SAQ actief op 17,2 KHz

Hallo ... volgende zondag 4 juli komt hij weer in de lucht !

The annual transmission event on the Alexanderson Day with the Alexanderson Alternator from 1924, on VLF 17.2 kHz CW with the call sign SAQ, is scheduled for Sunday, July 4th, 2021.

The Alexander Grimeton Association are planning to carry out two broadcasts to the world from the old Alexanderson alternator SAQ. Only required staff will be in place, due to the ongoing pandemic.

Transmission schedule:

Startup and tuning at 10:30 CET (08:30 UTC) with a transmission of a message at 11:00 CET (09:00 UTC)

Startup and tuning at 13:30 CET (11:30 UTC) with a transmission of a message at 14:00 CET (12:00 UTC)
Live Video from World Heritage Grimeton Radio Station
Both transmission events can be seen live on our YouTube Channel.
The live video starts 5 minutes before the startup and tuning.

harry64

Golden Member

Interessant. Mijn RSPduo heeft wel dat bereik, maar ik heb niet de enorme antenne die dat vereist. Benieuwd wat dat gaat doen op m'n 18 meter aan draad wat er hangt.

mvdk

Golden Member

Uit de wiki:

A typical alternator with an output frequency of 100 kHz had 300 poles and rotated at 20,000 revolutions per minute

Das meer dan indrukwekkend, gezien de omvang van zo'n machine (en de tijd waarin het gebouwd werd.

To produce high power, the clearance between the rotor and stator had to be kept to only 1 mm.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexanderson_alternator

Op 27 juni 2021 15:46:54 schreef harry64:
Interessant. Mijn RSPduo heeft wel dat bereik, maar ik heb niet de enorme antenne die dat vereist. Benieuwd wat dat gaat doen op m'n 18 meter aan draad wat er hangt.

Effectiever is een loop antenne, een enkele winding *) met een transformator 1:4 het ik voor een RSPdx en een RSP2pro als antenne.
Tussen de 15KHz en 25kHz zit het redelijk vol met fsk signalen.
Als je op 18.1kHz de Russische marine ontvangt, is de kans redelijk aanwezig dat je SAQ ook ontvangt.

*) D=1m.

:)
Je laat nu de hele band bijna zien!
Die tussen de 20-15kHz zijn ook zenders, o.a. in Duitsland.
Zet je rsp eens in CW en B=500 Hz, de shift is maar klein, zie (luister) bijlage (18.1kHz)

Edit, maar dat pipje op 18.1 is wat ik bedoel, jij staat daar zero beat.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 27 juni 2021 17:20:07 (16%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 juni 2021 15:46:54 schreef harry64:
Interessant. Mijn RSPduo heeft wel dat bereik, maar ik heb niet de enorme antenne die dat vereist. Benieuwd wat dat gaat doen op m'n 18 meter aan draad wat er hangt.

Dat zal hard meevallen.
Ik gebruik één helft van mijn 21 MHz-beam. Die helft is 3,75 m lang, op 17,2 kHz overeenkomend met ca. 30 pF. De coaxkabel ernaartoe is 30 m, dus ca. 3000 pF. De spanning van die 3,75 m wordt dus ongeveer door honderd gedeeld!

Dat geldt gelukkig echter óók voor de ruis en storing die op de antenne binnenkomen. De signaal/stoorverhouding verandert dus niet.
Het enige is dat de SDR een tamelijk klein signaal binnenkrijgt, en dus zélf redelijke ruisarm moet zijn. Maar dat is hij ook! En daardoor gaat de ontvangst prima, en krijg ik ook SAQ goed binnen.

Met een 18 m lange draad moet het dus probleemloos gaan... ténzij de ruimte waar die hangt, vol zit met storing. In zo'n geval geeft een raamantenne weleens een voordeel, omdat je die kunt richten. Je draait dan niét SAQ naar maximum, maar de storing naar minimum - vaak bijna nul.

Op zolder had ik wat windingen draad over spijkertjes op de hoeken van de deur van een berghok. Zo kon ik mooi richten. Dat ging óók prima.
Eventueel kun je het raam nog afstemmen. Daaraan rekenen kán, maar ik nam gewoon een handvol 'Engelse drop'-condensatoren en probeerde welke het luidste signaal gaf. Foto: @markce, hier.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/58228/forum-post

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Op 27 juni 2021 17:15:12 schreef Rd12tf:
:)
Je laat nu de hele band bijna zien!
Die tussen de 20-15kHz zijn ook zenders, o.a. in Duitsland.
Zet je rsp eens in CW en B=500 Hz, de shift is maar klein, zie (luister) bijlage (18.1kHz)

Edit, maar dat pipje op 18.1 is wat ik bedoel, jij staat daar zero beat.

Op de grote (main) waterfal kan deze niet verder dan 32x. Aan 2 Mhz breed is 62.5 Khz de maximale vergroting. De kleine (output/mf) waterfal kan wel tot op een 10 hz zelfs. Maar is relatief tav afstemming.

Op 27 juni 2021 23:04:03 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat zal hard meevallen.
Ik gebruik één helft van mijn 21 MHz-beam. Die helft is 3,75 m lang, op 17,2 kHz overeenkomend met ca. 30 pF. De coaxkabel ernaartoe is 30 m, dus ca. 3000 pF. De spanning van die 3,75 m wordt dus ongeveer door honderd gedeeld!

Dat geldt gelukkig echter óók voor de ruis en storing die op de antenne binnenkomen. De signaal/stoorverhouding verandert dus niet.
Het enige is dat de SDR een tamelijk klein signaal binnenkrijgt, en dus zélf redelijke ruisarm moet zijn. Maar dat is hij ook! En daardoor gaat de ontvangst prima, en krijg ik ook SAQ goed binnen.

Met een 18 m lange draad moet het dus probleemloos gaan... ténzij de ruimte waar die hangt, vol zit met storing. In zo'n geval geeft een raamantenne weleens een voordeel, omdat je die kunt richten. Je draait dan niét SAQ naar maximum, maar de storing naar minimum - vaak bijna nul.

Op zolder had ik wat windingen draad over spijkertjes op de hoeken van de deur van een berghok. Zo kon ik mooi richten. Dat ging óók prima.
Eventueel kun je het raam nog afstemmen. Daaraan rekenen kán, maar ik nam gewoon een handvol 'Engelse drop'-condensatoren en probeerde welke het luidste signaal gaf. Foto: @markce, hier.

[afbeelding]

De AM band is hier zeer lokaal heel heftig vervuild. Een SMPS bij een van de buren duwt een blokgolf de lucht in.

Dit is 9 mhz breed via de 3 mtr dipool op coax:

Dit via de draadantenne:

Dit met draad en MW filter aan:

Weet je zeker dat het geen eigen storing is? Een computervoeding injecteert van achter naar voor en vervuilt de aarde (bij een E-veld sensor). Na lang ploeteren heb ik dit resultaat in een verder behoorlijk vervuilde omgeving:

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat het ook is, het ziet er wel dreigend uit..! :)
Toch zou ik het gewoon proberen.

Je kunt trouwens met waarschijnlijk net zoveel succes die 18m draad in een ingang van je geluidskaart prikken; liefst met een beetje protectie:

code:

-----------------R---+-+--> pc geluidskaart
                    +| |
                     D D    R= 1...10k  D=diodes bv. 1N4148
                     | |+
                gnd -+-+---

Er zijn een boel appjes die dan SAQ laten zien, bijvoorbeeld deze.
https://sites.google.com/site/sm6lkm/_/rsrc/1278928224443/saqrx/saqrx.gif

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 28 juni 2021 12:53:51 (22%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat FET zegt werkt prima, maar op voorwaarde dat je er ook nog even een highpass filtertje voor zet. Neem 470pF en 47k en je hebt al een aanzienlijke demping.

Met teveel van die 50hz op de diodes, die niet-lineair reageren, krijg je allemaal meng/vervormingsproducten van de vrij sterke zenders elders in de band.

De diodes zijn niet optioneel! Ik heb succesvol een opamp opgeblazen in een voorversterkertje door mijn buitenantenne er op aan te sluiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zou er zelfs nog een 600 ohms modem trafo'tje voor zetten, om de PC galvanisch te scheiden van de antenne.

harry64

Golden Member

Op 28 juni 2021 11:27:01 schreef Brightnoise:
Weet je zeker dat het geen eigen storing is? Een computervoeding injecteert van achter naar voor en vervuilt de aarde (bij een E-veld sensor). Na lang ploeteren heb ik dit resultaat in een verder behoorlijk vervuilde omgeving:

Ja, ik heb de netspanning hoofdschakelaar uitgezet, zonnepanelen met zonnepanelen schakelaar losgekoppeld van de inverter en gemeten met de laptop op accu. Zelfde resultaat.

Ik heb namelijk wel een oude Dell adapter die ook stoort als een gek. Die gooit zelfs twee huizen verderop (weer zelfde fase) nog de lichtnet-utp-adapters er uit. Maar ook op RF stoort deze zelfs nog fors tot op 800 Mhz. Dus die gebruik ik niet meer.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 juni 2021 17:04:58 schreef Ledlover:
Wat FET zegt werkt prima, maar op voorwaarde dat je er ook nog even een highpass filtertje voor zet.

Goed gezegd; zelf had ik geen last van de brom, maar er zijn locaties waar je de tent uit bromt inderdaad.

Op 28 juni 2021 19:06:31 schreef Rd12tf:
Zou er zelfs nog een 600 ohms modem trafo'tje voor zetten, om de PC galvanisch te scheiden van de antenne.

Dat kan nooit kwaad, maar is met zo'n hoogdoorlaatfiltertje als hierboven waarschijnlijk niet meer nodig: 470 pF is niet zo groot.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Had hem afgelopen jaar met de sdrplay RSPDX en de Veron miniWhip.
Heb hier ook de MFJ 1775 op 12m hoogte en 44mtr draad als deltaloop maar de MiniWhip won.

Ik probeer weer om voor zondag een nieuwe ontvanger te bouwen. Dit keer een eenvoudigere opzet, zoals MartinV had getekend in een eerder topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151622#highlight=saq

Betekent helaas wel mijn mooie eerdere bouwsel radicaal wegsnoeien, maarja, werken deed het niet echt zoals het moest... Dan maar opnieuw beginnen.

Mijn telefoon met een 17,2khz toongenerator is nog m'n benchmark - als ik die op meer dan 2m afstand kan horen fluiten in de ontvanger, dan is er een goeie kans dat ik SAQ kan ontvangen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vind ik nog steeds ongelofelijk slim, trouwens. Het magnetisch veld van het speakertje, toch?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, ik neem aan van wel. Verbaast me nog dat ik het zo ver kan ontvangen. De storing van de processor op de middengolf reikt nog geen 75cm.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb mijn ontvanger uitgebreid met een EF80 als voorversterker.
Het aantal lampen in mijn ontvanger is dus verdubbeld, van 1 naar 2 (de gelijkrichter niet mee gerekend) en ga natuurlijk ook mijn morseschrijver laten meedoen.
Hopelijk gaat het niet regenen zoals de laatste dagen want ik moet alles buiten opstellen.

Op de één winding loop en de SDRPro2, de SDRDx is niet gevoelig genoeg (maar is veel beter bestand tegen sterke signalen).

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 4 juli 2021 11:06:32 (68%)

Ik heb hem goed kunnen ontvangen, die extra versterking met EF80 haalde niet veel uit had ik de indruk.
Video-opname volgt later vanavond.

@Harry64, Maak even een lus van 3,14 meter draad (of meer) en een simpel 1:4 trafotje ...
Kan je de middaguitzending nog meemaken! :-)

Op een actieve spriet antenne in de tuin, met wat storing maar vooral te weinig IF-selectiviteit in mijn radio (D2935 Philips): SAQ is hoorbaar, maar niet het sterke signaal waar anderen het over hebben. Met een loop antenne van verlengkabels, ca 15 meter omtrek: minder storing, mede door de mogelijkheid de loop te richten (bij het ophangen in een boom). Met een preselector (1 Henry van een capaciteitsarme hoogspanningsspoel en een variabele condensator van 25 tot 400 pF) erbij is het iets beter. Ongelooflijk dat er rapporten vanuit Canada en Japan komen. Op SDR-Twente is het signaal ongeveer zoals ik het hier in de tuin kan ontvangen. Conclusie voor mij: een loop heeft maar een minimaal voordeel.