Stopcontact te diep in tegelmuur badkamer

Een tijd geleden is een stuk muur van de badkamer opnieuw betegeld. Nu blijkt dat de wandcontactdoos zo diep ligt dat een stekker niet 'pakt' en er gewoon weer uitvalt.

Op de foto is te zien dat het binnenwerk onder de tegel ligt, dat had waarschijnlijk (?) op de tegel moeten komen. Om 'redenen' ga ik de tegelaar hier niet op aanspreken, maar ik wil wel graag een werkend stopcontact zodat ik m'n tandenborstel kan opladen.

Ik snap ook dat de beste manier natuurlijk is om de tegel er uit slijpen en dan de boel op de juiste manier te monteren. Maar als er een handig trucje is om het zonder hak- en breekwerk te kunnen doen heeft dat sterk de voorkeur.

Iemand al zoiets voor gehad? Tips en ideeën?

help

Golden Member

Zonder hak en breekwerk lijkt mij nagenoeg onmogelijk.
alleen is het wel mogelijk met een heleboel geduld om het binnenwerk van het stopcontact te verwijderen door deze in stukken te slijpen met bijvoorbeeld een dremel/multitool. Een monnikenwerkje dat wel.
LET OP, zet de groep wel uit zodat er geen spanning meer op staat.

Daarna een nieuw stopcontact plaatsen die op het tegelwerk ligt.

pa3gws

Golden Member

Zoals @help al aangeeft het metalen frame van de WCD doorslijpen zodat je dat er in stukje uit kan halen.
Daarna is de contactdoos zelf eenvoudig te verwijderen.
Een paar vulringen https://www.elektramat.nl/attema-verhogingsring-6mm-voor-u40-u50-per-1…
En een nieuwe WCD plaatsen.
En als vulringen ook niet passen een wat minder nette manier lange boutjes. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik was er al bang voor... :-)

De boel er uit dremelen zal nog een klus worden en hopelijk zit het randje onder de tegel niet vast in de tegellijm. Hoewel, dat hoeft er op zich niet eens uit, als ik het netjes langs de rand wegslijp. Hmmm...

Over veilig werken geen zorgen, als kind een keer door een stroombeest gebeten en dat was genoeg, lesje geleerd!

pa3gws

Golden Member

Metalen frame zit inderdaad niet in de weg als de nieuwe WCD er zonder problemen in past is het prima wat lange boutjes en klaar is klara. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fatbeard

Honourable Member

Open deuren sectie:
Vergeet je veiligheidsbril niet: in een beperkte ruimte zoals dit met een dremel aan de gang gaan zorgt ervoor dat de vonken (= hete metaalsplinters) echt overal heenvliegen.

Hee, daar heb je die Arabier van Frans-Ierse komaf weer... O-)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

En als vulringen ook niet passen een wat minder nette manier lange boutjes.

Stukje uit de vulring knippen zodat je de diameter wat kleiner kunt maken en daar het stopcontact opzetten. Dit stopcontact zit wel ver genoeg weg van natte zaken? Ook condens kan er zo inlopen. Het zou zo slordig zijn als de muur onder spanning zou komen te staan.

dremelen hoeft niet eens, met een tang krijg je dat er ook wel uit. doorknippen op de slopgaten en de delen eruit halen.

je kunt ook het binnenwerk naar voren halen zodat het kapje weer goed past. dat zou kunnen door de zijkanten waar het binnenwerk aan vastzit naar buiten te tikken en dan binnenwerk naar voren trekken zodat je 1cm naar voren komt, dat is ook genoeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, bedoel je die twee zijstrips een stukje uitbuigen zodat de boel wat naar voren komt? Dat is zeker het proberen waard. Ik denk dat het niet genoeg gaat helpen maar doen is weten. En anders is het knippen (schoon maar kans op tegelbreek) of slijpen (wordt een vieze bende).

De boel zit ver genoeg van natte zaken, je ziet nog net het planchet op de eerste foto. Condens komt daar al zeker niet.

Maar eerst de boel d'r uit (nee, eerst proberen uitbuigen), dan zien we daarna wel weer.

Allen bedankt zover, ik weet wat me te doen staat. Overige briljante ideeën zijn uiteraard nog altijd welkom!

Terug-naar-af: Het is eigenlijk het plastic opzetstuk wat nu niet geschikt is. DIE zorgt er voor dat je de stekker niet diep genoeg in kan steken. Kan je niet een nieuw opzetstuk 3D printen die <dikte-tegel> extra ruimte heeft?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 juni 2021 18:24:51 schreef 6502:
[...] ik wil wel graag een werkend stopcontact zodat ik m'n tandenborstel kan opladen.

Zit aan je tandenborstellader dan niet zo'n platte stekker? Aan de mijne wel. Die zou, lijkt het, evengoed wel in het stopcontact gaan: hij heeft geen rand die hem daarvan weerhoudt.
https://t9c9y9f4.stackpathcdn.com/shop/4319-large_default/aansluitkabel-2mtr-2x075mm2-ho7-met-aangegoten-stekker.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

platte stekker maakt niks uit, pennen zijn even lang als aan een randaarde stekker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 23 juni 2021 20:35:00 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zit aan je tandenborstellader dan niet zo'n platte stekker? Aan de mijne wel. Die zou, lijkt het, evengoed wel in het stopcontact gaan: hij heeft geen rand die hem daarvan weerhoudt.
[afbeelding]

De firma Biereco zal het afdekplaatje van de WCD wel gewoon op de tegels geschroefd hebben waardoor de contacten te diep zitten :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ahhh, op die fiets. Ik dacht aan een compleet stopcontact dat in zijn geheel te diep zat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Persoonlijk zou ik de tegel rond de wcd met een dremel wegslijpen en dan met wat vulringen deze naar voren monteren

Gr.F_S

Klopt, het afdekkapje (het normaal zichtbare deel van het stopcontact) zat keurig op de tegels en het ziet er dan allemaal geweldig uit. Vandaar dat ik pas laat ontdekte dat de boel niet werkt.

Heb al wat gerommeld aan dat afdekplaatje om die wat dunner te maken maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Ik gebruik het stopcontact alleen voor de tandenborstel maar het moet wel veilig zijn en een goed contact is essentieel.

edit:
@F_S: dat zou het beste zijn maar ik schat mezelf niet zo handig in dat de tegel dan verder heel blijft. Dat is echt het laatste redmiddel als de rest niet gaat lukken.

[Bericht gewijzigd door 6502 op woensdag 23 juni 2021 20:52:51 (18%)

met een slijptol en diamant schijf heb je meer kans dat het goedgaat, zo'n wcd ring is vierkant rondom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met een dremel met een dun schijfje gaat die tegel echt niet zo snel kapot gemonteerde tegels kunnen best wat hebben.
Ik denk dat je meer kans op beschadiging hebt als je de wcd eruit probeert te slijpen.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op woensdag 23 juni 2021 21:04:40 (26%)

bprosman

Golden Member

Op 23 juni 2021 20:59:36 schreef F_S:
Met een dremel met een dun schijfje gaat die tegel echt niet zo snel kapot gemonteerde tegels kunnen best wat hebben.
Ik denk dat je meer kans op beschadiging hebt als je de wcd eruit probeert te slijpen.

Gr.F_S

Dat denk ik ook.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Multitool of decoupeerzaag met metaalzaagje een idee? Eventueel zaagje eerst een stukje korter maken, zodat hij nergens tegen aan komt.

Nieuw stopcontact zet zich waarschijnlijk tegen de tegels af, dumet een paar lange schroeven en afstandsringen kom je een heel eind. En anders alleen busjes.

Goed uitkijken dat je de draden niet beschadigd, anders kun je deze opnieuw trekken.

wandtegels met een dremel kost je alleen veel schijfjes. met een accutol en diamantschijf is het zo gedaan. tegel draagt idd op de wand, wrs zelfs nog op de oude tegel laag die nog eronder zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uit de categorie: achteraf bekeken kijk je een koe in de kont: je had beter voor het tegelwerk begon dat stopcontact weg kunnen halen. Dan had je het met langere schroeven zo weer kunnen monteren.

Nu is de enige optie het ding in stukken slijpen, zagen, of knippen en zoveel mogelijk materiaal verwijderen.
En dan een nieuwe monteren. Vulringen zijn niet nodig, de metalen rand rust met de hoeken op de tegel.
De tegelaar heeft er wel een mooi rond gat in gemaakt.

Als je een multitool hebt kun je hier ook tegelzaagjes voor krijgen. Dan kan je het gat vrij nauwkeurig vierkant uitzagen.

Spanning staat en stroom gaat!

Met een boorzaag voor hollewanddozen moet het lukken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

een gatzaag voor hollewanddozen is 76mm en dat is dit gat al, maar zonder een centerpunt kun je net zo goed de slijptol pakken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer