Houdbaarheid soldeer

Dit topic is gesloten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Houdbaarheidsdatum is voor het overgrote deel marketing. Hoeveel wordt er jaarlijks onterecht in de kliko gesmeten?

Hoeveel mensen kennen niet het verschil tussen THT (ten minste houdbaar tot) en TVT (te verbruiken tot)?

Een vriend van me werkte jarenlang aan de productielijnen van Danone. Nu nog product draaien met als datum THT 1/7/2021 en 5 minuten later THT 8/7/2021. Hij heeft dat ooit eens gevraagd en wat was het antwoord? Er zijn x potjes besteld en die hebben standaard y dagen houdbaarheid. De rest kappen we niet weg.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Ah, dan is het misschien geen toeval dat ik al jaren geleden geconstateerd heb dat veel toetjes (vooral ook andere merken) nog in prima staat zijn als ze een weekje over de datum zijn en de koelkast niet uitgeweest.

Op 22 juni 2021 22:50:59 schreef grotedikken:
Ik meen dat de verplichting om op sommige waren een datum, te kleven :
'Te gebruiken tot' of 'tenminste houdbaar tot' in verband staat met de veiligheid van het het gebruik van het product. Een gekend voorbeeld is uiteraard voeding.

Te gebruiken tot heeft te maken met voedselveiligheid, Tenminste houdbaar tot heeft te maken met kwaliteit (en uiteindelijk ook met veiligheid, maar dat duurt dan nog even).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 juni 2021 23:23:36 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Inderdaad,zo staat er op een flesje bier ook een T.H.T.datum,tot die datum is de smaak gegarandeerd zoals de brouwer/fabriek het bedoeld heeft.Ook na een jaar over de datum(mits koel en donker bewaard) is dat prima te drinken.

Tidak Ada

Golden Member

De kans is dan wel dat het bier dan dood slaat :r
Soms staat er alleen een datum. Dat kan ook nog eens de productie datum zijn, tenzij het een datum in de toekomst is :+ O-)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 23 juni 2021 00:44:01 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 23 juni 2021 00:15:09 schreef Hubie:
Ook na een jaar over de datum(mits koel en donker bewaard) is dat prima te drinken.

Herfstbok wordt er zelfs lekkerder van, een jaartje over tijd!
Dat heeft de fabrikant ook ontdekt en die maakt er dan "gerijpt" van met een nieuwe datum en een naar boven aangepaste prijs. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 23 juni 2021 00:59:02 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 22 juni 2021 23:09:56 schreef buckfast_beekeeper:
Een vriend van me werkte jarenlang aan de productielijnen van Danone. Nu nog product draaien met als datum THT 1/7/2021 en 5 minuten later THT 8/7/2021. Hij heeft dat ooit eens gevraagd en wat was het antwoord?

De houdbaarheidsdatum word bij Danone in het laboratorium bepaald en nergens anders. Je vriend is verkeerd geinformeerd.

EricP

mét CE

Dat het een excuus voor de brexit was is geen bron: de brexeteers zijn niet in hun eerste leugen gestikt.

In dat opzicht passen ze dan weer goed bij de EUSSR: dat is niks anders dan leugens.

De UK is een brexit in gelogen op grond van onder andere dit soort onzin.

Net zoals wij de € in gelogen zijn...

Houdbaarheidsdatum is voor het overgrote deel marketing. Hoeveel wordt er jaarlijks onterecht in de kliko gesmeten?

Hoeveel mensen kennen niet het verschil tussen THT (ten minste houdbaar tot) en TVT (te verbruiken tot)?

Ik ben dat niet met je eens. Het is kl*ten klaren: je hebt het na 'de datum' (welke dat ook moge zijn) gebruikt, niet zeuren als het resultaat niet is zoals gehoopt.
Daarnaast heeft die fabrikant ook een commercieel belang: de ISO9001 wordt je in diverse bedrijfstakken door de strot gedrukt. Daarmee ontkom je er feitelijk niet aan om producten die 'over datum' zijn niet meer te gebruiken, ook als ze nog prima bruikbaar zijn. Dus koop je nieuw. Kassa voor de fabrikant!

Zo ken ik het verhaal van medische applicatoren. Dat spul moet steriel zijn (wat op zich niet raar is). Wil je het 3 jaar 'garanderen' dan kan dat op papier ('gecertificeerde' manier van verpakken / steriliseren). Wil je het langer, dan kan dat ook. Maar dan moet je praktijktests gaan doen. De fabrikant speelt daar handig op in: 10 jaar is technisch geen enkel probleem, maar ze hebben er geen belang bij. Dus staat er 3 jaar op. En worden ze per 10 verpakt. Waar een ziekenhuis er misschien 1 of 2 per jaar gebruikt. Da's toch zomaar een verdubbeling van de verkopen door er een datum op te zetten...

Dat kan ook nog eens de productie datum zijn, tenzij het een datum in de toekomst is :+ O-)

Hmz... Bij de blauwe enveloppen brigade... moet het dan een vorm van houdbaarheidsdatum zijn. Immers, de datun op hun epistels ligt vrijwel altijd in de toekomst.

De houdbaarheidsdatum word bij Danone in het laboratorium bepaald en nergens anders. Je vriend is verkeerd geïnformeerd.

Toch gaat die vlieger niet helemaal op. Voor pyro-zooi aan boord geld een 'houdbaarheid' van 1 jaar. Nou heb ik wel eens een partij van die meuk opgehaald (verzenden is razend duur want brandgevaarlijk enzo), toevallig op de eerste van de maand. Zit een mooie sticker op... Expiry date: zelfde maand, 3 jaar later. Ik geloof er geen moer van dat die zooi die ochtend 5000km verderop geproduceerd is en speciaal voor mij ff snel naar Nederland gebracht is zodat ik ze op kan halen. Ofwel: dat spul staat al een half jaar in het magazijn te wachten tot iemand het koopt. En DAN wordt er een sticker op geplakt. Maar oh wee, oh wee als het bij 'controle' een dag over expiry date is... Want dan is het gevaarlijk!

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 juni 2021 00:56:33 schreef vergeten:
[...]Herfstbok wordt er zelfs lekkerder van, een jaartje over tijd!
Dat heeft de fabrikant ook ontdekt en die maakt er dan "gerijpt" van met een nieuwe datum en een naar boven aangepaste prijs. :)

OT
Dat kan bij bepaalde speciale biersoorten, die onder specifieke omstandigheden gelagerd worden, maar zeker niet met pils en nog minder bij ‘massa’ bier.
Als je beaujolais primeur of een heuriger te lang bewaart, gaat die ook naar ‘stierenpis’ smaken :r
Daar zijn ook de juiste omstandigheden voor nodig om goed uit te rijpen! En niet iedere batch is er geschikt voor.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 23 juni 2021 07:51:11 schreef GJ_:
[...]De houdbaarheidsdatum word bij Danone in het laboratorium bepaald en nergens anders. Je vriend is verkeerd geinformeerd.

[OT]
En dan beweer jij dat uit dezelfde ketel een partij komt die houdbaar is tot datum x en een andere partij tot datum y. Volgens uw stelling heeft het labo dus vastgesteld dat hetzelfde product op dezelfde lijn plots langer houdbaar wordt en dat nog op het potje nauwkeurig ook. Ik denk dat je eens bij Danone in Rotselaar naar de praktijk moet gaan kijken. Je onderschat de marketeers binnen die bedrijven heel schromelijk. Bij sommige bedrijven staat er zelfs een THT op tot op de seconde.

Op vele producten zijn die datums gewoon niet nodig. Maar ze zijn wel verplicht. Vraag maar eens aan Frank Boon hoe nuttig de vervaldag is op zijn geuze. Houdbaar >20 jaar na botteldatum. Stel dezelfde vraag aan Armand De Belder van de 3-fonteinen. In restaurant de 3-fonteinen proefde ik Lambiek van 30 jaar oud. En toch MOET er een vervaldatum op hun bier staan.
[/OT]

Bij soldeer heb ik nog geen veroudering vastgesteld.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 23 juni 2021 00:56:33 schreef vergeten:
Dat heeft de fabrikant ook ontdekt en die maakt er dan "gerijpt" van met een nieuwe datum en een naar boven aangepaste prijs. :)

Wij zijn een keer langs wat kasteeltjes geweest in frankrijk en hebben toen naar de wijnen gekeken (rondleiding door productieruitme en zo). En bij het verkoop winkeltje... De prijzen zijn gewoon basis bedrag plus zoveel per jaar dat het gelegen heeft. Kleine variaties, maar in de basis is dat gewoon de regel.

Over houdbaarheid: Ik ben in 2008 met een calcium arm(er) dieet begonnen: Geen melkproducten. De Makro had lekkere choco-mousse die aangemaakt werd met water. Op een dag heb ik niet de "standaard" chocomousse genomen, maar de stracciatella die er naast stond. Die moest aangemaakt met melk ipv water. Die is na wat pogingen (smokkelen met het dieet, alternatieven voor de melk...) een beetje vergeten. Van de week toch maar eens opgemaakt. Houdbaarheid 2010. Het was wat minder luchtig dan bedoeld geworden. Dat kan door het over de datum zijn gekomen zijn maar ook door de melk-vervanger die ik dit keer heb geprobeerd.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 juni 2021 10:38:39 (37%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 juni 2021 10:23:58 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Je onderschat de marketeers binnen die bedrijven heel schromelijk. Bij sommige bedrijven staat er zelfs een THT op tot op de seconde.

Alhoewel marketing binnen de yoghurt sector heel aanwezig is, snap ik niet hoe je hen koppelt aan de houdbaarheidsdatum.

ten slotte is de verplichte houdbaarheidsdatum er gekomen op vraag van de consumenten en de consumentenbonden in sommige landen, al héél lang geleden, en heeft de EU in verloop van de tijd dat dan omgezet in regeling die in de ganse zone geldig is.

Anoniem

De houdbaarheidsdatum van mijn wereldbeeld is blijkbaar ook verstreken.
Al die Nederlandse bierkenners die hier komen bovendrijven.....
Ik herinner me nog steeds dat bier op café bij onze Noorderburen destijds gelijkstond met flets Hinniken in een limonadeglaasje :-)

Maar het ging over soldeer.

Ik denk ook dat de harskern weinig degradeert. Ik heb ergens al 40jaar een grote brok soldeerhars liggen.
Enkel het oppervlak is wat dof geworden, maar verder is de hars volledig intact. Als ik er een stukje afhak glanst en ruikt het zoals voorheen.

Ik gebruik het nog zelden, maar over 300Mj zal het barnsteen geworden zijn en dus hou ik het nog wat bij. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 23 juni 2021 07:51:11 schreef GJ_:
[...]De houdbaarheidsdatum word bij Danone in het laboratorium bepaald en nergens anders. Je vriend is verkeerd geinformeerd.

Die houdbaarheidsdatum is in het voorbeeld kennelijk bepaald op 08/07.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@GD:
OT
Helaas voor u woon ik c.a. 3km van de grens met die oude kolonie van ons.
Daar ik absoluut niet van 'Hein Hikken' geporteerd ben, beweeg ii mij regelmatig naar de drankenhal in Stabroek (sinds die in Kapellen opgeheven is) Men verkoopt aldaar een heerlijk flesje Haacht en het zeer fraaie bijbehorend glaswerk.

Zojuist thuisgekomen met een prettige verpakking met een heerlijk Brussels avontuurtje Bellevue. Helaas is een excursie naar West Vleteren iets te ver uit de buurt, dus dan maar Westmalle of Rochefort, hoewel die flesjes Rochefort van 12° toch iets te zwaar in het hoofd worden.

Al eens een Tuut geproefd? Zo niet, ga dan eens naar Appeltern, bezoek de Tuinen en het stoomgemaal 'de Tuut' *). Het gelijknamige bier moet je zéker proeven!
/OT

*) voorganger van een elektrisch gemaal

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 23 juni 2021 10:23:58 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
[OT]
En dan beweer jij dat uit dezelfde ketel een partij komt die houdbaar is tot datum x en een andere partij tot datum y. Volgens uw stelling heeft het labo dus vastgesteld dat hetzelfde product op dezelfde lijn plots langer houdbaar wordt en dat nog op het potje nauwkeurig ook. Ik denk dat je eens bij Danone in Rotselaar naar de praktijk moet gaan kijken..

Dat verhaal uit dezelfde ketel is een kletsverhaal. En ik ken de fabriek in Rotselaar, en nog andere fabrieken ook. Je hebt gewoon een leuk sterk verhaal uit de derde hand. Leuk, maar onjuist.

Natuurlijk word er wel eens gefraudeerd, maar bij een bedrijf als Danone heb ik het nog nooit gezien. Wel handig als je voor een grapje je werkgever beschuldigd van een ernstig misdrijf.

Op 22 juni 2021 23:21:57 schreef maartenbakker:
Ah, dan is het misschien geen toeval dat ik al jaren geleden geconstateerd heb dat veel toetjes (vooral ook andere merken) nog in prima staat zijn als ze een weekje over de datum zijn en de koelkast niet uitgeweest.

had je het liever omgekeerd dan? :-)

uiteraard niet, maar hoe snel een cultuur (van bacteriën) overgaat naar een niet eetbare of giftige toestand is sterk temperatuur gebonden.
Aangezien de producent niet weet of je koelkast +3° of +7° is moet hij wel uitgaan van de slechtste mogelijkheid.

en ja, ik eet alle potjes op die een beetje over tijd zijn (koelkast +3°). vrouw en dochter durven dat niet... beeldvorming...

dat komt door een treurig voorbeeld van een 20 jaar geleden toean twee van drie kinderen uit een gezin stierven door het eten van pastasalade die bewaard was in een koelkast die het niet goed meer deed.

EricP

mét CE

Waarbij ook hier de ziekte 'er moet iemand anders voor verantwoordelijk zijn' weer heeft toegeslagen. Mijn oma heeft tot een jaar of 5 voor haar dood nooit een koelkast gehad. Die had een kelder. Altijd een graad of 7, al zal het in de zomer misschien wel 8 of 9 geweest zijn en in de winter misschien wel 5.
Het kan bijna niet anders dan dat ze ook wel eens iets gegeten heeft dat naar huidige maatstaven 'bedorven' zou zijn. Toch is ze 91 geworden (en niet overleden aan voedselvergiftiging). Het concept was simpel: kijken, ruiken, proeven. En dingen die 'gevoelig' zijn (zoals kip bijvoorbeeld): goed doorbakken op een niet te hoog vlammetje zodat het ook binnen in lekker warm wordt zonder te verbranden.
Ik kan je bijna garanderen dat er hier in de koelkast ook wel iets 'over datum' staat. En anders wel in de voorraadkast...

Daarentegen... laatste op een bootje... een plof. Na enig zoeken een kleverige drab onder een rek. Blik met ananas schijfjes stond bol en was open gescheurd. De rest van de doos gaf dezelfde alarm signalen. Gestored in Italie. Een half jaar voor de 'doe maar niet meer' datum...

Voor wat betreft je soldeertin: gewoon gebruiken. Voor handwerk zal het niet spannend zijn. En voor geautomatiseerd gebruikt men het - voor zover ik weet - niet 'vanaf de rol'...

Op 24 juni 2021 07:51:51 schreef EricP:

Daarentegen... laatste op een bootje... een plof. Na enig zoeken een kleverige drab onder een rek. Blik met ananas schijfjes stond bol en was open gescheurd. De rest van de doos gaf dezelfde alarm signalen. Gestored in Italie. Een half jaar voor de 'doe maar niet meer' datum...

daar was dan toch iets grondig fout mee. In een conserveblik zit geen levende materie meer (steriel), dus zelfs al gaat het 10 jaar over tijd,het zwelt of ploft normaal niet en is technisch zeker gezien eetbaar. (vorm en smaak kunnen wel anders zijn dan origineel bedoeld).

jouw blik was blijkbaar niet goed gesteriliseerd en dat kan héél gevaarlijk zijn (anaerobe bacteriën groei). Daarom hebben blikken al sinds een jaar over 30 een klikdeksel. de klik mag niet indrukbaar zijn als de inhoud goed is. zal bij jouw blik niet het geval geweest zijn.

Op 24 juni 2021 07:51:51 schreef EricP:

Daarentegen... laatste op een bootje... een plof. Na enig zoeken een kleverige drab onder een rek. Blik met ananas schijfjes stond bol en was open gescheurd. De rest van de doos gaf dezelfde alarm signalen. Gestored in Italie. Een half jaar voor de 'doe maar niet meer' datum...

daar was dan toch iets grondig fout mee. In een conserveblik zit geen levende materie meer (steriel), dus zelfs al gaat het 10 jaar over tijd,het zwelt of ploft normaal niet en is technisch zeker gezien eetbaar. (vorm en smaak kunnen wel anders zijn dan origineel bedoeld).

jouw blik was blijkbaar niet goed gesteriliseerd en dat kan héél gevaarlijk zijn (anaerobe bacteriën groei). Daarom hebben blikken al sinds een jaar over 30 een klikdeksel. de klik mag niet indrukbaar zijn als de inhoud goed is. zal bij jouw blik niet het geval geweest zijn.

Op 24 juni 2021 07:51:51 schreef EricP:
Waarbij ook hier de ziekte 'er moet iemand anders voor verantwoordelijk zijn' weer heeft toegeslagen.

actie en reactie.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 24 juni 2021 08:27:44 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

Toch is er een belangrijk verschil met vroeger: de productie, opslag en transportketens zijn langer geworden. Daardoor is kwaliteitsvermindering een probleem geworden, die bovendien beter gemonitord kan worden.
Het is toch van de gekke, dat we strategische zaken als voedingsmiddelen van de andere kant van de wereld moeten halen? Het maakt bovendien politiek afhankelijk.
Hetzelfde zie je in de techniek: Voor veel componenten hebben we ons afhankelijk gemaakt van landen de het liefst onze economie zien instorten.
Met name zien we nu al een tekort aan chips. Die zijn bovendien ook nog eens belangrijk voor zowel industrie en defensie en dus in hoge mate van strategisch belang, net als voedsel. Leuk als ze elders in de wereld de ‘kraan dicht draaien’!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het is vooral een probleem wat je erna doet.
zo een 15jaar geleden ging ik naar de winkel achter een rol soldeer MET lood.
persoon achter de kassa zei: dat wordt nietmeer verkocht, enkel loodvrij.
k vroeg hem dan welke hij nog allemaal had. toont zo een heleboel rollen, en daar zat een witte rol bij waar op het etiket NERGENS opstond dat het loodvrij was. die rol gekocht, was gewoon loodhoudend.
nu loopt die rol nu toch wel bijna op het einde, en dan mag ik opnieuw opzoek achter 'goed soldeer'. vermoed dat er op die 15jaar alweer veel veranderd is?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Bij de groothandel is nog voldoende 60/40 met harskern te krijgen. De vraag is misschien wat minder dus je moet iets beter zoeken.

EricP

mét CE

daar was dan toch iets grondig fout mee. In een conserveblik zit geen levende materie meer (steriel), dus zelfs al gaat het 10 jaar over tijd,het zwelt of ploft normaal niet en is technisch zeker gezien eetbaar.

Tjsa... Het was een doosje van 24. 1 geploft. 23 bol. Het zal... En eh... deksels waren zeker niet indrukbaar. Zoveel druk stond erop :)

Het is toch van de gekke, dat we strategische zaken als voedingsmiddelen van de andere kant van de wereld moeten halen?

Dat willen onze regenten toch? Heet kennis economie. En dat schijnt de toekomst te zijn.
Ik ben toch nog steeds van 'alles in eigen huis'. Maar ja, dat is te duur tegenwoordig. Je kunt je beter afhankelijk maken natuurlijk.

Langer... wel en niet. De melk (en alle 'derivaten') zouden prima uit eigen land kunnen komen. Veel konijnenvoer ook. Brood zou ook moeten kunnen. En een stuk vlees ook. Aardappelen komen (nog) uit eigen land.

beter gemonitord kan worden

Daar zou wel eens een probleem in kunnen zitten: het KAN, dus het MOET.

nu loopt die rol nu toch wel bijna op het einde, en dan mag ik opnieuw opzoek achter 'goed soldeer'. vermoed dat er op die 15jaar alweer veel veranderd is?

Die zal niet over z'n houdbaarheid heen zijn :) Ik zag die bui inderdaad al hangen. Een jaar of 10 terug ergens bij een reparatie bedrijf wat ermee ophield de volledige voorraad tin gekocht. Voor een appel en een ei iets van 12kg soldeertin met harskern. Het zal mijn tijd wel duren.

Sine

Moderator

Op 24 juni 2021 07:51:51 schreef EricP:
Voor wat betreft je soldeertin: gewoon gebruiken.

Dan zijn we het daar met z'n allen over eens.

Voor ananassen en EU geneuzel bestaan er andere fora :)

Dit topic is gesloten