Miele G640 vaatwasser word niet meer warm.

Ik heb een Miele G640 vaatwasser die van 1 op andere dag ineens niet meer warm word.

Moet de vaatwasser nog even onderzoeken maar wil ondertussen alvast even wat informatie inwinnen.

Kan iemand mij vertellen wat waarschijnlijk de oorzaak is dat de vaatwasser niet meer warm word (misschien verschillende oorzaken bekend)?

Kan iemand mij vertellen waar ik bij dit type vaatwasser het schema kan vinden, waar zit deze verstopt?

En indien iemand dit schema of de servicemanual heeft, zou je deze voor mij kunnen posten?

Alvast bedankt!

DE verwarming gebeurt via de weerstand die onderaan in de machine zit, zichtbaar onder de onderste korf. Is deze vervormd of heel ruw geworden.

Ook zit er een overtemperatuurbeveiliging in serie.

De aansturing is met een relais. 230v komt hier rechtstreeks op toe en gaat dan via de overtemp beveiliging naar de weerstand. Hier kan overal iets aan stuk zijn maar heel eenvoudig na te kijken en meten.

Relais moet tijdens verwarmingsfase 230v doorgeven naar de weerstand/beveiliging
De beveiliging moet nul ohm zijn, de weerstand richting 20-30 ohm.

Wat er meestal gebeurt is dat om 1 of andere reden de drukwachter (hoge drukpressostaat die op de wasmotor zit) niet schakelt. Schuim, motor niet genoeg op toeren, motorturbine verstopt met niet water oplosbare brol...

Als je toestel water genomen heeft en de was is op volle kracht moet je onderaan heel nauwkeurig luisteren (liefst met de metalen plint onderaan verwijderd). Trek je de deur open dan moet je tijdens het stilvallen van de waspomp een klak horen. Bij het terug dicht doen en het terug opslaan van de motor moet je terug deze klak horen. Dit is de drukwachter. Je kan deze ook ter zekerheid nameten door op kontakten of de stekker bovenaan de print waar de kabel vd drukwachter toekomt.

Het schema bevindt zich in elk toestel. Heel soms onderaan maar meestal bovenaan achter de print (programmator/module).

Er zijn nog andere mogelijkheden maar dan krijg je meestal een foutmelding. Zijn er lampjes die een indicatie geven die je vroeger niet had?

Er is niet zoiets als een G640 bij miele. Gelieve voor verdere info een foto van je typeplaatje te posten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik ga voor de drukwachter net achter de pomp welke stuk is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even wat meer info.

Zie bijlage voor foto typeplaatje.

Als je een programma start dan gaat de machine eerst afpompen, daarna vullen en als de machine vol is dan hoor je "klik" en begint meteen de wasmotor/omwalspomp te draaien.
Het waterniveau staat op dat moment tot net onderaan het verwarmingselement.

Trek je de deur tijdens het wasprogramma open dan hoor je GEEN "klik" maar doe je de deur weer dicht dan begint de wasmotor/omwalspomp te draaien en meteen daar achteraan hoor je "klik".

Toen de vaatwasser ermee stopte knipperde het lampje "einde".

Mogelijkheden:
Verlies op pressostaatcontacten (meggeren)
Probleem in de contacten vd pressostaat (nameten aan de stekker aan de programmator)
Foute vaststelling.(verkeerd geïnterpreteerde geluiden)
Probleem in het verwarmcircuit (weerst/beveiliu/relais)
Verbinding tss relais en programmator stuk.(relaisspoel nameten aan progr)
Voor ntc of drg verwacht ik foutmeldingen
Print zelden stuk maar niet uitgesloten.

Schema al gevonden? Toestel gedemonteerd?...

Heb net nog even aan de onderkant van de machine geluisterd en ik hoor een drukschakelaar klikken als je tijdens het programma de deur opendoet en als je de deur vervolgens weer dicht doet.

Als je de deur dicht doet dan gaat de wasmotor/omwalspomp draaien en meteen daarna hoor je de drukschakelaar klikken.

Hoe zit het met de rest vd voorstellen? De elbow grease...

de machine gaat niet meteen al verwarmen, normaal eerst de voorwas en na die tijd, rond 15min gaat de verwarming pas aan. zonder de druk van de circulatiepomp mag de verwarming niet aan, en dat doet de pressostaat die vlak na de pomp zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ EricN => Wat bedoel je met "elbow grease"? Bedoel je daarmee een tuutje dat verstopt zit met vet?

Zoals ik al aangaf hoor je een drukschakelaar klikken bij het openen en sluiten van een deur, zit er nog een tweede drukschakelaar in de machine waarvan het tuutje/slangetje verstopt zit?

@testman => "zonder de druk van de circulatiepomp mag de verwarming niet aan" => Anders verbrand het verwarmingselement zeker?

Ik ben zelf geen witgoed reparateur dus veel dingen die hier gezegd worden dat zegt mij niet zoveel.
Elektrisch schema vaak wel dus daar moet ik nog even naar op zoek.

Kan iemand mij vertellen hoe ik verschillende delen van de vaatwasser kan testen?
Als ik de start-knop ingedrukt houd en de machine met de aan/uit-knop inschakeld (lampje zout gaat branden) dan lijk ik in een soort testmode te zitten, kun je met het startknopje verschillende delen inschakelen maar zou graag een overzicht willen hebben waarop ik kan zien waar ik mee bezig ben.

Elleboog vet iwil zeggen werk verzetten, actie, arbeit, hup hup, uit elkaar.

Een simpele test is bovenaan het stekkertje vd hoge druk pressostaat (B1/10 op schema) los maken en daar de multimeter op. Op het moment dat de motor aanslaat moet de schakelaar dicht gaan (nul ohm). Indien de pressostaat stuk is door bv vetinsijpeling kan er verlies zijn. Dit ga je niet meten. Hier heb je een megger voor nodig. Je kan ook het tegengestelde doen. Je koppelt de pressostaat B1/10 af en zet een schakelaar in de plaatst. Telkens de motor aanslaat sluit je het kontakt. Zo schakel je de mogelijk defecte pressostaat uit. Kies je een kort programma hetwelke in de eerste spoeling al begint te warmen dan weet je snel of de verwarming werkt.

Er kan natuurlijk ook elders wat schelen. Aan de verwarming of relais bv. Daarvoor moet het een en ander uit elkaar. Het handigste is het toestel op de rug en dan de bodemplaat er af.

Gaat de zeepbak open tijdens de eerste warmcyclus? Zet een kort programma op en kijk of de zeepbak open wipt. Dit moet normaal binnen de 10 min gebeuren.

Dat testmode gedoe heb je niet nodig voorlopig. Heel eenvoudige toestellen.

@EricN => Je geeft aan dat je een schema hebt, kan je deze niet even uploaden voor me?

Dat van jou zit achter je programmator...

Heb het kunststof voorfront verwijderd maar kreeg die ijzeren bak erachter niet los.
Waarschijnlijk zit deze nog geschroeft achter de sierstrip tussen front en paneel die ik ooit vastgekit heb.

Zie het niet zo zitten om de boel te slopen als dat niet nodig is.

Dus als iemand een schema kan posten houdt ik me aanbevolen.

[Bericht gewijzigd door Joentje1978 op 20 juni 2021 14:33:17 (12%)

Vaatwas uitbouwen, foto's zeggen meer dan hopen tekst.

Thermostaat niet defect op element?? Hogedruk pressostaat of relais?? Hoor je die inklikken

Nou jongens, was weer een makkie!

Heb de voorplint verwijderd en keek meteen al tegen een temperatuur-maximaal-beveiliging aan met zo'n mooie resetknop erop, die foto.

Reset-knopje ingedrukt en ik kon voelen dat ik het daarmee gereset had.
Vaatwasser wordt nu weer warm dus het probleem is opgelost.

Is alleen de vraag waarom deze beveiliging eruit gegaan is.

Voor de rest zag de vaatwasser er onderin keurig uit, geen sporen van lekkage en dat voor een machine van ik schat zeker 20 jaar oud.

Miele is gewoon topkwaliteit, vooral die oudere machines.

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage.

Dit is een type met element nog in de kuip, machientje is zeker 25 jaar oud!! Deze schakelen wel eens uit als je extra drogen heb gekozen..Indien te vaak voorkomt, is de clixon lam