2 MCU pennen over, wat nu? ;)

fatbeard

Honourable Member

Niet zeker of dit hier thuishoort of in de koffiecorner...

Na een dagje rondschoffelen van de I/O op een processortje en wat I/O expanders zit ik plotseloos met een luxe-probleem: ik heb twee I/O's op de processor over. Gebeurt me anders nooit... O-)

Het is een wisselbesturing voor (jawel!) 4 wissels met detectie van de actuele wisselstand, verder op dezelfde leest geschoeid als de eerdere varianten.
Alle franje die ik kon bedenken zit er al op: signaalvoorkeur, 3-weg, power-on timer, RS485 (63 adressen + statusmelding).

Wat doet men in zo'n geval (buiten een kleinere processor pakken)?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Niet laten zweven in elk geval. Bij 1/2 Vcc gaat de ingang stroom trekken.

Dus ofwel aan massa leggen, ofwel door de software als uitgang zetten en naar hoog of laag schakelen.

benleentje

Golden Member

Met een dremel de 2 io pinnen uit de cpu frezen :+

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
PE9SMS

Special Member

Op 27 juni 2021 14:04:45 schreef deKees:
Niet laten zweven in elk geval. Bij 1/2 Vcc gaat de ingang stroom trekken.

Dus ofwel aan massa leggen, ofwel door de software als uitgang zetten en naar hoog of laag schakelen.

Of pull-up/pull-down activeren.

This signature is intentionally left blank.
Shiptronic

Overleden

RFID-lezer aan hangen voor I.D van de trein ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Heb je ook in de 'logic' er omheen nog wat over? Dan kun je misschien iets maken wat inverteert. In de software zet je dan een bit naar buiten die je op de andere pin weer binnen haalt, inverteert en gebruikt.
Cadeautje voor degene die er ook na jou aan moet werken :)

Ik zou er op zijn minst een testpad aan maken, dan kun je er altijd nog iets mee doen.

Wat voor functies heb je beschikbaar op die pinnen? Als het analoge ingangen zijn, zou je de voedingsspanning nog kunnen bewaken, of de stroom door de wissels.

Persoonlijk zou ik dit in SMD hebben gemaakt, op minder dan een kwart van het PCB oppervlak, en alles via CAN aan elkaar hebben geknoopt.

Een RFID reader lijkt me inderdaad ook wel grappig, voor het identificeren van de trein. Als je de laatste wagon ook een tag geeft, kun je zelfs zien wanneer de trein helemaal gepasseerd is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Status van je RS485 communicatie (LED's).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het gebruik van I/O is nooit een doel op zich natuurlijk. Als je ze niet nodig hebt, gewoon ongebruikt laten. Desnoods een paar LEDs eraan als je die nog niet hebt (maar dat zal wel).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

Hartverwarmend gewoon...
Die pinnen zijn geheel vrij toewijsbaar aan alle periferie, inclusief ADC en DAC.

Vrijwel alle I/O gaat al via een I²C bus, alleen tijd-kritische dingen niet.
RS485 status wordt ook via een expander gedaan (daar zitten ook de adres switches op) en de systeem status LEDs zijn ook al aangesloten op de MCU.

RFID is wel grappig, maar praktisch slecht uitvoerbaar (geen pennen vrij op de backplane connector).
Voedingspanningsbewaking (3xwoordwaarde) is ook een goeie, geeft me misschien een early warning.

Ik neem voorlopig even de weg van de minste weerstand: een headerfootprint, met ook Vcc en GND. Wie weet...

@flipflop:
Weet ik...
Achtergrond verhaaltje:
De moeder van een van mijn vrienden zei na een rigoreuze kast op/uitruiming ooit "Goh, een lege plank; wat zullen we dáár nu eens op gaan zetten?" om die plank vervolgens vol te zetten met allerhande nieuwe meuk.
Vandaar, en ook een beetje zodoende...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
elmowww

Golden Member

Eerlijk? Ik zou het stukje wat overblijft er af zagen en later die restjes samenvoegen tot één extra mcu. Met de huidige markt is dat geen overbodige luxe ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Shiptronic

Overleden

punt is, de lijm is niet verkrijgbaar!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

shiptronic toch dat doe je toch niet met lijm maar een multiplexer, verkopen ze ook bij de gamma van 18mm dik. :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.