Dynacord Rex Gitaarversterker (renovatie)

Ik ben begonnen met het opknappen van een Dynacord gitaarversterker uit 1963. Deze heb ik al sinds 1978 in mijn bezit en er de eerste jaren veel gebruik van gemaakt maar intussen staat hij al zo'n 20 jaar te verstoffen. De versterker is werkend weggezet maar ik herinner me dat er wel een stevige brom hoorbaar was.

Voordat ik de versterker aanzet wil ik graag zeker weten of dat straffeloos kan dus ik heb de drie beker-elco's eerst gemeten met een Peak ESR70. Het zijn drie 32+32 µF elco's 450/550V.

Elco - Gemeten - Maximale spanning volgens schema
C47a - 25,0µF 0,62Ω - 415V
C47b - 25,1µF 0,64Ω - 420V
C33a - 30,8µF 0.23Ω - 270V
C33b - 29,8µF 0.32Ω - 300V
C8a - 29,9µF 0,43Ω - 190V
C8b - 30,2µF 0,38Ω - 215V

Bij C33 is aan de bovenkant te zien dat deze een beetje gelekt heeft. De waardes van C47 vallen nog net binnen de 20% grens. Vervangen is waarschijnlijk de beste optie maar niet echt makkelijk. Ik heb twee type vervangers beschikbaar:
1. FT Caps - 33+33µF 450V, diameter 25mm
2. JJ - 32+32µF 500V, diameter 35mm

Dubbele elco's van meer dan 500V heb ik nergens kunnen vinden en er is niet genoeg ruimte om het met 6 enkele elco's op te lossen.
De originele elco's hebben een diameter van 30mm dus de FT's zouden prima passen maar met name de spanning op C47 komt erg dicht in de buurt van de limiet. Bovendien zal op 230V de werkspanning wat hoger uitvallen.

Ik zou het liefst de versterker in de huidige toestand testen voordat ik heel veel werk in het vervangen van de elco's ga steken.

Vragen:
- Zegt de meting met de ESR70 voldoende over de elco's of is het verstandig om ze eerst te formeren?
- Moet ik me zorgen maken over het beetje (uitgeharde) prut op de middelste elco?
- Kan ik de C33 en C8 vervangen door F&T elco's van 450V?
- Kan ik C47 vervangen door een 500V JJ elco?

de rubber veiligheidskleppen zien er niet meer ok uit. veel kans dat er wat gaat uitlopen bij een test. zit daaronder een trafo? die zou ik alvast beschermen tegen mogelijke prut.

bezit je een variac om de versterker op verminderde spanning te testen (en laten aanlopen)?

Ik zou C45 en C46 even controleren. Als die defect zijn kan je UGT stukraken. Je buffer elco's lijken het volgens de metingen nog wel te doen. Maar je hebt ze niet onder spanning gehad. Dat meetapparaat meet met een lage spanning. Op een hoge spanning weet je nog niet wat deze condensatoren doen. Beter zou zijn om ze even opnieuw te formeren. En dan de lekstromen door de condensatoren te meten.

Als je je verzekerd hebt dat C45 en C46 (Zijn dat misschien nog teerknollen?) goed zijn kun je de boel wel aanzetten. Waarschijnlijk werkt alles gewoon. Als je dan een dikke brom hoort zijn je buffer elco's waarschijnlijk overleden. Heb je geen brom dan moet als eerste alle dc spanningen even nameten en kijken wat de rimpelspanning over de buffer C's is.

Maar eerst even de buffer elco's formeren is een betere manier.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 20 juni 2021 17:33:37 (35%)]

@Kris van Damme

Onder de elco's zit inderdaad de voedingstrafo. Ik heb geen variac en deze versterker heeft een solid state gelijkrichterbrug en geen stand-by schakelaar. Bij het inschakelen staat dus direct de volle spanning op de elco's.

@Ex-fietser

Deze versterker heeft geen teerknollen. C45 en C46 zijn volgens mij filmcondensatoren. Wima 400V. Het zijn de goudgele boven de styroflex.
Ik heb alleen "in circuit" met een DMV gemeten en die geeft voor beiden 54nF aan.

Je kunt de trafo op 240V instellen. Dat spaart je (nieuwe) elko's en de boel wordt minder warm.

Hugo Welther

Moderator

Je kunt bij de originele elko's de inhoud vervangen door moderne elko's. De moderne zijn tegenwoordig kleiner en er passen meestal twee van in de oude beker.
Wordt met de restauratie van oude buizen radio's en versterkers ook zo gedaan.

Wel met wegwerp handschoenen aan en de tafel beschermen. De inhoud van een oude elko kan een smurrie zijn.

Zie link:
https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/elco.htm

Even doorscrollen naar ongeveer 1/3 van de pagina.

[edit] Meestal zijn die WIMA's lek. Alleen capaciteit meten wil nog niets zeggen.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Op 20 juni 2021 18:01:52 schreef John1963:
@Kris van Damme

Onder de elco's zit inderdaad de voedingstrafo. Ik heb geen variac en deze versterker heeft een solid state gelijkrichterbrug en geen stand-by schakelaar. Bij het inschakelen staat dus direct de volle spanning op de elco's.

je kan ook wat (gloei)lampen in serie schakelen , om het inschakelen wat zachter te maken na zoveel jaar . bvb, beginnen met 40 watt in serie en langzaamaan meerdere parallel schakelen. ondertussen de elco's in het oog houden (of ze niet te warm worden door het formeren, dat gaan ze zeker doen )

@Zonnepaneeltje
De trafo op 240V zetten ga ik zeker proberen. Als dit geen negatieve invloed heeft op de geluidskwaliteit is dat zeker de moeite waard.

@Hugo Welther
Het vervangen van de drie elco's stond al in de planning maar zoals ik in mijn openingspost al aangaf zou ik graag eerst de hele versterker testen. Als bijvoorbeeld blijkt dat de Wima's inderdaad lekken dan weet ik niet hoe zinvol een renovatie nog is. De print bevat 17 van deze condensatoren en de achterkant van de print is ook nog rijkelijk voorzien van componenten en bedrading.

De inhoud van de huidige elco's vervangen lijkt me nog een hele uitdaging want ze zijn nauwelijks groter dan een nieuwe dubbel-elco.
De huidige elco's zijn 30mm in diameter en 50mm hoog. De kleinste radiale elco's die ik tot nu toe heb gevonden zijn Nichicon 33µF/500V en die zijn 25mm hoog.

@kris van damme
Voor dit doel heb ik een aantal gloeilampen van verschillende sterkte liggen

Als ik het zo zie op het handje vol foto's fst ik elders zie, zijn de wima's in dit toestel kunststoftypes en kunnen ze dus blijven zitten.
Maar ook 17 papiercondensatoren heb je in een middagje vervangen met 20 euro aan kosten als je standaard c's neemt.

Maar post even foto's van de types die in jouw amp zitten. Een van de foto's die ik op internet tegenkom is meteen al een foto van een buis met helderrode anode :+ en dan mag je dus nieuwe eindpitten kopen...

Met buizenversterkers loont repareren eigenlijk altijd wel.

De twee instelpotentiometers zou ik ook even onderzoeken. Soms valt de loper er spontaan af. Als het dan voor de bias is, kan dat zomaar een paar eindbuizen kosten.

Op 21 juni 2021 09:35:18 schreef Ledlover:
Als ik het zo zie op het handje vol foto's fst ik elders zie, zijn de wima's in dit toestel kunststoftypes en kunnen ze dus blijven zitten.
Maar ook 17 papiercondensatoren heb je in een middagje vervangen met 20 euro aan kosten als je standaard c's neemt.

Maar post even foto's van de types die in jouw amp zitten. Een van de foto's die ik op internet tegenkom is meteen al een foto van een buis met helderrode anode :+ en dan mag je dus nieuwe eindpitten kopen...

Met buizenversterkers loont repareren eigenlijk altijd wel.

Alle 17 Wima filmcondensatoren zijn van hetzelfde type als op de foto met C45 en C46. Ik heb even gezocht en ze staan bekend als Wima TFF (Tropyfol) condensatoren. Hier: https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=98383 worden ze betrouwbaar genoemd.

Ik zal vanavond een paar foto's maken van de opbouw van de versterker. De onderkant van de print is slecht toegankelijk door de bedrading en componenten aan de koperzijde. Het loshalen van de print is nauwelijks een optie door het grote aantal gesoldeerde verbindingen. In moderne buizenversterkers is de print meestal met connectoren met de periferie verbonden maar daar deden ze in 1963 nog niet aan.

Het loshalen van de print is nauwelijks een optie door het grote aantal gesoldeerde verbindingen. In moderne buizenversterkers is de print meestal met connectoren met de periferie verbonden maar daar deden ze in 1963 nog niet aan.

Wees maar blij. Oude connectoren kunnen juist problemen geven. Maak gewoon veel goede foto's en maak al die solderingen gewoon los.

Als bijvoorbeeld blijkt dat de Wima's inderdaad lekken dan weet ik niet hoe zinvol een renovatie nog is. De print bevat 17 van deze condensatoren en de achterkant van de print is ook nog rijkelijk voorzien van componenten en bedrading.

Dit is eigenlijk alleen werk en kost dus tijd. Die paar onderdelen kosten niet meer dan een paar tientjes. Het is echt wel de moeite waard.

Ik heb even gezocht en ze staan bekend als Wima TFF (Tropyfol) condensatoren. Hier: https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=98383 worden ze betrouwbaar genoemd.

Uit 1963 hé? Dat is dus 60 jaar. Elk component (ook de veel geroemde teerknollen) is als ze na 60 jaar nog aan de specs voldoen betrouwbaar. Met andere woorden: Dit soort van internet geklets slaat dus nergens op. De leeftijd van deze componenten is zo ver voorbij de normale gegarandeerde MTBF levensduur dat je niet meer over betrouwbaardheid kunt praten. Het is nu meer een kwestie van mazzel of pech. En daarom is het verstandig om de onderdelen gewoon te testen en te inspecteren op beschadigingen. En als je niet alles kunt uittesten misschien gewoon maar te vervangen.

Een honderd jaar oude stoom machine kan nog prima draaien. Maar wil je zekerheid dan zou ik hem toch maar regelmatig inspecteren op verschijnselen van metaalmoeheid en haarscheurtjes. In de luchtvaart industrie is dit een normale practijk. Voor minder belangrijke dingen zoals jouw versterker zou ik er niet zo zwaar aan tillen. Die C45 is het belangrijkste. Als die defect zijn kan de onvervangbare UGT stukraken. De rest van de versterker is wel vervangbaar. Alle buizen, condensatoren en weerstanden enzo, kun je zo overal voor niet al te veel geld kopen. De UGT waarschijnlijk ook wel, maar is veel moelijker en daarom is het nuttig om even die condensatoren even op weerstand te testen.

Waarom weerstand? Als de weerstand van de C45 condensator laag is komt de hoge gelijkspanning van de anode van de ECC83 op het rooster van de EL34 terecht waardoor die EL84 buis volledig open gestuurd gaat worden. Daardoor kan er vanaf het voedingspunt op de midden aftakking van de UGT een grote stroom door de trafowikkeling en de EL34 gaan lopen. Gevolg de EL34 kan roodheet gaan opgloeien en zelfs smelten. En de wikkeling van de UGT kan verbranden.

Dus die C45 testen. Daarna (met een gloeilamp) gewoon spanning er op en kijken wat hij doet. En daarna alle DC niveaus en de rimpel op de voeding nameten. Als alles binnen de toleranties is? Dicht die handel en klaar.

Wil je weer 100% betrouwbaarheid. Alle C's vervangen door nieuwe gelijkwaardige exemplaren en alle weerstanden nameten en misschien ook wel gewoon vervangen.

Die Tropyfol's zien er inderdaad gewoon betrouwbaar uit. Lekker laten zitten tenzij er echt wat niet goed werkt.

Aanvullende foto's. De nogal groot uitgevallen soort van platte mosterdcondensator op de linker foto heeft als opschrift "Elkonda 0,5µF 250V" is C31 in het schema.

En nog tweeeen

[Bericht gewijzigd door John1963 op 21 juni 2021 19:28:05 (31%)]