Ha rob007,
Ja hier ook te warm 28°C onder het dak maar goed buiten is het lekker.
Wel even een vraag op welke frequentie luister je....... toch op 21 MHz ?
Kijk als die van mijn werkt moet die van jou ook werken dat kan niet missen !
Ik heb in mijn eerste post de volgende vraag gesteld
Op 19 juni 2021 17:02:43 schreef electron920:
Ja dat kan met een kwartskristal of een ander piëzo elektrisch materiaal.
Uit je andere draadje heb ik begrepen dat je een aantal 21 MHz kristallen heb aangeschaft !
Ik denk dat deze te gebruiken zijn en ik verwacht nog grondtoon, maar dit moet je misschien eerst even controleren.
De grens ligt ergens bij 20 MHz standaard commerciële aanpak dus het is er net op of onder
Heb je dat nog gecontroleerd je kunt nog niet in de FM-band luisteren,
tenzij je het kringetje in de collector daarop heb afgestemd.
Dus graag even vertellen op welke frequentie je luistert.
Als je kristal toevallig wel een derde boventoon is dan oscilleer je misschien wel op de 11eboventoon,
en dan is de zwaai aanzienlijk minder dan in de 1e boventoon !
Het omtrekken van een kristal is alleen maar de belastingcapaciteit veranderen.
Het is dus hetgeen je kristal leverancier met veel moeite voor je gemaakt heb een klein beetje om zeep helpen
De mate van omtrekken is afhankelijk van de kristal capaciteit.
Als ik een kristal koop geeft de fabrikant een aantal gegevens mee meestal standaard en niets bijzonders:
De C1 dit is de capaciteit in de armbeweging, de C0 dit de capaciteit tussen de elektroden de aansluitdraadjes, en de capaciteit waarmee ik het kristal moet belasten om op de zelfde frequentie uit te komen als de fabrikant.....
Een gangbaar kristal ziet er als volgt uit :1e boventoon 20 MHz de capaciteit waarmee ik het kristal kan belasten 20 pF de C1 10 fF, de C0 5 pF om nu uit te rekenen wat ik kan omtrekken met een externe condensator gaan we als volgt te werk.......
Zoals ik al heb aangegeven kunnen we de volgende opmerking maken en zeggen dat de oscillator hoger zal zijn en niet lager dan 20 MHz.
Dit kan worden afgeleid uit de zogenaamde reactantie curve later meer hierover ( je kunt dit met de NanoV.N.A meten ) aangezien de oscillator het kristal zal dwingen om in het inductieve gebied te werken, dat hoger is dan de in serie gekalibreerde frequentie van 20 MHz (bij fs ).
Deze ideale topologie presenteert een equivalente 20-pF seriebelasting voor het kristal zoals bedoeld.
Het probleem is dus om de verschuiving in frequentie van te vinden serie gekalibreerde nominale frequentie naar een nieuwe frequentie met 20 pF fysiek in serie met het kristal.
Laten we waakzaam zijn met alle "serie"-woorden die ik in dit voorbeeld gebruik.
Ik denk dat dit een van de grootste verwarringen is met kristallen.
De belastingcapaciteit die een kristal in het circuit "ziet" moet effectief in serie staan met de twee aansluitdraden van het kristal.
Dat wil zeggen, om het kristal bij parallelle resonantie te laten werken, gebruikt je de juiste belastingcapaciteit in serie ermee.
Om het kristal echter in serieresonantie- te laten werken, gebruikt je een oneindige belastingcapaciteit in serie ermee.
Oneindige belasting betekent geen reactieve component over de twee terminals van het kristal.
We berekenen dit als volgt:
δf / fs = C1 / 2( C0 + Cext ) x 106 = + ppm
Met ons kristal levert dit het volgende plaatje:
δf / fs = 15 fF / 2(5 pF + 20 pF ) x 106= + 200 ppm.
Daarom is de frequentie +200 ppm hoger dat is;
20 x 200 = + 4000 Hz hoger als 20 MHz ofwel 20.004,000 Hz......
Maar we kunnen ook van hoog naar laag beschouw een 15-MHz kristal beschreven door C1 = 20 fF en C0 = 4 pF.
Een belastingcapaciteit wordt in serie met het kristal geplaatst bijvoorbeeld je varicap en varieert van 22 pF tot 11 pF.
Laten we de fractionele frequentieverandering in ppm berekenen ;
Omdat de capaciteit wordt gewijzigd van een hoge naar een lagere waarde, weten we dat de frequentie zal stijgen en dus een plus fractionele frequentieverandering.
δf / fs = 20 x 10-15( 22 x 10-12 - 11 x 10-12 / 2( 4 x 10-12 + 11 x 10-12) ( 4 x 10-12 + 22 x 10-12) x 106 = + 282 ppm.
In hertz is de frequentieverandering 15 × 282 = +1.230 Hz.
Het is belangrijk om de varicap zoveel als mogelijk in een lineaire gebied te bedrijven dat wil zeggen V / pF dat doen we met de bias weerstanden R1,R2.
Ik heb in Mathcad een kleine routine geschreven waar in ik de optimale karakteristiek van het type varicap kan plotten zodat ik weet welke bias spanning het gunstigste is om in een lineair gebied te blijven !
Maar dat betekend in ons laatste voorbeeld dat ik absoluut niet het totale capacitieve bereik kan benutten daar kan ik b.v.b van 22 pF naar 11 pF.
Groet,
Henk.