Trafo Staopstoel kapot

Kan ik een trafo van een staopstoel Spec:230V-50/60Hz 60W, Output:27V-/.../1,2A. vervangen door Output 29V/2A?

Twee stevige diodes in serie en je bent al weer bijna 2 volt kwijt.

Arco

Special Member

Als het beide AC voedingen (gewikkelde trafo's) zijn wel, niet als de vervanger dan een SMPS is...
Diodes in serie hangt van de opbouw af. Als de motoren direct op de AC lopen, gaan die een diode helemaal niet fijn vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er niet zoveel verstand van, hij is van mijn moeder en dit staat erop

Thevel

Golden Member

Er komt 27 volt gelijkspanning uit.
Er zit dus nog een gelijkrichter in de behuizing.

Ik neem aan dat hij stuk is, schroef het ding eens open en post duidelijke foto's.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 20 juni 2021 13:41:45 (32%)

Kan ik een trafo van een staopstoel Spec:230V-50/60Hz 60W, Output:27V-/.../1,2A. vervangen door Output 29V/2A?

Nee helaas. Het ding in die stoel is ook geen trafo maar iets meer.
Een gewone transformator zoals die al een 100 jaar bestaat kan alleen maar wisselstromen doorgeven. Uit deze stoeltrafo komt een gelijkspanning. Daarom kan het dus nooit (alleen maar) een trafo zijn.

Je kunt het beste doen wat thevel zegt. Openslopen en kijken wat er in die doos zit. Waarschijnlijk een 20 volt transformator en een gelijkrichter en misschien ook wel iets van een zekering.

Weet je wel heel zeker dat dit betreffende voedingsding stuk is?

harry64

Golden Member

De laatste twee die ik onderhanden had werd die aangesloten middels zo'n oude luidsprekerconnector en wilde er in de aangegoten stekker wel eens een breuk zitten. Verderop in de stoel zit ook nog iets van een stekkerkoppeling. En soms wilde het ook nog wel eens gebeuren dat als de stoel in de hoogste stand ging, deze die stekker lostrok als die ergens achter bleef hangen of er net wat te hard aan het snoertje van de bediening was getrokken.

Ik zou dus eerst eens goed meten of dat voedingsblok wel echt stuk is.

Arco

Special Member

Kan dat de temperatuurzekering kapot is (primaire wikkeling onderbroken)
Er staat wel een kortsluitvast symbool op, maar ik twijfel of dat klopt (op zulke redelijk zware trafo's zie je dat niet vaak)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de trafo open gemaakt, hierbij de afbeelding
Kan niet dezelfde trafo vinden(27V-1.2A)
Daarom is de vraag of ik de 29V-2A als vervanging kan gebruiken?

Arco

Special Member

Dat kan, maar is 'ie wel kapot?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee. Als je hier een trafo van 29 volt inzet krijg je grofweg 29√2 is ongeveer 40 volt uit je gelijkrichter. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de achterliggende electronica dat leuk gaat vinden. Die opstapstoel wordt dan mischien een soort van lanceerstoel. >:)

Een trafo van 20 volt zal beter voldoen. Je krijgt dan ongeveer 30 volt. Met de verliezen er af kom je dicht in de buurt van de bewuste 27 volt.

Uiteraart moet de TS wel de rest (Dat is die condensator en die gelijkrichter) die ook in die kast zitten blijven gebruiken.

Het is al een paar keer gemeld dat het antwoord op de vraag van de TS dus Nee is.

Tenzij je dit leuk vind:

https://www.youtube.com/watch?v=wK30R1gsgGk

Misschien is het handiger een kant en klare 24V voeding/adapter te zoeken??
Zou die 3V minder zo veel uitmaken???

Shiptronic

Overleden

Die 29V is dat AC of DC? Bij de laatste zou ik het wel aan durven, evt. een paar diode's in serie.

Heb je ook gecontroleerd of de thermische beveiliging onderbroken is ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 20 juni 2021 19:47:53 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Thermische beveiliging = oranje draadjes in de trafo.

nee, de thermische beveiliging zit primair onderin tussen de middelste klem en bruin OF blauw..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

nee, de thermische beveiliging zit primair onderin tussen de middelste klem en bruin OF blauw..

Dat ZIJN toch oranje(achtige) draadjes?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die 29V is dat AC of DC?

Er staat met koeieletters op de unit dat het DC is. De in de unit gegoten elco geeft dat ook al aan. Maar ik denk ook dat de thermische beveiliging het probleem is.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 20 juni 2021 21:37:20 (18%)

Goed opletten, diegene die het over de 29 Volt heeft, heeft het daarmee over de vervangende voeding die de topicstarter op het oog heeft. Als dat DC is, is het met een paar stevige diodes wel op te lossen. Met AC wordt het lastiger.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Welke spanning meet je op de elco daar?

Dit soort dingen gaat niet zo heel vaak stuk, tenzij die trafo echt zwaar onderbemeten is en oververhit is geraakt. Die kan je zonder meer vervangen door een identieke, maar dan moet je wel zorgen dat je onder belasting 27v overhoudt en niet veel meer dan dat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

Op 20 juni 2021 21:36:14 schreef Ex-fietser:
[...]

Er staat met koeieletters op de unit dat het DC is. De in de unit gegoten elco geeft dat ook al aan. Maar ik denk ook dat de thermische beveiliging het probleem is.

even de openings post herlezen? ;)

ook heb ik mijn vraagtekens bij deze aansluiting, kan je die beter in beeld krijgen?

wat is de spanning tussen bruin en orange, en welke spanning komt er uit de 2 koperdraden uit de trafo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb de trafo weer geprobeerd en hij wordt warm(niet heet), kan dit betekenen dat het dan niet aan de trafo ligt?
De stoel doet het nog steeds niet.

Arco

Special Member

Zoals gezegd, meten is weten. Warm worden zegt niet altijd wat, maar de kans is dan wel groter dat hij nog heel kan zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Mijn vragen staan nog open.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
harry64

Golden Member

Op 23 juni 2021 13:19:05 schreef Arco:
Zoals gezegd, meten is weten. Warm worden zegt niet altijd wat, maar de kans is dan wel groter dat hij nog heel kan zijn.

Warm betekent i.g.g. dat het secundaire deel nog werkt. :P

Arco

Special Member

Bij 'doorbranden' is dat bijna altijd de primaire wikkeling (of temperatuurzekering)
Dus als die heel is zal de secundaire wikkeling waarschijnlijk ook nog heel zijn. (ik heb zelf nog nooit een kapotte gezien...)

Er zal dan iets op dat printje (of in de bekabeling) mis zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com