Loewe aventos 9381zw

Beste allen.
Vanmiddag deze mooie tv mogen ophalen. Tv gaf eerst ruis over de speakers en viel na 5 min uit volgens de vorige eigenaar.nu viel me op dat er een spoel compleet afgebroken is. (L489 opdruk 24 023)
Tv doet nu helemaal niks meer. Zie foto's wat zou dit kunnen veroorzaken(neem aan dat dicht gevolg is van.. of is dit de oorzaak? Mvg robert

klint als ellende met de eindversterker. heb ik ook al bij lcd's vaker gehad. merendeels door tantalen veroorzaakt. als je er nog op tijd bij bent kwestie van die verwijderen en toestel start weer op.

maar is het geen tijd om kapotte lcd toestellen te gaan oplaaien? ondertussen ook al dik 20 jaar op de markt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste testman. Hier is weinig lcd aan haha en juist daarom vind ik dit leuker. Zware crt tv haha. Crt blijft toch de voorliefde he haha.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op woensdag 23 juni 2021 21:12:15 (15%)

zo af en toe sloop ik nog weleens de printen uit een crt, want dat zijn nog steeds bruikbare component bronnen. repareren van een crt is al lang geleden intussen. denk de laatste een b&o avant een 5 jaar terug. die hield het nog 8 maanden ( buis gaar ) en toen werden het ook onderdelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juni 2021 21:19:14 schreef testman:
zo af en toe sloop ik nog weleens de printen uit een crt, want dat zijn nog steeds bruikbare component bronnen. repareren van een crt is al lang geleden intussen. denk de laatste een b&o avant een 5 jaar terug. die hield het nog 8 maanden ( buis gaar ) en toen werden het ook onderdelen.

tja herken het maar wou deze graag oplappen en als hij weer even mee kan in de plaats van de (nep jvc lcd) vind dit sfeervoller en mooier.( heb ooit eens in een molen gestaan en 2 wieken ipv 4 geteld hahaha)

maartenbakker

Golden Member

Vrij degelijke toestellen zolang de buis goed blijft.

Een schema van het chassis is te vinden onder de naam Q2500M. Als ik sloopchassis heb zijn dat eerder de voorlopers hiervan; Q4000, Q4140.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 juni 2021 00:52:12 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten. heb je enig idee of de kapotte spoel oorzaak of gevolg is? en waarik het beste zoeken kan?. hij doet namelijk helemaal niks meer en verder valt er niks te zien aan schade. zekering is nog heel. ben de service manual aan het uitpluizen maar ik kan L489 niet vinden in de lijst. op een stukje schema welke ik heb zie ik wel dat hij in het geluid gedeelte zit. ik kan dus helaas de waardes niet zo vinden. vraag me wel af of dit de oorzaak is van het uitvallen. het kraken en suizen via de speakers kan ik er wel mee matchen. het uit vallen en niks meer doen niet.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op donderdag 24 juni 2021 09:45:38 (48%)

Die spoel kan niet de oorzaak zijn dat het toestel niets meer doet. De CRT's van Loewe hadden meestal last van rotte solderingen en dan met name alle onderdelen die tegen een koelplaat gemonteerd zijn zoals transistoren en spanningsregelaars. Ook de lijntrafo en omliggende onderdelen wilde wel eens los raken door krimpen en uitzetten.

top ik ga vanavond eens na lopen. alvast bedankt! Zekering is iig wel kapot. Nieuwe er in gaat hij op stand-by. Op moment hij er afgaat knapt de zekering. Heb dit eens eerder mee gemaakt met een Philips waar de ptc kapot was. Zou dit hier ook het geval kunnen zijn? Edit: ook met ptc er uit zelfde verhaal. Blijft op stand-by en met inschakelen is t meteen over. Hoogspanning doet het ook niet.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op donderdag 24 juni 2021 17:40:18 (20%)

Deze was toch met een Toshiba beeldbuis??

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Als de zekering doorslaat, is de voeding defect, hier had Loewe een setje voor.Bestaande uit een Fet, 8 pens IC, diode, en nog wat componenten. Waarschijnlijk kan je met de power fet en ic vervanging volstaan.

Op 24 juni 2021 18:53:30 schreef smd:
Deze was toch met een Toshiba beeldbuis??

Nee dit is een Philips Lg ERF buis.

@krelis: Weet je toevallig ook de positie van de fet en ic??
Kan de set niet vinden op internet helaas.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

In het midden achter zijde(gezien vanuit achterkant)zit tussen de trafo en achterzijde een koelplaat, en daarop zit de power tor/fet. en vlakbij het 8 pens IC. Uit mijn herinnering, want het is al >12 jaar terug dat ik daaraan gewerkt heb! IC, mogelijk een TDA4605-3, en tor BUZ91A. En meet de diodes door op sluiting, bij de trafo!Soms een diode in sluiting.(secondair)

Top ik ga eens kijken. diodes meten op diode stand gaan op 0 en piept door.
Deze print heeft meerdere koelplaten en 8 pins ic's. foto is van de voorzijde. foto 2 bevat een bolle elco maar die word vervangen als er iig leven in zit.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Bij de eerste foto kijk je op voeding, meet ook de weerstanden met de lage waarde, op onderbreking/ uitgefikt.Hier zie je ook het 8 pens voeding IC.Als de power tor/fet defect is, ook het IC vervangen!

D624 meet op alle 3 pootjes 0. Zie foto 1. D623 meet 14(foto 2)alles gemeten op de diode stand. Mvg robert

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op vrijdag 25 juni 2021 15:51:01 (25%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Er uit solderen, opnieuw meten, bij o Ohm defect. o Ohm kan je ook meten als er een spoel aan gekoppeld is, vandaar uit solderen om te testen.

035 geeft hij aan en piept door. Op de middste gaat hij naar 0 en blijft piepen.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

D624 = Q624,en dat is een Fet. Van de indicatie lees ik: 11N60S5, deze is met een Ohm meter niet goed na te meten, maar op alle pootjes 0 Ohm, dan is ie DEFECT! Dus vervangen, met het 8 pens IC!
(D623 is een diode.)

Op 25 juni 2021 19:12:16 schreef Krelis Vonketrekker:
D624 = Q624,en dat is een Fet. Van de indicatie lees ik: 11N60S5, deze is met een Ohm meter niet goed na te meten, maar op alle pootjes 0 Ohm, dan is ie DEFECT! Dus vervangen, met het 8 pens IC!
(D623 is een diode.)

op de 2 buitenste potjes 035 en buitenste en midden dan 0 dus:links en midden 0 en rechts en midden 0.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Q624 = SPP11N60,kan je een BUZ91A inzetten.

Tv gaat weer gedeeltelijk aan. Blijft op stand-by en kan even aan. alleen hoogspanning komt niet op. Er zijn vage strepen te zien (rij van groen rood blauw en daarna weer uit). Proberen te ontladen en er gebeurt niks. Demagnetisatie start keurig en ook het geluid.alleen hoogspanning komt niet op.
Reeds vervangen: power tor, bolle elco, en de power ic. Gelijkrichter is getest als ook de diode naast de Q624 welke vervangen is en dat is in orde. Nu zoeken wat er voor zorgt dat de hoogspanning niet op komt

iemand nog een idee? zie voorgaande post(elcos in de buurt van het ic zijn vervangen. hele tv warm stoken werkt niet)hij gaat aan en begint te knisperen(demagnetisatie) kort erna zijn er gekleurde rijen te zien(3 rijen rood 3 rijen blauw etc)

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op zaterdag 26 juni 2021 22:59:46 (72%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Controleer de print op solderingen,en vooral C541. Deze heeft veel problemen gegeven in het verleden! En de hoogspannings trafo, alle aansluitingen door solderen, niet denken het is O.K. DOORSOLDEREN!!
En ook alle regel power IC's (driepoot op koel plaat.)

top ga ik doen. morgen mee aan de gang