Mijn 2e print ooit


Wow, zeer informatief die Rick Hartley.
Wel even een zit, maar zeer leerzaam (voor mij toch).

https://www.youtube.com/watch?v=ySuUZEjARPY

Let op; Een groot deel van de stroom van de buck loopt nu door een enkel via'tje:

Daarbij is de stroomkring van de ingangscondensator onnodig groot.
Ik zou het groundplane onder de converter, maar ook in het algemeen nog meer prioriteit geven bij het routen. Doe die 5V buitenom.
Verder een uitstekende poging :)

[edit] Excuses voor het "quoten" van de eerste layout, maar de via is hetzelfde.

De derde keer dat ik kijk....

Mijn advies is gewoon om ook aan de bovenzijde een ground plane te maken. Daar waar een draad aan de onderkant het groundplane doorsnijd doe je aan de bovenkant veel vias. En omgekeerd....

Stuur je de motoren met de 5V???? Dat is niet efficent. De stepper drivers werken vanzelf als DCDC converters om de stroom te controleren/sturen. Nu heb je extra verliezen in de (verouderde, inefficiente) LM2596.

Als je dat doet, zal je dat merken als: De steppers kunnen SNELLER niet meer kracht maar wel sneller.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aart: ik heb een hoop aan gepast heb zo veel mogelijk aan de bovenkand gehouden, en heb ook een hoop vias er bij gestopt.

Rew: https://www.pololu.com/product/1205 dit zijn de motors en dit de drivers https://www.pololu.com/product/2134

ik heb de v5 nodig voor de raspberry pi dus dacht warom gebruik ik daar de 5v van en ik wil de motors niet re veel belasten (ze mogen niet warm worden) en de input kan van alles zijn tussen de 12 en 20v dus dat will ik niet derect de input voltage gebruiken

hennep

Golden Member

Bij mij wil het nog wel eens voorkomen dat ik wat metingen wil doen aan een nieuwe print. Dan is het handig als je de massa van de probe ergens vast kunt zetten.
Bij al mijn printen zitten er dus dicht bij de hoeken van de print 2 pads in het groundplane waar ik een brugje van koperdraad in vast kan zetten, van een enkele pad met pennetje wil het bekkie wel eens losschieten.
Jij hebt bij de hoeken nog redelijk grote vlakken beschikbaar.
idee?

Op 24 juni 2021 14:50:55 schreef Precious roy:
ik heb de v5 nodig voor de raspberry pi dus dacht warom gebruik ik daar de 5v van en ik wil de motors niet re veel belasten (ze mogen niet warm worden) en de input kan van alles zijn tussen de 12 en 20v dus dat will ik niet derect de input voltage gebruiken

De hitte van de motors hangt niet af van de voedingsspanning van de driver chips maar van de op de stepstick ingestelde stroom. Direct 5V is te veel en 12 of 20V ook....

@hennep: Ik zie een groot GND contactpunt vrijwel in het midden... :-)

Voor "2e print ooit" vind ik hem trouwens heel mooi!

Je hebt nog 1 airwire, trouwens. Ik denk dat je eagle gebruikt. Click op "ratsnest" (of tik het in) en dan zegt ie "nothing to do" als je klaar bent.

Ik zelf doe de micro-step-draden gewoon parallel. Zelden dat je de twee stepper drivers verschillend wil hebben staan. Verder dacht ik dat het er drie zijn, dus mogelijk heb je een iets andere versie dan wat ik in m'n hoofd had. Overweeg om even naar de A4988 versie van de stepstick te kijken en die derde ms select ook aan te sluiten.

En dan... Ik zou denk ik zelden de MS configuratie willen wijzigen na initieele testen (de hoogste stand is meestal prima, trouwens.). Dus is het nodig om die aan een pin van je CPU te hangen?

Overweeg om een paar GPIO pins op een "testpad" of gewoon op een connector te zetten. Ik heb een print waar ik 16 GPIO pinnen met 2xGND en 2x VCC op een 2x10 header heb gezet. In de praktijk handig gebleken om 16 debug leds op aan te sluiten. :-)

De lol van een test-pad is dat je veel makkelijker aan een 1.2 mm testpad kan solderen dan aan een SMD 0.5mm pitch pootje.... als je toevallig nog net 1 extra signaal nodig hebt.

Edit: Oh, zucht. Sorry! De DRV chip die jij wil gaan gebruiken is niet geschikt voor 12V laat staan 20. Dus dan moet het zo. Maar waarom heb je deze gekozen? De 4988 versie is in china voor minder dan 2 euro te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik had deze driver gekozen omdat ik dacht dat het een low voltage motor was.

en wat je hebt gezegd over de m0, m2 en m3 pins lost te kopelen van de cpu dat is op zigh wel een goed idee want ik heb het eigenlijk niet nodig als ik het idd eenmaal heb ingesteld.

edit:ik wist niet of ik naar + of - moest jumperen en of alle stepper boards een pull up al hebben dus heb het maar zo gedaan

[Bericht gewijzigd door Precious roy op 24 juni 2021 21:52:28 (22%)]

hou ik heb nog meer banen weg gehaald door de tip van rew heb ik meer ruimte gekregen en kon ik somige pins onders routen en nu heb ik nog minder de ground plane gebroken. ik moet togeven het is soms wel moeilijk de puzzel op te lossen maar jullie sugesties helpen wel veel thanks!

Nu nog "EN" aansluiten want anders werkt het echt niet.

Vroeger (rond 1987, toen ik stage liep).... had je 12V stepper motors. Daar kon je dan continue 12V op zetten en daar kon ie dan tegen.

Met stepper drivers als de A4988, DRV8825 en vele anderen is de mogelijkheid gekomen om de STROOM te sturen. In de spec staat dan: Max stroom: 1.8A.

Dit is de belangrijke spec. De spanning doet er niet toe. Voor de ouderwetse mensen staat er nog bij dat deze stroom bereikt wordt bij 2.7V, maar dat is niet zo relevant.

Een motor (niet alleen stappenmotor) heeft een spanning nodig om te draaien en een spanning om de stroom te laten lopen. Deze worden opgeteld. Bij stappenmotoren worden de toerentallen niet gegeven..... Wacht die kunnen we uitrekenen. Ga ik zo voor je doen.

Stel ik heb een (gewone DC-) motor die onbelast bij 12V 3000 RPM draait en een DC weerstand heeft van 1 Ohm. Stel die motor is 24W, dus mag 2A bij 12V hebben. Deze motor levert dan ongeveer 0.04Nm per ampere. Dus als je 0.05Nm nodig hebt bij 1500 RPM heb je voor die 1500 RPM ongeveer 6V nodig, en voor 1.25A nog eens zeg 1.25V Samen 7.25V. (Dit is al een "moderne" motor, een ouderwetse motor had een DC weerstand van 6 ohm gehad, zodat ie bij 12V niet over de max stroom kan gaan!).

Jou stappenmotor is hetzelfde. Bij 3.8V gaat de max stroom lopen. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit meer dan 3.8V d'r op moet zetten. Bij bijvoorbeeld 12V kan je 3.8V investeren in "laat de juiste stroom lopen" en blijft er 8.2V over om "snel te draaien".

Voed je de boel met 5V en zijn er geen verliezen in de driver, dan blijft er maar 1.2V over om te draaien. Kortom, je kan maar 6.5x minder snel draaien! (mits er geen verliezen zijn!)

(De verliezen opgezocht, die zijn 0.1V per aansluiting, dus 0.2V totaal. Van 8.2V blijft dus 8V over, van de 1.2V blijft 1.0V over. Je kan 8x harder met een 12V voeding.).

600 gram-cm.

Gram is 0.01N, cm = 0.01m Dus dan zou dat 0.06Nm moeten zijn.

Dit bij 670mA oftewel 0.67A.

De koppelconstante is dan: 0.06Nm/.67A = 0.09 Nm/A

De motorconstante is dan: 1/koppelconstante = 11 rad/sec/V.

En in de RC motortjes wereld wordt RPM/V gebruikt, dus 106 RPM/V.

Dus op 1V kan je dan max 100RPM draaien. En op 8V kan je dus rond de 800 RPM halen....

Je kunt beter een A4988 stepstick kopen of 1 van de modernere varianten. Die moet dan tegen de voedingsspanning van "max 20V" kunnen en moet je op de "max 670mA" instellen die de motor kan heben.

De motor die ik link bij Reprapworld is degene waar ik er een zwik van gebruik. Toffe dingen. (alhoewel, ik dacht dat de mijne 2.5A aankonden... Hmm. die hebben ze niet meer.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew: die zijn een stuk goedkoper... ik den dat ik een solder jumper ga maken dan kan ik altijd nog andere drivers gebruiken, goed idee. ik heb nu al een aantal gekocht van de andere maar ik moet een stuk of 10 van deze prints maken dus kan de andere drivers dan later gebruiken

De layout ziet er goed uit.
Om er iets van te kunnen zeggen kijk ik als oud-layouter hoe lopen de stromen en waar liggen de vias in de gnd en de voedingen.
Een aparte view van top en bottom zou verhelderend werken.
In welke layout omgeving is het gemaakt.

Mans

Rew: zo ik heb hem aan geopast zodat ik nu kan kiezen wat de vmot voltage is met een soldeer jumper tussen 5v en vin.

jij had het over enable, ik heb de slp pin toch al aan gesloten wartom zou ik dan de enable pin nog gebruiken? nooi echt het verschil geweten tussen die 2

MansTrein: het is gemaakt in eagle.

Wat /ik/ weet is dat als je hem open laat hij UIT gaat.....
Helemaal zeker weten doe ik dat niet want zo'n fout maak je maar 1x en dat was een hele tijd geleden. :-)

Ik geef je gelijk dat ze "ongeveer hetzelfde" doen. Maar niet precies.

Ik geloof dat blij "sleep" gaat de digitale electronica in de chip ook uit, niet alleen de output stage.

Dus stel dat ie op 16 microsteps per fullstep staat, dan kost het 64 microsteps (4 fullsteps) voordat ie weer terug bij af is. precies 1 "weerstandspunt' verder. (de fullsteps zou je A+ B+ A- B- kunnen noemen).

Stel de motor begint precies op 12 uur en dan zit ie precies in de A+ microstep. Geef je nu 16 microsteps dan draait de motor 1/200e van een omwenteling. Vervolgens zet je "enable" uit.... (hoog/laag ik weet niet wat het moet zijn). Zet je hem daarna weer aan: Blijft ie leuk staan op de 1/200e gedraaid.

Zet je hem in sleep, en weer terug, dan kan ie niets anders verzinnen dan dat ie in de nul-stand zit, hij bekrachtigd de motor in de "A+" positie: het weer aanzetten zorgt voor een beweging naar de 12-uur positie!

Uit m'n hoofd was /dat/ het verschil tussen sleep en enable.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ah ok maar dan wil ik eigenlijk de enable pin gebruiken in plaats van de sleep ping dan verliest hij zijn positie niet

Ok nou, denk ik dat ik klaar ben, ik ben overal wel 100x overheen gegaan en wil hem bestellen. ik vroeg mij of iemand weet of een een pcb fab in europa zit. ik kan wel bij een jlpcb of een seeedstudio ze bestellen maar als ik het kan wil ik proberen zo veel mogelijk locaal te halen en ik zelf hou niet zo can china.

Er zijn minstens Aisler en Eurocircuits.

Op dit forum is ook een draad met een aantal van die printenboeren.

Een tijdje terug voor de grap eens gezocht (ik denk met "ilse") naar printenboeren in nederland, en toen kwam ik vrij veel hobbyisten tegen die op hun zolderkamertje printen maken als bijvertienste, maar toen waren de meeste al weggeconcureerd door china.

dank je wel Aisler lijkt me wel wat goed betaalbaar.

Ik heb ook een aisler bestelling gedaan. Gewoon om te testen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 28 juni 2021 19:43:17 schreef Precious roy:
Ok nou, denk ik dat ik klaar ben, ik ben overal wel 100x overheen gegaan en wil hem bestellen. ik vroeg mij of iemand weet of een een pcb fab in europa zit. ik kan wel bij een jlpcb of een seeedstudio ze bestellen maar als ik het kan wil ik proberen zo veel mogelijk locaal te halen en ik zelf hou niet zo can china.

Het laatste plaatje wat je geplaatst hebt ontbreekt nog een spoortje naar de connector. Dat is er nu wel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

dit is me laatste versie die ik vandaag of morgen ga bestellen

mist het spoortje nog? zo ver ik kan zien is alles er al

bprosman

Golden Member

Op 29 juni 2021 14:00:25 schreef Precious roy:
dit is me laatste versie die ik vandaag of morgen ga bestellen
[bijlage]

mist het spoortje nog? zo ver ik kan zien is alles er al

Nee, deze is OK.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik heb me print binnen van Aisler en alles ziet er goed uit zo ver ik kan zien.

ik heb nog wel een vraag ik heb de LM2596 er op gesoldeerd en hij geeft 4.5v en als ik er over na denk klopt het ik heb de weerstand verkeerd. Maar ik had ooit een site die een calculator had maar die ben ik kwijt. ik vroeg mij af of iemand de waardes weet voor 5v of een calcualtor