Flitstriggers

Hallo allemaal,

Fotografen gebruiken vaak een draadloos flitssysteem om reportage en studio flitsers draadloos mee te bedienen.
Zie deze link https://www.cameranu.nl/nl/c36485/strobistfotografie/zender-en-ontvang…

De zenders van fabrikant A werken voor zover ik weet niet samen met de ontvangers van fabrikant B.
De meeste werken op 2,4 Ghz maar ik weet niet wat voor soort modulatietechniek men daarvoor toepast.

Ik heb wel deze website gevonden maar daar staat vlgs mij de 2,4 Ghz band niet bij https://www.rfwireless-world.com/

Wie kan mij daarover meer vertellen ?
De fabrikant benaderen heeft volgens mij niet veel zin.

Ha picturemaker,

Bij mijn weten zijn er verschillende modulatie technieken geweest.
Maar volgens mij zijn er twee overgebleven O.F.D.M en D.S.S.S. !
Dat zijn typische modulatie vormen die niet gevoelig zijn voor reflecties en fading dus bij uitstek voor mobiel gebruik......

Maar je tweede vraag, welk protocol dat bepaald de fabrikant en is per definitie een afspraak tussen zender en ontvanger.
Het lijkt dan ook logisch dat het ene niet werkt met het andere i.v.m. het storen van elkaar !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Nouja Henk, logisch is discutabel.
Je hebt meerdere kanalen tot je beschikking, zelfs binnen de verschillende merken.
Het is meer dat iedere fabrikant zijn eigen standaard aan het bedenken is.
Nu was het natuurlijk al zo dat ook de elektrische interface tussen flitsers verschilt per fabrikant, dus helemaal onverwacht is dat niet.

Dus het is veel meer dan enkel de modulatietechniek die van elkaar zal verschillen.

Als je echt wilt uitvogelen hoe het een en ander in elkaar zit dan heb je denk ik maar 1 echte optie:
Reverse engineeren, en als nog niemand dat voor je gedaan heeft dan heb je wat te hobbyen.

gek, vroeger waren de fabrikanten wel compatible. toen gebruikten ze allen een korte steile puls met een golflengte rond de 500 nmeter (met breedspectrum).

Sine

Moderator

Dat bestaat nog steeds in de vorm van S-TTL, maar geloof het of niet, daar heeft ongeveer iedere fabrikant ook zo zijn eigen ideeën over.

Is optisch werken geen optie voor jou? Dat systeem bestaat al 50 jaar ofzo. Heb het zelf wel eens met succes gebruikt op een studentenfeest.
Was zo simpel als een fototransistor die in mijn geval een thyristor openstuurde (het systeem werkte voor laagspanningsflitsers, maar moest toen ook geschikt zijn voor dingen met 250v op het flitscontact)

Op 26 juni 2021 13:25:24 schreef Ledlover:
Is optisch werken geen optie voor jou? Dat systeem bestaat al 50 jaar ofzo. Heb het zelf wel eens met succes gebruikt op een studentenfeest.
Was zo simpel als een fototransistor die in mijn geval een thyristor openstuurde (het systeem werkte voor laagspanningsflitsers, maar moest toen ook geschikt zijn voor dingen met 250v op het flitscontact)

Optisch werken met bv infrarood is geen goed idee want dat werkt met zonlicht niet goed.

Ik gebruik een triggersysteem op de 2,4 Ghz en daar kun je de flitsers helemaal op afstand mee bedienen. (hand - automatisch etc)

Maar dat gaat hier allemaal niet om.

Op 26 juni 2021 13:13:18 schreef kris van damme:
gek, vroeger waren de fabrikanten wel compatible. toen gebruikten ze allen een korte steile puls met een golflengte rond de 500 nmeter (met breedspectrum).

Een groene lichtflits om de slaafflitsers aan te sturen? Optisch dus.
Leg dat eens uit, hoe werkt dat? En waarom groen?

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
pa3gws

Golden Member

Op 27 juni 2021 08:28:54 schreef picturemaker:
[...]
Maar dat gaat hier allemaal niet om.

Maar wat is de vraag precies en wat wil je uiteindelijk.
Iets maken of alleen maar info???

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 juni 2021 18:48:28 schreef grotedikken:
[...]

Een groene lichtflits om de slaafflitsers aan te sturen? Optisch dus.
Leg dat eens uit, hoe werkt dat? En waarom groen?

dat was een grap voor de doordenkers. Puls, 500nm breed spectrum = wit licht die de flitser zelf produceert .. en dus door de dochterflitser kindflitser (slaaf mag niet meer, dochter ook niet, is niet genderneutraal) opgepikt wordt.

Tja, ik ben er ingestonken .
Die coronaprik heeft je blijkbaar deugd gedaan ;-)

Kindflitser mag ook niet, dan suggereer je kinderarbeid.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Op 27 juni 2021 19:00:35 schreef pa3gws:
[...]
Maar wat is de vraag precies en wat wil je uiteindelijk.
Iets maken of alleen maar info???

Ik ben benieuwd wat voor modulatietechniek men daarvoor gebruikt.

Electron920 heeft het over O.F.D.M en D.S.S.S. en ik denk dat ik die twee eens nader ga onderzoeken.