Monacor PS 605 D Labovoeding.

Hoi,

Ik heb een defecte labovoeding (Monacor PS 605 D) die ik graag zou repareren. Deze voeding is gebouwd rond een LM723. De voeding heeft 1 transfo en 2 identieke prints voor de linkse en de rechtse zijde. De transfo is nog ok. De voeding geeft op zowel links als rechts een regelbare spanning van 0 tot 2.9V Dus in de beide zijden zit hetzelfde probleem. Ik vermoed dat er iets mis is bij het relais. Bij het inschakelen van de voeding trekt het relais heel even aan om dan uitgeschakeld te blijven. Misschien is dit normaal?

Als er iemand is die ervaring heeft hiermee of graag wilt helpen, dan hoor ik het graag.

Ik heb een aanvraag gedaan bij monacor voor een schema. Al heb ik online gelezen dat het schema van de PS-303 dicht in de buurt komt.

Alvast bedankt,

Joris

Die PS-303 is heel erg basic en typisch voor de jaren 70 van de vorige eeuw. Maar het schema van de link bevat geen relais en je vermoeden is waarschijnlijk juist dat dat er mee te maken heeft. Ik zou beginnen met het zoeken naar een fout in die voeding voor het relais; die lijkt via die bruine draden uit een hulpwikkeling van de transformator te komen.
Of zijn er twee relais aanwezig?

https://ruclip.com/video/RBbpBFIK7lE/monacor-ps-605-dual-rail-bench-po…

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 22 juni 2021 17:31:53 (10%)

gebouwd rond 1992 zo te zien. 2,9V max uitgaand zou met een tab omschakeling het relais kunnen zijn, maar bij 1 relais is die spanning te weinig.

heb je trouwens de buitenste ring van de V instellingen al verdraaid? die spanning is typisch voor de fijnregeling voorop alleen open te draaien. en zo niet, check de potmeters maar eens op vuil, deze regeling gaat met een vuile pot op lage spanning blijven hangen. keer of 20 draaien en er kan al ineens reactie komen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 22 juni 2021 17:32:31 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is 1 relais aanwezig per print. Ik heb ook nog een pdf gevonden van een ps-305 die er ook wel wat op lijkt hierop is de relais aanwezig.

Ik heb idd de buitenste en de binnenste ringen verdraaid. Ik heb de potmeters doorgemeten en deze werken nog perfect.

Edit: Ik heb op de onderzijde van de printplaat het nr EA NGSB 1 ontdekt wat hetzelfde is in de bijgevoegde pdf.

[Bericht gewijzigd door Zjokkeh op dinsdag 22 juni 2021 18:10:05 (18%)

Even op de loper van de spannings regeling potmeter meten. En de stroom potmeter van 0 af draaien.

Op 22 juni 2021 17:18:32 schreef Brightnoise:
Die PS-303 is heel erg basic en typisch voor de jaren 70 van de vorige eeuw. Maar het schema van de link bevat geen relais en je vermoeden is waarschijnlijk juist dat dat er mee te maken heeft. Ik zou beginnen met het zoeken naar een fout in die voeding voor het relais; die lijkt via die bruine draden uit een hulpwikkeling van de transformator te komen.
Of zijn er twee relais aanwezig?

https://ruclip.com/video/RBbpBFIK7lE/monacor-ps-605-dual-rail-bench-po…

Die bruine draden zijn volgens mij om de display's te voeden via een gescheiden voeding.

Ik heb even de print vergeleken met het schema, en het gaat dus over bijgevoegd schema.

Potmeters doorgemeten en de spanningen op de transfo en voor en na de bruggelijkrichter. Op de gelijkrichter komt maar 10 volt toe. 26V dus

vergeten

Golden Member

Op 22 juni 2021 19:12:33 schreef Zjokkeh:
Potmeters doorgemeten en de spanningen op de transfo en voor en na de bruggelijkrichter. Op de gelijkrichter komt maar 10 volt toe.

Voor de gelijkrichter is AC erachter DC daarop gelet met meten?
Die spanning komt via een relais-contact op de gelijkrichter en dan op die dikke blauwe elko, daar moet minstens 35v DC staan voor het hoogste bereik en iets van 20 volt DC voor het lagere bereik. Het relais-contact zou dus wel eens "vies" kunnen zijn want die schakelt een secundaire wikkeling bij of af.

Begin bij het begin, de secundaire AC wikkeling(en) van de trafo.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

De fabrikant is EA. Die brachten ook onder eigen naam voedingen uit. Mogelijk is er op die manier nog een beter passend schema te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Zjokkeh,

Meet het volgende van alle vier de 723 IC's.

Je zwarte meetpen op pootje-7 van het IC plaatsen en de rode meetpen op pootje 6 plaatsen.

Als het IC voeding krijgt en de referentie in het IC nog goed is, dan meet je tussen +6,9 en +7,2V DC, ieder IC is een beetje anders.
Dus je kan 6,99V, 7,21V enz meten, zit het er ver naast dan is er iets mis

Meet dan eens de spanning met weer de zwarte meetpen op pootje-7 van het IC en de rode meetpen op pootje-11 of pootje-12, deze twee IC pootjes zijn volgens het schema doorverbonden.

Die twee krijgen de voedingspanning voor het IC en die moet meestal boven de +12V zijn.
Volgens het schema wordt de voedingspanning voor het IC gemaakt door V1 en V2 en afgevlakt door C3.

Het is een dubbele voeding, dus meet het op beide printjes en laat weten wat je gemeten hebt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De wikkelingen geven 0v-20v-34v en een aparte wikkeling van 8v voor de displayvoedingen. Op de brug komt 20VAC toe en gaat 26VDC uit... Over de dikke blauwe elco staat 26VDC

vergeten

Golden Member

Als je de spanningspotmeter van laag naar hoog draait (probeer ze allebij) hoor je dan ongeveer halverwege een relais-klik?
Dan verder met wat @blackdog aangeeft!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 juni 2021 19:27:59 schreef blackdog:
Hi Zjokkeh,

Meet het volgende van alle vier de 723 IC's.

Je zwarte meetpen op pootje-7 van het IC plaatsen en de rode meetpen op pootje 6 plaatsen.

Als het IC voeding krijgt en de referentie in het IC nog goed is, dan meet je tussen +6,9 en +7,2V DC, ieder IC is een beetje anders.
Dus je kan 6,99V, 7,21V enz meten, zit het er ver naast dan is er iets mis

Meet dan eens de spanning met weer de zwarte meetpen op pootje-7 van het IC en de rode meetpen op pootje-11 of pootje-12, deze twee IC pootjes zijn volgens het schema doorverbonden.

Die twee krijgen de voedingspanning voor het IC en die moet meestal boven de +12V zijn.
Volgens het schema wordt de voedingspanning voor het IC gemaakt door V1 en V2 en afgevlakt door C3.

Het is een dubbele voeding, dus meet het op beide printjes en laat weten wat je gemeten hebt.

Groet,
Bram

Gemeten tussen 6 & 7 --> 7.1VDC
Gemeten tussen 7 & 12 --> 26VDC Maar dit mag volgens de datasheet? Het gaat over de UA723CN

Op 22 juni 2021 19:37:13 schreef vergeten:
Als je de spanningspotmeter van laag naar hoog draait (probeer ze allebij) hoor je dan ongeveer halverwege een relais-klik?
Dan verder met wat @blackdog aangeeft!

Geen klik te horen.

blackdog

Golden Member

Hi Zjokkeh,

De 26V is geen probleem voor de 723, dus de basis werkt.

Ik adviseer je dan de transistoren op de koelblokken te gaan meten, weet je hoe dat moet?

Groet,
BRam

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 22 juni 2021 19:44:35 schreef blackdog:
Hi Zjokkeh,

De 26V is geen probleem voor de 723, dus de basis werkt.

Ik adviseer je dan de transistoren op de koelblokken te gaan meten, weet je hoe dat moet?

Groet,
BRam

Nee daar heb ik weinig verstand van. Maar hey, nooit te oud om te leren zeker... O-)

blackdog

Golden Member

Hi Zjokkeh,

KIjk eens naar deze link over hoe je een transistor test met een multimeter:

https://leetsacademy.blogspot.com/2017/03/how-to-test-npn-pnp-transist…

Helemaal onderaan deze pagina vind je de TO3 behuizing vanaf de onderzijde gezien wat de Basis en de Emitter is, de collector zit aan het huisje.
http://www.vintageradio.me.uk/info/germanium.htm

Laat maar weten of het meten lukt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Op 22 juni 2021 20:50:07 schreef blackdog:
KIjk eens naar deze link over hoe je een transistor test met een multimeter:

https://leetsacademy.blogspot.com/2017/03/how-to-test-npn-pnp-transist…

Vreemd dat de Collector-Emitter niet gemeten word..

vergeten

Golden Member

@Zjokkeh het meten kan je zo doen, vanaf 1min 30sec.
https://www.youtube.com/watch?v=DY9hNiBKmV4

Ter aanvulling op @blackdog,
In de gele cirkels zitten de bedoelde regel-transistoren.
De TO3 afbeelding heb ik erbij gezet, als ik het goed zie zitten ze er zo in gemonteerd, anders 180° gedraaid.

@Zjokkeh maak vooraf goede foto's voor jezelf als je bedrading moet losmaken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ok, sorry voor het lange wachten. Het lijkt erop dat de 2 transistors stuk zijn. Tussen B en C heb ik een meeting in de 2 richtingen, tussen B en E open in de 2 richtingen. Als ik deze vervang, is het dan misschien al opgelost? Of is er iets anders ook stuk waardoor deze stuk gegaan zijn?

Ondertussen is de Firma Monacor zo vriendelijk geweest mij het correcte schema op te sturen, zie bijlage.

RAAF12

Golden Member

Mooi dat je het schema hebt. Maar dat beide kanalen van de voeding dezelfde fout vertonen is wel opmerkelijk.

Op 23 juni 2021 17:53:56 schreef RAAF12:
Mooi dat je het schema hebt. Maar dat beide kanalen van de voeding dezelfde fout vertonen is wel opmerkelijk.

Wat wil je hiermee bedoelen? Dat ik het ergens anders moet zoeken?