Stopcontact te diep in tegelmuur badkamer

Hensz

Golden Member

Op 30 juni 2021 16:20:22 schreef KlaasZ:
De vraag was: waarom denk je dat het zone 2 is? Dat is op de foto's nergens te zien.

Ik zei al:

Op 30 juni 2021 13:59:38 schreef Hensz:
Maarrrr, zie ik daar een planchet op de foto?

Bij mij zou zo'n stopcontact op krap 40cm van de kraan zitten.

Misschien een domme aanname, maar ik ga er van uit dat dat planchet (als het dat is) ook werkelijk boven een wastafel zit en dat die wastafel is uitgerust met een werkende kraan.

Don't Panic!

Je ziet inderdaad het planchet en de kraan zit (gemeten!) net ver genoeg van het stopcontact af. Je zorg was terecht maar blijkt gelukkig loos.

Dat gezegd hebbende, als ik me dit eerder had gerealiseerd dan had ik best een stopcontact met een klepje kunnen gebruiken. Ik onthou het voor de volgende keer.

Ik vindt niet dat het de schuld van de tegelzetter is, als deze alleen aanwezig was in dat huis. Je moet eerst eens uitzoeken welke groep het is, de hoofdschakelaar uit zetten is vaak ook geen optie want dan moet hij in het donker werken; heeft geen spul om de draden af te doppen of spanningzoeker in dien nodig

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het werk in de badkamer was het repareren van een lekkage in het leidingwerk. Daarvoor moesten oude tegels van de muur, dan nieuwe leidingen leggen en de boel weer tegelen en afwerken. Alles door 1 bedrijf, wel verschillende medewerkers. Als ze dit soort dingen intern niet weten te regelen dan zit daar de fout.

Zonder verder uit te weiden, maar dit was niet de enige 'onvolkomenheid' in het totale werk. Het was allemaal te gehaast en net-niet-af. Ze hadden het gewoon veel te druk en kwamen om in het werk. Luxe probleem uiteraard, maar zo leveren ze niet de kwaliteit die je hoopt te mogen verwachten.

Dat was ook de reden dat ik dit kleine klusje nu maar liever zelf deed, geen zin om weer weken te wachten op een gestreste vakman die onderweg van de ene naar de andere klus ook hier nog even langsrijdt om het vlug-vlug te fixen.

Ik zie het positief: ik heb er wat van geleerd, normaal kan ik met elektronica wel aardig meekomen maar ik weet niets van installatietechniek en ben niet overmatig handig met doe-het-zelven. Met behulp van jullie adviezen heb ik nu een werkend stopcontact en dat zonder verdere schade aan te richten! Nogmaals mijn dank voor allen die hebben gereageerd.

ik snap heel goed dat de doorgewinterde installatietechnici zich een scheur in de broek of jurk lachen dat ik me druk maakte om zoiets simpels, maar dat geeft niet, lachen is gezond

Op 30 juni 2021 17:38:02 schreef Hensz:
[...]
Ik zei al:
[...]
Bij mij zou zo'n stopcontact op krap 40cm van de kraan zitten.

Misschien een domme aanname, maar ik ga er van uit dat dat planchet (als het dat is) ook werkelijk boven een wastafel zit en dat die wastafel is uitgerust met een werkende kraan.

Voor de bepaling van de zone speelt de afstand tot de kraan geen enkele rol. Uitsluitend de afstand tot bad en/of douche is van belang voor de zone-indeling in de badkamer.

ik snap heel goed dat de doorgewinterde installatietechnici zich een scheur in de broek of jurk lachen dat ik me druk maakte om zoiets simpels, maar dat geeft niet, lachen is gezond

Laat ons zeggen dat het niet alledaags is, en dat de doorwinterde elektricien ook eerst even in de haren krabt alvorens te beginnen. Dat zijn klusjes die je op voorhand niet goed kan inschatten. Breek je de tegel dan heb je pech. Nogmaals, mooi opgelost.

Op 30 juni 2021 19:32:04 schreef Kilian:
[...]

Voor de bepaling van de zone speelt de afstand tot de kraan geen enkele rol. Uitsluitend de afstand tot bad en/of douche is van belang voor de zone-indeling in de badkamer.

Wat België betreft heb je gelijk (Arei), in Nederland geen idee.

Als ik ga googelen op badkamer zones dan vind ik dat ook een gebied met een straal van 60cm ronde de wastafelkraan zone 2 is. Ik had dat nog nooit eerder gezien. Is dat een nieuwe aanpassing van de norm?

In mijn badkamer zit een stopcontact op 80 cm van de wastafelkraan. Is gecombineerd in een blok met de lichtschakelaar en de ventilatorschakelaar.
Daar heb ik indertijd wel spatwaterdicht materiaal geplaatst.

Maar ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Je gaat in die wastafel toch niet zo tekeer dat het water in dat stopcontact spat?

Hensz

Golden Member

Ik zie ook overal zones 2 t/m 60cm rondom de kraan. Ik vind het vrij logisch. Als je je aan zo'n ding probeert te wassen, dat spat het behoorlijk in het rond en vind ik persoonlijk 60 cm niks teveel.
Men was kennelijk ook zó gehaast dat er precies 60cm is aangehouden. Als het ding een tegel hoger was gezet, was het e.e.a. ook wat bruikbaarder geweest, nu is het vechten om er een stekker in te krijgen.

Don't Panic!

Als je gaat googelen over de zone-indeling in de badkamer vind je een hoop onzin, fouten en vrije interpretaties op basis van "gezond verstand" enzo. Zie de discussie hierover uit december 2019. De Nederlandse NEN1010, het Belgische AREI, de Franse NF C 15-100 en de Duitse DIN-VDE-0100-701 reppen slechts van douche en bad en zijn waarschijnljk afgeleid van IEC 60364-7-701.

Tja, ga eens in een willekeurige keuken kijken. grote kans dat daar de afstand ook niet klopt. Bij mij in ieder geval niet, en dat zit vanaf de bouw al zo.

Spanning staat en stroom gaat!

die regels veranderen ook continue. wat 5jaar geleden mocht, is nu ineens anders.
geen zorgen over maken, je weet dat het daar zit, je weet dat water en electra niet samengaan.
die regels zijn er dan ook voor gemaakt dat de domste persoon ter wereld ook niet gaat omkomen in jouw badkamer

maken ze binnen een paar jaar problemen ervan, vervang je dat stopcontact gewoon door een ander. de kennis is er nu al ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Geen idee of installatiejournaal.nl een betrouwbare pagina is maar daar verwijzen ze naar de NEN1010 als volgt voor badkamers. Je kan inloggen en gratis 3 artikels bekijken per maand.

Van de zone rond wastafel wordt niet gerept.

https://www.installatiejournaal.nl/elektrotechniek/artikel/2018/04/nen…

Edit na nog wat verder lezen over wastafel:

https://www.installatiejournaal.nl/elektrotechniek/artikel/2021/03/nen…

evelo

Golden Member

Zones tellen enkel vanaf een bad of douche.

Bij een douchebak te rekenen vanaf de rand van de bak. Bij een inloopdouche te rekenen vanaf de sproeikop.

Dus op 60cm van de sproeikop mag je eigenlijk al een stopcontact plaatsen, best wel dicht eigenlijk.

Dus als ik het goed begrijp is die 60 cm rond de kraan van de wastafel een eigen interpretatie van sommige bedrijven/instanties?

Patrick de Zeester

Golden Member

Op 1 juli 2021 09:55:39 schreef evelo:
Zones tellen enkel vanaf een bad of douche.

Bij een douchebak te rekenen vanaf de rand van de bak. Bij een inloopdouche te rekenen vanaf de sproeikop.

Dus op 60cm van de sproeikop mag je eigenlijk al een stopcontact plaatsen, best wel dicht eigenlijk.

Afgaande op het verhaal van Robbe de Smet 120 + 60 = 180 cm van de sproeikop .

Op 1 juli 2021 10:26:04 schreef KlaasZ:
Dus als ik het goed begrijp is die 60 cm rond de kraan van de wastafel een eigen interpretatie van sommige bedrijven/instanties?

Ten tijde van de vorige discussie over dit onderwerp (dec. 2019) ben ik er eens ingedoken en kwam tot de conclusie dat die fameuze 60 cm vanaf de kraan met zekerheid niet volgt uit de zone-indeling in badkamers. Die overigens ook niet van toepassing is op keukens en wastafels in slaapkamers e.d.

Maar waar het dan wel vandaan komt heb ik niet kunnen vaststellen.

Volgens mij is dat in België wel verplicht. En wellicht op die manier de verwarring ontstaan.

Spanning staat en stroom gaat!
help

Golden Member

Op 30 juni 2021 12:28:23 schreef 6502:
Net klaar met 'de klus', achteraf inderdaad een fluitje van een cent.

...

Goed om te lezen dat het gelukt is!

Shiptronic

Overleden

Heeft de tegelzetter ook een link naar deze post ? :) iedereen leert toch graag wat bij?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.