Ha Martin V,
Dat is duidelijk en een goede onderbouwing van het experiment, op zich is er niets mis mee denk ik.
Het is alleen moeilijk om je vraag te beantwoorden als ik geen gegevens heb oké ik weet nu de transistor die je gekozen heb de rest kan ik zelf uitrekenen !
Welke frequentie 10 MHz of de 20 MHz van je V.F.O. Project ?
Je opmerking over de oscillators helemaal mee eens er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en de ideale oscillator bestaat niet het zal altijd een combinatie zijn van twee types een type voor korte tijd en een voor lange tijd stabiliteit welke aan elkaar gelockt zijn !
Dus bijvoorbeeld een kwarts kristal oscillator en een atoom klok.........
Ik denk dat je jou voorstel als volgt kan samenvatten in de basis, ik een tekening gemaakt waarin ik de evenknie laat zien ;
Het Colpitts oscillatorcircuit kan worden gedraaid om een andere topologie te bereiken, in de literatuur meestal de Meissner oscillator genoemd.
Dit betekent dat de emitter zich op RF-aarde bevindt. C1 is de bekende basis naar emitter condensator en C2 is de emitter collector condensator, waar de collector nu RF gewijs heet is.
In dit geval werkt het kristal weer als een inductor.
Deze schakeling wordt ook wel Clapp oscillator genoemd.
Het is gedefinieerd dat de inductor een condensator in serie heeft.
De basis collector parallelschakeling is nu een in serie afgestemde kring. De ontwerprichtlijnen zijn hetzelfde als voor de Colpitts oscillator.
Het voordeel van deze schakeling is dat de collector RF spanning veel hoger is en er meer uitgangsvermogen beschikbaar is.
Wel opletten dat het kristal een niet te grote stroom moet verwerken.
Door een extra transistor is een grotere mate van vrijheid mogelijk, aangezien versterking en fase onafhankelijk van elkaar kunnen worden aangepast.
Een andere optie welke ik denk ik voor @mel ga toepassen is dat ik het kristal gebruikt als resonantie kei maar tevens als uitgang dus als kristalfilter !
Maar belangrijker is de temperatuur compensatie dus een versterkertje met als filter een combinatie van weerstand en N.T.C. en P.T.C. karakters.
Dit laatste blijft altijd een compromis er is niet zo veel meer te koop van dat speciale spul …....
Nog even terug over het meten van een kristal ( filter ) @Frederick heeft nog een uitwerking laten zien, maar er zijn nog twee andere methodes daarbij heb je niet perse de twee π adapters nodig en..... je zal begrijpen dat je de adapter voor elke impedantie kan berekenen in / uit onafhankelijk dus als je ingang 50 Ohm is prima maar het kan voorkomen dat je signaal meter of probe 1 kΩ is dan maak je de uitgang adapter van 12,5 Ohm naar 1 kΩ !
Ik ga niet alles dubbel doen maar ik heb de uitleg voor @rob007 nog niet in de prullenbak gedaan maar als het duidelijk is
Even voor @blackdog ik heb vanochtend gekeken maar niet zoveel gegevens kunnen achterhalen.
Ik denk een handige tool om even snel de richting van de beweging te laten zien maar of je het echt meten mag noemen kan ik niet beoordelen !
Het is net zo iets als de Redpitaya het zal best onder studenten een toepassing hebben maar in de werkelijke praktisch omgeving ik weet het niet.
En al die instrumentjes laten veel zien te veel soms maar op de keper beschouwd is dat eigenlijk de rekenmachine functie ha...ha....
Als ik een weerstand meet en ik deel 1 door de weerstand waarde dan heb ik de geleiding in Siemens maar in de praktijk heb ik helemaal geen geleiding gemeten........ het is altijd opletten van het ene domein naar het andere domein.
Maar het plaatje wat je toont daar kan ik mee leven en in de menu bar keurig | Z | en Re dus de absolute impedantie en de weerstand van het kristal mooi /////
Let wel dit is niet de resonantie frequentie het laat niets meer of minder zien dan het impedantie verloop.
Groet,
Henk.