LG TV OLED558CPLA en Samsung HT-E5500

Bavelt

Special Member

Na een hele zondagmiddag te hebben geprutst en het afspeuren van allerlei berichten op internet toch hier maar even een topic gestart.
Wie weet dat iemand dit probleem kent.

Ik wil gewoon het geluid van mijn LG TV via de Home cinemaset laten lopen.
Dat zou op zich kinderlijk eenvoudig moeten kunnen.
Helaas..

De LG TV (tamelijk nieuw) heeft een HDMI ARC. Die sluit ik aan op de HDMI Output van de home set.
Op de TV geef ik bij de settings aan als audio uitgang "HDMI ARC". De interne speakers stoppen dan meteen.
Maar geen spatje geluid uit de Samsung set. Alle instellingen daar geprobeerd, maar niks.

Wie weet is er nog een slachtoffer die dit kent. Met de oplossing...

Of misschien is die er wel niet; ;( ik las ook dat de fabrikanten hun eigen interpretatie hebben van HDMI-ARC...

Man is still the most extraordinary computer of all. JF Kennedy

Volgens google moet behalve ARC ook symplink op je tv aan staan. En je HDMI kabel schijnt een highspeed te moeten zijn.

Controleer of SIMPLINK aan staat op uw TV. Bekijk de handleiding van uw TV om dat te kunnen doen.

Ga naar INSTELLINGEN > GELUID > Geluid out menu van uw LG TV en selecteer 'Externe Speaker (Optical / HDMI ARC)' of 'HDMI ARC'.

Na het opslaan van de instellingen, selecteer 'Auto' in de HomeCinema.

En fabrikanten hebben i.d.d. veel keuze in wat ze via ARC ondersteunen.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Er zit op de tv een digitale output en op de HCS zit een digitale input, waarom gebruik je die niet?

De LG TV (tamelijk nieuw) heeft een HDMI ARC. Die sluit ik aan op de HDMI Output van de home set.

Je moet de HDMI input hebben op de home set...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: Neen! ARC is Audio Return Channel, specifiek ontwikkeld om geluid van een TV terug te sturen naar een Media Source (in dit geval een home cinema set), via de HDMI-OUT van die Media Source!

ARC moet echter wel op de HT-E5500 worden ingeschakeld!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Wie heeft er zoiets kroms bedacht?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de gebruiksaanwijzing gevonden https://www.gebruikershandleiding.com/Samsung-HT-E5500/preview-handlei
En vanaf pagina 69 begint de Nederlandse versie. De ARC optie dient op ARC te staan en op uw tv moet de ARC functie ingeschakeld zijn. Het zou kunnen dat het geluid dan nog niet weergegeven wordt want uw tv moet wel met de cinema set kunnen communiceren door simplink in te schakelen maar dat heeft weer nadelen omdat als u de tv inschakelt ook de cinemaset inschakelt. U zou indien mogelijk die communicatie achterwege kunnen laten en op de cinemaset de externe audio bronnen kunnen proberen dat zou HDMI 1 kunnen zijn. Het is en blijft een boel geknutsel maar het moet wel kunnen.

Bavelt

Special Member

Op 21 juni 2021 10:40:17 schreef william1967:
Er zit op de tv een digitale output en op de HCS zit een digitale input, waarom gebruik je die niet?

Ik neem aan dat je bedoelt de Optische verbinding?
Ik heb een optische kabel gekocht, maar werkt niet. Geen geluid. Op de TV kan ik wel instellen als "geluid uit: Optisch + speakers". Maar op de set zie ik niet waar ik die optische input kan activeren. Ook niet bij de 'source select' (HDMI1, HDMI2, FM of AUX).

Heel frusterend allemaal. Mijn vorige oude TV had een fatsoenlijke analoge AUX uitgang. Die kon ik met een kabeltje met Tulp stekkers verbinden met de AUX ingang van de Cinema Set en het werkte prima.

Nu een nieuwe dure LG TV gekocht, en daar zit geen AUX meer op.
Ik moet het dan doen met de HDMI ARC (1 uitgang) OF de optische kabel.
SimpLink heb ik ook al geprobeerd, dat gaf geen oplosssing.

Wat me zou resten is gebruik te maken van de koptelefoon uitgang en die misschien via een convertje op de AUX aansluiten van de set. Maar dat is natuurlijk ook een gekunsteld iets. Daarbij: als je een stekkertje in de koptelefoon uitgang steekt,stoppen de TV-speakers er ook mee.

Leve de vernieuwing... ;(

Bavelt

Special Member

Op 21 juni 2021 12:23:55 schreef MNM(tm):

ARC moet echter wel op de HT-E5500 worden ingeschakeld!

Dat heb ik ook gedaan.

Kostte ook best veel moeite, want om de instellingen te zien op je TV scherm moet dat ook via de HDMI kabel.
De TV heeft daar blijkbaar wat moeite mee. (Ik kon het oplossen door er een DVD met speelfilm in te stoppen, waarbij dan de TV plots de juiste HDMI ziet.
De HDMI met ARC is bij de TV HDMI2. de 'normale' HDMI, input only, is HDMI4. Daar bleef de TV steeds om vragen...
Dan kan ik de kabel wel in HDMI4 stoppen, maar heb je weer geen ARC..

Het enige dat ik niet zeker weet is of het een High Speed HDMI kabel is..