extra hoger amperage groep meterkast voor aansluiting van lasapparaat

mvdk

Golden Member

Op 20 juni 2021 22:07:21 schreef ceejaye:
@toeternietoe

wat bedoel je met "hulpaarding", "veiligheidsaarding" en "TN stelsel"?

Ik ben maar zo vrij om de vraag van Toeternietoe te vertalen:
Welk beveiligingsmiddel treed in werking als je ergens in dit nieuwe deel installatie een defect/fout krijgt? Bij de rest van de installatie zijn dat bij een aardsluiting de aardlekschakelaars 30mA
Je spreekt voor het lasapparaat over een 300mA exemplaar, tript dat ding wel bij een aardsluiting? Is je aarding zo goed?

heb het opgezocht: volgens de website van de netwerkbeheerder is er een "35A of 40A" aansluiting.

Heb je een 40Amp hoofdautomaat, onder de meter? Of zit er een zwarte kast met daarin een hoofdsmeltpatroon? De administratie van de netbeheerder zegt niets over wat daarin zit. De administratie zegt dat er een 35A patroon of een 40A automaat zou kunnen zitten. Dat is het tarief wat je betaald.
Het is misschien verstandig om de eerste las-experimenten in overdagse werktijd te doen, zodat je, als die hoofdzekering onverhoopt er toch uitpiept, geen avond/weekendtarief aan de netbeheerder hoeft te betalen.

https://weldingweb.com/vbb/attachment.php?attachmentid=1711121&d=1…

type plaatje als dat echt klopt zou dat ding met 7,5kW kunnen lassen. Opvallend is dat bij 110V de opgenomen stroom maar iets meer is, je zou verwachten dat dit ongeveer 2 x zoveel zou moeten zijn.

Als ik de 19V x 225A doe zit ik op 4,2kW en dat zou een 20A nog kunnen doen.

benleentje

Golden Member

Op 20 juni 2021 22:14:14 schreef ceejaye:
[...]

als je goed leest beschrijf ik dat het apparaat een max amperage trekt van 33.5A bij 40% duty cycle. dus niet meerdere uren achter elkaar 32A maar 40% van de tijd.

Dat maakt volgens de NEN1010 niets uit, zelfs als je de 32A groep nooit gebruikt zal je aan de minimale vereiste dikte moeten voldoen.

als ik het tabel goed aflees dat zou bij 40Ampere, 4mm2 kabel gebruikt kunnen worden tot 39 meter lengte.

Die tabel klopt wel maar je hebt meer tabellen nodig, er zijn ook tabellen met correctie factoren voor o.a. temperatuur, soort kabel, aanlegwijze, in de grond enz. Ook de beveiliging (zekering) maakt daarbij uit, een trage zekering vereist soms een dikkere kabel.

Als ik naar de Draka site gaat en de cabulator start met jouw gegevens dan kom ik op 6mm2.
https://www.cableapp.com/WEB/SearchByInstallation

type plaatje als dat echt klopt zou dat ding met 7,5kW kunnen lassen.

JA de kleintjes hebben maar 7,5kW nodig, Onze co2 lasapparaten op het werk doet ca 11kW en onze tig-lasapparaat een stuk meer die gaat tot 400A.

Maar type plaatjes gaan altijd uit van de meest ongunstige omstandigheden want de vlamboog spanning U2 is tijden het lassen nooit 19V meestal zo rond de 10V. Maar dat bepaal je zelf door de afstand tot plaat klein en stabiel te houden. Maar als je dus te ver van de plaat zit gaat de spanning omhoog en de kwaliteit van de las de bodem in.

En de co2 lasapparaten zouden dus altijd enkel op een 25A groep kunnen maar we gebruiken die ook heel vaak op een 16A groep en dan ook uren achter elkaar lassen en nooit de groep overbelast. Maar het type plaat gaat dan uit van de hoogste ingestelde spanning, maximale stroom en het dikste lasdraad. Maar daar zitten wij altijd ver onder.

Maar ook machines met type plaatje van 3 fase 80A en in de praktijk met een meting nooit boven de 30A uitkomen. Maar goed als je alles aanzet alles maximaal en dan ook alle motoren tegelijk dan kom je wel aan 80A. Maar alle motoren tegelijk kan niet eens dat gaat het echt kapot.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 20 juni 2021 23:30:53 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zie 'm alleen op Amazon, $825.00 + $454.09 shipping.
Daar had je in Nederland ook wel iets fatsoenlijks voor kunnen kopen, stuk minder geneuzel met garantie ook als er wat stuk gaat.

Opvallend is dat bij 110V de opgenomen stroom maar iets meer is, je zou verwachten dat dit ongeveer 2 x zoveel zou moeten zijn.

Kan inderdaad niet kloppen.

het probleem is dat ik in armoede leef, en een lasapparaat heb gekocht door kosten te delen met vrienden en 1x per dag te eten en geen verwarming aan te doen voor jaren.

Ik hoop dat het het allemaal waard is, een goede lasser heeft een leuk uurtarief weet ik uit ervaring van mijn broer. Die heeft alles van Kemppi staan, daar heb ik ook mee gelast, heb zelf ook een chinees apparaat voor de hobby van HBM, maar als ik er geld mee moest verdienen, doen me dan de Kemppi maar.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Op 20 juni 2021 22:14:14 schreef ceejaye:
[...]

als je goed leest beschrijf ik dat het apparaat een max amperage trekt van 33.5A bij 40% duty cycle. dus niet meerdere uren achter elkaar 32A maar 40% van de tijd.

Vroeger op het werk een Esab met 225A lasstroom gehad was op zich een goed ding totdat we 5 mm aluminium moesten gaan lassen. Het apparaat sloeg na ca 30 minuten thermisch uit en na ca 20 minuten is de toorts te heet om beet te pakken. Dat is dan het nadeel van de 40% duty cycle. De esab was ook 225A terwijl er voor die dikte 300A nodig is en dan ook liefst continu.

Maar voor Enkel RVS en soms aluminium was de Esab een heel goed ding.

Kan inderdaad niet kloppen.

Was ook mijn eerste gedachte totdat je bij 110V naar de secundaire stroom gaat kijken die is ineens nog maar max 140A en U2 ook een stuk lager.

Dus de inverter heeft gewoon maximale primaire stroom wat het aankan. Maar OK wel logisch want in Amerika er is naast de 120V ook gewoon altijd 240V Of 110V en 208V drie fase en dan mag je ook 208V gebruiken uit de 3 fase aansluiting. Maar Amerikaanse aansluitingen voor een woning zijn ook vrij standaard 240V 200A en 3 faseaansluitingen zie je daar veel minder. Dus voor de Amerikaanse markt is het een geschikt lasapparaat maar voor de Nederlandse markt een slechte keuze met dat vermogen moet je altijd naar 3 fasen gaan, want dat is overal in Nederland aanwezig. Een 3 x 25A aansluiting is qua maandtarief even duur als een 1x 35A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het apparaat sloeg na ca 30 minuten thermisch uit en na ca 20 minuten is de torch te heet om beet te pakken.

Daarom ook die ed van 40%, bij langdurig stromen boven de 200A moet je eigelijk gewoon een watergekoelde toorts gebruiken. ESAB is ook een prima merk idd, het ligt er ook gewoon aan wat je wilt lassen, mijn apparaat kan tot 200A, maar met mijn hobby gebruik kom ik bijna nooit boven de 100A.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
vergeten

Golden Member

Op 20 juni 2021 22:14:14 schreef ceejaye:
als je goed leest beschrijf ik dat het apparaat een max amperage trekt van 33.5A bij 40% duty cycle. dus niet meerdere uren achter elkaar 32A maar 40% van de tijd.

Die duty-cycle betekend bijvoorbeeld 4 minuten lassen, 6 minuten pauze.
De startstroom is gigantisch van zo'n trafo!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Jinny

Golden Member

Ik heb zelf dus zo een Kemppi en die gebruik ik dus ook gewoon op een 16A B automaat.
Ceejaye, sorry, ik denk dat je in je zoektocht naar het goedkoopste jezelf geen plezier hebt gedaan.
Je kosten gaan boven je besparing uitkomen.

En inderdaad, een 4qmm kan in de vrije ruimte afhangend die 32A misschien wel dragen, maar in een pijp opgesloten met een vriendje erbij (fase en nul) zal het toch heel snel anders zijn.
6qmm zal het zijn.

Enkelfase aansluiting is in NL een 40A automaat zelf te resetten, of een 35A smeltzekering, -niet- zelf te vervangen.
De NEN1010 wil dat je minimaal 2 stappen tussen de hoofdzekering en de afgaande zekering houd, dus jouw max afgaande zekering gaat 20A.
Gezien de voorspelde startstroom van het apparaat gaat dat onvoldoende zijn en zal je (als je het allemaal goed wilt doen) je aansluiting moeten verzwaren.

Helaas voor jou gaat NL maar tot max die 35/40 enkelfase aansluiting en zal je dus over moeten naar driefase.
Dan zal je apparaat daar geschikt voor moeten zijn, kan ik niet beoordelen en ben je per definitie een 250 euro kwijt aan de verzwaring plus de kosten van een nieuwe groepenkast.

Het kan best wel eens goedkoper zijn om het ding weer te verkopen en een Europees geval aan te schaffen.
Minder ellende.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Op 21 juni 2021 00:18:32 schreef vergeten:
[...] Die duty-cycle betekend bijvoorbeeld 4 minuten lassen, 6 minuten pauze.
De startstroom is gigantisch van zo'n trafo!

Die piekstroom is eenmalig enkel bij het aanzetten. Het gaat hier niet om een klasieke transformator maar meer om een uit de kluiten gewassen SMPS voeding met stroombron.

De grote stroom loopt er continu en dat is precies wat je wilt tijden het lassen. Dat de de duty cycle zo laag is komt dan door het ontwerp van de inverter. De koeling daarvan is niet optimaal. Dit omdat de componenten dicht op elkaar moeten zitten en luchtkoeling alleen onvoldoende is. Tenminste voor de grotere stromen. Ze gaan er vanuit dat een gemiddelde lasser die grote stromen niet vaak gebruikt. Grotere tig lasapparaten zijn dan ook vrijwel altijd vloeistof gekoeld niet alleen de toors maar ook de inverter zelf

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 juni 2021 23:16:01 schreef benleentje:
[...]Dat maakt volgens de NEN1010 niets uit, zelfs als je de 32A groep nooit gebruikt zal je aan de minimale vereiste dikte moeten voldoen.

de amerikaanse veriant van nen1010 is article 630, daar wordt wel rekening gehouden met de duty cycle. is dit niet zo bij de NEN1010? het enige probleem zou zijn als de aansluiting ook gebruikt zou worden voor apparaten die dezelfde vermogen trekken met hogere duty cycle.

[...]Die tabel klopt wel maar je hebt meer tabellen nodig, er zijn ook tabellen met correctie factoren voor o.a. temperatuur, soort kabel, aanlegwijze, in de grond enz. Ook de beveiliging (zekering) maakt daarbij uit, een trage zekering vereist soms een dikkere kabel.

als iemand de nen1010 heeft en dit wil opzoeken of informatie wil delen zou ik erg waarderen. snap dat er meer informatie nodig is. heb het alleen niet.

Als ik naar de Draka site gaat en de cabulator start met jouw gegevens dan kom ik op 6mm2.
https://www.cableapp.com/WEB/SearchByInstallation

[...]JA de kleintjes hebben maar 7,5kW nodig, Onze co2 lasapparaten op het werk doet ca 11kW en onze tig-lasapparaat een stuk meer die gaat tot 400A.

Maar type plaatjes gaan altijd uit van de meest ongunstige omstandigheden want de vlamboog spanning U2 is tijden het lassen nooit 19V meestal zo rond de 10V. Maar dat bepaal je zelf door de afstand tot plaat klein en stabiel te houden. Maar als je dus te ver van de plaat zit gaat de spanning omhoog en de kwaliteit van de las de bodem in.

En de co2 lasapparaten zouden dus altijd enkel op een 25A groep kunnen maar we gebruiken die ook heel vaak op een 16A groep en dan ook uren achter elkaar lassen en nooit de groep overbelast. Maar het type plaat gaat dan uit van de hoogste ingestelde spanning, maximale stroom en het dikste lasdraad. Maar daar zitten wij altijd ver onder.

Maar ook machines met type plaatje van 3 fase 80A en in de praktijk met een meting nooit boven de 30A uitkomen. Maar goed als je alles aanzet alles maximaal en dan ook alle motoren tegelijk dan kom je wel aan 80A. Maar alle motoren tegelijk kan niet eens dat gaat het echt kapot.

33.5A @230V verbruik is een gemeten waarde voor maximaal verbruik had ik begrepen van een amerikaans forum.

Op 20 juni 2021 22:52:18 schreef mvdk:
[...]
Ik ben maar zo vrij om de vraag van Toeternietoe te vertalen:
Welk beveiligingsmiddel treed in werking als je ergens in dit nieuwe deel installatie een defect/fout krijgt? Bij de rest van de installatie zijn dat bij een aardsluiting de aardlekschakelaars 30mA
Je spreekt voor het lasapparaat over een 300mA exemplaar, tript dat ding wel bij een aardsluiting? Is je aarding zo goed?

geen idee, ik snap je vraag niet.

mijn vraag is hoe ik een juiste aardlekschakelaar kan kiezen. en hoe ik bijv kan meten in lasapparaat om een juiste lekstroom in de benodigde aardlek schakelaar te bepalen. 300ma was een tijdelijke aanname bij een overweldigend tekort aan informatie die ik bij jullie wou checken. ben diep bewust van mijn tekort aan kennis. wil graag leren.

[...]
Heb je een 40Amp hoofdautomaat, onder de meter? Of zit er een zwarte kast met daarin een hoofdsmeltpatroon? De administratie van de netbeheerder zegt niets over wat daarin zit. De administratie zegt dat er een 35A patroon of een 40A automaat zou kunnen zitten. Dat is het tarief wat je betaald.

als het een keuze tussen een 35A patroon en 40A automaat is. kan ik hieruit interpreteren dat 35A voor oudere gebouwen zijn en 40A voor nieuwere gebouwen? het gebouw is 8 jaar oud. kan ik hieruit afleiden dat het een 40A aansluiting is? of doe ik dan teveel aannames?

hoe kan ik er daadwerkelijk achter komen?

Het is misschien verstandig om de eerste las-experimenten in overdagse werktijd te doen, zodat je, als die hoofdzekering onverhoopt er toch uitpiept, geen avond/weekendtarief aan de netbeheerder hoeft te betalen.

check, zal ik doen. dank voor de tip

Op 21 juni 2021 08:21:12 schreef Jinny:
Ik heb zelf dus zo een Kemppi en die gebruik ik dus ook gewoon op een 16A B automaat.
Ceejaye, sorry, ik denk dat je in je zoektocht naar het goedkoopste jezelf geen plezier hebt gedaan.
Je kosten gaan boven je besparing uitkomen.

En inderdaad, een 4qmm kan in de vrije ruimte afhangend die 32A misschien wel dragen, maar in een pijp opgesloten met een vriendje erbij (fase en nul) zal het toch heel snel anders zijn.
6qmm zal het zijn.

klopt het dat je dan geen rekening houd met duty cycle van 40%? ben het helemaal met je eens dat bij 100% duty cycle een 6mm2 enige optie is. probleem is dat 3x6mmm2 volgens article 630 (en ook volgens nen1010) te grote vulling voor een 16mm diameter electrabuis.

Enkelfase aansluiting is in NL een 40A automaat zelf te resetten, of een 35A smeltzekering, -niet- zelf te vervangen.
De NEN1010 wil dat je minimaal 2 stappen tussen de hoofdzekering en de afgaande zekering houd, dus jouw max afgaande zekering gaat 20A.
Gezien de voorspelde startstroom van het apparaat gaat dat onvoldoende zijn en zal je (als je het allemaal goed wilt doen) je aansluiting moeten verzwaren.

wat bedoel je met dat nen1010 wil dat er minimaal 2 stappen tussen hoofdzekering en afgaande verzekering wordt gehouden? wat bedoel je met een "stap"? hoe kom je uit op 20A voor afgaande zekering?

Helaas voor jou gaat NL maar tot max die 35/40 enkelfase aansluiting en zal je dus over moeten naar driefase.
Dan zal je apparaat daar geschikt voor moeten zijn, kan ik niet beoordelen en ben je per definitie een 250 euro kwijt aan de verzwaring plus de kosten van een nieuwe groepenkast.
[/quote]
lasapparaat is niet geschikt voor 3 fase.

Het kan best wel eens goedkoper zijn om het ding weer te verkopen en een Europees geval aan te schaffen.
Minder ellende.

ik hoor je :) heb het nog niet opgegeven omdat een aantal dingen me nog niet duidelijk zijn en ik nog mogelijkheden zie voor oplossingen. als het niet lukt dan lijkt me verkopen en andere kopen idd een interesantere oplossing.

Op 20 juni 2021 23:28:42 schreef Roland van Leusden:
Ik zie 'm alleen op Amazon, $825.00 + $454.09 shipping.
Daar had je in Nederland ook wel iets fatsoenlijks voor kunnen kopen, stuk minder geneuzel met garantie ook als er wat stuk gaat.

[...]

Kan inderdaad niet kloppen.

[...]

Ik hoop dat het het allemaal waard is, een goede lasser heeft een leuk uurtarief weet ik uit ervaring van mijn broer. Die heeft alles van Kemppi staan, daar heb ik ook mee gelast, heb zelf ook een chinees apparaat voor de hobby van HBM, maar als ik er geld mee moest verdienen, doen me dan de Kemppi maar.

hahaha, zou liever ook een kemppie kopen, die zijn alleen 4x duurder.

Op 21 juni 2021 22:52:44 schreef ceejaye:
mijn vraag is hoe ik een juiste aardlekschakelaar kan kiezen. en hoe ik bijv kan meten in lasapparaat om een juiste lekstroom in de benodigde aardlek schakelaar te bepalen.

Ik geloof dat je het begrip "lekstroom" niet goed begrijpt en/of hoe dat werkt.

In het simpelste geval heb je een lamp aan een stekker die in het stopcontact zit. De stroom komt van 1 van de poten van de stekker, gaat door de lamp en komt terug door de andere poot van de stekker.

Op die manier, lamp, wasmachine of lasapparaat hoort alle stroom terug te komen door de "andere" geleider dan waardoor ie heen is gegaan. ALTIJD!

Als die lamp van het voorbeeld nu eens van metaal is en de isolatie van de draden is wat fragiel geworden na zoveel jaar.... dan zou er wel eens een verbinding tussen de spanningvoerende draad en de metalen buitenkant kunnen ontstaan.

Wat gebeurt er nu? Helmaal niets! Er staat spanning op, maar er gebeurt niets abnormaals.

Pas als jij bijvoorbeeld met je blote voeten op de pas gedweilde tegels staat en de metalen buitenkant van de lamp aanraakt, loopt er een stroom door die buitenkant, door jou via de tegels naar aarde. Da's K** want dat doet zeer en je kan er van doodgaan.

Dus plan1 is: We maken het veiliger door de buitenkant via een goede geleider ook aan aarde te hangen. Als nu de isolatie kapot gaat en deze kortsluiting ontstaat.... vliegt de stop er uit...... Dacht men....

Twee dingen. Soms gaat de "goede geleider" ook kapot. Je lamp blijft het gewoon doen, niemand gaat iets repareren. Anderzijds, soms heb je een "halve" kortsluiting zodat niet direct de volle 16A gaat lopen, dus dat de stop niet direct springt.

Dus nu komt de aardlekschakelaar: Die grijpt in als ie ook maar een beetje stroom ziet die NIET terugkomt door de bijbehorende geleider.

Nu zijn er twee overwegingen: Enerzijds, is het niet mogelijk om die dingen oneindig gevoelig te maken. Maar anderzijds wil je dat ook niet: Er zijn situaties waarbij er toch een heel klein beetje stroom kan lekken en dat dit niet gevaarlijk hoeft te zijn.

Vroeger, voordat apparaten regelmatig via een aardlek aan het lichtnet hingen, was het niet zo'n probleem als er "een beetje" stroom lekte naar aarde. In die tijd waren 300mA aardlekautomaten gebruikelijk. Die 300mA is "meer dan een beetje", zodat niet je aardlekautomaat bij iedere scheet uitfloept.

Tegenwoordig is duidelijk dat vrijwel iedere lekstroom kwalijk is, en is men verstandig in dat dit beter dan vroeger altijd voorkomen wordt.

Dusss.... Geen enkel apparaat "hoort" te lekken. Lekstroom=0. Als er wel wat lekt dan is er wat mis. Een 300mA aardlekautomaat tolereert meer "een beetje mis" dan een 30mA exemplaar.

Bij lompe apparatuur als een lasapparaat, kan het zijn dat een 30mA aardlekautomaat ongewenst activeert terwijl er niets of haast niets aan de hand is. Dan kan het zijn dat je naar de "kleine maar toch net te veel" lekstroom op zoek moet. Dat is lastig. Vroeger werd dan gewoon gezegd: Dan nemen we toch een 300mA, zijn we van het gezeik af. Prima, maar dat schijnt dus niet meer te mogen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Op 21 juni 2021 23:04:59 schreef ceejaye:
[...]
[...]

klopt het dat je dan geen rekening houd met duty cycle van 40%? ben het helemaal met je eens dat bij 100% duty cycle een 6mm2 enige optie is. probleem is dat 3x6mmm2 volgens article 630 (en ook volgens nen1010) te grote vulling voor een 16mm diameter electrabuis.

NEN1010 houd (terecht) geen rekening met duty cycle.

[...]
wat bedoel je met dat nen1010 wil dat er minimaal 2 stappen tussen hoofdzekering en afgaande verzekering wordt gehouden? wat bedoel je met een "stap"? hoe kom je uit op 20A voor afgaande zekering?

Vanaf een hoofdzekering van 35A D patroon, die je hebt, anders had je geweten dat er een 40A automaat in zat, is de eerstvolgende waarde 25A en dan 20A.
Voor huisinstallaties is 16A de max normaliter.

Helaas voor jou gaat NL maar tot max die 35/40 enkelfase aansluiting en zal je dus over moeten naar driefase.
Dan zal je apparaat daar geschikt voor moeten zijn, kan ik niet beoordelen en ben je per definitie een 250 euro kwijt aan de verzwaring plus de kosten van een nieuwe groepenkast.

lasapparaat is niet geschikt voor 3 fase.

Dan heb je helemaal een probleem, want dan ga je naar een 50A driefase aansluiting.
Van het jaarlijks verschil in vastrecht kan je na een paar jaar al een hagelnieuwe Kemppi kopen.

[...]

ik hoor je :) heb het nog niet opgegeven omdat een aantal dingen me nog niet duidelijk zijn en ik nog mogelijkheden zie voor oplossingen. als het niet lukt dan lijkt me verkopen en andere kopen idd een interesantere oplossing.

Ik ga niet pessimistisch zijn, maar de kans op succes schat ik laag in.
Voor je idee, groepenkasten en electra is oa mijn beroep.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Meeste problemen met lasapparaten zijn de inschakel stroom, vaak op te lossen door een C-karakteristiek te kiezen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met de transformator versie ja, maar de nieuwere inverters hebben daar geen last van. Daardoor doet de Kemppi van @Jinny gewoon 200A op een 20A aansluiting wat in NL de max is.

Hetzelfde geldt voor de Jasic TIG200P AC/DC waar ik naar linkte.

@ceejaye ik ken je situatie verder niet, als je het apparaat maar af en toe gebruikt is misschien een losse kabel en een aansluiting bij de groepenkast (CEE 3P stekker) ook een oplossing.

Neopreen kabel met 3x 6mm^2 is vlot verkrijgbaar tegen redelijke prijzen: https://www.kabel24.nl/Neopreen-kabel-3x6mm-per-1-meter

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Daardoor doet de Kemppi van @Jinny gewoon 200A op een 20A aansluiting wat in NL de max is.

Hoezo de grenzen opzoeken :). Officieel klopt dat niet en is het gewoon 16A op standaard 16A schakelmateriaal. Maar als je uitgaat dat een groepsbeveiliging ca 1,25x Inom doorlaat voordat hij iets gaat doen dan kom je op precies 20A uit.

In NL hebben we niet echt een max voor een 230V groep. Als je het schakelmateriaal erop aanpast kan bv 64A ook gewoon. Maar waarom zou je 3 fase is zo veel beter met dat soort vermogens.

Op 21 juni 2021 23:04:59 schreef ceejaye:

klopt het dat je dan geen rekening houd met duty cycle van 40%? ben het helemaal met je eens dat bij 100% duty cycle een 6mm2 enige optie is.

We houden voor een kabel berekening nooit rekening met een duty cycle. Want het maakt verder ook niet uit dat je een groep aanlegt en nooit gebruikt. Waar het wel om gaat dat als er in de groep een kortsluiting ontstaat de groepsbeveiliging binnen 0,3S afslaat en dat bij een overbelasting die nog valt binnen de groepsbeveiliging de kabel niet te ver opwarmt.

Daarom is type kabel, aanlegwijze temperatuur ed zo belangrijk, gaat het ook nog goed bij een overbelasting als de kabel in een kabelgoot ligt vlak onder het plafond met omgevingstemperatuur van +40°C.

Wat wel gebeurt is dat men na de kabelberekening juist een dikkere kabel kiest omdat ze verwachten dat er langdurig of vrijwel continu er een hele grote stroom zal zijn. Dit omdat de NEN1010 toch van het minimum uitgaat en ondanks dat de kabel met een grote continu stroom erg warm kan worden en ook omdat het energie kosten kan verlagen omdat de verliezen in dikkere kabel lager zijn.

Dus in jouw geval hoef je vanwege de duty geen dikkere te kiezen maar toch kan het op de lange termijn een kosten voordeel zijn om toch en dikkere te kiezen.

probleem is dat 3x6mmm2 volgens article 630 (en ook volgens nen1010) te grote vulling voor een 16mm diameter electrabuis.

Dat is dan jammer en mag je de buis niet gebruiken. Maar dan mag nooit een reden zijn om dan toch maar een te dunne kabel te nemen, dat is dan toch een beetje met je ogen dicht proberen een druke weg over te steken. Kan goed gaan, maar als het fout gaat zijn de problemen nog vel groter. Dus als je de buis niet kan gebruiken dan een dikkere buis of iets anders.

Maar persoonlijk vind ik zelf als het in de buis past dan gewoon doen heb ik minder problemen mee dan een te dunne kabel. Daar is je lage duty wel in het voordeel anders kan je het beter niet doen.
Maar het probleem is niet op het erin pas maar past het ook door de bochten en krijg je het erin getrokken zonder de isolatie te beschadigen, als dat lukt gewoon doen. Je kan bv gewoon 3 korte stukje 6mm2 (30 - 50cm) aan een trekveer knopen en dat er proberen door te trekken als dat al niet lult hoef je de rest ook niet te proberen, lukt het wel dan kan je daarna zien of je geen isolatie beschadigd hebt van je test stukjes.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Maak e WCD is je MK en leg als je gaat lassen een verlengkabel uit van minimaal 3x4 of beter 3x6 mm2. Of ben je dag en nacht aan het lassen ?