderingen, brandvlekken...

Toestel uit. Progr keuze ingedrukt houden en dan aanzetten met de progr toest ingehouden tot er wat begint te knipperen. Is ook nog een mogelijk probeersel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Vermoed een voedings isue.. Een mede forumlid had dit als probleemoplossing:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145415

Dat gaat over 2 knipperende leds. Of dat dan dezelfde fout is is nog af te wachten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

"Sinds enkele weken hadden we wel soms het probleem dat er water in de vaatwas onderaan bleef staan"

Niet aquastop gerelateerd?

Krijg je de standaard foutmelding

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 juni 2021 20:14:53 schreef EricN:
Krijg je de standaard foutmelding

Neen, het is gene van de standaard storingen

Op 19 juni 2021 18:21:34 schreef EricN:
Het is geen standaard foutmelding. Interne printproblemen staan daar niet tss dus dat is nog altijd een mogelijkheid. Je kan eens proberen om de print na te kijken op problemen. Gezwollen elco's, slechtr mkt's, losse solderingen, brandvlekken...

Toestel uit. Progr keuze ingedrukt houden en dan aanzetten met de progr toest ingehouden tot er wat begint te knipperen. Is ook nog een mogelijk probeersel.

Dat laatste lukt niet.
Stel dat het de print is: is dit eenvoudig te vervangen en makkelijk te vinden op internet?

Op 19 juni 2021 20:10:04 schreef fabrice:
"Sinds enkele weken hadden we wel soms het probleem dat er water in de vaatwas onderaan bleef staan"

Niet aquastop gerelateerd?

Hoe zou ik dat kunnen checken?

Op 19 juni 2021 19:05:22 schreef smd:
Vermoed een voedings isue.. Een mede forumlid had dit als probleemoplossing:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145415

Bedoel je dan de printplaat vervangen? Eenvoudig verkrijgbaar online?

Op de print zit en voedinkje, die kan stuk zijn. en ja print is redelijk eenvoudig te verkrijgen en de deur uit elkaar halen is voldoende.. ( Front er af, dan met schroeven in deurrand frontje verwijderen.. Ervaren plm 10 min, onervaren miss 20 min

Op 20 juni 2021 18:43:50 schreef smd:
Op de print zit en voedinkje, die kan stuk zijn. en ja print is redelijk eenvoudig te verkrijgen en de deur uit elkaar halen is voldoende.. ( Front er af, dan met schroeven in deurrand frontje verwijderen.. Ervaren plm 10 min, onervaren miss 20 min

Hallo, ik vermoed dat je de print (foto in bijlage) bedoeld.
Als je wil zeggen enkel het voedingkje: is dit dan een onderdeel daarvan? Zoja, hoe zou ik dat kunnen checken aub? (print in zijn totaliteit loopt al wat op qua kost zo op het eerste zicht te zien: +/-140€?)

Ja, dat ding met al die draden aan. Open maken en de print uit die "brooddoos" halen. Inspecteren of heel duidelijke foto's van voor en achterkant posten.

De kans bestaat natuurlijk dat vervanging van deze geen soelaas brengt daar je fout niet dezelfde is als voorheel genoemde link en omdat het veel voorkomt dat de print als schuldige aangewezen wordt hoewel deze het niet altijd is. Een verliesstroom ergens is al genoeg om op een verkeerd spoor te geraken. Ook opgepast met grote kosten. Dit is goedkope italiaanse zooi. Om zelf te knutselen en goedkoop te herstellen prima maar om er geld tegenaan te gooien toch even opletten en gans de machine inspecteren op onderaan lekkage of slechte staat vd onderdelen in de machine/motorruimte onderin.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep, die printdoos.. Plaats eens foto's van die print aan beide zijdes..

Op 21 juni 2021 18:56:49 schreef smd:
Yep, die printdoos.. Plaats eens foto's van die print aan beide zijdes..

Ik ben geen kenner, maar zie niet echt zichtbare schade. Dank bij voorbaat voor jullie advies (zie foto's)

Je fout kan vanalles betekenen. Een greep uit het veronderstellingsaanbod:

Een probleem in de bedieningsprint (de print die je nog niet open hebt. Die waar de flatcable naartoe gaat) . Mss is er vochtinsijpeling geweest en is er sluiting zodat bv de print denkt dat er iemand constant op de toets drukt.

Een storing in één vd onderdelen, bv verliesstroom.

Als alle aanwijzingen uitwijzen dat het de print moet zijn is er nog steeds een mogelijkheid dat je met een nieuwe print nog steeds dezelfde fout krijgt door een extrne fout hier zonet opgesomd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Trek het stekkertje van de flatcable op de print eens los.
Dit gaat naar het tweede printje voor startuitstel.

De SMD elco's kunnen een te grote rimpel achterlaten door geen capaciteit meer te hebben..

Dat knipperende lampje zegt dat hij in zijn programma staat te draaien.
Je ziet dat ook als je de deur open doet tijdens het afwerken van het programma.
Als er een fout in dat rechter printje zit, dan bevriest het programma.
Wanneer je de flatcable los trekt zal het programma weer worden hervat.

Op 22 juni 2021 20:32:47 schreef EricN:
Je fout kan vanalles betekenen. Een greep uit het veronderstellingsaanbod:

Een probleem in de bedieningsprint (de print die je nog niet open hebt. Die waar de flatcable naartoe gaat) . Mss is er vochtinsijpeling geweest en is er sluiting zodat bv de print denkt dat er iemand constant op de toets drukt.

Een storing in één vd onderdelen, bv verliesstroom.

Als alle aanwijzingen uitwijzen dat het de print moet zijn is er nog steeds een mogelijkheid dat je met een nieuwe print nog steeds dezelfde fout krijgt door een extrne fout hier zonet opgesomd.

Hallo, ik heb vanalles geprobeerd:
-Flatcable losgemaakt: zowel kant van de hoofdprint als de kant van de andere bedieningsprint (vaatwasblokjes)
-Een aantal klemmen op de hoofdprint losgemaakt om te kijken of het blijft knipperen.

In alle situaties blijft het lampje knipperen. Zonder enige wijziging als ik lang of kort op de programma of vaatwasblokjes duwknop duw.
Ik weet niet wat ik nog veel meer kan proberen.

Je zou naar smeg kunnen proberen te bellen om er iemand van de technische dienst aan de lijn te proberen krijgen? Of dat lukt als particulier weet ik niet maar proberen kan altijd. Ik vermoed dat ook zij mogelijk geen antwoord kunnen bieden maar dat is toch een niet te vergeten stap alvorens over te schakelen op het overwegen van een print te bestellen. Overigens (zoals ik al een paar keer aangehaald heb) blijft het een risico op geen oplossing. Gezien de kwaliteit van deze toestellen heb je nog wat denkwerk te verrichten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb je deze al geprobeerd?

Op 8 juni 2019 19:11:23 schreef smd:
Even bij een collega opgevraagd en doe eens een reset als volgt: Machine aanzetten, deur dicht, deur openen start/stop knop ingedrukt houden en ingedrukt houden en deur dicht doen.Even wachten en weer openen... zou de oplossing moeten wezen...