Monacor PS 605 D Labovoeding.

RAAF12

Golden Member

Dat valt op het zijn twee onafhankelijk werkende circuits, eerst maar eens het kapotte spul vervangen?

blackdog

Golden Member

Hi,

Beide 2N3055 kunnen stuk zijn gegaan omdat de voedingen met elkaar zijn doorverbonden, dus b.v. de plus aan de min en anders om.
Op de verkeerde manier dus parallel.

Maar beide voedingen kunnen ook op andere manieren mishandeld zijn, ik den kdat de dader op het kerhof ligt. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Net de 2N3055 vervangen en de spannings zijde van de voeding werkt. De stroom regeling lijkt niet te werken. Wat ik ook doe, de display blijft op 0.00 staan. Ik heb de 2n3055 wel nog maar vervangen op 1 zijde van de voeding.

Het leest alsof je de voeding (die helft dan) niet belast...

Als ik er een verbuiker aan hang blijft de display op nul terwijl de knop helemaal op nul staat en de verbruiker (motor) blijft werken.

Ik heb er niet zo een antwoord op, maar kun je (doordat je aan een zijde de 2N3055 hebt vervangen) de uitgangsspanning aan die zijde nu wel goed instellen? [Testen met een motor is misschien op zich al een 'killer'.]

vergeten

Golden Member

Op 24 juni 2021 16:41:54 schreef Zjokkeh:
Net de 2N3055 vervangen en de spannings zijde van de voeding werkt. De stroom regeling lijkt niet te werken. Wat ik ook doe, de display blijft op 0.00 staan. Ik heb de 2n3055 wel nog maar vervangen op 1 zijde van de voeding.

Meet eens van dit printje R1 (2470Ω) en R2 (1000Ω) op.
Dit is de spanningsdeler die de spanning over de stroomshunt deelt tot een kleine waarde voor de digitale amperemeter. (eigenlijk een voltmeter die ampere aangeeft)
De shunt zelf (R1 t/m R8 in schema EA-NGSB1) zal wel in orde zijn omdat er wel een stroom loopt als je een verbruiker aansluit.

Je zou ook dit printje kunnen wisselen met de andere helft van je voeding en kijken of die wel werkt. (of daar ook eerst die 2N3055 vervangen)
Of zelfs de amperemeter wisselen van het andere kanaal.

Kijk ook eens aan de onderkant van de printen naar slechte solderingen op de pinnen en connectoren, bij twijfel spanningsloos nasolderen met wat verse soldeertin.

Testen kan je beter met een autolamp doen is een veiligere (inductie vrije) belasting wat @tin.soldier ook aangeeft.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb in beide prints de 2N3055 vervangen, en beide zijden zijn gelijk. Dwz: je kan de spanning regelen, maar niet de stroom. Ik heb er een autolampje aangehangen (W5W 12V - 5W) en op de display zie ik dan 0.35A stroomverbruik zowel links als rechts. Ik kan de stroom wel niet instellen. De potmeter van de stroombegrenzing doet niets. Van helemaal op nul tot de max stand blijft op de display 0.35A (na gemeten met multimeter) staan. De spanningsdeler lijkt in orde te zijn.

vergeten

Golden Member

  • Printen al eens bekeken aan de onderzijde op slechte solderingen? zie bijlage.
  • Gedragen beide kanalen zich NU hetzelfde?
  • Als je de spanning van nul naar max draait hoor je dan ergens halverwege het relais klikken?
  • Wat gebeurd er met de lamp als je de stroompotmeter van max naar min draait blijft hij even fel branden?

De stroomregeling zit in het rood omrandde deel.
Verwissel eens de IC's V6 en V3 van plek, de spanning dan weer/nog te regelen, dan zijn beide IC's in orde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sorry voor het (heel) late antwoord. Ik heb nu pas verder gedaan met de voeding. (Ik heb een beetje ADHD).

-V3 en V6 van plaats gewisselt, gaf geen verschil.
-Beide kanalen deden hetzelfde.
-De relais klikken.
-Lamp bleef 100% branden.

Hierna heb ik al de transistoren er uitgehaald en doorgemeten. Deze waren allemaal inorde. Ik heb ook een beetje met de potmeters R14 & R16 gespeelt.

Na alles terug gesoldeerd te hebben deed de voeding het. Dus ofwel een slechte soldeer op de transistoren of slecht contact in de potmeters. Na de solduren op het 2 de kanaal gecontroleerd te hebben en even met de potmeters gespeeld te hebben werkte ook deze zonder probleem.

Dus iedereen hartelijk bedankt voor de hulp. Ik heb er een voedingetje bij dat ik gered heb van de schroot. :)